Miksi amerikkalaisilla on aina niin tuhottomasti rahaa vaikka ovat ilmiselvästi huonompia ja tyhmempiä työntekijöitä kuin suomalaiset?
Aina kaikissa lomakohteissa missä oon ollut, niin se on se jenkki joka tuhlailee ja antaa avokätisesti tippejä samaan aikaan kun eurooppalaiset suunnilleen syövät omat voileivät huoneissaan.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä työn tekeminen on elämäntapa. Suomessa vaan 8-tuntinen pakkotyö.
Suomessa tehdään maailman vähiten töitä. Vain 1500 tuntia vuodessa. Jenkeissä tehdään 1800 tuntia työtä vuodessa. Aasiassa vuoden työmäärä on 2000 tuntia. On syynsä sille miksi Suomen tuottavuus on heikko ja maa on persaukinen.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa ammattitaitoisten ihmisten palkkataso on yli tuplat Suomeen vastaaviin ammatteihin verrattuna. Esi rekkakuski ilman ylitunteja $100.000/vuosi. On tietysti poikkeuksiakin.
Nykyään siellä on suurin osa rekkakuskeista verrattavissa suomalaisiin apteekkareihin. Eli paperilla tulot on mahdottoman suuret, mutta niillä on kaikenlaisia kuluja joita ei tavallisella palkansaajalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen yhdysvaltalaisen kanssa aviossa. Yhdysvalloissa on voimassa normaali kapitalistinen järjestelmä. Ihmiset vastaavat hyvin pitkälle itse omista valinnoistaan ja aktiivisesti säästävät ja sijoittavat ansaitsemiaan rahoja. Akateemisesti kouluttautunut jenkki tienaa heittämällä moninkertaisesti saman kuin suomalainen vastinparinsa. Ihmisllä on varaa asua leveästi, ajaa isoilla, hyvillä autoilla ja käyttää paljon palveluita. Suomessa on kummallinen lähes sosialistinen järjestelmä, joka on opettanut liian monet elämään kuin pikkulapset, vailla huolta huomisesta ja veronmaksajat elättävät ja viranomaiset huolehtivat. Tällaiset ihmiset eivät tee uraa, sijoita, säästä, kanna itse vastuuta omasta elämästään ja perheestään. Tällaiset ihmiset ovat köyhiä.
USA:n vaurautta edesauttaa huomattavasti maan koko ja sijainti. USA on itsessään jo valtava markkina-alue, joka tarjoaa valtavat mahdollisuudet mille tahansa yritystoiminnalle. Maa ulottuu mereltä merelle, ja on jo maantieteellis-logistisista seikoista johtuen maailmankaupan valtias. Länsirannikolla meren takana on Kiina ja Japani. Itärannikolla meren takana on Eurooppa. Lisäksi USA:ssa on omia, kotoperäisiä resursseja runsaasti, lisänä vielä "lähialueiden" luonnonrikkaudet (mm. Kanada). Nämä kaikki tekijät huomioon ottaen ei ole ihme, että keskivertoamerikkalaisen ei tarvitse olla yhtä fiksu pärjätäkseen kuin suomalaisen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valtio pakkoottaa kansalaisten varat ja tekee niillä persnettoa.
USAssa kansalaiset saavat pitää rahansa ja kasvattaa varallisuuttaan.
Verorahat menevät myös tehottoman ja maailman suurisen julkisen sektorin ylläpitämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaurautta ei ole verotettu pois vaan se on sijoitettu tuottaviin liiketoimiin. Nyt joka kymmenes on miljonääri.
... ja samaan aikaan 12,2 % saa valtion ruoka-apukuponkeja (SNAP). Varallisuuserot ovat aika suuret.
Yhdysvaltojen keskimääräinen palkkatulojen veroprosentti on n. 30. Suurituloisilla veroprosentti on n. 45 (korkein tuloveroprosentti on 37, Suomessa 44). ALV:a (Suomessa 25,5 %) vastaava Sales Tax on 0-16 %. Yhteisöveroprosentti on 25,63 (Suomessa 20, lasketaan 18:a ensi vuonna).
