Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shokkiyllätys: tehomaksu nostaakin sähkölaskun hintaa kympeillä!

Vierailija
02.12.2025 |

Miten tämä voi olla mahdollista? Erikseen luvattiin, että hinnat eivät nouse ja sitten kuitenkin nousee. 

Kommentit (559)

Vierailija
261/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ei edes osaa kuvitella minkälaista on kalliin sähkön maissa.

Kokemuksesta tiedän: siellä ei esim. lämmitetä asuntoja sähköllä, joten sähkölaskut pysyvät järkevissä rajoissa. 

Juu, kollega on talvet Portugalissa. Ne ei lämmitä. Sisälämpötila oli äsken 13C. Plussalla sentään.

Vierailija
262/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tuossa nyt ruveta tuijottamaan kellonaikaakin ja laittaa esim uuni päälle kymmentä yli, jotta lämpenemisen suurin sähkönkulutus jakautuu tasaisesti kahdelle eri tuntineljännekselle? On todella vaikeaselkoinen uudistus tavalliselle pulliaiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä seuraa, että ne kaikki jotka pystyy, lisäävät puun käyttöä lämmityksessä roimasti. Meillä on oma metsä josta saadaan polttopuita pelkästään tuulenkaatamista niin paljon kun vain jaksetaan tehdä. Löytyy takka, leivinuuni ja pihasaunasta puukiuas. Puun poltto lisääntyy roimasti ja aletaan saunomaan myös talvella pihasaunassa eikä sisällä sähkökiukaalla. Pienhiukkasten määrä ympäristössä tulee lisääntymään räjähdysmäisesti. 

Ei muuta kun jännittämään, milloin ja miten valtio keksi alkaa rajoittamaan tai verottamaan okt-asujien puilla lämmittämistä.

Nurinkurisintahan tässä hommassa tosiaan on se, että sähkön kallistuessa puu on tosiaan yksi realistisimmista vaihtoehdoista. Hallituksen kannalta ikävä puolihan tässä on se, että Suomi on jo nyt joutumassa maksamaan miljardilaskun EU:lle hiilinielujen puutteen vuoksi. Uusi

Hauskintahan siinä on, että suomalaiset ovat itse laskeneet nuo metsien hiilinielut negatiivisiksi. Ammutaan itseämme vielä jalkaan kun menee niin hyvin. Itse asiassa puut on edelleen hiilinielu, mutta metsäpohja ei. Ongelmalasi-ihmiset antavat tässä tahallaan väärää tietoa.

Vierailija
264/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä seuraa, että ne kaikki jotka pystyy, lisäävät puun käyttöä lämmityksessä roimasti. Meillä on oma metsä josta saadaan polttopuita pelkästään tuulenkaatamista niin paljon kun vain jaksetaan tehdä. Löytyy takka, leivinuuni ja pihasaunasta puukiuas. Puun poltto lisääntyy roimasti ja aletaan saunomaan myös talvella pihasaunassa eikä sisällä sähkökiukaalla. Pienhiukkasten määrä ympäristössä tulee lisääntymään räjähdysmäisesti. 

Ei muuta kun jännittämään, milloin ja miten valtio keksi alkaa rajoittamaan tai verottamaan okt-asujien puilla lämmittämistä.

Nurinkurisintahan tässä hommassa tosiaan on se, että sähkön kallistuessa puu on tosiaan yksi realistisimmista vaihtoehdoista. Hallituksen kannalta ikävä puolihan tässä on se, että Suomi on jo nyt joutumassa maksamaan miljardilaskun EU:lle hiilinielujen puutteen vuoksi. Uusi

Puun saatavuus tehtaille ja energiantuotantoon tulee pienenemään, kun tällä uudistuksella polttopuun hinta ei ainakaan laske, eli yhä useampi kynnelle kykenevä metsänomistaja ryhtyy polttopuukauppiaaksi. 

Vierailija
265/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 min yli 5 kW maksat rangaistusmaksua seuraavat 12 kk

Todellisesta hinnasta riippuen voi olla aika vaihtaa sähkökiuas takaisin puukiukaaksi. Se kun yksistään tekee 9 kW (ja pienemmissäkin talouksissa yleensä 6 kW). Sähkösaunan kanssa ei mitenkään voi taiteilla niin, että vuoden suurin kulutus jäisi alle 5 kW:n. Sama koskee tietenkin sähköautoa, joka ei kohta vaikutakaan ihan niin halvalta, jos tehomaksuna saa maksaa taas muutamia satasia lisää siitä, että lataa autoaan yöllä, kun KUKAAN MUU EI TEHOA KÄYTÄ eikä auton lataus verkkoa rasita.

Vierailija
266/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tuossa nyt ruveta tuijottamaan kellonaikaakin ja laittaa esim uuni päälle kymmentä yli, jotta lämpenemisen suurin sähkönkulutus jakautuu tasaisesti kahdelle eri tuntineljännekselle? On todella vaikeaselkoinen uudistus tavalliselle pulliaiselle.

Ei se uuni montaa kilowattia ole, mutta sähkökiuas ja sähköauto ovat.

Ja muistakaa, tehomaksu ei koske vain pörssisähkön käyttäjiä, vaan aivan samalla lailla määriksellä olevia.

Vierailija
267/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lammaskansa suvaitsee alistuu vaikenee ja maksaa

This.

Tässä on syy, miksi kaikkea kurjistetaan. Omistus halutaan tehdä mahd. kalliiksi. Pala kerrallaan hivuttautumistaktiikalla. Jätevesi,sähkö,energiaremontto yms yms.

-Kylmät kädet Ry 

Vierailija
268/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntäkää rautalangasta. Minä en sauno eikä minulla itselläni ole sähköautoa, mutta miehelläni on ja hän lataa autoaan luonani ehkä kerran kuussa. 

Minkälainen lisämaksu tästä minulle tulee? 

Vierailija
269/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorasähkölämmittäjien lämmityskulut kasvavat satavarmasti, mutta myös maalämpö-, VILP- ja ILP-lämmittäjien on tarkkailtava kulutustaan herkeämättä, varsinkin kovemmilla pakkasilla. Pörssisähköttäjät saavat tehomaksun vaivoikseen, jos jatkavat halpojen tuntihintojen hyödyntämistä, hahahaa!

Vierailija
270/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se uuni montaa kilowattia ole, mutta sähkökiuas ja sähköauto ovat.

Ja muistakaa, tehomaksu ei koske vain pörssisähkön käyttäjiä, vaan aivan samalla lailla määriksellä olevia.

No kysytään sitten uudestaan, kannattaako sauna laittaa päälle kymmentä yli että sähkön suurin kulutus jakautuu tasaisemmin kahdelle eri varttitunnille? Tai auto laittaa lataukseen kymmentä yli? 

Kannattaako autoa ladata tästä eteenpäin niin että akku ei ole täysin lopussa kun autohan lataa sitä nopeammin (eli käyttää enemmän sähköä) silloin kun akku on tyhjempi? Eli kannattaako uudella systeemillä akku ladata joka yö täyteen kun ennen on ladannut vain kerran viikossa?

Vierailija
271/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääntäkää rautalangasta. Minä en sauno eikä minulla itselläni ole sähköautoa, mutta miehelläni on ja hän lataa autoaan luonani ehkä kerran kuussa. 

15-20€/kk

Vierailija
272/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautoa ladataan 15 kilowatin teholla ja sähköverkkoyhtiön määräämä tehomaksu on esimerkiksi 2 euroa kilowatilta.

Tällöin 15 kw - 5 kw (kynnys) = 10 kw x 2 euroa/kw = 20 euroa/kk, jos kuukauden korkein tehopiikki osuu juuri tuohon ajankohtaan.

Jos sähköauton latauksen aikaan lämmittää vielä sähkökiuasta, nousee kuukauden tehomaksulasku helposti kympillä.

Siis maksetaanko tuo 20 € joka kuukausi vuoden ajan? Vaiko vain kerran?

Joka kerta kun piikki ylittyy

Vierailija
273/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko kun luvattiin, että ledilamppu kestää 25 vuotta? Että kannattaa vaihtaa ne hehkulampot ledeihin. Nyt on ilmennyt, että hehkulampon valo on terveydelle parempi kuin ledivalo. Ja tosiaan hehkulamppuaikaan meidän sähkäri sanoi meille, että on ihan se ja sama sammutella niitä valoja, kun se lampun päälläpitäminen oli sitten poissa lämmityssähköstä.

Vierailija
274/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15-20€/kk

Ja minkälainen lisämaksu hänelle itselleen tulee, jos hän lataa kotonaan 28 kertaa kuukaudessa. Tuo sama? 

Vierailija
275/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sähkö halpaa -> kulutus suurempaa -> tehomaksu

Pakko tehdä näin kun kohta esim Google vie puolet sähköntuotannosta. Mut onneksi valtio tukee näitä firmoja.

Vierailija
276/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ei edes osaa kuvitella minkälaista on kalliin sähkön maissa.

Eihän siitä kauaa ole kun täälläkin sähkö maksoi hieman enemmän, joten saatiinhan siitä esimakua.

Vierailija
277/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi olla ilmainen sähkö, koska täällä on niin pirun kylmä. Että maa pysyy asuttuna, eikä vapaudu iigoreille. Äkkiäkös tuon lobbaa ja neuvottelee EU:ssa.

Perustan Sähkö-puolueen, joka alkaa ajamaan asiaa. Kuka äänestää mua? Laittakaa yläpeukkua.

Vierailija
278/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jää jännityksellä nähtäväksi. Etukäteen sitä ei kerrota, ettei maksua vastaan nousisi kansanliikettä. Todennäköisesti sittenkin kun se virallisesti on pakko kertoa kuukautta ennen käyttöönottoa, se esitetään niin epäselvästi ettet pysty sitä itse laskemaan. Mutta jälkeen päin voi olla, että näet summan laskustasi, jos se on hyvin eritelty.

Vierailija
279/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusilla maksuillahan kerätään lisää rahaa. Aina.

Vierailija
280/559 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhälle kaikki on kallista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme