Terapeutti ei hyväksy ihastumistani
Käyn terapiassa väkivaltaisen lapsuuden aiheuttamien sairauksien takia. Terapeuttini mielestä minun pitäisi tuntea empatian tunteita sitä kaltoin kohdeltua lapsiminää kohtaan, joka minussa on. Ihmettelee, miksen tunne mitään positiivista tunnetta, ainoastaan surua ja vihaa koko lapsuuttani kohtaan.
Sitten kun kerron olevani ihastunut, hän tyrmää tämän tunteen vääränä, eikä halua keskustella aiheesta lainkaan. Onhan ihastuminenkin tunne, vieläpä positiivinen. Miksi se pitäisi kieltää?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko terapiaa kelan vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena? Jos näin on, niin terapialle on asetettu tietyt tavoitteen (ilmeisesti sinun tapauksessasi lapsuuden traumojen käsittely) , joten niissä pysytään, eikä käytetä kallista terapia-aikaa siihen, että pohditaan sinun ihastumisiasi veronmaksajien piikkiin. Sellaiset on asioita, joista voit puhua jonkun ystävän kanssa, jos on tarve puhua.
Kelan terapia on pitkä ja siinä puhutaan monenlaisista asioista. Kenellä on sellaisia ystäviä, joiden kanssa puhua neutraalisti joistain tuollaisesta? Jos on, niin miksi tehdä aloitus vauvapalstalle?
Kyllä monella on läheisiä ystäviä joiden kanssa voi puhua kaikesta. Jos terapiaa on haettu traumoihin, niin joku iha
Kuinka monen lääkärin luulet kieltäytyvän jos potilas tulee pyytämään lausuntoa terapian jatkoa varten? Varsinkin kun siinä vaiheessa tapaa ihmisen ensimmäistä kertaa. Mikäli siis edes tapaa eikä pelkästään kirjausten perusteella tee lausuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa edes mennä terapiaan puhumaan ihastumisesta siis joka on iloinen asia? Mikä siinä on edes pointtina; olen ihastunut ja iloinen --> so??!
Iloinen ihastumisesta, joka ei omaan elämäntilanteeseen sovi?
Se on näitä arkisia elämän ongelmia, mitä ihan jokaiselle tulee vastaan. Ajattele, jos kaikki jotka ihastuvat elämäntilanteeseen sopimattomalla tavalla menisivät terapiaan sen vuoksi! Ei taitaisi siihen terapeutit, eikä verovarat riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa edes mennä terapiaan puhumaan ihastumisesta siis joka on iloinen asia? Mikä siinä on edes pointtina; olen ihastunut ja iloinen --> so??!
Niin? Ikävä juttu, mutta ei mikään terapia asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas on kovin traumatisoitunut, niin ne taustalla olevat traumat vaikuttavat yllättävän moneen asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko terapiaa kelan vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena? Jos näin on, niin terapialle on asetettu tietyt tavoitteen (ilmeisesti sinun tapauksessasi lapsuuden traumojen käsittely) , joten niissä pysytään, eikä käytetä kallista terapia-aikaa siihen, että pohditaan sinun ihastumisiasi veronmaksajien piikkiin. Sellaiset on asioita, joista voit puhua jonkun ystävän kanssa, jos on tarve puhua.
Kelan terapia on pitkä ja siinä puhutaan monenlaisista asioista. Kenellä on sellaisia ystäviä, joiden kanssa puhua neutraalisti joistain tuollaisesta? Jos on, niin miksi tehdä aloitus vauvapalstalle?
Kyllä monella on läheisiä ystäviä joiden kanssa voi puhua kaikes
Lähes jokainen lääkäri kieltäytyy satavarmasti puoltamasta terapiaa tuollaisessa tilanteessa. Löyhin perustein terapian hakeminen on epäammatillista, eikä sitä haeta siksi, että potilas pyytää. Lääkäri arvioi, mitä potilas hoidollisesti tarvitsee. Sen mukaan hoito määräytyy. Omia ajatuksia ja toiveita voi tietysti esittää, mutta ei lääkärinvastaanotto ole paikka, mistä vaan tilataan mitä halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monella on
Sori nyt, tämä taitaa olla sinulle liian vaikea aihe. Lääkäri ei ota sitä riskiä, että jättää aloitetun terapian jatkon puoltamatta, jolloin potilaan toimintakyky saattaa romahtaa. Hän kirjoittaa lausunnon, jotta ei joudu jälkikäteen syytetyksi hoitovirheestä.
Vierailija kirjoitti:
"Saatko terapiaa kelan vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena? Jos näin on, niin terapialle on asetettu tietyt tavoitteen (ilmeisesti sinun tapauksessasi lapsuuden traumojen käsittely) , joten niissä pysytään, eikä käytetä kallista terapia-aikaa siihen, että pohditaan sinun ihastumisiasi veronmaksajien piikkiin. Sellaiset on asioita, joista voit puhua jonkun ystävän kanssa, jos on tarve puhua."
