Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verotettavan perintöosuuden alaraja korotetaan ensi vuoden alussa 20000 eurosta 30000 euroon.

Vierailija
03.12.2025 |

Lisäksi verotettavan lahjan alaraja nousee puolestaan 5000 eurosta 7500 euroon. Sosialistit taas toisten taskuilla ja vastustivat muutosta. Oikeasti.. pitävätkö he näin pieniä rahoja periviäkin rikkaina joita pitää verottaa sairaasti?

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011667463.html

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo päivämäärä määräytyy? Eli jos astuu voimaan vuoden alusta? Olen saamassa perintöä, perunkirjoitus on tehty, mutta mitään ei ole vielä jaettu eikä edes päätetty miten jaetaan. Onko veron määräytymispäivä siis perunkirjoituksen päivä vai joku muu?

Menee kuolinpäivän mukaan.

Vierailija
62/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava uudistus. Seuraavaksi perintö ja lahjaverotus pois kokonaan. 

Sekö olisi hauskaa niille jotka eivät perintöjä tai lahjoja saa mutta joutuvat raivopäisen ansiotuloverotuksen kanssa vielä enemmän kus seen kun vapaamatkustus vaan lisääntyisi varakkaaseen sukuun syntymään sattuneilla?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus

Miksi vihervasemmisto vastustaa tätä?

Vihervasemmistopoliitikot vastustavat sitä, koska uskovat heidän äänestäjien vastustavan sitä. Oikeasti he kannattavat sitä itse, mutta eivät voi sanoa sitä ääneen.

Mä äänestän vasemmistoa, aikaisemmin vihreitä ja mä kannatan tuota kyllä, olis saanut tulla aikaisemmin kun oon omat perintöveroni jo maksanut - osan jo ennen edellistä uudistusta vielä kalliimmalla. 

Oikeastihan tuota vastustaa ne jotka ei ole mitään saamassa, eli ei kenenkään muunkaan kuulu saada "ilmaista" rahaa. 

Vierailija
64/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en tiedä onko parempi että siirrytään Ruotsin malliin jossa ei ole perintöveroa. Siellä on pääomatulovero ja kiinteän omaisuuden osalta vero peritään kun tai jos peritty omaisuus myydään. Eli käytännössä kaikesta muusta menee pääomatulon mukainen vero. Tämä tuntuu unohtuvan persuilta kun näyttävät kehuvan saavutuksellaan.

Eli perittävästä pääomasta pitäisi maksaa veroa 34% kun se nykyisen mallin mukaan perintöverona olisi 7-10%.

Vierailija
65/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava uudistus. Seuraavaksi perintö ja lahjaverotus pois kokonaan. 

Mitä kautta ne vähenevät verotulot sitten korvataan? Korotetaanko arvonlisäveroa 26 %:iin vai leikataanko kovalla kädelllä yritystukia mm. raviradoilta, Itämeren matkustajaliikenteeltä ja isoilta pörssiyhtiöiltä?

Ei kai niitä nyt rahantekokoneita leikata. Sen sijaan ne leikataan siltä porukalta, joka tekee verorahoista silkkaa paskaa. 

Vierailija
66/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä annan lapselleni rahaa, niin sosialisti haluaa tästä siivun. Se on kato sitä solidaarisuutta..

Sillä siivulla rahoitetaan lastesi koulut ja ym. Kiva jos haluaisit maksaa itse ne kokonaan.

Vierailija
67/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä annan lapselleni rahaa, niin sosialisti haluaa tästä siivun. Se on kato sitä solidaarisuutta..

Sillä siivulla rahoitetaan lastesi koulut ja ym. Kiva jos haluaisit maksaa itse ne kokonaan.

Minä maksan joka kuukausi toista tonnia veroja, jotta on ne koulut ja katuvalot. Se mitä minulta kuollessani jää, ei kuulu valtiolle, se on perheen sisäinen asia. Kävisitte vasemmistolaiset ötissä ja maksaisitte veronne, niin ei tarvitsisi perheiden sisäisiin asioihin tunkea karvaisia käsiä.

Vierailija
68/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille lapsille tulisi saada antaa ihan mitä tahansa verottomasti. Naurettavaa että siitä pitää valtiolle antaa iso siivu, jos haluan antaa tyttärelleni omia rahojani tai vaikka asunnon. 

Vierailija
69/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika osti 22 vuotiaana uudehkon omakotitalon. Kaveri on muutaman vuoden päästä 30 vuotiaana velaton. Senttiäkään ei lahjaveroa makseta.

Millä rahalla kakskymppinen ostaa okt:n? Siis mistä rahan oli peräisin?

Suunnitelu täytyy aloittaa pojan ollessa alle 5 vuotias. Suunnittelussa täytyy hyödyntää vanhemmat, isovanhemmat yms.

Vierailija
70/71 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarina maksoin kiltisti perintöveroni enkä kukaan ollut taskuillani. Saatua rahaa se on ja varsinkin nyt tärkeä maksaa perintöveroa.

Vierailija
71/71 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ei juuri sivistysmaissa edes ole mitään perintöveroja, katsotaan, että ihminen on tehnyt työtä sen omaisuutensa saamiseksi. Ja se perintö pitäisi olla mahdollista kuollessaan määrätä kenelle tahansa haluaa,

Ei pidä paikkaansa. Suurimmassa osassa EU-maista on perintövero, mutta joissakin maissa verosta vapaa raja on paljon korkeampi kuin Suomessa. Saksassa raja on leskelle 500 000, lapselle 400 000 ja lapsenlapselle 200 000. Iso-Britanniassa vero on korkea (40 %), mutta se menee vain 325 000 punnan ylittävästä osuudesta. Ranskassa verovapaa osuus on 100 000 ja ylittävästä osuudesta menee progressivinen vero (5-45%). Perintöverosta on luovuttu Ruotsissa, Norjassa, Portugalissa ja Itävallassa.