Rehellinen mielipiteenne mekaanisesta heiluriseinäkellosta joka ilmoittaa ajan puoli- ja tasatunnein
Eli puolitunneittain antaa yhden klongg- äänen ja tasatunnein yksi-12 klongg-ääntä. Muuten ääni on rauhallinen tik-tok-tik-tok?
Kommentit (16)
Kuten Kirka sanoi jo vuonna 1967: "Kellon seisahtuvan tahdon, hiljentyvän lyöntien."
Tulee mieleen mummola, pelkästään hyviä muistoja! Seinäkellon tasainen raksutus ja puoli- ja tasatunnin kumahdukset. Ja mummon tasainen hengitys vieressä kun yöllä heräsin tuohon ääneen tuvan levitettävässä puusohvassa. Miten turvallinen olo minulla oli siinä. Ihan tulee ikävä mummoa! En kuitenkaan haluaisi omaan kotiini tuollaista kelloa koska nukun melko huonosti muutenkin.
Raksutus ei haittaa, mutta kellonlyönnit hirveitä. Varsinkin, jos olet huono nukkuja niin siinähän sitten kuuntelet, että taas meni tunti ja vieläkään ei uni tullut.
Voiko noista asettaa sen kolautuksen pois? Ovat muuten tyylikkäitä esineitä rattaineen ja koneistoineen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko noista asettaa sen kolautuksen pois? Ovat muuten tyylikkäitä esineitä rattaineen ja koneistoineen.
Voi, mulla on mummon perintökello josta voi halutessaan vetää vain käyntikoneiston puolen ja jättää kongipuolen vetämättä, silloin kuuluu vain naksaus.
Vierailija kirjoitti:
Voi
Sama kuin Turun tuomiokirkon kellosta
En siedä edes tavallisen kellon tikitystä, siksi käytän vain digitaalisia kelloja.
Miksi Suomessa ei ole yleistyneet ne käkikellot, missä se lintu tulee ulos kukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mulla on mummon perintökello josta voi halutessaan vetää vain käyntikoneiston puolen ja jättää kongipuolen vetämättä, silloin kuuluu vain naksaus.
Aa siksi niissä on ne kaksi eri reikää vetoavaimelle. Erinomainen tieto, paljon kiitoksia!
Vierailija kirjoitti:
Raksutus ei haittaa, mutta kellonlyönnit hirveitä. Varsinkin, jos olet huono nukkuja niin siinähän sitten kuuntelet, että taas meni tunti ja vieläkään ei uni tullut.
Pappani otti toisen punnuksen pois yöksi. Silloin ne lyönnit vaikenivat. Kello näytti silti ajan.
Siihen tikitykseen tottuu ja sitten herää kun kello on seisahtanut ja on hiljaista.
Kodikas, nostalginen ja turvallinen olo tulee tuollaisesta kellosta. Olen joskus miettinyt, miten se onkin niin, että mummolassa tuollainen kello on ihana, ei häiritse ollenkaan ja nukun siellä aina hyvin. Kotonani en kestä kuunnella minkäänlaisen kellon raksutusta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nämä oltu kielletty Geneven sopimuksessa?
Kyllä kiellettiin. Sitä edellisessä pykälässä kiellettiin ulos ääniä tuottamaan jätetyt tuulikellot jos lähimpään asutukseen on alle 100 metrin matka.
Eikö nämä oltu kielletty Geneven sopimuksessa?