Kelan tukeman kuntoutuksen tarkoituksena on pitää ihminen hyvänä veronmaksajana. Syy terapian tarpeelle voi olla mikä vaan, mutta lomakkeessa kuvaillaan miten se vaikuttaa omaan toimintakykyyn ja työssäjaksamiseen. Terapiassa sen sijaan pitäisi voida käsitellä mitä aiheita vain. Itselläni aiheet vaihtelee viikottain ja välillä puhun ihastumisestani. Kaikki tämä on vaikuttanut positiivisesti omaan jaksamiseeni töissä.
Ap:n tapaus on sen verran monimutkainen, että jotenkin ymmärrän ettei terapeutti halua kannustaa sarjaihastumiseen ja sen avulla muiden tunteiden välttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nimenomaan se sarja ihastuminen ja pettäminen voi erittäin hyvin olla terapia asia. Se on hyvin usein nimenomaan jtn trauma käytöstä.
Minä en ainakaan tällä hetkellä laita mitään painoarvoa enkä fokusta parisuhteen etsimiseen. [En edes kevyen seuran].
Ei ole resursseja. Takki on tyhjä. > Tyhjästä on paha nyhjäistä.
Tällä hetkellä elän selviytymismoodissa. Ainoat 'romanttiset toimeni' ovat muutamat hyvän yön-toivotukset hömppäpalstan kaipuuketjussa..
Katsellaan niitä kaksilahkeisia sillä tapaa konkreettisemmin vaikka vuoden päästä sitten. First things first. Paikkakunnan vaihto: sangen kuormittava asia yksistään.
Kukaan ei kykene minua hyväksikäyttämään. Olen järkkymätön rajoissani. Ihmiset vaistoavat tämän.
*Kolmas kommenttini.
AP on Provo. Tämä tarina on ihan erilainen kuin eilinen. Ja nyt ap päivystää täällä vastaamassa
AP todellakin on terapian tarpeessa, koska hänellä on pakonomainen tarve kirjoitella tyhjänpäiväisiä provoja
Tuntuu niin pahalta kun ap ihastui johonkin muuhun kuin minuun. En halua kuulla tällaisesta sanaakaan.
- terppa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tän koko ketjun idea on?
Haet hyväksyntää pettämiselle ventovierailta. Et saa sitä aiot silti tehdä sen.
Haen vastausta sille, miksi en saa tuntea empatiaa ihastustani kohtaan, mutta minut yritetään väkipakolla saada tuntemaan empatiaa sisäistä lastani kohtaan.ap
Miksi et halua tuntea empatiaa sisäistä
lastasi, omaa itseäsi, kohtaan?
Kysymys on keskeinen.
En tiedä, miten se tehdään. Sitä tunnetta ei tule, vaikka kuinka yritän. Olen liian looginen, järkeistän. Se on terapeutin mielestä keskeinen vika minussa ja uskon hänen olevan oikeassa.
ap
<
Ensimmäinen älykäs kommentti, kiitos!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 lapsen äiti. Krooninen ihastuja vie ihastuksen eteenpäin. On kiltti ja herkkä. Suuttuu terapeutille kun hän ei kannusta pettämään. Tekee vauvaan keskustelun jossa hakee huomiota ja hyväksyntää. Väittää että menee hyvin ja on onnellinen. Mutta ei tunne mitään tunteita paitsi ihastuksen. Ei tunne tunteita lapsista miehistä jne..
Jos tämä ei ole trolli tämä on 100% varma narsisti
Kuulostaa tosi tylsältä trollilta, joka ei pysy pitämään omaa tarinaa sopivankuuloisena, että siihen voisi uskoa.
Jep. Tarina muuttuu mutta toisaalta narsisti toimisi just näin.
Tarina ei ole vielä tähän mennessä muuttunut yhtään. Minulla on tosiaan se epävakaa-diagnoosi. Narsisti en valitettavasti ole.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut terapiani itse nyt 2,5kk, eli 480€/ kk. Olen hiljattain hakenut Kelan avustamaa kuntoutusterapiaa ja se päätös tulee sitten joskus.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 lapsen äiti. Krooninen ihastuja vie ihastuksen eteenpäin. On kiltti ja herkkä. Suuttuu terapeutille kun hän ei kannusta pettämään. Tekee vauvaan keskustelun jossa hakee huomiota ja hyväksyntää. Väittää että menee hyvin ja on onnellinen. Mutta ei tunne mitään tunteita paitsi ihastuksen. Ei tunne tunteita lapsista miehistä jne..
Jos tämä ei ole trolli tämä on 100% varma narsisti
Onko sillä mitään väliä mikä henkilön diagnoosi on? Jos hän saisi käydä tätä läpi terapeutin kanssa, ei tarvetta tällaiselle aloitukselle olisi. Terapia ei toimi, jos terapeutti alkaa vahvasti rajoittaa mistä keskustellaan ja millä tavalla. Sitten ihminen etsii jonkun muun väylän työstää ajatuksiaan ja usein se on huonompi
Nyt olet keksinyt omasta päästäsi. Ei ole viiden vuoden salasuhdetta, vaan useampia salasuhteita viimeisen viiden vuoden aikana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sori AP mutta mulle tulee vaan mieleen että olet jotenkin tyhmä tai heittäydyt tyhmäksi. Ei voi mitään. Toivottavasti terapia vie sua eteenpäin kuitenkin!
