Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei todellakaan ole vanhoilla ihmisillä enemmän elämänkokemusta

Vierailija
03.12.2025 |

Se että olet ollut samassa työpaikassa 40 vuotta ja vähän katsonut yleä ei tarkoita että omaat elämänkokemusta. Ei heidän tarvitse kokea massatyöttömyyttä, sekakäyttäjiä kaduilla, ehkä tulevaa sotaa, sosiaalisia ongelmia ja kaikkea mitä suomessa on nykyään. 

Kommentit (246)

Vierailija
201/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan olisi ihan mukava katsoa, miten ap pärjäisi jonkun 75v mummon kanssa tämän nuoruudenaikaista elämää eläen. Siinä voisi vaikka kyynel tirahtaa, kun huomaisi, että kauppa ei ole auki enää klo 17 jälkeen eikä wolt-kuskeja ole olemassakaan. Pahimmillaan joutuisi keksimään, miten kodin saa lämpimäksi eli missä on puuvaja, onko siellä polttopuuta ja miten ihmeessä toimia, kun on sekä puuliesi että pönttöuuni. Mutta eihän tuosta tule elämänkokemusta, ainoastaan kokemusta?

Olisi kiva nähdä myös vastaavasti miten mummolta sujuisi nykyään vaikka videocv:n teko ja työpaikan haku. Osa mummoistakin on asunut ikänsä kerrostalossa, ei siellä mitään puuvajoja ole.

Kyllä mulle opetettiin työpaikkahakemuksen teko jo opiskelupaikassa, ja myös se, mitä haastattelussa kannattaa korostaa ja miten asiat esittää ja esiintyä.  Kaikki on opeteltavissa.  Silloin ne hakemukset vain tehtiin eri tavalla kuin nyt.

Samalla tavalla nykynuoretkin opetetaan hoitamaan nämä asiat.  Ei he mitään kylmiltään noin vain osaa.  Jos et olisi ikinä käyttänyt tietokonetta, et sitä osaisi sinäkään ilman opettelemista ja ohjausta käyttää vain siksi, että olet nuori.  

Onko tämän kaiken vihanpidon takana syynä vain yksinkertaisesti kateus, ja raha?

Vanhoja ihmisiä on ollut aina, ja he on saaneet olla sellaisia kuin ovat, en minä ole ennen näitä päiviä huomannut tällaista vanhusvihaa kuin nyt.

Mistä te kenenkään elämänkokemukset tiedätte ja millä mittarilla niitä mittaatte?  Nuorillako on täydellinen kokemus elämästä, jos ovat eläneet vasta lapsuuden  ja nuoruuden?  Elämä on pitkä ja siihen sisältyy valtavasti asioita, vaikka ei ympäri maailmaa olisi matkustellutkaan tai kärsinyt suunnattomasti tai nähnyt kummallisia asioita jne.  Kaikki asiat kuitenkin kartuttaa sitä elämänkokemusta.  Myös mukavat asiat.

On olemassa sellainen sanonta, että ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää.  Se jos mikä kannattaa pitää mielessä. Sinäkin saatat ajatella jostain ihmisestä, että hänellä ei ole mitään kokemusta mistään ja on saanut elää vain hyvää tasaista elämää, ja totuus onkin täysin päinvastainen.  Sitä ei vain kaikki tiedä.  Suomalaiset on usein sellaisia, että asioita peitellään eikä niitä ulospäin näytetä aina edes läheisillekään.  Tämä asia kannattaa muistaa.  Et ole kaikkitietävä.  Sinäkin todennäköisesti pidät joitakin asioitasi vain omana tietonasi etkä mielellään huutele kylillä.

Vierailija
202/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perspektiiviä elämään löytyy vanhoilta. Ei nuorena voi hahmottaa elämää samoin.

Tuntemani vanhuksen mottoja ovat: "en ymmärrä miksi kaikki ovat minut hyljänneet", "olen hylkiö", "mikset ole soittanut minulle"....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla on satoja tuhansia tilillä ja kaikkia omistuksia. Myös kaikki on ollut tasaista. Onpa kovat elämänkokemukset :D

Ap

Älä ole katkerana niin kova tuomitsemaan. Aikamoisen jälleenrakennuksen tekivät sotien jälkeen, ovat nähneet nälkää ja sodassa traumatisoituneiden omaisten ongelmia, lastensa kuolemia,  työttömyyttä. Ei mikään ilmaiseksi tullut. Joskus kun olet iäkäs ja katselet elämääsi taaksepäin, huomaat varmasti sen itsekin.

Elämä on kolhinut vanhuksia, eivät toki siitä älämölöä pidä tiktokeissa, instoissa ja elämää suuremmilla keskustelupalstoilla.

Minä olen eläkeiässä, mutta olen ihan hiukkasen ap.n kanssa samaa mieltä siinä, että sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat ovat itsekkäitä. Ne 45-50-l syntyneet. Sitä vanhemmat elivät sotien kauhut, pommitukset ja nälänhädän. 60-lukulaiset taas jäivät 90-luvun laman alle, työttömiksi tai konkurssiyrittäjiksi.

Suurten ikäluokkien aikana oli töitä, työpaikkaan pääsi ilman koulutustakin, asuntojen arvo nousi ja palkankorotukset ja inflaatio hoiteli lainan. 

Vierailija
204/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elamankokemukseni on avartanut mieltani sen verran, etta ymmarran ajan tekevan jotakin aivoille. Jokaisen aivot kehittyy samalla kaavalla. Ensin ei eroreta itseaan aidista, sitten kuvitellaan tietavamme kaiken kaikesta, ollaan kaiken napa. Sitten nyorrytaan ymmartamaan ettei tiedeta eika olla. Annetaan armoa itselle ja muille. Ymmaretaan, etta elama loppu ja mika on oikeasti ollut se tarkea asia elamassa.

Loppua en viela tieda kun en ole sita elannyt.

Eli ika tuo omanlaisen viisauden.

Mutta toki joku pappa maalaiskylassa, joka ei ole koskaan poistunut lahikylaa pidemmalle on varmasti tietokoyheempi kuin maailmanmatkaaja, mutta pysahtynyisyydessa on oma viisautensa.

Vierailija
205/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset vaan haluaa esiintyä kokeneempina kun oikeasti ovat. Tällä tavoin saavat muut palvelemaan itseään ja kaikkia etuja.

Ap

Vierailija
206/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhuksilla on satoja tuhansia tilillä ja kaikkia omistuksia. Myös kaikki on ollut tasaista. Onpa kovat elämänkokemukset :D

Ap"

Monilla vanhuksilla on hyvin pieni eläke ja he elävät köyhyys rajalla. Lisäksi heidän sairauskulut voi suuria

Vierailija
207/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset vaan haluaa esiintyä kokeneempina kun oikeasti ovat. Tällä tavoin saavat muut palvelemaan itseään ja kaikkia etuja.

Ap

Palvelemaan itseään? Ei minua ole kukaan palvellut, muuta kuin maksusta.

Vierailija
208/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Joillain on ollut pitkä, helppo ja tasainen elämä ilman mitään erityisiä vastoinkäymisiä. 

Heidän "suurimmat vastoinkäymisensä", heidän itsensä mukaan, oli ettei ollut älylaitteita ja että töihin piti mennä heti koulusta päästyä 🤡🤡🤡

Vierailija
209/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhuksilla on satoja tuhansia tilillä ja kaikkia omistuksia. Myös kaikki on ollut tasaista. Onpa kovat elämänkokemukset :D

Ap"

Monilla vanhuksilla on hyvin pieni eläke ja he elävät köyhyys rajalla. Lisäksi heidän sairauskulut voi suuria

En tiedä ketään vanhusta joka on pienellä eläkkeellä. Vähintään 1500e/kk lähes kaikilla. Paljon myös yli 2000 eläkkeillä.

Ap

Vierailija
210/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80.  Minua vanhemmat ihmiset suomessakin okuvat tietokonealan asiantuntijoita.  Aloitin 1975 tietokoneille työskentelyn, vain opetetusti rutiinitehtävissä.

Ikätoverini ovat raas monet nuoremmat ikäluikat jo ooettaneet ja perehdyttäneet, heiltä varmasti syntyy videot.  Minäkin osaan tehdä ja lähettää kännykkävideon.

Te 30 v voisitte oikeesti perehtyä tietokoneitten historiaan suomessa ja edeltävään toimistoteknikkaan, magneettiraidoilla muistiin keräävään toimistoteknikkaan.

Ei mutkun ei yli 30-vuotiaat voi osata.

Vierailija
211/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Olen 28 ja paljon viisampi kun minusta kauemmin elönnyg.

Vierailija
212/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Joillain on ollut pitkä, helppo ja tasainen elämä ilman mitään erityisiä vastoinkäymisiä. 

Heidän "suurimmat vastoinkäymisensä", heidän itsensä mukaan, oli ettei ollut älylaitteita ja että töihin piti mennä heti koulusta päästyä 🤡🤡🤡

Niin ja silloin töistä sai rahaa. Kohta kaikki työt on 9e päivä.

Ap

Vierailija
213/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Olen 28 ja paljon viisampi kun minusta kauemmin elönnyg.

Niin oletkin. Vanhukset on ihan pihalla kaikesta.

Ap

Vierailija
214/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olisit määritellyt mitä tarkoitat "vanhoilla" ihmisillä. 

Satavuotiaat ovat jo eläneet sotavuodet, heidän lapsissaan on hirmuinen määrä sotaorpoja. Nämä ikäluokat ovat eläneet TODELLISEN pula-ajan jolloin esimerkiksi lapsille keitettiin puuroa ja paistettiin leipää männyn kaarnasta *pettu. Pettu ei soveltunut ihmisen ravinnoksi joten ihmisiä kuoli suolitukoksiin, märkiviin haavaumiin ja riisitautiin sekä moniin muihin puutostiloista johtuneisiin sairauksiin. Lapsikuolleisuus oli hyvin yleistä. Rintamalta elossa palanneet miehet olivat suurilta osin sekä henkisesti tai ruumiillisesti vammautuneita. Alkoholismi ja riippuvuus pervitiinistä jota rintamalla jaettiin, aiheutti vakavan päihderiippuvuuden.

Lama oli vaikea 1990 luvulla, työttömiä melkein puoli miljoonaa, konkursseja ja lainojen korot 18%. Monet menettivät kaiken, jotkut perheensä, kotinsa, työnsä, firmansa tai henke

Miten sen elämänkokemuksen pitäisi näkyä?  Kerropa.

Vierailija
215/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baittaatko vai oletko aito kehitysvammainen?

En. Minua ei kiinnosta vanhojen ihmisten mielipiteet mistään asiasta.

Missä se vanhan ihmisen raja kulkee? 40 vuotta? 60 vuotta? 80 vuotta? Jonain päivänä sinäkin olet vanha ja paheksut "nykynuorisoa". 

Vierailija
216/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on nähtävä, jos on lapsia ja eletty niiden lapsuus nuoruus varhaisaikuisuus ja aikuisuus. Niin eihän siinä mitään opi. Samaten jos maksaa kuten on. Kokeileppa itse. Lapsia lisää.

Vierailija
217/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baittaatko vai oletko aito kehitysvammainen?

En. Minua ei kiinnosta vanhojen ihmisten mielipiteet mistään asiasta.

Missä se vanhan ihmisen raja kulkee? 40 vuotta? 60 vuotta? 80 vuotta? Jonain päivänä sinäkin olet vanha ja paheksut "nykynuorisoa". 

65+

Ap

Vierailija
218/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

En tiedä ketään vanhusta joka on pienellä eläkkeellä. Vähintään 1500e/kk lähes kaikilla. Paljon myös yli 2000 eläkkeillä.

Ap

En minäkään tiedä ketään nuorta jolla ei olisi kunnon työpaikkaa elleivät ole vielä kouluiässä. Turhaa valitusta siis, eikös niin?

Vierailija
219/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat on havainnot. Ihmisen, joka on saanut olla samassa työpaikassa 40 vuotta hyvällä ja vakaalla kuukausipalkalla, ei ole juurikaan minkäänlaisia ongelmia tarvinnut miettiä. Eipä siinä ole päässyt kehittymään sen enempää sosiaaliset kyvyt, kuin ongelman ratkaisutaidotkaan. Kritiikin sietokyky on sekin tyypillisesti nollatasoa ja kovia ovat syyttelemään muita omista virheistään.

Vierailija
220/246 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kauheen usein ne vastoinkäymiset aiheutetaan itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan