Terapeutti ei hyväksy ihastumistani
Käyn terapiassa väkivaltaisen lapsuuden aiheuttamien sairauksien takia. Terapeuttini mielestä minun pitäisi tuntea empatian tunteita sitä kaltoin kohdeltua lapsiminää kohtaan, joka minussa on. Ihmettelee, miksen tunne mitään positiivista tunnetta, ainoastaan surua ja vihaa koko lapsuuttani kohtaan.
Sitten kun kerron olevani ihastunut, hän tyrmää tämän tunteen vääränä, eikä halua keskustella aiheesta lainkaan. Onhan ihastuminenkin tunne, vieläpä positiivinen. Miksi se pitäisi kieltää?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En vihaa lapsiminää. Ainoastaan koen, että se on kuollut kauan sitten.
ap"
Paha juttu, jos ei tunne empatiaa sitä satutettua itseäsi kohtaan. Miten voisi tuntea muitakaan kohtaan? Ihastumisen huuruilla pitelee itseään elossa. Kunnes romahtaa. Imee siis toisilta elämää. Imuroi.
Terapeutti ei rupea tukemaan kulisseja, koska ammattietiikka. Todennäköisesti kohta terapia loppuu, jos ei edistystä tule. Tiedän vastaavia tapauksia. Mutta he eivät vauvalle tule kirjoittamaan.
Ennustan samaa. Ap ei saa terapeutin hyväksyntää pettämiselle. Lopettaa terapian ja haukkuu terapeutin. Ottaa uuden ja aloittaa alusta
En tarvitse terapeutin hyväksyntää millekään teoille, vaan sille ainoalle positiiviselle tunteelle, joka minulla on.
ap
Et tarvitse. Mutta teet julkaisun kun et saanut sitä. Samaa hyväksyntää haet täältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori AP mutta mulle tulee vaan mieleen että olet jotenkin tyhmä tai heittäydyt tyhmäksi. Ei voi mitään. Toivottavasti terapia vie sua eteenpäin kuitenkin!
Mistäpä tällainen ajatus tulee mieleen? Ainakaan geenit ei voi olla huonot, kun kumpikin vanhempi väitellyt tohtoriksi ni. kovista tieteistä ja isäni on Mensan jäsen. Mitkä sun vanhempien koulutukset on?
ap
Lopeta trolli jo. Tän päivän ja aiemman julkaisun jutut ihan erilaisia. Jäit jo kiinni
Näinpä.
Ensinnäkin, terapeutin tehtävä on usein auttaa asiakasta käsittelemään syvempiä, vaikeampia tunteita ja haasteita. Jos olet käynyt terapiassa väkivaltaisen lapsuuden takia ja työskentelet syvempien haavojen kanssa, terapeutti saattaa pelätä, että ihastuminen liiton ulkopuoliseen henkilöön voi olla merkki siitä, että et ole täysin valmis käsittelemään niitä traumoja ja kipuja, joita lapsuudesta kantamasi kokemukset ovat sinussa jättäneet. Ihastuminen voi olla lohduttava tunne hetkellisesti, mutta se voi myös olla tapa paeta vaikeampia tunteita, kuten surua, vihaa tai ahdistusta, jotka liittyvät menneisyyden haavoihin. Terapeutti voi siis nähdä sen välttämättömänä, että keskityt nyt niihin tunteisiin, jotka todella vaativat käsittelyä, sen sijaan että uppoudut sellaiseen, mikä saattaa viedä sinut pois itsesi parantamisprosessista.
Toinen syy, miksi terapeutti voi vastustaa ihastumistasi, on se, että hän saattaa nähdä sen uhkana liitolle, jossa olet. Jos olet jo naimisissa tai sitoutunut toiseen, voi olla, että terapeutti pelkää tämän ihastumisen olevan merkki siitä, että suhteesi nykyisen kumppanin kanssa ei ole kunnossa. Jos käsittelemättömät tunteet tai ongelmat liitossa ohjaavat sinua etsimään "paikkaa" tai "turvaa" toisaalta, voi terapeuttisi olla huolissaan siitä, että et ole valmis tekemään tarvittavia päätöksiä oman elämän ja liiton kannalta.
