Orpolle tiedoksi, haluan, että saamelaiset pyytävät meiltä suomalaisilta anteeksi.
Orpolle tiedoksi, haluan, että saamelaiset pyytävät meiltä suomalaisilta anteeksi sitä, että me suomalaiset olemme elättäneet heitä satoja vuosia ja tarjonneet heille töitä Etelä-Suomessa. He tuskin olisivat kaikki halunneet jäädä Lappiin porotalouden harjoittajiksi vaikka sillä elinkeinolla ja suomalaisten maksamien petokorvausten avulla miljoonatuloihin pääseekin.
Kommentit (65)
"Tässäpä se persujen ajatusmaailma tulikin esiin.
Muodostakaa itse mielipiteenne."
Persuksi nimittely ei ole myöskään asiallista keskustelua. Nimittelyyn turvaudutaan silloin kun ei ole kykyä keskustella asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse miltä tuntuisi olla alkuperäiskansana, vähemmistökansana ilman omaa valtiota.
Saamelaiskansat eri maista voisivat yhdistyä ja perustaa oman valtion!
Jaa, eikö rahat riitäkään ilman etelästä tulevia tukia.
Riittävät Lapin turismin ja Pohjois-Norjan öljyn ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse miltä tuntuisi olla alkuperäiskansana, vähemmistökansana ilman omaa valtiota.
Ei kiinnosta pätkääkään
Sanot varmaan Venäjällekin että "Tulkaa tänne vaan, kieltäkää multa oma kieli ja kulttuuri, viekää multa lapset, ta pp a kaa ja ruiskatkaa minut?. Kun kerran tykkäät ajatuksesta että sinua kohdeltaisiin samalla tavalla.
Mitä sä horiset omias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
Sanot varmaan Venäjällekin että "Tulkaa tänne vaan, kieltäkää multa oma kieli ja kulttuuri, viekää multa lapset, ta pp a kaa ja ruiskatkaa minut?. Kun kerran tykkäät ajatuksesta että sinua kohdeltaisiin samalla tavalla.
En sanoisi koska en ole vasemmistolainen.
Et ole vasemmistolainen koska olet Putinin huorna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiskansat eri maista voisivat yhdistyä ja perustaa oman valtion!
Jaa, eikö rahat riitäkään ilman etelästä tulevia tukia.
Riittävät Lapin turismin ja Pohjois-Norjan öljyn ansiosta.
1. Saameilaiset eivät ole sitä lapin turismia rakentaneet eivätkä saa jatkumaankaan,
2. Pohjois-Norjassa ei ole tippaakaan öljyä vaan Pohjanmerellä eikä siihen saamelaiset poroineen pääse käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
Mitä sä horiset omias
Lue historiaa, homo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
En sanoisi koska en ole vasemmistolainen.
Et ole vasemmistolainen koska olet Putinin huorna.
Vasemmistolainen=putinin huora🤭
Saamelaiset aina valittavat kaikesta. Ensin ei saa pukeutua neljän tuulen hattuun tai saamelaisasuun ja sitten valitetaan kun kukaan matkailija ei osta niitä enää. Valitetaan siitä kuka on aito saamelainen ja kuka ei. Valitetaan tuulivoimahankkeista. Valitetaan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
venäjä ei liity tähän asiaan mitenkään. Nyt eletään vuotta 2025 eikä jotain kivikautta jolloin suomalaiset ja saamelaiset varmasti taistelivat maa-alueista. Tämä alkuperäiskansajankkaus on taas kerran saamelaisten juoni jolla yrittävät kiristää rahaa etelästä kuten aina. Kukaan näistä saamelaisista ei ole sen alkuperäisempi kuin suomalaisetkaan tässä vaiheessa.
Ihan s
Eipä taistellut, noihin aikoihin alkoi virrata ihmisiä pieniä määriä nykyisen suomen alueelle, joista paljon paljon myöhemmin muodostui suomalaisheimot. Saamelaisia ja suomalaisia ei ollut olemassa kulttuurina tuolloin, vaikka saamelaisten ja suomalaisten yhteiset esivanhemmat tallasivatkin Suomen maaperällä.Kieli vaihtui saameksi ja suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Persut vihaavat vähemmistöjä.
Ja vihervassut rakastavat teroja ja muita neegereitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään
Mitä sä horiset omias
Lue historiaa, homo.
Sulla on omat "historias".
Vierailija kirjoitti:
Saamen kielelle tulisi antaa sama asema kuin ruotsille. Pakollisesti opiskeltava kansalliskieli.
Ja romanikielelle myös!
Vierailija kirjoitti:
vähän kuin romaanit.. eivät silti vaadi yhtään mitään, vaikka heilläkin olisi oikeus puhua kieltään ja saada palvelua äidinkielellään..just saying. mulla on saamelais juuria kuulemma, mutta heidän mielestään olen varmaan loukannut heitä suuresti kun lapsena sain sen heidän puvun ja pidin ylpeästi päällä.
mietin vain minulle on edelleen epäselvää mikä se heidän identiteetti on. suomalaisia? saamelaisia? alkuperäiskansa? onko heitä joku sortunut? onko he olleet mukana puolustamassa suomea näihin kysymyksiin en koulussa koskaan saanut vastausta.
Alan kallistua pikemminkin sille kannalle että rajataan keskisuomesta, keskiruotsista ja keskinorjasta alue nimeltä Norusu. Nimikin viittaisi yhteiseen historiaamme. Alueelle muodostettaisi uusi valtio jonne voisi saapua kansalaiseksi osoittamalla olevansa pätevä ja yhteisölle hyödyllinen, taitava, ahkera ja kunniallinen ihminen joka haluaa assimiloitua täysin osaksi yhteisöä.
20v ja meillä olisi aidosti pohjolan monaco, keskellä monikulttuurisia kehitysmaita.
Voisimme maksaa kehitysapua vanhoihin maihimme.
Norja tosin heittäisi rätillä naamaan ajatukselle, heidän öljyomaisuus kun ei ole niin samalla,tavalla myrkyllistä kuin Suomen maaperän mineraali- ja jalometallivarat, uusiutuvista turvepeesta ja metsistämme puhumattakaan.
Saamelaisidentiteetti syntyi alle 100-vuotta sitten ja kansallinen herääminen tapahtui 1970-luvulla. Suomalaisten kansallinen herääminen 1800-luvulla ja suomalaisidentiteetti 1700-luvulla.
Täällä kuitenkin meidän suomalaisten esivanhemmat ovat eläneet jo tuhansia vuosia, joista me nykyisetkin suomalaiset polveudumme Samalla suomen alueella, jossa kivikaudella eläneet esivanhempamme lepäävät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap luulee, että saamelaiset eivät ole suomalaisia? Onko ap venäläinen?
Eivät itse pidä itseään suomalaisina!
En koe olevani suomalainen. Minulla on Suomen passi ja olen Suomen kansalainen, mutta kuulun Saamen kansaan. Juridinen kansalaisuus ei kuitenkaan määritä identiteettiäni. Mikäli Saamenmaa olisi valtio, voisin olla saamelainen sekä identiteetiltäni että kansalaisuudeltani, kertoo Jenni Laiti.
https://voima.fi/hairikot/artikkeli/olen-suomalainen/
Vierailija kirjoitti:
Saamelaiset aina valittavat kaikesta. Ensin ei saa pukeutua neljän tuulen hattuun tai saamelaisasuun ja sitten valitetaan kun kukaan matkailija ei osta niitä enää. Valitetaan siitä kuka on aito saamelainen ja kuka ei. Valitetaan tuulivoimahankkeista. Valitetaan kaikesta.
Sen lisäksi riitelevät jatkuvasti keskenään ja ylenkatsovat kolttasaamelaisia.
Järjettömiä summia. Syöttävätkö ne tahallaan pedoille.