Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei todellakaan ole vanhoilla ihmisillä enemmän elämänkokemusta

Vierailija
03.12.2025 |

Se että olet ollut samassa työpaikassa 40 vuotta ja vähän katsonut yleä ei tarkoita että omaat elämänkokemusta. Ei heidän tarvitse kokea massatyöttömyyttä, sekakäyttäjiä kaduilla, ehkä tulevaa sotaa, sosiaalisia ongelmia ja kaikkea mitä suomessa on nykyään. 

Kommentit (246)

Vierailija
181/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viisas, komea, suosittu, omaan todella paljon elämänkokemusta. Olen kaikkea mitä vanhukset eivät ole.

Ap

Miksi sitten olet kateellinen vanhuksille ja vanhempien ihmisten työpaikoille? Jos hyvä itsetunto, ei tarvi painaa toisia alas. 

Koska he yrittävät neuvoa minua enkä halua neuvoja. Olkaa hiljaa koska ette omaa kokemusta. 

Ap

Vierailija
182/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovathan kokeneet. 90-luku oli paljon pahempi kuinnnyt. Tämä päivä ei ole mitään verrattuna siihen aikaan.

Minä kasvoin 70-80-luvulla ja sota oli koko ajan läsnä puheissa. Kerrostalossamme oli pommisuojat ja koko ajan isot varastot vettä.

Sekakäyttäjiä ei ollut, mutta oletko nähnyt itsensäpaljastajia? Muistan 70-kuvulta niitä paljon. Porttikokongeissa. Ja spurguja puistikot täynnä.

Nyt ei ole mitään muuta uutta kuin ilmastonmuutoksesta vouhkaaminen ja pätkätyöt.

"Sekakäyttäjiä ei ollut, mutta oletko nähnyt itsensäpaljastajia?"

Joka päivä internetissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ihme juttu että vanhukset on oikeassa aina politiikassa, miten keski-ikäisten ja nuorten pitää elää, mitä pitää syödä jne. Tulen aina olemaan kovassa kunnossa vanhukset ei. Jos sairastun pahasti niin tapan itseni.

Ap

Koita jo rauhoittua, nää on niin huonoja. Mee vaikka tekeen läksyjä. 

Nykyään ei kuulemma ole läksyjäkään enää.

Vierailija
184/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap elämänkokemus= pelannut pleikkaria 19h putkeen. Siihen ei vanhukset pysty

Olen pelannut pleikkaria viimeksi 1998 muistaakseni.

Ap

Mitä sä olet saanut aikaan elämässäsi? Provoja vauva palstalle. Muuta?

Vähintään yhtä paljon kun vanhukset. Minulla vaan ei ole tapana kertoa muille miten pitää elää. 

Ap

Juuri täällähän olet kertomassa toisille, miten pitää elää. 

Vierailija
185/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörällä olen mennyt kyläkouluun 5 kilometriä yhteen suuntaan. En harrastanut mitään. Samat kengät aina. Ulkovessa oli.

Ap

No, aika vähän on kokemusta sitten. Kovin köyhää on ollut. Meillä oli paljon jännempää stadin pahamaineisimmissa lähiöissä🤣 Ostettiin viinaa Alkon edessä päivystävien setien avulla jo 12-v. Sedille piti vähän maksaa hakupalkkiota, en kerro miten.

Säälittävää, tuoko on ylpeyden aiheesi?

Ei ole ylpeyttä, vaan ikäviä elämänkokemuksia. Lähiöelämä oli aika raakaa selviytymistä 60-70-luvuilla. Mutta sitähän ap ei voi ymmärtää, mitä oli/on olla tyttö. 

Voi jumalauta ei sinun olisi ollut pakko ostaa sitä viinaa. Ihan itse aiheutit tuon. Voi minäkin hypätä kalliolta alas ja sitten kehua miten paljon olen kokenut vastoinkäymisiä. Tai myydä itseäni herroille.

Ps. nuo sinun kokemukset olivat vain köyhien piireissä

Vierailija
186/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan jossain vaiheessa olla suomen kovin henkilö henkisesti ja fyysisesti. Vieläkin vanhukset haluaa tulla neuvomaan. Ei voi kun nauraa.

Ap

Sulla taitaa sittenkin olla ihan oikeasti mielenterveysongelmia. 

Ei ole. En menisi kertomaan Paul McCartneylle miten tehdään kappale tai Messille miten pelataan futista. Suomalainen vanhus tekee juuri tätä.

Vierailija
187/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👵🏻minumpas äitini teki itse saippuaa, siihen ette te nykynuoret pystyisi

🙉

Todennäköisesti en pystyisi tekemään saippuaa saati suolistamaan sikaa. Tai vispaamaan verta.

Ymmärrätkö, että ihmiset nykyaikana työskenetelvät sairaanhoitajina, lääkäreinä, labroissa, teurastamoissa....

Vierailija
188/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihme juttu että vanhukset on oikeassa aina politiikassa, miten keski-ikäisten ja nuorten pitää elää, mitä pitää syödä jne. Tulen aina olemaan kovassa kunnossa vanhukset ei. Jos sairastun pahasti niin tapan itseni.

Ap

Et siis halua kokemusta siitä millaista on olla sairas? 

Vierailija
189/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörällä olen mennyt kyläkouluun 5 kilometriä yhteen suuntaan. En harrastanut mitään. Samat kengät aina. Ulkovessa oli.

Ap

No, aika vähän on kokemusta sitten. Kovin köyhää on ollut. Meillä oli paljon jännempää stadin pahamaineisimmissa lähiöissä🤣 Ostettiin viinaa Alkon edessä päivystävien setien avulla jo 12-v. Sedille piti vähän maksaa hakupalkkiota, en kerro miten.

Sama homma, asuin kontulassa 😄, muutettiin sinne -66

Mulla osoitteina Kannelmäki ja Jakomäki. Hurjia paikkoja silloin. Lähdin pois heti kun pääsin, 16-vuotiaana. Löysin töitä paperittomana siivoojana Lontoosta. 

Vierailija
190/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kuinka keski-ikäiset luulevat olevansa kokeneempia. :-)

Mä asuin Tokyossa 2 vuotta ollessani opettajana siellä. Matkustelen joka vuosi Japaniin kerran tai kaksi. Nyt lähden taas jouluksi Osakaan ja käyn myös Tokyossa.

Joku Hesoissa asuva korkeasti koulutettu nainen ei ole kokenut puoliakaan siitä mitä mä olen.

Ja se on ok.

Ei tämä ole kilpailu. Mutta jos olisi, niin ne Hesojen juntit, jotka ei ole ikinä asuneet isoissa kaupungeissa häviäisi. M29

Vierailija
191/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👵🏻minumpas äitini teki itse saippuaa, siihen ette te nykynuoret pystyisi

🙉

Todennäköisesti en pystyisi tekemään saippuaa saati suolistamaan sikaa. Tai vispaamaan verta.

Ymmärrätkö, että ihmiset nykyaikana työskenetelvät sairaanhoitajina, lääkäreinä, labroissa, teurastamoissa....

Täsmälleen samat ammatit oli ennenkin. Saippuaa ja suolistusta tehtiin näiden lisäksi. 

Vierailija
192/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan jossain vaiheessa olla suomen kovin henkilö henkisesti ja fyysisesti. Vieläkin vanhukset haluaa tulla neuvomaan. Ei voi kun nauraa.

Ap

Sulla taitaa sittenkin olla ihan oikeasti mielenterveysongelmia. 

Ei ole. En menisi kertomaan Paul McCartneylle miten tehdään kappale tai Messille miten pelataan futista. Suomalainen vanhus tekee juuri tätä.

Juuri todistit että kyllä sulla on, senverran pahasti että et tajua sitä itse. 

Vierailija
193/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi jumalauta ei sinun olisi ollut pakko ostaa sitä viinaa. Ihan itse aiheutit tuon. Voi minäkin hypätä kalliolta alas ja sitten kehua miten paljon olen kokenut vastoinkäymisiä. Tai myydä itseäni herroille.

Ps. nuo sinun kokemukset olivat vain köyhien piireissä"

Vain köyhät... meinaatko että Ehrnoothien lapset joivat viinaa kotona jo 12-vuotiaana? Totta, eivät he lähiöissä asuneet varmaan. Mutta kun kirjoitat kokemuksista, että vanhuksilla ei niitä ole, niin yritän kertoa että kyllä meillä on, laidasta laitaan, ryysyistä rikkauksiin ja Kontulan ostarilta Malibun rantaan. Ja koko elämä siinä välissä. 

Vierailija
194/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ettei aloittajalla ole kokemusta ees 50-luvun hammasporista? Elämänkokemus sekin. Vieläkin tunnen hammashoitolan antiseptisen hajun, se oli voimakkaampi ja erilainen kuin nykyisin . Ja kaupungissa oli eri tuoksu, autot savuttivat.

Vierailija
195/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen elämä tuottaa kokemusta. Ei pelkkä matkustelu yms hummailu ole kokemusta. Tasainen elämä tuottaa kokemusta tasaisesta elämästä, joka taas menevältä puuttuu. 

Kokemustata saa sekä onnistumista sekä epäonnistumisista. Ei niitä voi arvottaa, siten että toiset kokemukset olisivat joten arvokkaampia kuin muut. 

Vierailija
196/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huvittavaa kuinka keski-ikäiset luulevat olevansa kokeneempia. :-)

Mä asuin Tokyossa 2 vuotta ollessani opettajana siellä. Matkustelen joka vuosi Japaniin kerran tai kaksi. Nyt lähden taas jouluksi Osakaan ja käyn myös Tokyossa.

Joku Hesoissa asuva korkeasti koulutettu nainen ei ole kokenut puoliakaan siitä mitä mä olen.

Ja se on ok."

######################################

Japanilaiset osaa sentään käyttäytyä. 

Kuinkahan mahtaisit pärjätä täällä näitten neskapaakerien kanssa.               

Vierailija
197/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla on satoja tuhansia tilillä ja kaikkia omistuksia. Myös kaikki on ollut tasaista. Onpa kovat elämänkokemukset :D

Ap

Älä ole katkerana niin kova tuomitsemaan. Aikamoisen jälleenrakennuksen tekivät sotien jälkeen, ovat nähneet nälkää ja sodassa traumatisoituneiden omaisten ongelmia, lastensa kuolemia,  työttömyyttä. Ei mikään ilmaiseksi tullut. Joskus kun olet iäkäs ja katselet elämääsi taaksepäin, huomaat varmasti sen itsekin.

Elämä on kolhinut vanhuksia, eivät toki siitä älämölöä pidä tiktokeissa, instoissa ja elämää suuremmilla keskustelupalstoilla.

Vierailija
198/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vanhat tuputa neuvoja. Toisaalta nuorissakin on niitä, jotka tuputtavat mielipiteitään toisille. Ei se ole iästä kiinni, kun Ap on juuri omilla kaikkitietävillä kommenteillaan todistanut. 

Vierailija
199/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi minäkin hypätä kalliolta alas ja sitten kehua miten paljon olen kokenut vastoinkäymisiä.

Vierailija
200/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perspektiiviä elämään löytyy vanhoilta. Ei nuorena voi hahmottaa elämää samoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi