Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos sokeritautia sairastava ei suostu uskomaan diaknoonia ja ei muuta syömistottumuksiaan?

Vierailija
03.12.2025 |

Vanha läheinen on muistisairas ja jääräpäinen. Ei suostu ymmärtämään, että hänellä on todettu sokeritauti. Jatkaa pullan syömistä lähinnä ainoana syömisenään. Sanoi vain että nythän on lääkkeet, että miksi hän luopuisi mistään. 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sokeritautia sairastava saa jatkaa jokapäiväistä makean syöntiä ja muita huonoja ruokailutottumuksiaan, kun on ne lääkkeet? Ei tarvi siis huolestua?

Saa, ihan kansalaisen itsemääräämisoikeuden perusteella. Huolestuminen on sinun ongelmasi, ei hänen.

Vierailija
22/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mullakin diaknoonina sokeritauti ja vedän herkkuja välillä vaikka huru mycket. Kukaan ei ole mäkättänyt. Edes sairaanhoitaja ei sano mitään. Vastuu terveydestä on vaan itse potilaalla. Samoin kuin alkoholisti vetää viinaa kurkkuunsa ihan itse, eikä kukaan muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille toinen mitään voi. Pulla "ainoana syömisenä" ei ole kenellekään hyväksi, mutta ns. peruspulla esim. pullapitko ei mistään pahimmasta päästä ole. Diabeetikon ei tarvitse kokonaan kieltäytyä makeasta, mutta ruokavalioon kokonaisuutena täytyisi kiinnittää huomiota. Vanhojen on vielä vaikeampi muuttaa tapojaan ja jos on jo iäkäs ja muistisairas, niin ei niillä elintavoilla enää laadukasta aikaa osteta. Ehkä ei kannata enää stressata.

Ymmärrän kyllä läheisten turhautumisen ja voin vaan arvella mitä lääkärit on mieltä, kun ihmiset eivät tee itse oman hyvinvointinsa eteen mitään. Sama punkero vaivoineen istuu siihen tuoliin, vaikka on kehotettu laihduttamaan, koska se olisi eduksi sairauksille jne.

Aikamoinen punkero on moni lääkärikin, vaikka ylipainon riskit tietävät paremmin kuin kukaan.

Vierailija
24/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoton ajatuskin että muistisairas vanhus muuttaisi ruokailutottumuksiaan.  Älä stressaa sinäkään.  

Eipä nuoremmatkaan kaikki muuta ruokailutottumuksiaan, syödään höttöruokaa ja juodaan energiajuomia sekä limonaadeja, sitten kun on veriarvot punasella ja paisuttu kuin pullataikina otetaan peliin diabeteslääkkeet ja laihdutuslääkkeet, hoidetaan vain oireet. Anna vanhuksen nauttia viimeiset aikansa pullasta.

Vierailija
25/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoton ajatuskin että muistisairas vanhus muuttaisi ruokailutottumuksiaan.  Älä stressaa sinäkään.  

Eipä nuoremmatkaan kaikki muuta ruokailutottumuksiaan, syödään höttöruokaa ja juodaan energiajuomia sekä limonaadeja, sitten kun on veriarvot punasella ja paisuttu kuin pullataikina otetaan peliin diabeteslääkkeet ja laihdutuslääkkeet, hoidetaan vain oireet. Anna vanhuksen nauttia viimeiset aikansa pullasta.

Stressi on pahin diabeteksen riskitekijä. Sitä ei saa pois, koska ihmiset stressaavat töissä ja ihmissuhteissa.

Vierailija
26/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan ilmeisesti nyt kakkostyypin diabeteksestä, kun kerran on todettu "vanhoilla päivillä" ja ruokavalio on pielessä.

Noh, minkäs noille jäärille ja varsinkaan muistisairaille teet, hankala toisen puolesta muuttaa hänen ruokailutottumuksiaan jos itse ei siihen suostu. Tai pakottaa syömään lääkkeitä tai mitä vain, eli jos ihminen itse haluaa pilata terveyttään, niin ei siinä paljon voi muuta kuin yrittää puhua ja useinkaan sekään ei auta mitään jos ihminen itse ei halua muuttaa käyttäytymistään.

Vierailija
27/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan se oli tuolla sokeritauti nimellä. Nykyään se on diabetes. 

Vierailija
28/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo pulla ole paha asia, mutta pitää katsoa vanhuksen saavan tarpeeksi proteiinia ja kasviksia ruoasta.

Vierailija
29/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

diaknooni?

Muut menee terveysasioissa lääkäriin, mutta ap luottaa kirkkoon ?? :D

Vierailija
30/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mullakin diaknoonina sokeritauti ja vedän herkkuja välillä vaikka huru mycket. Kukaan ei ole mäkättänyt. Edes sairaanhoitaja ei sano mitään. Vastuu terveydestä on vaan itse potilaalla. Samoin kuin alkoholisti vetää viinaa kurkkuunsa ihan itse, eikä kukaan muu.

Kyllä se julkinen terveydenhuolto kustantaa sen sinun diabeteshoitajasi ja tulevat neuropatiatutkimuksesi, silmätutkimukset sun muut. Vastuun _pitäisi_ olla sinulla mutta koska et sitä ota, se kaatuu jo valmiiksi ylikuormitetun terveydenhuollon murheeksi. Kiva niille jotka maksavat veroja, ottavat sen vastuun terveydestään ja saavat sitten julkiselta surkeaa hoitoa koska puolet resursseista vievät sinunlaisesi pullasorsat.

