Mitä teille muille pitkäaikaistyöttömille kuuluu?
Mä en enää edes haaveile töihinpääsystä, koska olen alkanut itsekin uskoa siihen, että en osaa mitään eikä mun työpanosta tarvita yhdelläkään työpaikalla.
Kommentit (61)
Aikaisemmin muutenkin tuli työpäivinä ajeltu viiskyt kilsaa suunta töihin ja takas, joten eipä siinä paljoa eroa ole nykyiseen ajeluunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni pitkäaikaistyötön tekee sitä sun tätä saadakseen lisätuloja? Paljon ainakin minulla tulee touhuttua vaikka mitä lapsen kaitsijasta kaupankäyntiin. Niistä tulee helposti päivässä sama mitä sais, jos olis jossain tehtaassa hikoilemassa.
Mistä saat 150 euroa päivässä??
Voit leipoa tai kutoa käsitöitä ja myydä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni pitkäaikaistyötön tekee sitä sun tätä saadakseen lisätuloja? Paljon ainakin minulla tulee touhuttua vaikka mitä lapsen kaitsijasta kaupankäyntiin. Niistä tulee helposti päivässä sama mitä sais, jos olis jossain tehtaassa hikoilemassa.
Mistä saat 150 euroa päivässä??
Voit leipoa tai kutoa käsitöitä ja myydä niitä.
Lumihommistakin saa jonkun latin. Vähän kuntoilua ja mummolle iloisen mielen. Kaffepullat vielä kaiken lisäks.
Hyvää kuuluu, mutta se on sitten eri juttu kun se ei kuulu korviin hyvälle kaikista. Suorastaan kiukustuvat, kun tällänen kääkkä ei ole töissä mutta omaan elämään on tyytyväinen. Eikä ole töihin ikävä, kun melkein 40 työvuotta takana.
Ei hyvä fiilis. Tulin just työhaastattelusta (todella harvinaista herkkua). Kokki olen ja monipuolisesti alalla työskennellyt labrasta, pikaruokaloihin, finediningiin ja lounaskokkinakin. Tiskarin paikkakin kelpais mutta menis ammattitaito hukkaan kuulemma. Niin, että kotona sitten kokkaan.
Jäi todella paska fiilis. Tämä oli itse hakemani paikka. Todella penseä haastattelija. Hyvinkin tyly sävy, kun huomasi ikäni.. en ole enää nuorityttö, mutta pysyn tahdissa ja ammattitaitoa piisaa. Moni nuorempi ei vielä pärjää ammattitaidossa mulle, olisin hyvä opettaja ja pitkäpinnainen olen. Pärjään hyvin parikymppisten kanssa.. kuten omien lasten ja näiden kavereiden.
Riittämätön ja osaamaton olo. Ei musta ole enää mihinkään. 50+ ei palkkaa kukaan. Eläkettäkö tässä oditellaan sitten...
Jäin työttömäksi koronan jälkeen, kun työpaikka meni konkkaan.
Nyt oon vapaaehtoiseksi ilmoittatunut vähäosasten jouluun ja tapahtumiin. Jotain tekemistä.
N53
Ihanaa on se ettei kellonajasta ole mitään väliä. Kurjaa on se kun se 595 euroa ei riitä mihinkään. Tarttiisin kaikkea mutta en voi ostaa.
Hyvin mennee, paitsi työkkäri välillä kiusaa. Virkailija marisi, että minun pitää saada päiviini rytmiä. Olen kohta 63 pitkän uran tehny ja yrittäjänäkin 14 vuotta.
Mitä sillä on väliä, millainen rytmi minulla on. Jos nukun kymppiin niin mitä sitten. Kahden vuoden päästä eläkkeelle, ketä sitten kiinnostaa rytmini, ehkä jotain rytmiryhmää kaupungin suurimmissa torvissa.
Hyvää kuuluu. Korona aikana sain fudut mutta onneksi vaimoni on töissä. Kannatti kosia naistani koska se oli hyvässä työssä. Olin hyvässä työssä itsekkin mutta korona aikana väkeä vähennettiin ja sain monoa. Saan vaimolta rahaa jos haluan mutta olen tehnyt pimeitä hommia viime vuosina joten olen itseni elättänyt aika pitkälti. Sain myös perinnön kun äitini kuoli joten on rahaa säästössä. Kalastelen paljon työttömänä ja saan kalaa ja sitä syömme ruuaksi usein joten kauppalasku on pienentynyt satasella kk. Myyn myös kalaa joten saan siitä hiukan rahaa taskuun yleensä 300 euroa kk keväästä syksyyn. Nyt talvella en kalasta niin paljon. Perinnöllä matkustettiin vähän aikaa. pari kuukautta oltiin ulkomailla mutta sitten piti myös alkaa säästämään.
