Voiko Wilman käytöstä kieltäytyä?
En halua jatkuvia massaviestejä tai jotain "kynä unohtui" muistutuksia lapsestani.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa jos lapsen koulunkäynti ei suju, eikä vanhempaa nappaa, niin saattaa herätä epäilys, mikä homma.
Jos on oikeaa ja vakavaa asiaa, niin opettaja soittaa tai laittaa lapsen mukana lapun kotiin. Näin asia toimi myös 20 vuotta sitten, niin miksei nyt. Wilmaspämmin lukeminen ei ole mikään hyvän vanhemmuuden edellytys.
Lapun sijasta on se wilma. Wilmasta saa pois toiminnon, että ilmoittaa ilmoituksia.
olen ollut toistakymmentä vuotta opettajana, aineenopettajana ja opetan viikottain jopa 200 lasta. On täysin mahdoton alkaa soittelemaan joka oppitunnin jälkeen jonkun kotiin. Kynästä en laita merkintää, koska itsellkin on joka ryhmässä ainakin 3-5 oppilasta, joilla ei koskaan ole mitään välineitä mukana.. tosin ilmeisesti pitäisi, jos se saisi heidät ottamaan sen kynän oppitunnille mukaan
jos ja kun vanhempi katselee joulutokaria, hissa vitonen, niin voi kääntyä wilman puoleen ja katsoa merkintää ei keskittynyt tunnilla, ei tehnyt läksyjä, ei osallistunut työskentelyyn, silloin ei pitäisi vitonen tulla yllätyksenä tai nelonen samaan aikaan pyydetään tukea lapselleen.. miten tuki ja sen vastaanotto todetaan, jos ei muuten kuin wilmassa merkintä, ei opiskellut tunnilla?
kaikkina näinä vuosina osa vanhemmista haluaa, että kaikki merkitään wilmaan, osa ei halua, ettei merkitä mitään. En minä ainakaan pysty muistamaan jokaisen kahdensadan erityistoiveita. Toimin wilman suhteen jokaisen kohdalla samoin myöhästyi, oli levoton, ei tehnyt töitä, kotiläksyt tekemättä
ehkä kannattaisi kotona pohtia lapsen kanssa, mistä ne merkinnät tulevat ja miten niiltä välttyä kuin itkeä viestien määrää. Ja jos ilmoitukset häiritsevät, laita ne pois päältä. Näet ne merkinnät kyllä wilmastakin ilman, että jokaisesta puhelin pärähtää..
Kyllä paperinen reissuvihka on paljon suositeltavampi kuin joku ainainen ainainen tietokone
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei käytä Wilmaa. Minä käytän. Sieltä tulee valtava määrä asioita, joista osa on ihan tärkeitä ja osa ei.
Me miehet ei niin helposti käytetä turhia juttuja. Jos on asiaa niin puhelimet on keksitty.
Mut koulu ei kysy mielipidettäs
Enkä minä kysynyt koulun mielipidettä. Koko 9 vuoden aikana opettajilla oli vain kerran asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Reissuvihko on kova sana
Yläkouluikäisenä se oli ihan huippu. Hups, eka muka hävisi. Hikipäässä harjoiteltiin vanhemman allekirjoituksen väärentämistä ja lintsattiin minkä ehdittiin.🤣 Sitä alkuperäistä sitten näytettiin äidille, kun oltiin oikeasti esim kipeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa jos lapsen koulunkäynti ei suju, eikä vanhempaa nappaa, niin saattaa herätä epäilys, mikä homma.
Jos on oikeaa ja vakavaa asiaa, niin opettaja soittaa tai laittaa lapsen mukana lapun kotiin. Näin asia toimi myös 20 vuotta sitten, niin miksei nyt. Wilmaspämmin lukeminen ei ole mikään hyvän vanhemmuuden edellytys.
Entäs jos sinulla on oikeaa ja vakavaa asiaa kouluun päin? Opettajat eivät nykyään anna puhelinnumeroitaan oppilaiden vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
I wish.
T. opettaja
Formaatti on jotenkin typerä. Pikku tiedotetta joka päivä aivan kuin ihmiset joka päivä kävisivät niitä lukemassa. Tiedotetta huomiselle ja kun luet sen huomenna tahi seuraavana päivänä se on jo myöhäistä. Opettajien tulisi suunnitella senverta et maanantaina viestit jakoon ja vanhemmat lukisivat ne kattavammin kuin nyt. Ja vielä, herranen aeka, voisihan ne kaikki hallinnon viestit tulla siihen samaan runkoon ja näkisit samalla et OmaOlo kysyy jotain, verottajalta tullut viesti jne. Siitä sitten klikkaat OmaOloon katsomaan samalla käynnillä ja rekisteröitymisellä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä paperinen reissuvihka on paljon suositeltavampi kuin joku ainainen ainainen tietokone
Ai se reissuvihko tulisi kotiin saakka? Puhumattakaan siitä, että se olisi hukassa tai siitä, että miten kuvittelet tuon toimivan 25-30 oppilaan ryhmässä, joka vaihtuu joka tunti aineenopettajalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I wish.
T. opettaja
Formaatti on jotenkin typerä. Pikku tiedotetta joka päivä aivan kuin ihmiset joka päivä kävisivät niitä lukemassa. Tiedotetta huomiselle ja kun luet sen huomenna tahi seuraavana päivänä se on jo myöhäistä. Opettajien tulisi suunnitella senverta et maanantaina viestit jakoon ja vanhemmat lukisivat ne kattavammin kuin nyt. Ja vielä, herranen aeka, voisihan ne kaikki hallinnon viestit tulla siihen samaan runkoon ja näkisit samalla et OmaOlo kysyy jotain, verottajalta tullut viesti jne. Siitä sitten klikkaat OmaOloon katsomaan samalla käynnillä ja rekisteröitymisellä...
