Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Retinolin käyttö ihonhoidossa. Kokemuksia?

Vierailija
31.10.2022 |

Onko toiminut?

Pitäisi siis tehdä ihosta nuoremman näköisen, mutta hiukan kauhistuttaa kun altistaa enemmän uv-säteilylle? Ja iho pitäisi aurinkovoiteilla suojata ja sitähän pitäisi sitten päivän aikanakin lisäillä jotta oikeasti suojaa, kuka päivän mittaan meikin päälle lisää aurinkovoidetta? Ja jos et suojaa ihoasi hyvin, niin uv-säteilyn haitat maksimoituu retinolin käytön vuoksi ja tämähän vain vanhentaa ihoa.
Olen myös lukenut että kuivattaa ihoa ja ihon kuivuushan vain lisää ryppyjä. Minulla on aika rasvainen iho (ja paksu kuten yleensä rasvaiset ihot ovat) jolloinka iho kuulema vanhenee hitaammin. En haluaisi alkaa kuivattaa ihoani retinolin käytöllä.

Eli kokemuksia kiitos!

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retinoli ei "altista ihoa UV-säteilylle". Sen teet ihan itse oleilemassa auringossa. Retinoli laitetaan yleensä tauolle kesän ajaksi ja silloin, kun tietää altistuvansa auringolle. Suojakertoimia käytetään silloin, kun retinoli käytössä ja muulloinkin kannattaa käyttää. Kyllä se riittää, jos aamulla laitat SPF50 meikin alle, ei se siitä päivän mittaan haihdu pois, jos et hikoile ihan älyttömästi, tai kastele ihoa.

Jotkin tuotteet, joissa on retinolia kuivattaa ihoa, mutta ei kaikki. Kokeilemalla löytyy, mikä itselle sopii. Mikään voide ei maagisesti nuorenna ihoa.

Vierailija
2/58 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin melko voimakasta retinolivoidetta iltaisin niin, että levitin sen muutamaksi minuutiksi ja pesin pois. Otsarypyt katosivat parin viikon käytöllä. Alkuun käytin ohjeen mukaan ja annoin olla yön yli, mutta iholleni se oli liian raskasta, punoitti ja kirveli. Ja auringonvalolle altistaa todellakin. Paloin käyttäessäni todella herkästi 50 SK aurinkovoiteesta huolimatta ja koen, että iho palaa aiempaa herkemmin edelleen, vaikka käytöstä on jo vuosia. Otsarypytkin hiipivät pikkuhiljaa takaisin, mutta olen koettanut opetella olemaan mutristelematta, etten ainakaan aktiivisesti rypistäisi itseäni aina vain lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin melko voimakasta retinolivoidetta iltaisin niin, että levitin sen muutamaksi minuutiksi ja pesin pois. Otsarypyt katosivat parin viikon käytöllä. Alkuun käytin ohjeen mukaan ja annoin olla yön yli, mutta iholleni se oli liian raskasta, punoitti ja kirveli. Ja auringonvalolle altistaa todellakin. Paloin käyttäessäni todella herkästi 50 SK aurinkovoiteesta huolimatta ja koen, että iho palaa aiempaa herkemmin edelleen, vaikka käytöstä on jo vuosia. Otsarypytkin hiipivät pikkuhiljaa takaisin, mutta olen koettanut opetella olemaan mutristelematta, etten ainakaan aktiivisesti rypistäisi itseäni aina vain lisää.

Retinoli kestää kyllä 6 kk - vuoden että alkaa näkyvästi vaikuttaa, joten jos sinulla oikeasti katsoi otsarypyt niin varmaan oli vaan turvotusta mahdollisesta ärsytyksestä tms. eikä oikeaa retinolin pysyvämpää vaikutusta.

Vierailija
4/58 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt sitä vuosia jossain vaiheessa. Käytin aika tujuja 1% tuotteita enkä käyttänyt koskaan mitään aurinkorasvoja. Ei mulla silloinkaan ikinä palanut iho, kuten ei pala Suomen oloissa muutenkaan koskaan. 

Mutta mä lopetin jossain vaiheessa retinolit koska totesin että se on mulle turha tuote. Se auttaa lähinnä sellaiseen pieneen pintaryppyyn, jota joillain on esim. silmien alla ja vanhemmiten muuallakin, sellaiseen kreppipaperimaiseen ihoon, tai hentoihin harakanvarpaisiin silmäkulmissa joskus. Mutta mulla on paksu rasvainen iho ja mun rypyt on sellaisia syviä kasvolihasten toiminnasta johtuvia uria, ei niihin retinoli eikä mikään muu voide auta. Ihan turhaan ärsytän ihoani tuollaisella aineella kun se ei mulle mitään hyödyllistä edes tee. Ehkä sitten joskkus jos 60-70 v alkaa tulla sellaista ryppyä johon retinoli voi auttaa niin alan taas käyttää,, mutta nyt 48 v. iässä sellaisia mulla ei vielä ole. 

Siihen ennaltaehkäisevään käyttöön mitä usein suositellaan en oikein usko. Jotkut ihotautilääkäritkin on skeptisiä sitä kohtaan - retinolihan pakottaa ihosolut uusiutumaan normaalitahtia nopeammin, ja soluilla on tietty maksimi jakautumiskertojen määrä elämän aikana. Jos vuosia, jopa vuosikymmeniä, piiskaa solujaan jakautumaan nopeamamin kuin luonnollista, on mahdollista että lopulta vanhentuu nopeammin kuin joku joka on antanut ihon toimia luonnollista tahtiaan.

Vierailija
5/58 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kyllä mulla mitään hyödyllistä näyttänyt tekevän. Vuoden verran käytin, ensin kuukauden verran 0,3% mietoja retinoleja, sitten 1% ja jopa sitä ökykallista Medik8 rRetionate Intenseä jonka pitäisi olla vielä tehokkaampi ja myös aurinkoturvallinen. Ihoon ei tullut mitään näkyvää vaikutusta vuoden käytön aikana. Toisaalta mun ihon on kyllä vähän sellainen paksu nahka mihin mitkään kosmeettiset tuotteet ei ole koskaan näkyvästi vaikuttaneet mitään. Mä aina ihmettelen kun ihmiset puhuu miten joku tuote tekee jotain näkyvää, ei ole tapahtunut mulla ikinä. Ei ihoärsytystä, mutta ei myöskään tuloksia. Ja olen kaikenlaisia kovia happohoitojakin yrittänyt, ei niin mitään vaikutusta.

Vierailija
6/58 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käyttänyt sitä vuosia jossain vaiheessa. Käytin aika tujuja 1% tuotteita enkä käyttänyt koskaan mitään aurinkorasvoja. Ei mulla silloinkaan ikinä palanut iho, kuten ei pala Suomen oloissa muutenkaan koskaan. 

Mutta mä lopetin jossain vaiheessa retinolit koska totesin että se on mulle turha tuote. Se auttaa lähinnä sellaiseen pieneen pintaryppyyn, jota joillain on esim. silmien alla ja vanhemmiten muuallakin, sellaiseen kreppipaperimaiseen ihoon, tai hentoihin harakanvarpaisiin silmäkulmissa joskus. Mutta mulla on paksu rasvainen iho ja mun rypyt on sellaisia syviä kasvolihasten toiminnasta johtuvia uria, ei niihin retinoli eikä mikään muu voide auta. Ihan turhaan ärsytän ihoani tuollaisella aineella kun se ei mulle mitään hyödyllistä edes tee. Ehkä sitten joskkus jos 60-70 v alkaa tulla sellaista ryppyä johon retinoli voi auttaa niin alan taas käyttää,, mutta nyt 48 v. iässä sellaisia mulla ei vielä ole. 

Siihen ennaltaehkäisevään käyttöön mitä usein suositellaan en oikein usko. Jotkut ihotautilääkäritkin on skeptisiä sitä kohtaan - retinolihan pakottaa ihosolut uusiutumaan normaalitahtia nopeammin, ja soluilla on tietty maksimi jakautumiskertojen määrä elämän aikana. Jos vuosia, jopa vuosikymmeniä, piiskaa solujaan jakautumaan nopeamamin kuin luonnollista, on mahdollista että lopulta vanhentuu nopeammin kuin joku joka on antanut ihon toimia luonnollista tahtiaan.

Aijaa, minä kun olen lukenut ihotautilääkäreiden haastatteluja ja ihan tutkimuksia, joissa nimenomaan retinol ja SPF suojakertointen käyttö on todettu ainoiksi toimiviksi ihon ikääntymistä ennaltaehkäiseviksi keinoiksi. Nimenomaan pitkän tähtäimen tutkimuksista kyse. Eiköhän se olisi tiedossa, jos retinolin käyttö aiheuttaisi jonkun äkkisen rupsahduksen iholle.

Retinoli kannattaa tauottaa välillä eikä käyttää joka ilta. Esim. joka toinen, tai kolmas ilta on ihan hyvä. Kannattaa laittaa se yöksi ja päivällä vahva suojakerroin kasvoille. Ja kokonaan tauolle, jos tietää, että on paljon auringossa. Retinol on aivan mahtava tuote. Sen sijaan mikään maailman voide ei jo olemassaolevia ryppyjä poista. Hyaluronihappo voi ne hetkellisesti täyttää, tai kemiallinen kuorinta ihoa silottaa, mutta muilta osin, on ennaltaehkäisy ainoa toimiva keino. Sitten on botoxit sun muut ja leikkaukset, mutta ne ei kaikille sovi eikä lopputulos ole aina hyvä.

Vierailija
7/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kokeilla, mutta vaikuttaa omaan makuuni vähän "vaivalloiselta" tuotteelta. Ja vaikka uskonkin että voi olla ihan toimiva tuote, silti aina vähän kammoksun tujuja aineita iholle, että entä jos sitten kuitenkin jotain haittaa.

Vierailija
8/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä aloitin 0.5% retinol in squalane, ja 2 viikossa huomasin positiivisen muutoksen.

Mutta sitten siirryin 1% retinol in squalane ja tämä taitaa olla liian tajua iholleni.

Kävin tänään asioilla kun vapaapäivä, naamani on punainen ja halkeileva, joten laitoin maskin päähän. 😅

Vierailija
9/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin käyttää muutama vuosi sitten. Ihoni vaan ei oikein tykännyt. Punoitti aika tavalla ja hilseili. En huomannut että olisi jotenkin ollut parempi. 

Vierailija
10/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta myös ne 10 ekaa päivää kun käytin retinol 0.5 in squalane, ihoni oli ärtynyt ja näyttikin siltä. Meikki ei tarttunut, nahka halkeili... mutta sitten hinkkasin ne kuolleet nahkat pois ja sen alta paljastui tosi sileä hehkuva iho.

Vierailija
11/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, minä kun olen lukenut ihotautilääkäreiden haastatteluja ja ihan tutkimuksia, joissa nimenomaan retinol ja SPF suojakertointen käyttö on todettu ainoiksi toimiviksi ihon ikääntymistä ennaltaehkäiseviksi keinoiksi. Nimenomaan pitkän tähtäimen tutkimuksista kyse. Eiköhän se olisi tiedossa, jos retinolin käyttö aiheuttaisi jonkun äkkisen rupsahduksen iholle.

Retinoli kannattaa tauottaa välillä eikä käyttää joka ilta. Esim. joka toinen, tai kolmas ilta on ihan hyvä. Kannattaa laittaa se yöksi ja päivällä vahva suojakerroin kasvoille. Ja kokonaan tauolle, jos tietää, että on paljon auringossa. Retinol on aivan mahtava tuote. Sen sijaan mikään maailman voide ei jo olemassaolevia ryppyjä poista. Hyaluronihappo voi ne hetkellisesti täyttää, tai kemiallinen kuorinta ihoa silottaa, mutta muilta osin, on ennaltaehkäisy ainoa toimiva keino. Sitten on botoxit sun muut ja leikkaukset, mutta ne ei kaikille sovi eikä lopputulos ole aina hyvä.

Retinolihan on alunperin kehitetty lääkkeeksi akneen, eli nimenomaan nuorten ihmisten käyttöön. Jos se tuhoaisi ihon kyvyn lopulta uudistaa itseään, eihän mikään lääkäri voisi määrätä sitä nuorille. Iho on kuitenkin yksi ihmiselimistön tärkeimmistä elimistä.

Tutkimusten mukaan retinol, oikein käytettynä, voi jopa edesauttaa ihon paksuuntumista ja hidastaa kollageenin sekä elastaanin menetystä. Avainsana: oikein käytettynä, eli ei liian vahvaa tavaraa omalle iholle eikä liian usein. Plus auringon välttely. Punotus, hilseily, kiristely jne. on kaikki merkkejä siitä, että käytetty tuote on liian vahva/epäsopiva omaan käyttöön, tai sitä on käytetty liian usein. Pitää antaa iholle välissä aikaa uudistaa itseään. Miedommillakin retinoleilla saadaan tuloksia eikä ne aiheuta negatiivisia vaikutuksia.

Vierailija
12/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositeltiin kaulalle, tuhosi ihon totaalisesti. On nyt ohutta pikkuryppyistä silkkipaperia. Kaikki korjauskeinot kokeiltu, leikkaus enää viimeinen vaihtoehto ja sekin sitten voi vetää jotkut kohdat pahemman näköiseksi. Ainoa mikä ihoa koskaan auttanut on ollut mikroneulaus. Tämä toki vain itsellä omassa sekaihossa.

N40

Vierailija
13/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositeltiin kaulalle, tuhosi ihon totaalisesti. On nyt ohutta pikkuryppyistä silkkipaperia. Kaikki korjauskeinot kokeiltu, leikkaus enää viimeinen vaihtoehto ja sekin sitten voi vetää jotkut kohdat pahemman näköiseksi. Ainoa mikä ihoa koskaan auttanut on ollut mikroneulaus. Tämä toki vain itsellä omassa sekaihossa.

N40

Onko tästä pitkä aika? Pystyisitkö antaa vain sen ihon "olla" ja se korjaa/uudistaa itseään?

Vierailija
14/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin itse huomaan että iho on tasaisempi ja ihohuokoset paljon pienemmät kun käytän retinolia. Käytän syksystä kevääseen ja kesäksi jätän auringon takia pois. Tykkään Kicksin oman merkin BeautyActin retinolista, taitaa olla 2% ja hintakin suht edullinen, olikohan 35e. Ei ole kuivattanut tai ärsyttänyt omaa ihoa ollenkaan.

Vierailija
15/58 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytössä ollut jo vuosia BM: n OptiRetin, on todella tehokas, korjaa pieniä juonteita ja silottaa ihoa. Alkuun 2 viikkoa vain joka toinen päivä, jotta iho tottuu. Suosittelen!

Vierailija
16/58 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Nostan tätä samalla.

Ap

Vierailija
17/58 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus asteittain, käyttö yötä vasten. Ei joka ilta.

Apteekin rasvaisempi bellavita käytössä, sitä ennen ordinaryn retinoli harvemmin. Silmänympärysihon kanssa kannattaa olla varovainen.

Näin toimien menee hyvin.

T. atoopikko 43 v

Vierailija
18/58 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt suositeltu rytmiä 1 iltana happoa (esim. Lactic acid), 2 iltana retinolia (asteittain vahvempaa) ja 3-4 iltoina elvytystä eli kosteutusta.

Ja taas alusta.

Mulla ainakin hapot toimii paremmin kuin retinoli, mutta näin sykleissä toimii kyllä yhdessä. Kesällä pitää tauottaa aurinkovoiteista huolimatta. Mutta talvella kuiva iho kaipaakin enemmän kuorintaa ja kosteutusta.

Olen myös höyryttänyt säännöllisesti, auttaa kuivuuteen ja siitä johtuviin finneihin. Huomattavasti sileämpi iho.

N40

Vierailija
19/58 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö lue ohjetta. Retinoli kuorii ihoa ja sen käyttö tulee aloittaa hitaasti, esimerkiksi lisäämällä tippa yövoiteeseen tai pesemällä pois hetken kuluttua, aluksi. Muuten ihosta tulee juuri punottava ja se kuoriutuu ja hilseilee. Tuo, että retinoli altistaisi uv-säteilylle menee samaan kategoriaan, kun puhutaan että jokin lääke tekisi lihavaksi, eli ei mene ihan niin.

Vierailija
20/58 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö lue ohjetta. Retinoli kuorii ihoa ja sen käyttö tulee aloittaa hitaasti, esimerkiksi lisäämällä tippa yövoiteeseen tai pesemällä pois hetken kuluttua, aluksi. Muuten ihosta tulee juuri punottava ja se kuoriutuu ja hilseilee. Tuo, että retinoli altistaisi uv-säteilylle menee samaan kategoriaan, kun puhutaan että jokin lääke tekisi lihavaksi, eli ei mene ihan niin.

Sehän altistaa aurinkoihottumalle.