Palkkatulojen verotus ei isossa kuvassa oikeastaan hirveästi eroa Yhdysvalloissa ja Suomessa. Välilliset verot (ALV) sen sijaan eroavat merkittävästi. Kiinteistövero on usein suurempi kuin Suomessa, mutta tavaroiden ja palveluiden vaihtoa edistetään alhaisella ALV:lla. Suomi verottaa yrityksiä vähemmän kuin Yhdysvallat, toki siellä on erilaisia vähennyksiä käytössä. Mutta on syynsä siihen, miksi pääkonttorit jenkeistä muuttavat esim. Irlantiin.
Käytännössä Yhdysvaltojen talouden mittakaava on niin suuri, että pääomia kertyy. Lisäksi ansiotaso on absoluuttisesti keskimäärin huomattavasti korkeampi kuin Suomessa ja myös suhteellisesti korkeampi. Yhdysvaltojen valtion velka on 143 % BKT:stä, Suomella se on nyt noin 84 %. Talouteen pumpattu velkaraha on edesauttanut ihmisten henkilökohtaista vaurastumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien talous tuottaa joka vuosi 1.5 kertaisesti enemmän nuppia kohti kuin Suomen talous.
Silloin jää väkisin kaikille enemmän jaettavaa.
Taitaa nykyisin olla bkt per asukas melkein tuplasti. Suomessa joku 45 000 dollaria ja jenkeissä kohta lähemmäs 90 000 dollaria.
2000-luvun alussa vielä oltiin melkein tasoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Arkitodellisuus voi olla ihan toista kuin miltä asiat näyttävät turistin silmin lyhyen visiitin aikana."
Kerro toki meille mikä noista jutuista muuttuisi sen myötä jos muuttaisin sinne.
Ainakin moni tuttu joka on opiskellut tai työskennellyt siellä on jäänyt sille tielle. Miten kauheeta siellä nyt voi olla jos ei heille kelpaa sosialistinen suomi paratiisi?
Mene kokeilemaan.
Voit miettiä miksi suurin osa sinne muuttavista on köyhistä maista joissa on huonosti mahdollisuuksia ja miksi Pohjoismaista suhteellisen harva haluaa sinne.
Kaikki tutut, jotka on menneet jenkkeihin on tulleet takaisin siinä vaiheessa kun on aika kouluttaa lapset. Kivempi tulla nauttimaan kotimaahan ilmaisesta lukio ja korkeakoulutuksesta kuin maksaa siitä satoja tuhansia jenkkilässä ja riskeerata kouluampumiset siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Arkitodellisuus voi olla ihan toista kuin miltä asiat näyttävät turistin silmin lyhyen visiitin aikana."
Kerro toki meille mikä noista jutuista muuttuisi sen myötä jos muuttaisin sinne.
Ainakin moni tuttu joka on opiskellut tai työskennellyt siellä on jäänyt sille tielle. Miten kauheeta siellä nyt voi olla jos ei heille kelpaa sosialistinen suomi paratiisi?
Mene kokeilemaan.
Voit miettiä miksi suurin osa sinne muuttavista on köyhistä maista joissa on huonosti mahdollisuuksia ja miksi Pohjoismaista suhteellisen harva haluaa sinne.Kaikki tutut, jotka on menneet jenkkeihin on tulleet takaisin siinä vaiheessa kun on aika kouluttaa lapset. Kivempi tulla nauttimaan kotimaahan ilmaisesta lukio ja korkeakoulutuksesta kuin maksaa siitä satoja tuhansia jenkkilässä ja riskeerata kouluampum
Suomessa on ollut valtavasti kouluampumisia.
Miten niin amerikkalaiset ovat huonompia ja tyhmempiä? He ovat fiksumpia ja ahkerampia.
Vierailija kirjoitti:
Olen yhdysvaltalaisen kanssa aviossa. Yhdysvalloissa on voimassa normaali kapitalistinen järjestelmä. Ihmiset vastaavat hyvin pitkälle itse omista valinnoistaan ja aktiivisesti säästävät ja sijoittavat ansaitsemiaan rahoja. Akateemisesti kouluttautunut jenkki tienaa heittämällä moninkertaisesti saman kuin suomalainen vastinparinsa. Ihmisllä on varaa asua leveästi, ajaa isoilla, hyvillä autoilla ja käyttää paljon palveluita. Suomessa on kummallinen lähes sosialistinen järjestelmä, joka on opettanut liian monet elämään kuin pikkulapset, vailla huolta huomisesta ja veronmaksajat elättävät ja viranomaiset huolehtivat. Tällaiset ihmiset eivät tee uraa, sijoita, säästä, kanna itse vastuuta omasta elämästään ja perheestään. Tällaiset ihmiset ovat köyhiä.
Nyt tuli ihan amerikkalainen olo, vähän kuin interreilillä. Kiinnelainalla ostettu talo, auto autolainalla, lapset kunnolliseen peruskouluun ja maksulliseen yliopistoon. Sairasvakuutukset pitää itse maksaa ja säästää rahaa eläkkeeseen. Lyhyet lomat ja nykyään on kai eläminen aika kallista. Muuten rento meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:n vaurautta edesauttaa huomattavasti maan koko ja sijainti. USA on itsessään jo valtava markkina-alue, joka tar
Yhdysvallat toki olisi ollut vauras maa joka tapauksessa, mutta kyllä se suurin tekijä oli se, että Eurooppa suhteellisen lyhyessä ajassa käytännössä katsoen tuhosi itse itsensä kahdesti. Ei ne muuten olisi niin edullista asemaa itselleen saaneet maailmalla.
Joo, melkein koko suku lähti puukolla kultaa vuolemaan Amerikkaan 1800-luvun lopulla. Tulivat sittemmin koviksi kommunisteiksi ja lähtivät Neuvostoliittoon sosialismia rakentamaan lamaa pakoon 30-luvulla. Kuulan saivat kalloonsa ja osa kiidätettiin Siperiaan. Muutama asuu vielä mökissään Michiganin ihmemaassa.
USA: n väkiluku on 347 miljoonaa.
Mieti sitä. Aidosti. Ja sisäistä, että joukkoon mahtuu monenlaista porukkaa.
Joten lakkaisitko yleistämästä n. 347 miljoonan ihmisen joukon yhdenlaiseksi joukoksi? Tuollainen yleistäminen jos mikä on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkkien talous tuottaa joka vuosi 1.5 kertaisesti enemmän nuppia kohti kuin Suomen talous.
Silloin jää väkisin kaikille enemmän jaettavaa.
Taitaa nykyisin olla bkt per asukas melkein tuplasti. Suomessa joku 45 000 dollaria ja jenkeissä kohta lähemmäs 90 000 dollaria.
Tottakai se on melkein tuplat, jos heittää luvut hatusta. Arvio Suomen bkt per asukas on noin 66 tuhatta tai 56 tuhatta, riippuen puhutko ostovoimakorjatusta vai et. Nämä siis IMF:n lukuja.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:n vaurautta edesauttaa huomattavasti maan koko ja sijainti. USA on itsessään jo valtava markkina-alue, joka tar
USA tuottaa enemmän älykkäitä kuin Suomi. Tokia väkeä on enemmän.
425 Amerikkalaista on saanut Nobel palkinnon. Suomi 5.
"USA tuottaa enemmän älykkäitä kuin Suomi. "
Onko ihme, kun Suomen sosiaalituet kannustavat lähinnä heikkolahjaisimpia lisääntymään eniten? Ja lisäksi suomalainen koulujärjestelmä keskittyy tasapäistämiseen, heikoimpien tahtiin etenemiseen ja lahjakkaiden tukahduttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valtio pakkoottaa kansalaisten varat ja tekee niillä persnettoa.
USAssa kansalaiset saavat pitää rahansa ja kasvattaa varallisuuttaan.
Verorahat menevät myös tehottoman ja maailman suurisen julkisen sektorin ylläpitämiseen.
Suomen julkinen sektori jakaa sosiaalituki yli 90 miljardia vuodessa.
Summa vastaa 2 miljoonan työntekijän 50 000 euron vuoden palkkaa.
Ajattele jos nämä köyhäintuella elätettävät olisivat työssä ja maksaisivat veroja. Suomen valtion budjetti olisi 30 miljardia ylimääräinen.
Luuletko että ne köyhät amerikkalaiset pääsee matkustamaan ulkomaille.... Kannattaa itse matkustaa sinne tutustumaan tilanteeseen ei peilata satunnaisotantaa jossain tietyssä kolmannessa paikassa.
Suomalainen korkea koulutus ei ole realisoitunut suuriksi tuloiksi eikä ole luonut Suomelle mitään menestyviä vientituotteita, joten koulutus on turhaa ajan- ja rahan haaskausta.
Keskimääräisellä jenkillä on luottokorttivelkaa 6500 dollaria. Mietipä sitä miten on "varaa".