Kerro miten joku tiedote yläasteella toimisi? Jokainen aineenopettaja esim se 50 kirjaisi jonkun tiedotteen viikosta? Yhteinen viesti, jossa luet monen kymmenen ei lastasi koskevan viestin vai jokainen laittaisi erikseen? Siitä vasta sitä viestejä tulisikin
ajattelet liikaa alakoulumaisesti, että luokalla on vain yksi opettaja
Juu, ei sun tarvitse kuin maksaa veroja ja kuolla.
Harmillista ettei porsimiseen tarvita lupaa. Sillä ap olisi päässyt ongelmastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei käytä Wilmaa. Minä käytän. Sieltä tulee valtava määrä asioita, joista osa on ihan tärkeitä ja osa ei.
Me miehet ei niin helposti käytetä turhia juttuja. Jos on asiaa niin puhelimet on keksitty.
Mut koulu ei kysy mielipidettäs
Enkä minä kysynyt koulun mielipidettä. Koko 9 vuoden aikana opettajilla oli vain kerran asiaa.
Jep. Mut entä jos ois ollu? Et ois tienny koska nykyään ne viestit tulee vain wilmaan ellei tosi akuuttia kuten tapaturma
Meillä asiat meni hyvin edellisen opettajan aikana. Nyt tilalle tuli nuori sijainen ja huomaa kyllä eron. Wilmaan kirjoitellaan asioita kuin pikaviestisovellukseen. Hymiöt kaiken huippuna. Jatkuvaa turhaa spämmiä.
Liekö hänelle maksetaan merkintöjen määrästä, kun niitäkin tulee n. joka tunnilta "aktiivisuutta opiskelussa" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos sinulla on oikeaa ja vakavaa asiaa kouluun päin? Opettajat eivät nykyään anna puhelinnumeroitaan oppilaiden vanhemmille.
Kaikki mitä tulee jos sanan jälkeen on mielikuvitusta. Uskon, että esim koululle soittopyynnön jättäminen on edelleen ihan validi tapa saada opettajaan yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I wish.
T. opettaja
Kerro miten joku tiedote yläasteella toimisi? Jokainen aineenopettaja esim se 50 kirjaisi jonkun tiedotteen viikosta? Yhteinen viesti, jossa luet monen kymmenen ei lastasi koskevan viestin vai jokainen la
Täh ja häh? Mikä ihmeen yhteisviesti jos olisi vain et; lähetä sille tollon vanhemmalla koko viikon viestit maanantaina?
Mäkin hukkaan vilmaviestejä vähän väliä. Oon mies ja ärsyttää se viestitulva ja joskus pitkään viestiin upotetut asiat mistä osa on tärkeitä ja osa täysin tarpeettomia. --> Unohtuu ne tärkeet sieltä joukosta.
Reissuvihko olisi ihan jees. Mutta pieni juttu siinä tosin on... :D
Mä olin lapsena sellainen, että en antanut reissuvihkolle sen ansaitsemaa arvoa. Toki sanottiin ,että se on tärkeä. ja siinä kulkee kotiin viestejä vanhemmille... Mutta... Mä en aina näyttänyt niitä viestejä vanhemmille koska se vihko oli välillä koulussa, välillä hukassa ja joskus mä protestiksi jostain saadusta rangaistuksesta taisin ihan polttaa sen... :D
Mä olin kamala lapsi ala-asteella. No siitä seurasi kolmikantaneuvottelua Kodin ja opettajien ja mun välillä. Tavallaan mä ryhdistäydyin kun tajusin, että kohta ollaan siinä tilanteessa, että mun pitää oikeesti kantaa vastuuta elämästäni. Eikä vain pakoilla sitä tekemällä mitä sattuu.
Ylä-asteella mä olinkin ihan salonkikelpoinen koululainen. Aloin ottaa paremmin kasvatusta vastaan ja ymmärtää vanhempianikin jotka niitä rajoja asettivat ja joita lapsena ihan periaatteen vuoksi aina yritin kaataa.
Helpompi tota on seurata kun kulkee aina kännykässä. Voi sieltä tarkistaa päivämääriä tarvittaessa vaikka olisi töissä / reissussa. Eikä se elämää ainakaan hankaloita, joten miksi kieltäytyisin?
Silti: Oma tapa on ollut että kun tulee jotain tärkeetä, merkkaan sen heti ylös seinäkalenteriin. Jää joku muistijälki aiheesta.
Ja tuolla on lukujärjestykset jne kätevästi kanssa käsillä.
M44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi liittyä siihen syrjäytyneiden ja ummikkommamujen joukkoon, joille wilma on liian vaikea käyttää.
Heh, wilma on sulle oman egon jatke jonka avulla päteä?
Nyt oli outo. Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kuule opettajalla yläkoulussa aikaa soitella. Minullakin liki 300 oppilasta.
Plus että siinä vaiheessa kun on oikeaa ja vakavaa asiaa, se oppilas tuppaa salailemaan asiaa vanhemmiltaan.
Se tieto on hyvä saada myös muiden opettajien tietoon, mikä Wilmassa käy nopeasti.
Ja jos ja kun oppilaista 30-40 prosenttia on vieraskielisiä, se soitto vaatii ensin sen tulkin buukkaamisen jne.
Saako siitä jotenkin paremman taivaspaikan, kun sitä vahtaa koko aikaa? Ehkä se on jollekin nepsylapsen vanhemmalle tärkeä työväline, mutta suurimmalle osalle se on lähes huomaamaton.