Orpolle tiedoksi, haluan, että saamelaiset pyytävät meiltä suomalaisilta anteeksi.
Orpolle tiedoksi, haluan, että saamelaiset pyytävät meiltä suomalaisilta anteeksi sitä, että me suomalaiset olemme elättäneet heitä satoja vuosia ja tarjonneet heille töitä Etelä-Suomessa. He tuskin olisivat kaikki halunneet jäädä Lappiin porotalouden harjoittajiksi vaikka sillä elinkeinolla ja suomalaisten maksamien petokorvausten avulla miljoonatuloihin pääseekin.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse miltä tuntuisi olla alkuperäiskansana, vähemmistökansana ilman omaa valtiota.
Pitäsikö saamelaisten alkaa vaatia omaa valtiota? Minun puolestani heille voisi antaa sen oman valtion vaikka huomenna jos yhtään veroeuroa ei menisi enää pohjoiseen.
Pitääkö petokorvausten maksaminen kaikkialle lopettaa? Ei niitä pelkästään Lappiin makseta.
On aivan yhdentekevää mitä saamelaisille annetaan ja mitä pyydellään anteeksi, he ovat käsi ojossa joka tapauksessa kun se on saamelaisten elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse miltä tuntuisi olla alkuperäiskansana, vähemmistökansana ilman omaa valtiota.
Eiköhän jokainen helsinkiläinen sen tiedä ihan jo siitä että Helsinki on täynnä ulkomaalaisia joiden pillin mukaan siellä tanssitaan.
Juuri näin! Häipyy muuten oitis tämä aloitus, kuten aiemmat joissa näitä petokorvauksilla loisijoita on arvosteltu.
Kummalliseksi mennyt maailma kun nykyään jo siitä että saa tehdä töitä jollekin toiselle (usein paskapalkalla ja aina rikastuttaen sitä toista) täytyy erikseen kiittää ja jäädä jotain kiitollisuuden velkaa vaikka maksaa veroakin?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Häipyy muuten oitis tämä aloitus, kuten aiemmat joissa näitä petokorvauksilla loisijoita on arvosteltu.
Olen vegaanina petokorvauspetoksista hyvin perillä ja siksi kyseenalaistankin väitteesi että se olisi jotenkin hyväksytympää kun sitä tekee joku muu kuin poromies. Suurinosa syyllistyviä on vieläpä ihan muita kuin mitä väität.
Minä haluan että Ruotsi, ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset pyytävät meiltä anteeksi koloniasaatiota.
Koulun pakkoruotsi on kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia. Lapset ymmärtävät tämän jo viimeistään koulussa eivätkä siksi halua opiskella pakkoruotsia.
Pakkoruotsilla on suomalaiset sorrettu, alistettu ja sillä on koulussa pilattu meidän lastemme itsetunto ja ylpeys jo vuosikymmeniä. Siksi niin suuri osa suomalaisista hyväksyy itseensä kohdistuvan kulttuuri-imperialismin ja kolonislismin. Liian moni suomalainen tuntee olevansa huonompi kuin ruotsinkieliset. Se on luonnollista kolonisoiduille kansoille. Siitä on silti päästävä eroon.
Vierailija kirjoitti:
On aivan yhdentekevää mitä saamelaisille annetaan ja mitä pyydellään anteeksi, he ovat käsi ojossa joka tapauksessa kun se on saamelaisten elämäntapa.
Mitään asia-argumenttia ei tässäkään tullut.
Eikös se Petelius pyytänyt anteeksi Nunnuka Loilaa Kansalta Vieläkö Orpo menee eläteiltä polvillaan armoa anomaan
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan että Ruotsi, ruotsalaiset ja suomenruotsalaiset pyytävät meiltä anteeksi koloniasaatiota.
Koulun pakkoruotsi on kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia. Lapset ymmärtävät tämän jo viimeistään koulussa eivätkä siksi halua opiskella pakkoruotsia.
Pakkoruotsilla on suomalaiset sorrettu, alistettu ja sillä on koulussa pilattu meidän lastemme itsetunto ja ylpeys jo vuosikymmeniä. Siksi niin suuri osa suomalaisista hyväksyy itseensä kohdistuvan kulttuuri-imperialismin ja kolonislismin. Liian moni suomalainen tuntee olevansa huonompi kuin ruotsinkieliset. Se on luonnollista kolonisoiduille kansoille. Siitä on silti päästävä eroon.
Sitten varmaan haluat myös, että norjalaiset, ruotsalaiset, suomalaiset ja venäläiset pyytävät samaa anteeksi saamelaisilta. Saamelaisia kohtaan tuota jatkettiin vielä paljon pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään asia-argumenttia ei tässäkään tullut.
Onhan siinä mutta sinulla taitaa olla tuo luetunymmärtäminen vähän heikolla tasolla.
Ihan niinkuin Petteri ei olisi ollut polvillaan Melonin melonien edessä tai selfieitä ottelisi :DDDDDD Uudet lasitkin hankki heti, että näkisi Riikankin melonit paremmin.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
Sanot varmaan Venäjällekin että "Tulkaa tänne vaan, kieltäkää multa oma kieli ja kulttuuri, viekää multa lapset, ta pp a kaa ja ruiskatkaa minut?. Kun kerran tykkäät ajatuksesta että sinua kohdeltaisiin samalla tavalla.
Saamen kielelle tulisi antaa sama asema kuin ruotsille. Pakollisesti opiskeltava kansalliskieli.
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiskansat eri maista voisivat yhdistyä ja perustaa oman valtion!
Jaa, eikö rahat riitäkään ilman etelästä tulevia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
Sanot varmaan Venäjällekin että "Tulkaa tänne vaan, kieltäkää multa oma kieli ja kulttuuri, viekää multa lapset, ta pp a kaa ja ruiskatkaa minut?. Kun kerran tykkäät ajatuksesta että sinua kohdeltaisiin samalla tavalla.
venäjä ei liity tähän asiaan mitenkään. Nyt eletään vuotta 2025 eikä jotain kivikautta jolloin suomalaiset ja saamelaiset varmasti taistelivat maa-alueista. Tämä alkuperäiskansajankkaus on taas kerran saamelaisten juoni jolla yrittävät kiristää rahaa etelästä kuten aina. Kukaan näistä saamelaisista ei ole sen alkuperäisempi kuin suomalaisetkaan tässä vaiheessa.
Ihan samaa roskaa mitä amerikan mustat yrittävät, pitäisi saada 1865 loppuneesta orjuudesta korvauksia vaikka yksikään musta ei ole koskaan tavannut yhtään orjaa elämänsä aikana kun on kyse niin vanhoista asioista.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
En sanoisi koska en ole vasemmistolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
venäjä ei liity tähän asiaan mitenkään. Nyt eletään vuotta 2025 eikä jotain kivikautta jolloin suomalaiset ja saamelaiset varmasti taistelivat maa-alueista. Tämä alkuperäiskansajankkaus on taas kerran saamelaisten juoni jolla yrittävät kiristää rahaa etelästä kuten aina. Kukaan näistä saamelaisista ei ole sen alkuperäisempi kuin suomalaisetkaan tässä vaiheessa.
Ihan s
Tässäpä se persujen ajatusmaailma tulikin esiin.
Muodostakaa itse mielipiteenne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap luulee, että saamelaiset eivät ole suomalaisia? Onko ap venäläinen?
Kyllähän he ovat geneettisesti suomalaisia, norjalaisia tai ruotsalaisia. T.eri