Viikko-viikko-teinit joka toinen viikko keskenään, koska vanhempi on uuden kumppaninsa luona
On kyllä puhelimen päässä tarvittaessa, mutta onko tuo nyt silti ihan ok. Mitä jos toinenkin vanhempi tekisi saman?
Teinit tietty ihan tyytyväisiä kun ei holhota ja valvota, saa mennä ja tulla miten huvittaa. Ovat 15 ja 17v
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teinit pärjäävät keskenään, koulu sujuu ja elävät ihmisiksi, niin periaatteessa ihan ok. Suhde vanhempaan jää kyllä väistämättä olemattomaksi, jos eivät ole ollenkaan tekemisissä.
Ne lapset on toisen vanhemman luona 24/7 vanhemman kyljessä? Meillä on 17 nuori, jolla on jo ajokortti. Hänellä on koulu, työ, harrastuksia, ystäviä, jne ja me vanhemmat ollaan lähinnä tarvittaessa saatavilla, eikä me olla lapsen mielestä mitenkään erityisen kiinnostavaa seuraa. Lapset irtautuu vanhemmasta ennemmin tai myöhemmin ja se prosessi on tyynempi, kuin vanhempi ei takerru siihen lapseen.
Meneekö teillä viikko niin ettette tapaa ollenkaan?
Menee. Saatamme olla viikon mökillä etätöissä, matkustaa, jne.
Oma 15-vuotias tulee aina ensimmäisenä iltana isäviikon jälkeen sohvalla kainaloon juttelemaan viikon kuulumisista. Nimenomaan silloin ensimmäisenä iltana on selvästi läheisyyden tarve, muina ei niinkään. Tuntuisi hirveältä jos ei voisi olla silloin saavutettavissa. Ei sen ikäinen kuitenkaa soita tai laita viestiä että tule äiti kotiin, on ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla kunnolliset ja kunnolliset teinit, että voi jättää noin. Moni vaan valvoo myöhään, aamulla herääminen vaikeaa jne. tarvitaan aikuinen vähän potkimaan persiille ja katsomaan perään. Vaikka olis miten kunnollinen ja tunnollinen, tylyä jättää 15v omilleen, ei tuon ikäinen vielä kaikkea osaa itsekseen. Eikä voi jättää toisen teinin vastuulle
Leikkimällä sitten opetetaan sitä vastuuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Lasun paikka.
Totta- juurikin näin. Alaikäinen tarvitsee läsnäolevan vanhemman . Karseeta tätä nykymenoa. Lapsi on riesa ja kaikki on pihalla
Jos 15 vuotiasta kohdellaan kuin aikuista ja luotetaan että kyllä sillä on harkintaa ilman mitään tukea ja valvontaa, niin metsään menee ja railakkaasti. Just oli juttu tutkimuksesta jonka mukaan aivoilla kestää kypsyminen yli 30 vuotiaaksi asti. Jotkut ei tunnu kypsyvän sen jälkeenkään ja jää jumiin noihin aktivismeihin.
Vierailija kirjoitti:
Monet tuonikäiset joutuvat jo huolehtimaan itse itsestään. Moni joutuu jatkokoulutusten takia muuttamaan itsekseen paikkakuntaa, varsinkin ammattikoululaiset.
Joutuvat kyllä, moni pystyykin siihen. Kaikki eivät pysty.
Tässä on tarina kirjoitettuna nyt yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Me asuttiin aika ahtaasti ja olin 15 kun mun äiti tapasi miehensä ja me saatiin veljen kanssa omat huoneet, kun äiti oli enemmän miehen luona. Hän kuitenkin kävi joka päivä, jne, eli poissaolon voi suorittaa hyvin tai huonosti.
Jos se isä ei ole ollenkaan paikalla, niin turha sinne on edes mennä. Jos haluavat siellä olla ja osaavat käyttäytyä, on se kai ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla kunnolliset ja kunnolliset teinit, että voi jättää noin. Moni vaan valvoo myöhään, aamulla herääminen vaikeaa jne. tarvitaan aikuinen vähän potkimaan persiille ja katsomaan perään. Vaikka olis miten kunnollinen ja tunnollinen, tylyä jättää 15v omilleen, ei tuon ikäinen vielä kaikkea osaa itsekseen. Eikä voi jättää toisen teinin vastuulle
Leikkimällä sitten opetetaan sitä vastuuta?
Nykyään katetaan se pöytä valmiiksi nelikymppisellekin lapsille.
Ajatella, moni pakenee kotoa jo mennessään lukioon.
Mitenkän yh-mammojen lapset? Onko äippä kotona 24/7 ?
Vierailija kirjoitti:
Jos teinit pärjäävät keskenään, koulu sujuu ja elävät ihmisiksi, niin periaatteessa ihan ok. Suhde vanhempaan jää kyllä väistämättä olemattomaksi, jos eivät ole ollenkaan tekemisissä.
Alaikäisiä, lapset keskenään viikon?
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, moni pakenee kotoa jo mennessään lukioon.
Ajatella nämäkin lapset pakenee sinne toiselle vanhemmalle vaikka hän ei ole paikalla.
Ihmettelen aikuista, jonka mielestä tuo on ok. Minä haluan olla lasteni elämässä ja silloin ei hilluta pitkin kyliä. Eihän tuo ole vanhemmuutta edes, vaan välinpitämättömyyttä
15- ja 17-vuotiaat ovat jo sen ikäisiä että he pärjäävät ja heidät voi jättää yön yli tai muutamaksi päiväksi keskenään, mutta koko viikko jatkuvasti on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää käydä töissäkin eli ainakin 9h arkipäivänä pois kotoa. Muuten olen suht hyvin paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää käydä töissäkin eli ainakin 9h arkipäivänä pois kotoa. Muuten olen suht hyvin paikalla.
Sinulla ei siis ole omaa elämää?
Vai ovatko lapset elämäsi? Sulla tulee hauskaa kun ne lähtee kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Monet tuonikäiset joutuvat jo huolehtimaan itse itsestään. Moni joutuu jatkokoulutusten takia muuttamaan itsekseen paikkakuntaa, varsinkin ammattikoululaiset.
Tämähän se on. Mun kotikunnassa kouluttautumismahdollisuudet loppuu tasan peruskouluun ja sen jälkeen lähdetään kaupunkiin opiskelemaan. Ja käytännössä kaikki joutuvat huonojen kulkuyhteyksien takia muuttamaan sinne kaupunkiin.
Ja silloin ollaan juuri AP:n ikähaarukassa.
Riippuu toki iän lisäksi myös muusta kehityksestä, onko tuo miten OK, mutta koska ei mainittu, että kyseessä olis jälkeenjääneet yksilöt, niin ei tuo nyt missään nimessä mikään lasun paikka ole. Ei tietenkään myöskään mikään optimaalinen tilanne, mutta harvoinpa lapset optimaalisissa olosuhteissa kasvaa.