Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluruokailusta...

Vierailija
20.04.2007 |

Itku kurkussa lapsi livisti koulusta kotiin ennenaikojaan, koska oli joutunut istumaan ruokalassa koko ruokavälitunnin (ei suostunut syömään yhtä osaa annoksestaan) Olen varmaan " huono" äiti kun ymmärrän lastani, on meillä aikuisillakin inhokkeja. Lapsi joutuu reksin puhutteluun maanantaina, selvähän se koska läiskimään lähti.

Jossain vaiheessa koulussakin pitäisi tajuta ettei lapsella ole aikomusta maistaa ruokalajia, eikä koko välituntia istuttaa lautasen äärellä. Täytyy varmaan mennä lääkäriasemalta inisemään todistus kouluun, vaikka itse olen monipuolisen maistelun kannalla. Jossain kuitenkin on raja yrittämisen suhteen!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka tahansa voi koulupäivän aikana syödä.

Vierailija
22/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokalassa edellisen päivän kalapuikoista tehtyä keittoa... Kalakeiton nimellä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli palautuskärryn luona vahtimassa ettei ruokaa heitetty pois. Juu no meidän äiti on taas opettanut aina että sen minkä itse ottaa lautaselle pitää myös syödä, mutta jos joku muu (keittiöntäti) mättää sitä ruokaa lautaselle niin sitä ei tarvitse kuin maistaa. Eiä tarvinnut koskaan syödä ainakaan minun tai siskoni mitään väkisin. Äiti piti siitä kyllä huolen:).

Vierailija
24/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ekaluokkalainen poika ei syö koulussa mitään, eikä siihen kukaan ole puuttunut. Tiedän asian, koska poika on sen minulle kertonut. Hyväksyn asian, koska en voi tilanteelle mitään. Ei ketään voi pakottaa syömään!

Vierailija
25/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan pakottaminen on väärin. En mäkään mieluusti söisi kaikki ruokia, vaikka joku kuinka pakottaisi.

Vierailija
26/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan....

Vierailija
27/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos ei syö, istuu vain lautasensa ääressä. Aikanaan olisi voitava sanoa että nyt lähdet välitunnille, ei varmaan ollut se livistys koulunkaan toiveissa tai tavoitteena. Ei ruoka-asioissa voi ahdistaa lasta äärimmäiseen nurkkaan.

Haemme lääkärintodistuksen pinaattia, karjalanpiirakoita ja ananasta " vastaan" pikimmin, mielestäni se on naurettavaa mutta minkäs teet...

Vierailija
28/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuollaista kuullutkaan.

Vierailija
29/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt selväksi opettajalle, että jos on todella pahaa ruokaa, tytäreni ei tarvitse syödä. No, opettaja on tästä todella näreissään, mutta totuushan on se, että ei meistä aikuisistakaan varmasti kukaan syö sellaista ruokaa josta ei todellakaan pidä.

Eilen viimeeksi opettaja oli pakottanut tytön syömään sillä seurauksella, että tyttö oli oksentanut ja oli sitten housut oksennuksessa loppupäivän koulussa. Mutta tämä kys. opettaja on muutenkin täys kusipää, aiemmin lyönyt oppilasta ym....

Mutta pidän kyllä pääni tässä syömisasiassa, ei tarvitse oksennukset suussa syödä, maistaminen on aivan eri asia.

Ja meidän kouluaikana koulussa oli kyllä parempaa ruokaa, oli omat keittäjät ja ruoka oli tillilihasta ja kesäkeitosta huolimatta luksusta tämän päivän ihme hapanimeläsörsseleihin verrattuna.

Vierailija
30/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vetoaa psyykkisiin syihin, tämänpäiväiset tapahtumat eivät saa toistua, ajatella jos en olisi ollut kotona, mikä soppa olisi syntynyt kun isänsä ja minut olisi hälytetty etsintöihin tai lapsi olisikin peloissaan lähtenyt harhailemaan.

Maksaahan se jotakin, kyllä joku sen kirjoittaa jos ei ensimmäinen lääkäri.

Vierailija
31/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on maistamispakko mutta ruoan saa myös itse ottaa ja yleensä pidetään kiinni siitä että sen mitä ottaa niin sen syö mutta aina nuo pienet koululaiset eivät ymmärrä kuinka paljon on tullut otettua eikä silloin tietenkään pakoteta syömään kaikkea vaan muistutetaan että otappa seuraavalla kerralla vähän vähemmän ja haet sit vaikka lisää.

Vierailija
32/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikö että aikomukseni on kiikuttaa muksu Pikkujättiin ja pyytää lääkärintodistus, koska vain sellaisella saa vapautuksen, jos se on koulun politiikka niin sitten tehdään niin.

Taidat haluta ärsyttää, miksi?

Vierailija
33/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikö että aikuisena sitten olisi oppinut syömään kaikenlaista, vai siksikö että lapsi ei saa päättää mistään eikä hänellä saa olla omia mielipiteitä tai aistimuksia?

Ja miksi edes aikuisena pitäisi syödä kaikkea? Pääasia on että ruualla pysyy hengissä ja terveenä, tarpeeks tässäkin maassa näkee niitä jotka syö kaiken mikä on tarjolla ja vähän ylikin, taitaa olla just niitä joiden piti pakolla lapsena syödä kaikki.

Ruoka on nostettu vähän liian korkealle jalustalle, tärkeintä että ihminen saa tarpeeksi tarvitsemiaan ravintoaineita, jos ei tykkää lihasta niin syököön sitten vaikka papuja jos tahtoo.

Vierailija
34/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" limaiset kalapullat"

Haloo!!!! Tuskin ne kalapullat on oikeasti limaisia olleet! Olisit syönyt ruuan lämpimänä niin olisi maistunut hyvältä!

Vierailija
35/35 |
20.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lapsista ottaa lautaselleen ruokaa tyyliin puolikas peruna, vähän väriksi lihakastiketta lautaselle ja kaksi kurkunpalaa.

Eikä näillä pienillä ole vielä käsitystä siitä, että jos en nyt syö mitään muuta, niin seuraavan kerran saan ruokaa luultavasti kotona vasta joskus klo 17 maissa Kyllä silloin on opettajan velvollisuus pitää huolta siitä, että lapset syövät edes jotakin.

Suurin osa opettajista yrittää pitää huolta energiansaannin lisäksi myös terveellisten ruokatottumusten oppimisesta, jolloin on tärkeää, että lapsi maistaisi edes salaattia ja pääruokaa. Pelkällä näkkileivän palasella ja pienellä lasilla rasvatonta maitoa kun ei täyty päivän vitamiinitarve. Kouluruokailun tulisi muodostaa osa lapsen täysipainoisesta päivittäisestä energiansaannista.

Pelkästä " kaikkea pitää maistaa" -koirakoulusta ei ole kyse. Lapsen nöytyyttäminen ruokalassa on sitten asia erikseen. Ja sellaiseksi voidaan katsoa todella pitkä lautasen ääressä istuttaminen, joka saa lapsen karkaamaan koulusta. Ylilyöntejä pääsee kuitenkin joskus tapahtumaan, kun pitää valvoa 25 lasta kerrallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä