Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos sokeritautia sairastava ei suostu uskomaan diaknoonia ja ei muuta syömistottumuksiaan?

Vierailija
03.12.2025 |

Vanha läheinen on muistisairas ja jääräpäinen. Ei suostu ymmärtämään, että hänellä on todettu sokeritauti. Jatkaa pullan syömistä lähinnä ainoana syömisenään. Sanoi vain että nythän on lääkkeet, että miksi hän luopuisi mistään. 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Diabetes II. Lääkäri määräsi pillerit, mutta ei puhunut mitään ruokavaliosta. Pillereillä sokeriarvot on saatu kohdalleen, joten minusta ei tarvitse tehdä muuta. Ruokavalio on ihan normaali enkä välttele herkkuja, mutta en nyt mitenkään ahmikaan niitä.

Vierailija
42/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Diabetes II. Lääkäri määräsi pillerit, mutta ei puhunut mitään ruokavaliosta. Pillereillä sokeriarvot on saatu kohdalleen, joten minusta ei tarvitse tehdä muuta. Ruokavalio on ihan normaali enkä välttele herkkuja, mutta en nyt mitenkään ahmikaan niitä.

Näinhän se nykyään menee. Sairaus hankitaan syömällä ja sitten se sairaus "pidetään kurissa" lääkkeillä. Huono syöminen jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se nykyään menee. Sairaus hankitaan syömällä ja sitten se sairaus "pidetään kurissa" lääkkeillä. Huono syöminen jatkuu.

Perimä vaikuttaa myös eikä pelkkä ruokavalio. Diabetestä ja muita sairauksia on myös terveellistä ruokavaliota noudattavilla.

Vierailija
44/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Ei ole mitään 'sokeritautia'.

Ota selvää asioista ja pidä omistasi huolta.

On ihan liian myöhäistä muuttaa mitään, anna olla.'

Näyttää minulta, ei ole.

Vierailija
45/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös AP jo vastannut tähän omassa tekstissään?

On muistisairas.

Vierailija
46/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jo minä elän vaikka kasikymppiseksi, niin aion sen jälkeen syödä just sitä mitä huvittaa, olipa diagnoosina mitä tahansa. Enkä todellakaan ala kuunnella mitään sukulaisten vinkkejä tai nipotusta, vaan jättäisin ne perinnöttömäksi jos ei antaisi olla. Miksi pitää puoliväkisin pitää ikäihmistä vuositolkulla hengissä? Koska et osaa luopua? Jos se pullan syöminen on viimeisiä iloja elämässä niin anna syödä!

Vierailija
47/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimä vaikuttaa myös eikä pelkkä ruokavalio. Diabetestä ja muita sairauksia on myös terveellistä ruokavaliota noudattavilla.

Toki perimä vaikuttaa. Silloin onkin tärkeää panostaa juurikin syömisiin. Mikä sitten mahtaa olla se "terveellinen ruokavalio" ??

Virallisesti terveellinen ruokavalio on juurikin se pahiten sairastuttava.

Vierailija
48/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jo minä elän vaikka kasikymppiseksi, niin aion sen jälkeen syödä just sitä mitä huvittaa, olipa diagnoosina mitä tahansa. Enkä todellakaan ala kuunnella mitään sukulaisten vinkkejä tai nipotusta, vaan jättäisin ne perinnöttömäksi jos ei antaisi olla. Miksi pitää puoliväkisin pitää ikäihmistä vuositolkulla hengissä? Koska et osaa luopua? Jos se pullan syöminen on viimeisiä iloja elämässä niin anna syödä!

Juuri näin. Miksi pitää kiusata vanhoja ihmisiä? Antaa syödä, mitä haluavat kunhan syövät jotain. Ja jos haluaa olla inhorealistinen, niin yhteiskunnalle tulee halvemmaksi, jos eläkkeellä olevan elämää ei pitkitetä.

Vierailija
49/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun iäkkäällä sukulaisella on kakkostyypin diabetes. Oli vuosia lääkitys, eli suun kautta tabletti tai kaks. On sittemmin siirtynyt insuliiniin. Melkein huvitti, kun sanoi minulle, ettei mulla enää ole mitään sokeritaudin lääkettä. Sanoin, että on sinulla. Se insuliini on se lääke nyt.

Vierailija
50/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on tässäkin tapauksessa ollut. Henkilö vältteli lääkäriä vuosia ja entisestään kohonneen verenpaineen takia tehtiin sokerikoe. Arvot paukkui ihan tapissa. 

Ap.

Eipä sille mitään voi, jos haluaa mutustaa pullaa niin sitten mutustaa. Todennäköisesti pärjäisi lääkkeittä ja muistikin paranisi osin oikealla ruokavaliolla, mutta jäärä on jäärä.

Vierailija
51/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilarien syöminen ei ole terveellinen ruokavalio. Hiilarit nollaan jos haluaa terveellisesti elää.

Vierailija
52/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun iäkkäällä sukulaisella on kakkostyypin diabetes. Oli vuosia lääkitys, eli suun kautta tabletti tai kaks. On sittemmin siirtynyt insuliiniin. Melkein huvitti, kun sanoi minulle, ettei mulla enää ole mitään sokeritaudin lääkettä. Sanoin, että on sinulla. Se insuliini on se lääke nyt.

Ei se insuliini mikään lääke ole. Typerintä mitä kakkostyypin diabetekseen voi antaa.

Vierailija
53/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se 2 tyypin diabetes on ihan itse hankittu. Itse hankittu hiilihydraatteja kurkusta alas mättämällä .

Vierailija
54/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se insuliini mikään lääke ole. Typerintä mitä kakkostyypin diabetekseen voi antaa.

Minä tiedän monta joilla on kakkostyypin diabetes ja heillä on insuliinilääkitys. Yksi kuolikin kun ei tullut enää vastetta insuliinista. Mikään määrä ei riittänyt hallitsemaan verensokeria. 

Vierailija
55/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se 2 tyypin diabetes on ihan itse hankittu. Itse hankittu hiilihydraatteja kurkusta alas mättämällä .

Osalla joo, ja osalla on vahva genettinen alttius jonka takia se puhkeaa vaikka tekisi kaiken oikein. Ei 2. tyypin diabetes ole mikään uusi sairaus vaan sitä on ollut satoja vuosia ilman, että taustalla on ollut mitään mättämistä.

Vierailija
56/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla

Mikä sitten on se "kaikki oikein" kenenkin mielestä.

Vierailija
57/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Tämä on jo uhka kansanterveydelle. Suosituksia suolletaan, mutta ei kaikki välitä. Vedetään rasvaa ja sokeria niin että ranteet paukkuu. Toiset taas vetää kaksin käsin viinaa ja huumeita. Oma elmä, omat valinnat.

Vierailija
58/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille toinen mitään voi. Pulla "ainoana syömisenä" ei ole kenellekään hyväksi, mutta ns. peruspulla esim. pullapitko ei mistään pahimmasta päästä ole. Diabeetikon ei tarvitse kokonaan kieltäytyä makeasta, mutta ruokavalioon kokonaisuutena täytyisi kiinnittää huomiota. Vanhojen on vielä vaikeampi muuttaa tapojaan ja jos on jo iäkäs ja muistisairas, niin ei niillä elintavoilla enää laadukasta aikaa osteta. Ehkä ei kannata enää stressata.

Ymmärrän kyllä läheisten turhautumisen ja voin vaan arvella mitä lääkärit on mieltä, kun ihmiset eivät tee itse oman hyvinvointinsa eteen mitään. Sama punkero vaivoineen istuu siihen tuoliin, vaikka on kehotettu laihduttamaan, koska se olisi eduksi sairauksille jne.

Aikamoinen punkero on moni lääkärikin, vaikka ylipainon riskit tietävät paremmin kuin kukaan.

Ilmeisesti lääkärit ovat myös ihmisiä. Tuskin kaikki lääkärit elävät itse niin kuin kehottavat asiakkaitaan elämään. On kuulemma olemassa jopa kirurgeja, jotka polttavat tupakkaa, ja sehän jos mikä on kaiken terveen elämän vastaista. Lääkärit eivät siis ole erillisessä saarekkeessaan elävä laji vaan muistuttavat uhkaavan paljon tavallista ihmistä iloineen ja suruineen ja vikoineen. :).

Vierailija
59/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Tämä on jo uhka kansanterveydelle. Suosituksia suolletaan, mutta ei kaikki välitä. Vedetään rasvaa ja sokeria niin että ranteet paukkuu. Toiset taas vetää kaksin käsin viinaa ja huumeita. Oma elmä, omat valinnat.

Kun suomalaiset söisivätkin oikeaa rasvaa, niin sokerinhimo loppuis eikä lihomista tapahtuis.

Mutta kun rasvoina käytetään teollisia keinorasvoja, niin elimistö vain kärsii ja himoaa sokeria.

Sokeri on se, joka paisuttaa, ei oikea rasva.

Sokeri aiheuttaa myös sairaudet, mm. diabetes (2tyyppi)

Vierailija
60/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimä? Kuinka se kenenkin suvun perimä on muuttunut niin paljon 1950 luvulta lähtien on tullut verenpaine taudit, diabetes ja muistisairaudet, vai olisiko kyse insuliiniresistenssistä jota juuri liiallininen sokerinsyönti villitsee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi