Miksi amerikkalaisilla on aina niin tuhottomasti rahaa vaikka ovat ilmiselvästi huonompia ja tyhmempiä työntekijöitä kuin suomalaiset?
Aina kaikissa lomakohteissa missä oon ollut, niin se on se jenkki joka tuhlailee ja antaa avokätisesti tippejä samaan aikaan kun eurooppalaiset suunnilleen syövät omat voileivät huoneissaan.
Kommentit (139)
Suomen sosialistisessa peruskoulussa ei opeteta taloustietoa.
Siksi suomalaiset ovat jälkeenjääneitä raha-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomen himoverotus. Sillä ylläpidetään köyhyyttä.
USAssa on enemmän ja pahempaa köyhyyttä kuin Suomessa.
Reaalinen ostovoima on romahtanut siellä jo pitkään. 80-luvulla amerikkalaisilla oli vielä tosi kova ostovoima. Ihan perusamerikkaisella siis.
Voi katsoa vaikkapa paljon Bic Mac -ateria maksoi suhteessa keskivertotuloihin 80-luvulla ja paljonko se maksaa nyt.
Ei siis ihme että Trump on saanut kannatusta kun ihmiset ovat tyytymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suurempi osa kansasta on tilastollisesti köyhyysrajan alapuolella kuin USAssa.
Siinä on vaan se ero, että suomalaisen köyhän elintaso on suunnilleen sama kuin amerikkalaisen hyvätuloisen, koska suomalainen köyhä saa ilmaiseksi paljon sellaista, mistä amerikkalainen maksaa hurjasti. Esim päivähoito. Suomessa pienituloiselle ilmaista, Usassa se maksaa $2000-4000 kuussa per lapsi. Asumistuet mahdollistavat asiallisen asumisen, ilmainen korkeakoulutus mahdollistaa sosiaalisen nousun. Suomalainen elää ilman todellisen köyhyyden uhkaa, amerikkalainen on jatkuvassa oravanpyörässä.
Suomalaiset ovat kylväneet rahansa veroihin ja kalliisiin maksuihin. Jenkeissä eläessä rahaa jää ihan eri tavalla käteen. Mutta työttömänä siellä joutuu veneen alle.
Eipä ihme, että Suomella menee huonosti kun edelleen kuvitellaan olevan muiden kansojen yläpuolella. Minkälaisilla meriiteillä?
Itse tunnen useita yhdysvaltalaisia, ja hyvin älykkäitä ja ahkeria ihmisiä. Yhdysvalloissa ymmärretään sekin, että talous ja työllisyys pyörii kuluttamalla vaikkapa palveluita siinä missä suomalaisen miehen mitta on auton renkaiden vaihtaminen itse.
Siellä kun osaa vetää oikeista naruista, alkaa massia virtaamaan.
Toisella puolella vaakakuppia on sitten moraali, joka usein joutuu väistymään.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisen kotitalouden nettovarallisuuden keskiarvo on miljoona dollaria.
Suomalaisen kotitalouden nettovarallisuuden keskiarvo on 228 700 euroa
Keskiarvo on miljoona dollaria, mutta mediaani on 130 000 dollaria. Mediaani kertoo paljon paremmin, millä tasolla tavallisten ihmisten varallisuus on, koska keskiarvoa nostaa huomattavan varakkaat. Suomessa mediaani on 100 000 euroa, joten ero ei ole amerikkalaisiin ei ole kovin merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät jonkun yksittäinen työntekijän hyvyyden/huonommuuden? Ja mistä edes tiedät, ovatko työntekijöitä? Ehkäpä omistavat firman.
Olen ollut jenkeissä vaihtarina. Koulu oli todella helppo. Olin straight a student ja suomessa keskari oli 7.4. Myös vanhemmat ihmiset olivat tyhmiä ja simppeleitä.
Yhtä lailla on suomessa firmojen omistajia.
Ap
Missäpäin olit?
Rannikoilla on erittäin fiksua porukkaa, usein muualta tulleita.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, että Suomella menee huonosti kun edelleen kuvitellaan olevan muiden kansojen yläpuolella. Minkälaisilla meriiteillä?
Itse tunnen useita yhdysvaltalaisia, ja hyvin älykkäitä ja ahkeria ihmisiä. Yhdysvalloissa ymmärretään sekin, että talous ja työllisyys pyörii kuluttamalla vaikkapa palveluita siinä missä suomalaisen miehen mitta on auton renkaiden vaihtaminen itse.
Verotus tekee eron siinä, mitä kannattaa tehdä itse ja mikä teetetään muilla.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kun osaa vetää oikeista naruista, alkaa massia virtaamaan.
Toisella puolella vaakakuppia on sitten moraali, joka usein joutuu väistymään.
Mihin tämä perustuu? Liike-elämässä on siellä tiukat vaatimukset.
Joku televisioevankelista toki voi venyttää moraalia vaikka kuinka.
Ei niillä omaa rahaa olekkaan, mutta niiden luottokorteissa vain on isommat taskut😆😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät jonkun yksittäinen työntekijän hyvyyden/huonommuuden? Ja mistä edes tiedät, ovatko työntekijöitä? Ehkäpä omistavat firman.
Olen ollut jenkeissä vaihtarina. Koulu oli todella helppo. Olin straight a student ja suomessa keskari oli 7.4. Myös vanhemmat ihmiset olivat tyhmiä ja simppeleitä.
Yhtä lailla on suomessa firmojen omistajia.
Ap
No tuo ei tietenkään ole ihan totta. Usassa on tasokurssit. Kaikki käyvät High Schoolin, joten pitää olla helppoja kursseja, jonne pannaan heikot ja vaihtarit. Sitten on honors-kurssit ja AP-kurssit, joilla voi suorittaa yliopistotason matikkaa.
Öööh?
Sain kyllä ihan vapaasti valita ap luokat. Kemia, calculus ja englanti olivat ap.
Ap calculus ei todellakaan ollut läheskään yhtä vaativa kuin suomen lukion pitkä matikka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotus tekee eron siinä, mitä kannattaa tehdä itse ja mikä teetetään muilla.
Paskanmarjat. Suomessa ei ole 20-30% tippauskulttuuria. Yhdysvalloissa palvelut eivät ole edullisia, mutta niitä kulutetaan silti. Meillä esim renkaiden vaihto maksoi vaivaiset 40 €. En todellakaan kaiva tunkkia esiin noin pienen rahasumman edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vaurautta ei ole verotettu pois vaan se on sijoitettu tuottaviin liiketoimiin. Nyt joka kymmenes on miljonääri.
Aivan, ei tarvitse verottaa kun eivät toimii koko maailman sosiaalitoimistona kuten Suomi, siinä se ero.
Toki roskat sitten kuolevat kadulle pois ja se on se suuren maailman malli mitä kohti Suomikin on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Tekevät paljon töitä ja matkustavat ulkomaanlomille hyvin harvoin.
Harvoin matkustavat ja harvat myöskin. Suuri enemmistö ei koskaan matkusta oman osavaltionsa rajojen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa suurempi osa kansasta on tilastollisesti köyhyysrajan alapuolella kuin USAssa.
Mutta elävät täällä mukavammin, koska on sosiaaliturva, mitä jenkeissä ei ole.
Todellisuus on teltat romuasuntoautot kaduilla joissa asuu mittava määrä ihmisiä.
100000 dollarin vuositulot USA:ssa nykyisin perheelle eivät takaa kovin hyvää toimeentuloa, jos esim. vain mies käy töissä ja vaimo on kotona lapsen tai lasten kanssa. Niin kallis tuo maa nykyisin on. Isoissa kaupungeissa asunnot aivan järkyttävän hintaisia. Ja 100000 dollarin vuositulot usein vaatii reilusti pidempää työviikkoa kuin 40h.
Oletttaen ettei ole jotain perintöjä tai lahjoituksia perheellä ansiotulojen lisäksi.
Perheet ovat usein myös älyttömän velkaantuneita. Autot velaksi ym.
Terveydenhuollostakin voi tulla isoja velkoja jos huono tuuri.
USA:n kalleus on johtanut myös siihen, että amerikkalaisia asuu vakituisesti vaikka kuinka paljon ihan muissa maissa nykyisin. Jos vain pystyy tekemään etätöitä tai jotenkin muuten järjestämään toimeentulon.
Varmaan joku 10% amerikkalaisista pärjää taloudellisesti tosi hyvin. Ja aidosti varakkaita on ehkä 1%.
Tietysti turisteissa kohtaa paljon heitä joilla menee aika hyvin, luulisin..