Ei todellakaan ole vanhoilla ihmisillä enemmän elämänkokemusta
Se että olet ollut samassa työpaikassa 40 vuotta ja vähän katsonut yleä ei tarkoita että omaat elämänkokemusta. Ei heidän tarvitse kokea massatyöttömyyttä, sekakäyttäjiä kaduilla, ehkä tulevaa sotaa, sosiaalisia ongelmia ja kaikkea mitä suomessa on nykyään.
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vain vanhus kuvittelee että sillä on enemmän elämänkokemusta kun jollakin pohjois-korealaisella vangilla tai Gazassa elävällä.
Ap
Vain heikkolahjainen kuvittelee tekevänsä laadukasta provoilua. Ja vain heikkolahjainen ei tajua kuinka tyhmiä kommenttinsa ovat. Tällä logiikalla ap sun elämänkokemus on nollassa vanhana, paitsi jos matkustat Pohjois-Koreaan ja ilmoitat haluavasi vangiksi. Tai muutat sinne Gazaan. No, tarkoituksellahan sä idiootiksi tekeydyt, sekin on kyllä nerokasta mutta ongelma on edelleen se että sinä et osaa.
Ap elämänkokemus= pelannut pleikkaria 19h putkeen. Siihen ei vanhukset pysty
Kyllä se elämänkokemus tulee siitä mitä on elämänsä aikana tehnyt ja kokenut. Minkälaisia työtehtäviä on hoitanut, onko vaihtanut työpaikkoja ja asuinpaikkoja. Onko ollut sosiaalinen ja pidetty ihminen. Miten on kehittänyt itseään. Millä tavoin on toiminut työ-ynnä muissa yhteisöissä. Onko matkustellut, onko harrastanut.
Onko perhettä ja hyviä liittoja. Onko ollut rohkea. Mitä vakavia tapahtumia on joutunut kokemaan esim. perhepiirissä. Kaikki tämä ja monet muut asiat vaikuttaa siihen elämänkokemukseen. Osa nykypäivän nuorista aikuisista about 30+ ikäiset on aikas ärsyttäviä ja itsekkäitä. Minä arvostan ja kunnioitan vanhempia ihmisiä.
Itse olen vuosimallia 1963.
Taas paska provo
Jos joku on esim 60 - 70, ei siis sen vanhempi, niin on sattunut kaikenlaista niitten vuosikymmenien aikana. Lukekaa nyt hyvän tähden edes vähän historiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se että muuttaa kaupunkiin ja saa ajettua autokoulun läpi ja osaa laittaa tulen takkaan on jotain valtavaa elämänkokemusta jota ei nuoremmilla ole???
Se, että on tehnyt useita erilaisia töitä, asunut Suomen ja Euroopan ulkopuolella esimerkiksi, on elämänkokemusta. Että on saanut lapsia ja kasvattanut heidät aikuisiksi, on myös. Näin esimerkkinä, mummojen elämänkokemuksesta. Teepä perässä, palataan sitten asiaan.
Niin tämä on se mitä sinä määrittelet elämänkokemukseksi. Toisella se voi olla jotain aivan muuta, ei missään jaella mitään elämänkokemuspisteitä. Toinen voi kokea vaikka läheisen ihmisen kuoleman, syövän, työttömyyden jne. ja varmasti löytyy elämänkokemusta vaikkei ole asunut edes Suomen rajojen ulkopuolella.
Ai, ulkomailla asuvat eivät koe syöpää, työttömyyttä eikä läheisetkään kuole. No huh.
Samat asiat? Eli elänyt sähköttömässä torpassa, pihanperällä ulkohuussi, ulkosauna, ei saippuaa, ei vessapaperia, ei hammastahnaa eikä mitään muitakaan hygieniatarvikkeita. Ei harrastuksia, ei linja-auto tai taksikyytejä kouluun, ei talvikenkiä ... tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta en todellakaan usko että olet AP elänyt kuten nykyiset vanhat ihmiset, vaikka pikkukylältä olisitkin kotoisin.
Sorry ei noista sinun kokemuksista ole mitään hyötyä, kärsit turhaan. Nykyään on hyvä osata tulla toimeen monenlaisten eri ihmisten kanssa (näitä ei syrjäseudulla ole), käyttää erilaisia tekniikoita ja järjestelmiä (esim. tietokoneet koulussa), tietää mitä uskoa ja mitä ei (lähdekriittisyys), kulkea miljoonien autojen liikenteessa ja myös julkisilla, englannin kielen taito on tärkeä, elämänhallinta kaikkien mahdollisuuksien ja mukavuuksien keskellä, yms. megatrendien tuomiin muutoksiin sopeutuminen.
Tietysti jotain lisättävää tulee heti kun kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Olen pelannut pleikkaria viimeksi 1998 muistaakseni.
Ap
Sulla alkaa AP oleen niin paskoja provoja, että etkö oikeesti pysty parempaan
Toivottavasti hoitsut vie sut takaisin huoneeseen. ( ennen iltalääkkeitä )
"No tämä nyt on jotain äärimmäistä köyhyyttä jos ei edes saippuaa ole ollut. Ennen sitä on valmistettu itsekin, näin nuorempana olen nähnyt vanhan ajan kotitalouskirjassa ohjeitakin miten saippuaa valmistetaan sian ihrasta ja lipeästä."
No onko sinulla kokemusta ja taitoa tästäkin asiasta, kun kerran olet itse kokenut kaiken mitä vanhatkin? Lisäksi itsetehty saippua on todella todella huonolaatuista. Tämän olen kuullut äidiltäni, joka on joutunut sellaista käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan olisi ihan mukava katsoa, miten ap pärjäisi jonkun 75v mummon kanssa tämän nuoruudenaikaista elämää eläen. Siinä voisi vaikka kyynel tirahtaa, kun huomaisi, että kauppa ei ole auki enää klo 17 jälkeen eikä wolt-kuskeja ole olemassakaan. Pahimmillaan joutuisi keksimään, miten kodin saa lämpimäksi eli missä on puuvaja, onko siellä polttopuuta ja miten ihmeessä toimia, kun on sekä puuliesi että pönttöuuni. Mutta eihän tuosta tule elämänkokemusta, ainoastaan kokemusta?
Olen pienestä kylästä kotoisin. Nämä kaikki on koettu jo lapsena.
Ap
Missä meillä on se pieni kylä, jossa kauppa on 15 vuotta sitten suljettu jo klo 17? Taidat pikkuisen nyt huijata meitä!
Avoin epäluulo muita kohtaan on töykeää. Käytöstavat on kultaa, mitä ne varmasti oli 50v sitten!
Kuopukseni on 40 v eli vanhempi kuin aloittaja. Hänellä on ollut kännykkä noin 10-vuotiaasta.
Ja aloittaja väittää itsellään olleen samanlaisen lapsuuden kuin 40-luvun maaseudulla. Hih.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä sä olet saanut aikaan elämässäsi? Provoja vauva palstalle. Muuta?
On se ihme juttu että vanhukset on oikeassa aina politiikassa, miten keski-ikäisten ja nuorten pitää elää, mitä pitää syödä jne. Tulen aina olemaan kovassa kunnossa vanhukset ei. Jos sairastun pahasti niin tapan itseni.
Ap
Suuret ikäluokat s. 45-50 on lapsellisia. Kaikki saatu tekemättä mitään. Vihaavat sotaveteraaneja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä sä olet saanut aikaan elämässäsi? Provoja vauva palstalle. Muuta?
Vähintään yhtä paljon kun vanhukset. Minulla vaan ei ole tapana kertoa muille miten pitää elää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On se ihme juttu että vanhukset on oikeassa aina politiikassa, miten keski-ikäisten ja nuorten pitää elää, mitä pitää syödä jne. Tulen aina olemaan kovassa kunnossa vanhukset ei. Jos sairastun pahasti niin tapan itseni.
Ap
Taitaisi olla parasta tehdä se jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörällä olen mennyt kyläkouluun 5 kilometriä yhteen suuntaan. En harrastanut mitään. Samat kengät aina. Ulkovessa oli.
Ap
No, aika vähän on kokemusta sitten. Kovin köyhää on ollut. Meillä oli paljon jännempää stadin pahamaineisimmissa lähiöissä🤣 Ostettiin viinaa Alkon edessä päivystävien setien avulla jo 12-v. Sedille piti vähän maksaa hakupalkkiota, en kerro miten.
Säälittävää, tuoko on ylpeyden aiheesi?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koita jo rauhoittua, nää on niin huonoja. Mee vaikka tekeen läksyjä.
No, aika vähän on kokemusta sitten. Kovin köyhää on ollut. Meillä oli paljon jännempää stadin pahamaineisimmissa lähiöissä🤣 Ostettiin viinaa Alkon edessä päivystävien setien avulla jo 12-v. Sedille piti vähän maksaa hakupalkkiota, en kerro miten.