Munkkivuori 2. kausi
Mitä ajatuksia herättää? Parempi kuin edellinen kausi?
Kommentit (345)
Onko tietoa milloin tulee Neloselle?
Ykköskausi oli niin mahtava, että olen varautunut niin, etten pety liikaa, jos kakkoskausi ei nouse samalle tasolle. Ekan jakson toiselta kaudelta olen nyt katsonut ja... ÄLÄ LUE ETEENPÄIN, ELLET HALUA SPOILAUSTA!
... jotenkin häiritsi se toiston maku: taas tarina alkaa muutosta, muuttolaatikoiden kantamisesta. Ja tunnusmusiikki tavoitteli ekan kauden sävyjä, mutta ei ollut yhtä hyvä. Entä olivatko Taina ja Pete yhä yläasteikäisiä?? Heidihän sanoi ekalla kaudella Mirkolle Tainaa mollatessaan, että "se on vähän vanhempi", itseensä verrattuna siis. Mielsin silloin, että Tainalla ja Heidillä olisi n. kaksi vuotta tai vähän alle sen ikäeroa - että Taina oli mahdollisesti 15 ja Heidi 13. Samoin Pete oli vanhempi kuin siskonsa, koska Pete meni töihin ekalla kaudella ja kommentoi Heidille, että tämän ikä ei riitä töihin pääsyyn. Ihan samaa imua en tuon yhden jakson perustella nyt vielä kokenut kuin ekalla kaudella, mutta eihän sitä tiedä, mitä koukkuja on tulossa!
Pidin todella ekasta kaudesta, erityistä oli se että katsoin sen paljon julkaisua myöhemmin Ruutu+ kanavalta ja oli hienoa kun koko sarjan pystyi katsomaan putkeen, parissa illassa. Tätä 2. kautta seurannut nyt pari jaksoa, niin jonkinverran sekavaa on hyppely kevään, kesän ja syksyn välillä. Lempinäyttelijäni Kaius on ihan mahtava edelleen, Peten vetovoima ei ehkä ihan odotettu, kaveri selkeästi astunut murrosiän keskivaiheeseen ja se vilpitön veijarimaisuus on nyt jotain muuta. Lola ihan mielenkiintoinen persoona, jotenkin vaan roolin rytmitys siihen että hän on, ja hän ei ole, eli kadonnut ei toimi. Arvosteluissa on kyllä kehuttu "ykkösen" veroiseksi mutta sarjan alkukankeus on mainittu. Tekisi mieli odottaa tammikuun loppuun ja katsoa tämäkin yhdeltä istumalta, vois toimia helpommin? Tuskin kuitenkaan maltan. Tunnusmusiikin olisi toivonut olevan sama, se nyt on vain mun mielipide.
Kaksi jaksoa nyt katsottuna uudesta kaudesta. Toinen jakso oli parempi kuin eka, uudet henkilöhahmot tuovat uutta kiinnostavuutta. Yhtymäkohdat ekaan kauteen kyllä vähän hiertävät. Taas on vanhus joutunut hoitokotiin/sairaalaan. Ekalla kaudella Pete kertoi Mirkolle, miten kouluikäiselle pojalle oli huudettu "Murhaaja!" (kyseessä siis oli ihan oikea tapaus, jossa koulupoika oli surmannut kaverinsa Kannelmäessä v. 1984), ja nyt toisella kaudella noin huudetaan Petelle. Ehkä vielä selviää, miksi Nina hoitaa Kaiusta - ei kasarilla todellakaan ollut tavallista, että yläasteelle menevälle esiteinille palkataan pari vuotta vanhempi tyttö hoitajaksi! Se taisi selvitäkin, että Pete menee kymppiluokalle ja on siksi vähän yli-ikäinen yläastelainen.
Oon kattonu nää kaks jaksoa ja tykännyt, vaikka tunnelma onkin aika eri kuin ekalla kaudella. Mutta bongaan tästä enemmän mulle tuttuja juttuja (sijoittuu 80-luvun loppuun). Alkujaan aattelin myös etten ehkä tykkäis niin noista näyttelijöistä mutta onkin olleet ihan ok. Ja hitsi miten noi lapsinäyttelijät on kasvaneet! Täytyy ny vaan sit odotella aina viikko uutta jaksoa. Ja kausi on siis lyhyempi ja jaksot lyhyempiä kuin ekalla kaudella, harmi.
Homehtunutta ja vanhanaikaista tämä nykyinen yksi jakso viikossa ja boikoin sitä, enkä tilaa mitään kanavaa.
Minusta tästä kakkoskaudesta puuttuu se ykköskauden kiehtova vinksahtaneisuus. Ja aikuisnäyttelijöiden liian tutut naamat jotenkin vaikeuttaa eläytymistä. Tulee katseltua, mutta ei voi puhua samana päivänäkään aiemmin nähdyn kanssa.
Eka jakso ei ihan iskenyt mutta seuraavat kaksi jaksoa on olleet parempia. Näyttelijät jälleen kerran hyviä ja kiva nähdä ekan kauden nuoria uudelleen. Tämäkin kausi on visuaalisesti hieno. Tästä kyllä huomaa että budjettia on leikattu koska asioita selitetään enemmän kuin näytetään. Vähän mietityttää miten tarina saatetaan loppuun viimeisten 5 jakson aikana kun tuntuu ettei 3 ensimmäisessä jaksossa ole tapahtunut paljoa. Mutta olen positiivisesti yllättynyt kauden laadusta sillä odotin huonompaa jälkeä Volasen lähdön takia.
Onkohan Kuva-Tapion työntekijä syyllinen Lola-Virpin katoamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Näkyy tuolla Ruudun maksullisessa palvelussa olevan kauden ensimmäinen jakso. Mutta se on täynnä mainoksia.
Onko tämä muuttunut 1. kaudesta kun minulla on muistikuva että silloin ei olisi pakkosyötetty mainoksia vaan olisin katsonut jaksot putkeen ilman niitä.
Täytyy varmaan sitten odottaa että tulevat Neloselle ja ottaa jaksot digiboksiin.
Minä katsoin 1. kauden Elisa Viihteellä eikä silloin ollut yhtään mainoksia. Nyt, kun ruutu ja elisa ovat samaa, pitää erikseen maksaa ettei näe mainoksia.
Lolan näyttelijä on jotenkin tosi tutun näköinen, muistuttaa jotakuta takavuosien teininäyttelijää. Ehkä Fuckin Åmålista se pääosatyttö. Tai Emilia Pokkinen nuorena (mm. Irene Raikas - Puhtaat valk. lakanat). Tai joku muu, jota en saa päähäni.
Onko Helsingissä juhannusiltanakin noin pimeää kuin sarjassa? Itselle ihan vierasta, kun olen aina kokenut pelkästään valoisia juhannusöitä.
Daniel on mielenkiintoinen hahmo. Puhuu ja pohtii niin runollisen kohtalokkaasti kirjakielellä.
Kun Volasen alkuperäiskäsikirjoituksesta oli kai karsittu kovalla kädellä yli puolet pois 2. kautta varten, väistämättä sitä miettii, mitä kaikkea kiinnostavaa onkaan poistettu. Varmaan valtavasti yksityiskohtia, sivuhahmoja ja heidän syventämistään, juonen sivukoukeroita, yms yms. Mielenkkiinnolla lukisin, jos hän joskus julkaisee Munkkivuoresta kirjasarjan.
Vierailija kirjoitti:
Kun Volasen alkuperäiskäsikirjoituksesta oli kai karsittu kovalla kädellä yli puolet pois 2. kautta varten, väistämättä sitä miettii, mitä kaikkea kiinnostavaa onkaan poistettu. Varmaan valtavasti yksityiskohtia, sivuhahmoja ja heidän syventämistään, juonen sivukoukeroita, yms yms. Mielenkkiinnolla lukisin, jos hän joskus julkaisee Munkkivuoresta kirjasarjan.
Käsittääkseni alkuperäiskäsikirjoituksesta karsittiin noin 40% pois, koska alkuperäiskesto oli noin 10 tuntia ja nyt noin 6 tuntia. Muakin kiinnostaa mitä kaikkea sieltä poistettiin. Huomaa että tällä kaudella keskitytään pelkkään mysteeriin toisin kuin ekalla kaudella jossa oli paljon muita juonikuvioita.
Teennäinen, väkinäinen.
Edes Kosonen, Ritala, Björkman eivät pelasta. Kummaa tyyliä vuorotella aikakausia. Onko tämä Melleri, joka on tuon Knutin äiti, jota tarinassa käsitellään tuon LolaVirpin katomiseen liittyen, " nykyajassa".
Vierailija kirjoitti:
Daniel on mielenkiintoinen hahmo. Puhuu ja pohtii niin runollisen kohtalokkaasti kirjakielellä.
On todella, kirjolla? Nykyään joka sarjassa täytyy olla.
Näkyy tuolla Ruudun maksullisessa palvelussa olevan kauden ensimmäinen jakso. Mutta se on täynnä mainoksia.
Onko tämä muuttunut 1. kaudesta kun minulla on muistikuva että silloin ei olisi pakkosyötetty mainoksia vaan olisin katsonut jaksot putkeen ilman niitä.
Täytyy varmaan sitten odottaa että tulevat Neloselle ja ottaa jaksot digiboksiin.