Vierailija
31/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se diakonille kuuluu?

Vierailija
32/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diaknoon - Diakonissat Villissä Lännessä!

Pian teattereissa!

Vierailija
33/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia kellään?

On. Molemmat vanhukset syövät makeita ruokia. Sokeria lisätään kaurapuuroon  kahviin ja pullan päälle jos ei ole hilloa. Hunajaa voi syödä kun se ei ole sokeria jne olettamuksia totenaan puhuvat.

Elintavat ja syöminen ei muutu. 

Sokerilimsan sain sentään puhuttua vaihtamaan sokerittomaan, kun se on vähän halvempaa.

Sokeri limsoilla joita vanhat juovat on suuri merkitys diabeteksen puhkeamisessa vanhoilla ihmisillä. Kaljan ja viinien juomisella on kanssa erittäin epäterveellistä.

Vierailija
34/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se julkinen terveydenhuolto kustantaa sen sinun diabeteshoitajasi ja tulevat neuropatiatutkimuksesi, silmätutkimukset sun muut. Vastuun _pitäisi_ olla sinulla mutta koska et sitä ota, se kaatuu jo valmiiksi ylikuormitetun terveydenhuollon murheeksi. Kiva niille jotka maksavat veroja, ottavat sen vastuun terveydestään ja saavat sitten julkiselta surkeaa hoitoa koska puolet resursseista vievät sinunlaisesi pullasorsat.

Sinulla omat sairautesi, jollain joku muu.

Sinä saat kelakorvauksen lääkkeistäsi, niin saa diabeetikkokin.   Diabeetikot eivät enää saa hoitovälineitä, ne on itse ostettava.

Diabetes on itsehoitoinen.  Nyt sitä db-hoitajaa tavataan kahden vuoden välein sen jälkeen on kun käyty kahden vuoden välein tehtävät labrat.

Mt-ongelmaa sairastava rasittaa julksen puolen hoitajaa joka vikko, diabeetikko kahden vuoden välein.

Viimeksi kävin terveyskeskuksessa 2023,  tällä viikolla hoitui puhelimella db-jhoitajan 2-vuotistarkastus.  "Sulla on kaikki arvot oikein hyvät, kahden vuoden päästä katsotaan taas."

Vierailija
35/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia kellään?

On. Molemmat vanhukset syövät makeita ruokia. Sokeria lisätään kaurapuuroon  kahviin ja pullan päälle jos ei ole hilloa. Hunajaa voi syödä kun se ei ole sokeria jne olettamuksia totenaan puhuvat.

Elintavat ja syöminen ei muutu. 

Sokerilimsan sain sentään puhuttua vaihtamaan sokerittomaan, kun se on vähän halvempaa.

Sokeri limsoilla joita vanhat juovat on suuri merkitys diabeteksen puhkeamisessa vanhoilla ihmisillä. Kaljan ja viinien juomisella on kanssa erittäin epäterveellistä.

Sokerihan se diabeteksen aiheuttaa.  Koska nuo lapselliset jutut loppuvat.

Vierailija
36/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuinka korkeat ne sokeriarvot ovat. Jos ne ovat todella korkealla, niin munuaiset tuhoutuvat tai silmäpohjan verisuonet tukkeutuvat ja ihminen sokeutuu. Tai sitten tulee sydän- tai aivoinfakti. Jos taas sokerit on vain vähän koholla, niin silloin ei välttämättä tapahdu mitään dramaattista.

nuo ongelmat ilmaantuvat vasta vuosien/vuosikymmenien  kuluttua. Iäkkään muistisairaan kohdalla tärkeintä on tämänhetkinen elämänlaatu. Jos pulla tuo iloa elämään, niin antaa mennä. Lääkityshän hänellä jo on

Just näin. Ihmiset ei oikeasti tunnu tietävän kun kirjoittavat muistisairaista läheisistään, että heillä ei montaa vuotta ole. Syököön mitä haluaa sen aikaa mitä pystyy vielä itse syömään. Alzheimer-diagnoosin kanssa eletään vain noin 10 vuotta.Paitsi jos diagnoosi on saatu kun tauti on jo pitkällä, menee luonnollisesti vielä lyhyempi aika. 

Mutta "muistisairaudesta" puhutaan kuin flunssasta. Kun eihän se näy eikä tunnu, vähän vaan "pätkii". 

Se on kuolemaan johtava sairaus. 

Vierailija
37/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahin kuormittaja on kuitenkin alkoholi. Tai alkoholistit, ei kohtuukäyttäjät näy  tuolla viikonloppupäivystyksissä tai leikkauspöydillä.

Vierailija
38/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ei välittänyt pätkääkään hoitaa diabetestä seuraus jalan amputointi ja myöhemmin sokeutuminen mutta jokainen saa itse päättää.

Vierailija
39/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei välittänyt pätkääkään hoitaa diabetestä seuraus jalan amputointi ja myöhemmin sokeutuminen mutta jokainen saa itse päättää.

Yksi kaverini kuoli aivoverenvuotoon. Hän kieltäytyi diabeteslääkkeistä.

Vierailija
40/62 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No muistisairaspotilas kuolee siihen muistisairauteen jo kauan ennen kuin diabetes ehtii rampauttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi