Miten laskea odotuksia parisuhteessa?
Ja ennenkaikkea tehdä niin tuntematta katkeruutta. Olen pitkässä parisuhteessa sellaisen perinteisen suomalaisen jörrikän kanssa. Hän on uskollinen ja kotioloissa pussaa ja hakeutuu lähelle, ja arki on pääsääntöisesti hyvää. Ajan myötä olen silti alkanut suremaan sitä miten mies ei harjoita mitään romanttisia eleitä oma-aloitteisesti. Ei edes yritä yllättää tai ilahduttaa. Hän ei ole huono mies, mutta tietynlainen huomioinnin puute saa minut tuntemaan itseni itsestäänselvyydeksi. Jos pyydän ja sanoitan tunteeni, mies kerran skarppaa ja sitten taas elellään jörrikkäelämää. Harmittaa myös ettei me koskaan menty naimisiin tai hankittu lapsia joka johtui siitä että mies vastasi asiaan aina vaan että tuumataan, tuumataan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärrä, miksi jotkut luopuvat lapsihaaveestaan kumppanin takia. Vaikea keksiä, että yksikään parisuhde olisi sen arvoinen. Ymmärrän sen vain tapauksessa, jossa kumppani ei voi saada lasta, mutta jos kumppano viivyttää tai estää lapsen saamisen vaikka tietää toisen toivovan ja haluavan lasta - ei sellainen suhde ole uhrauksen arvoinen.
Ajattelen aivan päinvastoin. Hyvä parisuhde ja kumppani on se ensisijainen. Sitten siihen tulee lapsi jos on tullakseen. Hyvä parisuhde kestää sen jos toinen ei halua tai saa lasta. Hänet on kuitenkin valittu elämänkumppaniksi, ei siittäjäksi tai synnyttäjäksi. Tämä on myös mahdollisen lapsen etu, että saa syntyä vanhemmille joilla on syvä rakkaus ja keskinäinen side.
Olen samaa mieltä siitä, että hyvä parisuhde on ensisijainen ja siihen tulee lapsi, jos on tullakseen. Mutta parisuhde ei ole hyvä, jos siinä olijat ovat eri mieltä niinkin merkittävästä asiasta kuin lapset. Lapset eivät ole mikään kompromissi vaan niiden tulisi olla yhteinen päätös. Samoin kuin se, että niitä ei edes yritetä saada.
Haluatko siis elää tuollaista elämää, tuollaisen miehen kanssa? Mikä sinua oikeastaan pitää suhteessa? Sopimus? Tottumus? Läheisriippuvaisuus?
Ymmärräthän, että sinulla on tämä yksi elämä ja sinua ei ole tuomittu elämään epätyydyttävässä suhteessa kuolemaan asti. Mies ei muutu, haluatko sinä vain miettiä miten siedät tilannetta ja kasvatat itseäsi olemaan haluamatta muuta? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en myöskään ymmärrä, miksi jotkut luopuvat lapsihaaveestaan kumppanin takia. Vaikea keksiä, että yksikään parisuhde olisi sen arvoinen. Ymmärrän sen vain tapauksessa, jossa kumppani ei voi saada lasta, mutta jos kumppano viivyttää tai estää lapsen saamisen vaikka tietää toisen toivovan ja haluavan lasta - ei sellainen suhde ole uhrauksen arvoinen.
Ajattelen aivan päinvastoin. Hyvä parisuhde ja kumppani on se ensisijainen. Sitten siihen tulee lapsi jos on tullakseen. Hyvä parisuhde kestää sen jos toinen ei halua tai saa lasta. Hänet on kuitenkin valittu elämänkumppaniksi, ei siittäjäksi tai synnyttäjäksi. Tämä on myös mahdollisen lapsen etu, että saa syntyä vanhemmille joilla on syvä rakkaus ja keskinäinen side.
En oikein näe, miten parisuhde voisi olla hyvä, jos molemmilla on täysi
En minäkään näe. En vastannut itse asiassa ap:n tilanteeseen vaan tuolle joka ei näe miksi kukaan luopuisi lapsihaaveista kumppanin takia, koska hänen mielestään yksikään parisuhde ei ole sen arvoinen. Minun mielestäni voi olla. Itselleni ajatus lapsen tekemisestä kumppanin kanssa joka ei sitä täysillä halua, tai yhdentekevän kumppanin hommaaminen lapsen tekoon on puolestaan ihan käsittämätöntä ja väärin lastakin kohtaan.
No ihan sellasia realistisia odotuksia. Ei pidä olla Harvardista, Ofxordikin käy ihan hyvin. Auton ei pidä olla ferrari, s-mersu käy ihan hyvin. Kämpän ei pidä olla Eirasta, Kaunianen ja Kulosaari käy aivan hyvin. Maalaisjärkeä.
