Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ruoka-aika sattuu olemaan samaan aikaan kun lapsen kaveri on teillä kylässä, pyydetäänkö teillä kaverikin syömään?

Vierailija
01.12.2025 |

Tai miten lapsuudenkodeissa on ollut? Onko ruoat tarjottu myös lapsen kavereille?

aihe sai keskustelua aikaan kun juttelimme ystävien  kanssa ja yllättävän moni muistaa lapsuudesta olleensa kaverilla leikkimässä ja ruoan ajaksi on jäänyt odottelemaan kaverin huoneeseen kun kaveri on pyydetty syömään. Muutama sanoi että heidät taas totta kai kutsuttiin myös syömään. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse täysin osannut päättää onko kysymys mielestäni kulttuurista, Suomi-tyyliä, tai sitten täysin perheestä riippuvainen että kuinka vieraanvaraisia ollaan ja onko taas omasta lapsuuden kodista ehkä opittu tiettyjä malleja. Ehkä kumpikin sitten. 

Vierailija
2/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa kaveri odotti mun huoneessa kun syötiin. Nyt en oman lapsen kavereita kehtaisi samalla tavalla jättää yksin ilman ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydetään jos ruokaa riittää. Monesti eilistä ruokaa jäljellä vain omalle perheelle, silloin ei voi pyytää kaveria pöytään. Tai jos ruokana jotain mitä tehdään tietty määrä, vaikka tortilloja. Silloin ei ole taikoa kaverille ylimääräisiä tortilloja. 

Vierailija
4/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydetään jos ruokaa riittää. Monesti eilistä ruokaa jäljellä vain omalle perheelle, silloin ei voi pyytää kaveria pöytään. Tai jos ruokana jotain mitä tehdään tietty määrä, vaikka tortilloja. Silloin ei ole taikoa kaverille ylimääräisiä tortilloja. 

Aina pystyy taikomaan jotain lisäruokaa. 

Vierailija
5/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan odottaneeni kaverin huoneessa aina kun hän meni syömään. Oltiin aika hyvät kaverit siinä mielessä ett leikittiin lähes joka päivä yhdessä kun naapureita oltiin mutta se oli vaan sen talon tapa. Itse taas olen kasvanut aika lailla isovanhempieni  oppiin että taloon jos joku vieras tulee kylään niin pidetään huoli että sieltä ei lähdetä nälkäisenä. 

Että tarjotaan ehdottomasti vieraillekin. 

itse ehdottomasti vierastan ajatusta että lapseni kaveri odottaisi vaan kylmästi saman katon alla kun muut syö, lähes näkisin sen jopa hieman nolona. Todellakin tarjoaisin edes ja kysyisin onko hänellä nälkä. 

Vierailija
6/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ajatellut, että kavereiden vanhemmat eivät tykkää, jos kaveri syö meillä ilman, että asiasta on etukäteen sovittu. Vanhemmat ovat kuitenkin varanneet kaverille ruoan omassa kotonaan ja ehkä haluavat myös itse päättää, millaista ruokaa kaverille tarjotaan. Sitten on eri asia, jos syömisestä on etukäteen sovittu vanhempien kanssa.

Vierailija
7/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa sai kaverit aina ruokaa, äiti oikein tuputti :D

Niin on aina ollut meilläkin, tyttären kaverit on kutsuttu pöytään. 

Savolaiskarjalainen verenperintö, sen seitsemää sorttia ei ehkä enää, mutta mummoillapas oli, tarjottavaa riitti, kalakukot, leivinuunista padat, pullat, piirakat, pyöröset, vatruskat, nami nami.

Vierailija
8/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta muistan sen, että ei meillä yleensä ollut kavereita ruoka-aikaan, jos oli niin kutsuttiin pöytään. Omien lasten asuessa kotona pyysin lasta kysymään kotoa saako syödä meillä.... välillä sai, välillä ei. Nyt mummuna ei tulisi kuuloonkaan, että joku lähtisi meiltä nälkäisenä😁. Ruokimme ystävät ja tarvittaessa kylän miehetkin tai siis kylän henkilöt.

Vierailija
9/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en halua, että lapsen kaverit syövät meillä, niin huolehdin siitä, että he eivät ole ruoka-aikaan meillä.

Vierailija
10/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai syömään. Pistättekö muutkin vieraanne eri huoneeseen siksi aikaa kun muut syötte?

Vierailija
11/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kaverista. Yleensä pyritään ajoittamaan kaverivierailut muuhun kuin ruoka-aikaan.

Vierailija
12/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai syömään. Pistättekö muutkin vieraanne eri huoneeseen siksi aikaa kun muut syötte?

Jos joku kaverini tai miehen kaveri sattuu pistäytymään ruoka-aikaan, he odottavat olkkarissa että on syöty ja juodaan sitten yhdessä kahvit. Lasten kaverit odottavat lasten huoneissa tai olkkarissa tai lähtevät omiin koteihinsa syömään. Ainoastaan jos kaverin vanhemman kanssa on sovittu etukäteen että tarjotaan ruoka, niin sitten kaverikin tulee syömään.

Vierailija
13/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pyydetään. En osaa edes kuvitella, ettei tarjottaisi ruokaa ihan kenelle tahansa joka sattuu meillä olemaan ruoka-aikaan. Oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen.

Jos suunniteltua ruokaa ei ole tarpeeksi, niin sitten improvisoidaan jotain. Keittetään lisäksi spagettia tai tehdään lisää salaattia tai paistetaan äkkiä pellillinen teeleipiä. On pienempi paha, että ateria ei ole niin hieno, kuin ettei tarjota ollenkaan.

Olen syntyny -81 enkä muista että lapsenakaan olisi ikinä ollut tilannetta, jossa olisin ollut kaverilla ja minut olisi lähetetty kotiin tai muualle odottamaan, kun isäntäväki syö. Aina kutsuttiin pöytään.

Vierailija
14/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarjonnut paitsi kerran päätin etten jaksa. Se kaveri kai loukkaantui, eikä tullut meille enää kertaakaan sen jälkeen tai sitten kertoi kotonaan ja vanhemmat kielsivät enää tulemasta? Meille köyhille? 

Vierailija
15/15 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki syövät talossa yhtaikaa, ellei vieras sitten kieltäydy ruoasta.