Jatkuvasti etsiessään syitä olla pohtimatta ihastumista, terapeutti voi myös haluta estää itsesi satuttamista tai suhteesi huononemista. Jos katsotaan asioita terapeuttin näkökulmasta, hän saattaa pitää tätä ihastumista "vääränä" tunteena, koska se saattaa johtaa tilanteeseen, jossa satutat joko itseäsi tai muita, jos et käsittele asiaa oikealla tavalla. Tunteet voivat olla hämmentäviä ja ne voivat viedä meidät pois tasapainosta, varsinkin silloin, kun olemme jo haavoittuneita.
Toki tämä ei tarkoita, että tunteesi eivät olisi aitoja tai tärkeitä. On kuitenkin hyvä kysyä itseltäsi: Mikä tässä ihastumisessa on minulle tärkeää? Mikä tässä tunteessa on "kivuliasta" käsitellä, ja voisiko se olla sidoksissa jollekin muulle, esimerkiksi siihen, etten ole saanut liitostani sitä, mitä kaipaan tai tarvitsen? Terapeutti voi yrittää saada sinut tutustumaan näihin syvempiin kysymyksiin, ennen kuin annetaan tunteelle, kuten ihastumiselle, tilaa.
Toisin sanoen, terapeutti ei todennäköisesti ole "vastaansanomassa" tunteitasi vaan yrittää auttaa sinua arvioimaan niitä osana laajempaa kuvaa siitä, missä olet elämässäsi ja mitä tarvitset päästäksesi eteenpäin omassa paranemisprosessissasi. Jos koet, että tämä ei tunnu oikealta tai haluat käsitellä tunteitasi enemmän, voi olla hyvä keskustella asiasta suoraan terapeutin kanssa ja selvittää, miksi hän suhtautuu siihen näin tiukasti.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, terapeutin tehtävä on usein auttaa asiakasta käsittelemään syvempiä, vaikeampia tunteita ja haasteita. Jos olet käynyt terapiassa väkivaltaisen lapsuuden takia ja työskentelet syvempien haavojen kanssa, terapeutti saattaa pelätä, että ihastuminen liiton ulkopuoliseen henkilöön voi olla merkki siitä, että et ole täysin valmis käsittelemään niitä traumoja ja kipuja, joita lapsuudesta kantamasi kokemukset ovat sinussa jättäneet. Ihastuminen voi olla lohduttava tunne hetkellisesti, mutta se voi myös olla tapa paeta vaikeampia tunteita, kuten surua, vihaa tai ahdistusta, jotka liittyvät menneisyyden haavoihin. Terapeutti voi siis nähdä sen välttämättömänä, että keskityt nyt niihin tunteisiin, jotka todella vaativat käsittelyä, sen sijaan että uppoudut sellaiseen, mikä saattaa viedä sinut pois itsesi parantamisprosessista.
Toinen syy, miksi terapeutti voi vastustaa ihastumistasi, on se, että hän saattaa nähdä sen uhkana lii
Älä ruokia trollia
Ja tosiaan - en ole koskaan käyttänyt julkista terveydenhuoltoa, vaan minulla on ollut yksityinen sairausvakuutus pikkulapsesta asti.
Lähetteen Kelaa varten olen käynyt hakemassa valitsemaltani yksityiseltä psykiatrilta. Mitään muuta hoitosuhdetta minulla häneen (eikä mihinkään muuhunkaan terveydenhuollon tahoon) psykoterapeuttisten lukuun ottamatta minulla ole. Nyt siis olen käynyt terapiassa omakustanteisesti 2,5kk. Hinta 480€/kk.
ap
Kannattaa siltä terapeutilta kysyä miksi sä olet AP niin vajaa että teet tälläsiä valheellisia trollaus julkaisuja.
Ap mokasi jo 5 sivua sitten kun allekirjoitti yhden vastauksen 2 nimellä. Toinen oli AP toinen eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori AP mutta mulle tulee vaan mieleen että olet jotenkin tyhmä tai heittäydyt tyhmäksi. Ei voi mitään. Toivottavasti terapia vie sua eteenpäin kuitenkin!
Mistäpä tällainen ajatus tulee mieleen? Ainakaan geenit ei voi olla huonot, kun kumpikin vanhempi väitellyt tohtoriksi ni. kovista tieteistä ja isäni on Mensan jäsen. Mitkä sun vanhempien koulutukset on?
ap
Lopeta trolli jo. Tän päivän ja aiemman julkaisun jutut ihan erilaisia. Jäit jo kiinni
En ole trolli. Myös menestyneet ja älykkäät vanhemmat voivat olla vaikeasti persoonallisuushäiriöisiä ja väkivaltaisia.
Psykiatrikin voi olla väkivaltainen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap mokasi jo 5 sivua sitten kun allekirjoitti yhden vastauksen 2 nimellä. Toinen oli AP toinen eläkeläinen.
Olen käyttänyt häpeän tunteeni loppuun jo lapsuudessa, joten sellaista tunnetta ei mikään kommentti valitettavasti pysty minussa herättämään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ehkä aiempi julkaisu on jonkun muun kirjoittama. Tai sitten joku on esiintynyt minun aloittamassani ketjussa minuna lähdettyäni töihin.
ap
Suurin osa suomalaisista on ymmärtämättömiä moukkia.
Tää trolli on mies ja tunnevajakki. Huomiota hakee. Miehenä ei saisi. Mies olisi oitis narsisti, mutta nainen epävakaa. Tää on vakaa satuilija ja epälooginenkin. Patologinen. Ja hei ap, ei noin halvalla käydä yksityisellä psykoterapeutilla kahta kuukautta. Eli tyhmäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska terapeutti näkee ettet ole valmis suhteeseen. Tämän saman neuvon sai vaimoni 5v sitten. Oli muuten terapeutti aivan oikeassa.
No satun olemaan jo suhteessa. Terapeutti ei ymmärrä, että myös parisuhteessa oleva voi ihastua/ rakastua.
ap
Eli olet ihastunut parisuhteen ulkopuolelle ja ihmettelet miksi terapeutti ei hyväksy suhdetta
Ei ihastuminen tarkoita suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska terapeutti näkee ettet ole valmis suhteeseen. Tämän saman neuvon sai vaimoni 5v sitten. Oli muuten terapeutti aivan oikeassa.
No satun olemaan jo suhteessa. Terapeutti ei ymmärrä, että myös parisuhteessa oleva voi ihastua/ rakastua.
ap
Eli olet ihastunut parisuhteen ulkopuolelle ja ihmettelet miksi terapeutti ei hyväksy suhdetta
Niin - minä en ole suhteessa tämän ihastumisen kohteeni kanssa. Kuten sanoin, hän on vain ihastus.
Toki olemme tämän miehen kanssa päivittäin tekemisissä, autamme toisiamme, jaamme keskenämme kaikki asiat, jotka mieltämme askarruttavat. Olemme käsitelleet toistemme lapsuuden kokemuksia ja tulevaisuuden haaveita. Jos toinen meistä on surullinen, väsynyt tai vihainen, toinen tukee ja lohduttaa. Huumorintaju on samanlainen meillä molemmilla. Nauramme paljon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin - minä en ole suhteessa tämän ihastumisen kohteeni kanssa. Kuten sanoin, hän on vain ihastus.Toki olemme tämän miehen kanssa päivittäin tekemisissä, autamme toisiamme, jaamme keskenämme kaikki asiat, jotka mieltämme askarruttavat. Olemme käs
Ja lisäksi lähettelemme toisinaan viestejä toisillemme.
ap
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tuo on edelleen se iäkäs pämppääjä sieltä kesämökiltä. Ei muuta tekemistä, kuin päiväkännissä kirjoitella tänne. Ikävää, ettei tuota voi mitenkään estää.