Mistäpä tällainen ajatus tulee mieleen? Ainakaan geenit ei voi olla huonot, kun kumpikin vanhempi väitellyt tohtoriksi ni. kovista tieteistä ja isäni on Mensan jäsen. Mitkä sun vanhempien koulutukset on?
ap
Vierailija kirjoitti:
"En vihaa lapsiminää. Ainoastaan koen, että se on kuollut kauan sitten.
ap"
Paha juttu, jos ei tunne empatiaa sitä satutettua itseäsi kohtaan. Miten voisi tuntea muitakaan kohtaan? Ihastumisen huuruilla pitelee itseään elossa. Kunnes romahtaa. Imee siis toisilta elämää. Imuroi.
Terapeutti ei rupea tukemaan kulisseja, koska ammattietiikka. Todennäköisesti kohta terapia loppuu, jos ei edistystä tule. Tiedän vastaavia tapauksia. Mutta he eivät vauvalle tule kirjoittamaan.
Ok, no minä tulen sitten olemaan tässä kirjoitusasiassa poikkeus.
ap
Vierailija kirjoitti:
AP sun haaste ei ole se ihastuminen, jollet ole sarjaihastuja. Ne ongelmat on muualla ja syvemmällä jota yrität ihastumisella piilottaa tai vaihtaa kevyempää puheenaiheeseen. Ymmärrä tämä.
Niin. Olen terapiassa lapsuuden väkivallan aiheuttamien sairauksien vuoksi.
Ihastuminen on positiivinen tunne, joita terapeutti pyysi etsimään. Se ei sitten kelvannut hänelle kumminkaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En vihaa lapsiminää. Ainoastaan koen, että se on kuollut kauan sitten.
ap"
Paha juttu, jos ei tunne empatiaa sitä satutettua itseäsi kohtaan. Miten voisi tuntea muitakaan kohtaan? Ihastumisen huuruilla pitelee itseään elossa. Kunnes romahtaa. Imee siis toisilta elämää. Imuroi.
Terapeutti ei rupea tukemaan kulisseja, koska ammattietiikka. Todennäköisesti kohta terapia loppuu, jos ei edistystä tule. Tiedän vastaavia tapauksia. Mutta he eivät vauvalle tule kirjoittamaan.
Ennustan samaa. Ap ei saa terapeutin hyväksyntää pettämiselle. Lopettaa terapian ja haukkuu terapeutin. Ottaa uuden ja aloittaa alusta
En tarvitse terapeutin hyväksyntää millekään teoille, vaan sille ainoalle positiiviselle tunteelle, joka minulla on.
ap
Minulta vain tuo yksi pidempi.
Vauva on minulle tuttu alusta reilun puolentoista vuoden ajalta. Voin elää ilmankin. Ei kymmenen vuoden tuttavuutta takana meillä. 😃 Olen ollut aktiivinen ulkom. somen käyttäjä huomattavasti pidempään.
Haen somesta faktatietoa ja visuaalista stimulaatiota, musiikkia, taidetta. Ennen kaikkea inspiraatiota, hyvää spirittiä. Pontevaa myötätuulta oman elämäni visioihin.
Energian laatu ja frekvenssi ratkaisee. Sana voi olla korea, mutta tehoton - matalassa resonanssissa [tai käärittynä piilokettuiluun, jonka selvästi poimin].
Enpä olisi aloittaessani voinut uskoa, minkälainen surrealismitrippi taipaleesta stalkkereineen olisi tuleva jo keski-ikäiselle naiselle. Turvakiellon hakutilanteessa olen. Mikä soppa [=painajainen] tästä koronaevakko + some- jaksosta lopulta kehkeytyi. Ei taida löytyä samaa höykytystä kokeneita mistään.
En julkaise kuviani millään alustalla. En perusta peukuista enkä imarteluista. Seuraajaperust. somekanavaakaan ei tällä hetkellä ole. Haluan olla rauhassa & harmoniassa elävä yksityishenkilö. 🔴Tämä.
Emme anokäyttäjinä valitettavasti kykene blokkaamaan obsessoituneita häirikköjä pois kimpustamme tekstejämme lukemasta + copycattaamasta, jos sellaisen/plural saamme. Näin ikävä kyllä pääsi käymään minulle. Se tekijä anopalstoissa juurikin on häiritsevä heikkous minun silmissäni: holtiton kontrolloimattomuus.
Meillä on Vapaa Sana. Useissa maissa meillä sallittava, överisti vapaa jokamiehen sana ei tule kuuloonkaan. Kansalainen ei anonakaan voi 0ksentaa ala-arvoista Vauva-tyylin tuubaa julkisuuden hlöistä. Ei myöskään naapureista. Rangaistukset ovat ankarat, laki kova.
Palsta vaatisi hienosäätöä monelta osin. Samoin koko Suomen laki tulisi modifioida uuteen uskoon sananvapauden/somekirjoittelun osalta.
My two cents. Merry morning. 🌿