Minä haluaisin päästä töihin, mutta työnantajien mielestä osaamattomuuteni kirjoittaa hyvää työhakemusta ei oikeuta minua pääsemään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Lomareissua odottelen. Pääsee vähäksi aikaa pois täältä pimeästä.
Vauva ei pimeyttä kestä. Tai paremmin kestää kuin sinä silloin kun makaa kohdussa lol
Ensi vuodeksi on taas paljon tekemistä. Tänäkin vuonna tein 200 päivää töitä.
Täällä istun kotona pipo päässä ja laulan työväenlauluja.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa on se ettei kellonajasta ole mitään väliä. Kurjaa on se kun se 595 euroa ei riitä mihinkään. Tarttiisin kaikkea mutta en voi ostaa.
Tuo on vaarallista.
T: kymmeniä vuosia työttömänä ollut
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvää!
Yli 40 vuotta työelämässä ja sanottu irti tt -syistä. Pääsin pois pas...sta paikasta pas...lla palkalla. Nyt on aikaa tehdä kaikkea kivaa. Massiakin jäi mukavasti tilille, eläkkeesee aikaa kaksi vuotta.
Täti soittaa taas ensiviikolla kunnalta. Se onkin ainoa jännäpaikka, ettei taas yritä alkaa kampeamaan johonkin kuntouttavaan, tai pilipali palkkatukityöhön.
On nää vaan hauskoja. Minä olen noin vuoden päivät odottanut umpeutuneen työllistymissuunnitelman päivitystä. Otin itse työkkäriin yhteyttä ja pyysin yhteydenottoa. Kukaan ei ole ollut yhteydessä. Nyt laitoin uuden yhteydenottopyynnön kun harkitsen opiskelua. Kuukausi mennyt, ei soittoa. Sama se kai on mitä tässä iässä tekee istunko kotona passiivisena va opiskelenko jotain mielenvirkistykseksi. Kukaan ei töitä tarjoa. Olisi kuitenkin hyvä saada suunnitelmille työkkärin siunaus ettei tussahda suutarina alkuunsa.
Hain nyt huvikseni yhtä päällikkötason paikkaa, joten hakemuksen vastaanottaja saa ainakin hupia päiväänsä. Haastattelukutsua en odota.
Ap
Eilen oli viimeinen ansiosidonnainen etuuspäivä, jotakin pitäisi tehdä tälle asialle.
M +62v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvää!
Yli 40 vuotta työelämässä ja sanottu irti tt -syistä. Pääsin pois pas...sta paikasta pas...lla palkalla. Nyt on aikaa tehdä kaikkea kivaa. Massiakin jäi mukavasti tilille, eläkkeesee aikaa kaksi vuotta.
Täti soittaa taas ensiviikolla kunnalta. Se onkin ainoa jännäpaikka, ettei taas yritä alkaa kampeamaan johonkin kuntouttavaan, tai pilipali palkkatukityöhön.
On nää vaan hauskoja. Minä olen noin vuoden päivät odottanut umpeutuneen työllistymissuunnitelman päivitystä. Otin itse työkkäriin yhteyttä ja pyysin yhteydenottoa. Kukaan ei ole ollut yhteydessä. Nyt laitoin uuden yhteydenottopyynnön kun harkitsen opiskelua. Kuukausi mennyt, ei soittoa. Sama se kai on mitä tässä iässä tekee istunko kotona passiivisena va opiskelenko jotain mielenvirkistykseksi. Kukaan ei töitä tarjoa. Olisi kuitenkin hyvä saada suunnitelmille työkkärin siunaus e
Se on siis kumma että toisia suorastaan piinataan ja ajetaan aktiviteetista ja koulutuksesta toiseen. Joku yrittää itse edistää haluttavuuttaan työmarkkinoilla eikä ketään kiinnosta sen vertaa että vaivautuisivat soittamaan 🤣🙄 Eläkeikään viisi vuotta tässä kerkeis vaikka ja mitä. Eikä mun ole mikään pakko jäädä eläkkeelle alimman mahdollisen mukaan. Jos vaan jonnekin kelpaisi niin voisin olla vuoden tai pari pitempään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli viimeinen ansiosidonnainen etuuspäivä, jotakin pitäisi tehdä tälle asialle.
M +62v
Sannan heikennykset ikääntyneiden ansiosidonnaiseen ei koske ennen 1965 syntyneitä. Sun vuosikerralla jatkuu ansiosidonnainen eläkkeelle asti. Voit ymmärtääkseni myös jäädä eläkkeelle tai ainakin nostaa ovea.
Enimmäkseen kuskihommista. Mitään taksihommia tee, mutta jos joku pyytää kuskaamaan jonnekin niin mikäs siinä. Maksavat polttoaineen ja antavat vaivan palkkaa. Kuluu siinä oma auto, mutta jos auto vaatii korjausta, niin se on sitten sen ajan murhe.