Usein tämmöisiä tuntemuksia elättelevät vanhemmat naiset, jotka eivät vain halua muistaa hyviä kokemuksia ja elämyksiä vaan hormoonihouruissa haluavat jotain muutakin elämältä. Sitten tekevät tyhmiä ratkaisuja eroavat alkavat elämään sinkkuelämää. T. kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Usein tämmöisiä tuntemuksia elättelevät vanhemmat naiset, jotka eivät vain halua muistaa hyviä kokemuksia ja elämyksiä vaan hormoonihouruissa haluavat jotain muutakin elämältä. Sitten tekevät tyhmiä ratkaisuja eroavat alkavat elämään sinkkuelämää. T. kokemusta on
Tämän takia fiksuimmat ukot vaihtavat nuorempaan ajoissa.
"Ei lapsen saamisen tarve aja kaiken ohi. Myös rakkaus ja läheisyys ovat biologisia tarpeita, ja voivat ihan hyvin ajaa lisääntymistarpeen ohi. Riippuu ihmisestä, mikä kenellekin on suurin tarve."
Totta kai se on ihmiskohtaista. Suurimmalla osalla kuitenkin lisääntymisvietti on voimakkain. Pelkkä rakkaushan ei riitä minkään lajin säilymiseen ja loppupelissä suurinta osaa meistä ohjaa ihan perusvietit. Tietenkin ihminen ajatteleva olentona sitten arvottaa omat tarpeensa ja tekee sen pohjalta ratkaisunsa.
Ensiksi miettisin mitä hyvää suhteessa ja miehessä on? Miksi haluat jatkaa siinä? Jos tuntuu, että haluat jatkaa suhteessa, niin ensinäkin hanki oma elämä. Tee asioita, jotka tekevät sinut onnelliseksi.
Tämä saattaa kuulostaa humpuukilta mutta mieti, mikä on sinun ja miehesi rakkauden kieli. Ehkä miehesi osoittaakin sinulle rakkautta mutta et vain huomaa sitä, koska ne tavat ovat erilaisia kuin mitä itse toivot. Toista ei voi muuttaa mutta toki asiasta voi keskustella ja miettiä yhdessä miten sitä romantiikkaa saisi arkeen.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti mies on tyytynyt siihen mitä voi saada.
On puukon kääntämistä haavassa vielä alkaa kerjäämään kehuja jos mies on joutunut ottamaan naisen jota ei voi kehua.
Eiköhän mies kehuisi jos jotain kehuttavaa olisi.
Vain pieni osa miehistä saa sen tasoisen naisen johon voi ihastua.
Jos näin olisi niin sehän kertoo vain miehen omasta tyhmyydestä, että menee yhteen sellaisen naisen kanssa, jota ei halua. Ei kukaan täysjärkinen ihminen mene suhteeseen sellaisen ihmisen kanssa, josta ei pidä.
Vierailija kirjoitti:
On puukon kääntämistä haavassa vielä alkaa kerjäämään kehuja jos mies on joutunut ottamaan naisen jota ei voi kehua.
Ja yksin ei voi olla koska..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mies ei ole mitään ilman naista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämässä ole juuri järkeä yksin.
Ei tee mieli lähteä mihinkään tai tehdä mitään ilman naista.
Ilman parisuhdetta elämä olisi vain: Työt/liikunta/tietokone/kännykkä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Sehän sinusta itsestäsi kiinni, millaista elämää elät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia fiksuimmat ukot vaihtavat nuorempaan ajoissa.
Tai siis haaveilevat vaihtavansa. Oikeasti aika harva saa nuorempaa naista, koska naisia ei yleensä kiinnosta vanhemmat ukot.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään näe. En vastannut itse asiassa ap:n tilanteeseen vaan tuolle joka ei näe miksi kukaan luopuisi lapsihaaveista kumppanin takia, koska hänen mielestään yksikään parisuhde ei ole sen arvoinen. Minun mielestäni voi olla. Itselleni ajatus lapsen tekemisestä kumppanin kanssa joka ei sitä täysillä halua, tai yhdentekevän kumppanin hommaaminen lapsen tekoon on puolestaan ihan käsittämätöntä ja väärin lastakin kohtaan.
En itse voisi olla onnellinen ihmisen kanssa, joka olisi syypää siihen, etten saisi omaa lasta. Olisi itseäni kohtaan väärin jäädä sellaiseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen mies ei ole tyytynyt yhtään mihinkään, vaan saanut jotain elämänlaatuaan huomattavasti parantavaa. Ei tuollainen ole missään määrin tyytymissuhde, vaan yli oman tason menevä suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ikävältä. Itse olen nainen ja ollut sinkkuna lähemmäs 5 vuotta. Matkustan, käyn konserteissa, teattereissa, kahviloissa, syömässä, kävelyllä jne. Minusta on kamalaa ajatella, että osa ihmisistä on noin riippuvaisia parisuhteesta. Nykyisin on vielä selvästi enemmän miesten kuin naisten ongelma. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen sinkkunainen ja käyn yksin paljon matkoilla, just tulin Islannista, kesällä kävin Irlannissa ja alkuvuodesta Madeiralla. Tapaan myös ystäviä, käyn keikoilla, teatterissa, festareilla, ravintoloissa, patikoimassa ja erilaisissa tapahtumissa. Miksi aikuinen mies tarvitsee naisen järjestämään hänelle ohjelmaa?
Mies ei ole mitään ilman naista, siksi kelpaa sellainenkin, josta ei pidä.
t. miehet