Tapailusuhde ja kotihäpeä
Olen ollut nyt reilun puoli vuotta tapailusuhteessa, joka on kovaa vauhtia syvenemässä oikeaksi suhteeksi. Tähän asti ollaan oltu tämän toisen osapuolen luona aina. Ihan vaan siitä syystä, että mulla on niin kamala koti, etten kehtaa kutsua häntä tänne. Olisi kuitenkin kaikin tavoin helpompaa, että hän kävisi luonani ja nyt alkanut puhumaan koko ajan enemmän tästä. Tajuan kyllä itsekin, että ei tämä suhde syvene tästä jos en joskus häntä tänne kutsu.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (69)
Oma kotini oli pitkälle aikuisikään melko askeettinen. En omistanut edes sänkyä, yöpöydistä puhumattakaan. Patja lattialla oli ihan hyvä ja ajoi asiansa.
Olkkarissa oli sohva ja ruokapöytä + pari tuolia, ja yksi viherkasvi. Siinä se.
Oli helppo siivota :)
Vierailija kirjoitti:
Kun koti on siisti, asia ok. Rohkeasti vaan esittelemään sitä.
Mutta jos sinulla on ylimääräistä rahaa, niin voisit hankkia sinne jotain tuomaan lämpöä. Ja oikeastaan voisit lähteä yhdessä tapailukaverisi kanssa ostamaan jotain. Mutta vain jotain, josta oikeasti pidät. Esim. isot matot ovat ihania, mutta kaikki eivät pidä matoista.
Minulla oli miestuttu, jolla oli lähes tyhjä asunto ja siisti. Hieman kolkolta tuntui, koska en ole minimalisti, mutta ei autius silti haitannut.
Minulla on ihan ok taloudellinen tilanne. Ongelma on vaan se, etten oikein omalla kohdalla osaa ajatella mistä pidän tai mistä en. Vähän pelkään, että jos nyt ostan mattoja tai muuta, vien vaan ne taas jossain kohtaa varastoon. Tykkään siitä, että on kätevä siivota.
Kai sitä täytyy vaan yrittää tsempata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä asut kuin poikani. Eikä kyse ole rahattomuudesta tai piheydestä. On kuulemma käytännöllisempää. Roomba (?) hoitaa imuroinnin ja pesut muutaman kerran viikossa. Matot ja huonekalut on vaan tiellä.
Hän ei ole tietääkseni kärsinyt kotihäpeää, kun porukkaa siellä kokoontuu ja neitejäkin käy. Välillä mä aina ehdottelen, että jos saisin ostaa muutaman kahvimukin lisää ja vähän asitoita tipotellen, että kaveritkin sitten saa kahvia, eikä tarvii kahta kuppia kierrättää... Nyt sain luvan hankkia "varalakanat" hänelle joululahjaksi. Eli siis toiset, jos ei huvitakaan joka viikko pyykätä.
Hän on ihan tyytyväinen askeettisuuteensa, mutta se kaikuminen on häiritsevää toisinaan, kun kavereita on enemmän. Sille pitäs tehdä jotain. Hän mietti äänipaneleja seinille.
Jos olisin nuori mies, en häpeäisi, mutta näin nelikymppisenä na
Myönnään, että aloituksen perusteella ajattelin sun olevan mes. Pahoittelut. Niin menin itsekin laittamaan sut tiettyyn lokeraan, vaikka inhoan lokerointia.
Miksei sitä voi (saa) olla reilusti oma itsensä.. Luulen, että tapailutyyppi kuitenkin essijaisesti haluaisi sun olevan oma itsesi, rehellinen itsellesi ja muille ja ennen kaikkea onnellinen. Jos muutoin olet tyytyväinen kotiisi, niin pyri pääsemään häpestä irti. Pyrii olemaan ylpeä, ettet ole niinkuin kaikki muut.
Täällä annetaan sisustusvinkkejä, mutta tekiskö ne elämääsi paremmaksi kuin se nyt on?
Minulla edellinen koti tiptop. Uudiskohde;
uutuudenkiiltävää, modernia.
All that and some. Kuten sitä edellinenkin.
Intohimolla estetiikan ja viihtyisyyden
keitaaksi sisustettu. Puunattu, kuurattu,
sommiteltu. Kuinka viihdyinkään.
Mutta sitten saapui kuningasvirus.
Muutin Savoon spontaanisti näkemättä
asuntoani ennalta. Vain kuvat.
Missä mennään - tänään?
Asunto on ollut minulle kuin tilapäinen
huoneistohotelli -
ei tyypilliseen tapaan taidetta,
viheriää, kustomoitua
pintavärimaailmaa. En kodikseni
voi oikein millään kutsua/
sanoa. Kohde vaatisi täydellisen
keittiö/wc-rempan.
Kaikki seinät, listat, lattiat uusiksi.
Vasta tämän jälkeen olisi
inspiraatio sisustaa. Ei nämä
läpeensä kuluneet, kauhtuneet
materiaalit inspiroi.
En ole ajatellut enkä murehtinut
koko asiaa.
Vain pitänyt linjan: vieraita en tänne ota,
paitsi p-nnusta tutun serkkuplikan!
Toisaalta: Ei asialla ole mtn merkitystä.
Saavuin Savoon määräajaksi (to begin with).
En jäädäkseni. Olen Doris, reissunainen.
En ole nyt suhteessa..
Enkä ainakaan, sanokaamme 6 kuukauteen,
ole ajatellut minkään valtakunnan
miekkosta hankkia enkä huolia
eloani sulostuttamaan. 🤔
Tuhti annos kurinalaista
Saturnusta ja Plutoa syntymäkartallani
pitää minua pihtiotteessa.. Kuin
velvoittaen minut luostarinomaiseen
askeesiin ja nihilismiin.
YOD-aspekti rauhoittaa ja vakuuttaa:
Teen sen, mikä minun täytyy.
Seuraava kotini
ei ole vuokrakohde,
vaan ikioma.
I treasure that.
Olen luonnoltani
kuitenkin: kodinpalvoja.
Sama täällä, paitsi että se suhde puuttuu. Jos tapailisin jota kuta, olisi minulla kotihäpeä.
Asun vuokralla enkä jaksa laittaa kotiani, kun olen kuitenkin ostamassa omistusasuntoa. Nykyinen kämppä ei ole lainkaan viihtyisä eikä siellä ole edes kaikkia huonekaluja esim. sohvaa tai ruokapöytää. Kun erottiin exän kanssa, ajattelin etten hanki puuttuvia kalusteita kun kuitenkin asun vain väliaikaisesti tässä vuokralla ja ostan sitten omaan asuntoon uudet kalusteet.
Minusta oli aika ihanaa, kun menin nykyisen mieheni kotiin ensimmäisen kerran. Meillä on samanlainen sisustusmaku. Eikä hänen kotinsa ollut exän tai äidin sisustama. Hänen kotinsa on kodikas pesä viherkasveiseen, tunnelmallinen valaistus, tauluja seinillä. Ankea askeettinen sisustus olisi saanut minut miettimään yhteensopivuuttamme.
Ehdotan, että ostat esim keittiöön ja olohuoneeseen neutraalit verhot ja matot, jos kerran kotisi aiheuttaa häpeää. Saatat itsekin huomata, että nautit uudesta ilmeestä, vaikkei se sinulle tärkeä asia olekaan. Valkoisetkin verhot pehentävät tilaa jne. Kasvit tuovat lämpöä myös.
Tällaiset itse kunnostetut, kauniit eriparikalusteet ovatkin ihan kivoja ja persoonallisia. Jotenkin musta nyt vaan tuntuu siltä, ettei Ap:n tapauksessa ole ihan tästä kyse :D