Kauhujen työpaikat: Mitkä on hirveimpiä työpaikkoja, joissa olette joko olleet töissä, tai haastattelussa ja miksi?
Aloitan:
1. Holiday Club. Nuorena ja naivina eksyin sinne töihin. Oli ihan kauhea selkäänpuukottamisen, juoruilun ja vedätyksen meno ainakin siinä toimipaikassa, jossa olin. Ihan kauhea paikka olla töissä ja koko lomaosakkeet bisneksenä on kyseenalaisia noin muutenkin. Itse en nykyisellään ottaisi lomaosaketta vastaan, vaikka ilmaiseksi saisin.
2. Olin haastattelussa yhdessä paikassa, josta en ole edes ihan varma, mitä se oikein oli. Nollasopimuksella jotain näpertämistä ja työhaastattelija läksytti minua, että minun pitää valita "haluanko olla töissä, vai haluanko elämän (eli sosiaalisen elämän ja harrastuksia)". Hänestä olisi pitänyt uhrata ihan kaikki sille työlle ja olisi siis pitänyt olla kaikki illat käytettävissä ja päivystää niitä työvuoroja. Työ itsessään oli jotain tyyliin pussien liimaamista kiinni. Se oli niin pähkähullu juttu kaikkinensa.
Mitä kauheita työpaikkoja, tai haastatteluja teillä muilla on ollut? Näistä ei puhuta riittävästi.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
HUS. Ei siitä sen enempää.
Komppaan, sama lafka
Miksi johtotehtäviin valitaan sosiopaatit?
Luin ensin otsikosta karhujen työpaikat :)
Kamalin varmasti Citymarket: täysin kokematon ja osaamaton esinainen, joka suosi niitä, jotka ovat hänelle mielin kielin, muita kohtaan täysin mielivaltaista kohtelua. Epäonnistui toimittaa verokorttiani palkanlaskijalle (silloin ei mennyt suoraan) ja annettuani palautetta siitä, kun minulta meni se 60% veroa purettiin työsuhteeni, koska en sovi tiimiin. Tuosta epäsopivasta tiimistä minulla on vielä yli 15 vuoden jälkeenkin ystäviä, kyseistä työpaikkaa ei todellakaan ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Mun nykyinen työpaikka :/ Aiemmin se oli ihan tavallinen pienehkö työpaikka alallaan, pienine puutteineen, mutta ei mitään vakavampaa. Olemme palveluala, jossa osalla työntekijöitä on oltava omiin tehtäviinsä, joihin Valvira laillistaa, kandin tutkinto, osalla maisterin ja osalle riittää ilman laillistamista vaativia tehtäviä aammattikoulupohja (tai on voinut tulla ns. kadultakin töihin). He pyörittävät mm. tavaralogistiikkaa. Eli kerroin tämän vain sanoakseni että kaikki on hyvin strukturoitua ja lain noudattamista on paljon, plus työn ytimenä ovat asiakkaat, joita haluaisimme palvella parhaalla mahdollisella tavalla. En halua sanoa alaa suoraan, ettei paikkaa voida tunnistaa.
Kun pomo vaihtui, meno on muuttunut päivä päivältä kaoottisemmaksi. Hän haukkui niille, joiden vastuilla asiat eniten olivat olleet, heidän tekemisensä ja työtavat. Hän on todella epäjohdonmukainen. Hän saattaa sanoa työntekijälle jotain loukkaavasti päin
Mulla vähän samanlainen kokemus. Itse lopulta lähdin (sinnittelin viimeisten joukossa) ja kävi juurikin noin, että työntekijöiden kesken hengeltään ja toimivuudeltaan yhtä hyvää työpaikkaa ei ole sen jälkeen löytynyt. Eikä pomotkaan ole sen parempia...
Vierailija kirjoitti:
Miksi johtotehtäviin valitaan sosiopaatit?
Koska ovat hyviä manipuloimaan. Ja valehtelemaan. Ja vedättämään. Eli kirjaimellisesti, ovat mahdollisimman huono valinta useimpiin johtotehtäviin, mutta osaavat huijata muita niin hyvin, että niihin hommiin usein päätyvät.
Useimmat haastattelijat kuitenkin ovat suht normaaleja keskimäärin. Hyvä manipuloija pyörittää sellaisen äkkiä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tutustumassa päivän myyntihommaan, joka vaikutti ihan hyvältä vaikka päivät oli pitkiä. Heti kerrottiin että palkan päälle haen sitten toimeentulotukea. Ei. Mä en semmoisella palkalla liikahda. En soittanut enää että tulisin töihin vaan etsin työn josta maksettiinkin.
Pelkkä provikka ilmeisesti ja työnantaja käyttää hyväksi tt-tukea työntekijöidensä pohjapalkkana?
Näin se palkanmaksu ulkoistetaan veronmaksajille.
Herää kysymys ketkä niitä aitoja sosialisteja on tuon perusteella oikeistolaiset on pahimpia haluavat ulkoistaa palkanmaksun yhteiskunnalle just joo.
Accenture. En tehnyt töissä yhtään mitään. Se vähäinenkin tekeminen oli kirjaimellisesti sähköpostien forwardoimista. En missään vaiheessa ymmärtänyt mitä virkaa positiollani oli, työni oli vain laskuttaa asiakasta.
Vaikka kuulostaakin lokoisalta, on se kaikkea muuta kuin. Kun on töissä, haluaa tehdä töitä tai ainakin jotain kehittävää. Työajalla on vaikeaa tehdä omia projekteja, joskin siihen kannattaa toki pyrkiä. Ehdin olla puljussa kuukauden verran kunnes aloin etsimään uutta työpaikkaa. Eräänä päivänä vain irtisanouduin kun sain uuden työpaikan ja ilmoitin projektipäällikölle etten tule enää seuraavana päivänä.
Henkilökohtaisen avustajan työt. Suursiivouksia viikosta toiseen, huutoa ja sättimistä. Paska palkka. Pitäisi joustaa kuin kuminauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tutustumassa päivän myyntihommaan, joka vaikutti ihan hyvältä vaikka päivät oli pitkiä. Heti kerrottiin että palkan päälle haen sitten toimeentulotukea. Ei. Mä en semmoisella palkalla liikahda. En soittanut enää että tulisin töihin vaan etsin työn josta maksettiinkin.
Pelkkä provikka ilmeisesti ja työnantaja käyttää hyväksi tt-tukea työntekijöidensä pohjapalkkana?
Näin se palkanmaksu ulkoistetaan veronmaksajille.
Herää kysymys ketkä niitä aitoja sosialisteja on tuon perusteella oikeistolaiset on pahimpia haluavat ulkoistaa palkanmaksun yhteiskunnalle just joo.
Elinkeinoelämän Keskusliiton lopullinen päämäärä. Työt teetetään halvalla, yhteiskunta maksaa viulut ja pomot kierivät voitoissa. Tuollainen toiminta ei talousosaamista ole nähnytkään. Hyväksikäyttöä puhtaimmillaan. Ja koko yhteiskunta kärsii.
Suomen Jalometallikierrätys. Järkyttävä paikka. Huijaavat työntekijän muka haastatteluun ja muka-koulutukseen, jonka jälkeen allekirjoitetaan sopimus, mikä ei näytä työsopimukselta lainkaan. Koulutuksen aikana puhutaan liibadaabaa jalometalleista - faktoja, joita varsinaisessa työssä ei edes tarvitse. Ekana työpäivänä sulle esitetään toimisto täynnä luurit päällä hölöttäviä ihmisiä: homma onkin puhelinmyyjän työtä pahimmililaan; lista pyörii ja luet kaiken paperista, ja lukemasi lopuksi sun tehtävä on kysyä, laittaisitko kultakorut pussiin ja lähettäisit tänne meille ilmaiseen arviointiin. Ja asiakkaalle sanotaan, että juu, saatte kyllä korunne takaisin, jos ette ole hinta-arvioomme tyytyväinen.
Tuohan olisikin ok, mutta mitä tekee tämän kaupantekoketjun päässä oleva SJMK:n kaupanvahvistaja - palautteen mukaan (sain useita palautteita kun vanhoja asiakkaitamme alkoi pyöriä puhelinlistoilla) lyö luurin asiakkaan korvaan jos hinta ei kelpaa. Ja siinä vaiheessa kun asiakas rustaa valituksen, on kulta sulatettu jo, eikä kauppoja voi purkaa. Kusettaa työntekijöitään myös, sillä kaupanvahvistajan käytös ei ole sen ekan soittajan vastuulla. Väärää tietoa soittajille kaupanvahvistuksesta. Suoraan sanoen ihmisten ryöstämistä koko touhu. Kaiken lisäksi maksavat huonosti. Soittavat pääosin vanhemmille naisille, joilla niitä kultakoruja on. Vanhuksia huijaava, huonosti maksava firma.
Jäädessäni työttömäksi iässä, jota pidetään liian vanhana ammattiini, päätin tehdä mitä vaan työtä. Hgissä olikin sitten yksityisen pitämä kahvila, jonka omistajan tuttuni tunsi. Menin haastatteluun ja ymmärsin, että ikäni on vain plussa omistajan ollessa jo eläkkeellä. Hänen puolisonsa, joka oli eri kansallisuutta, oli oikein kiva ja huomaavainen minua kohtaan. Jaoin vuoroni toisen työntekijän kanssa, myös omistajan tuttava/kaveri ja kova kyttääjä. Huvitti, miten hän neuvoi aivan kaikessa ikään kuin en tietäisti mistään mitään. Hän vähätteli kaikkea mitä sanoin, eikä asiakkaita käynyt kuin pari päivässä. Sitten vain lähdin kävelemään kesken työpäivän ja tappelin useamman viikon palkastani, jonka omistaja oli velkaa. Osoittautui, että kahvila oli häälahja omistajalta tuoreelle puolisolleen. He lähtivät viettämään kuherruslomaa keskenään Thaimaaseen kahvilan avajaisten aikaan, joten en vakuuttunut toiminnan jatkuvan pitkään. Eikä pysynytkään pystyssä kuin puolitoista vuotta.
Ison ulkomaisen konsernin pieni suomalainen konttori, jossa jokainen päivä aloitettiin tunnin palaverilla. Kaksi ulkomaalaista pomoa istuivat kahvihuoneen pöydän toisella ja me kaksi työntekijää toisella puolella. Tunnin aikana meidät haukuttiin perinpohjaisesti siitä, mikä ei ollut edellispäivänä mennyt pomojen mielen mukaan. Haukut annettiin päivittäin myös etukäteen. Tunnin kovaäänisen ja painostavan, yksipuolisen rähinän jälkeen mentiin sitten oletettavasti kevein mielin vastailemaan asiakkaiden puheluihin.
Pomot (ja heidän pomonsa muualla) uskoivat kyykyttämisen voimaan. Yksi mieleenpainuva esimerkki on juhannusaatto, joka meillä työntekijöillä oli kokonaan työpäivä. Aamuisen junamatkan jälkeen kävelimme vielä kaksi kilometriä konttorille. Kahvinurkkauksen pöydälle pomot olivat edellisiltana jättäneet meille lapun, jossa kerrottiin, että nyt on vapaapäivä, menkää kotiin, hah hah.
Konttorissa oli yksi suuri huone. Valvonnan varmistamiseksi työpöydät oli työnnetty kiinni toisiinsa niin, että kumpikin pomo istui vastapäätä työntekijää. Välissä ei ollut sermiä. Minua vastapäätä istunut tj itse sai potkut, mutta hänet velvoitettiin (rangaistuksena) olemaan työpaikalla kolmen kuukauden irtisanomisaika, minkä hän vain istui, tuijotti minun työntekoani ja kaiveli nenäänsä. Kun hän tajusi, että rangaistus ei pahenisi eikä paranisi, teki hän mitä tahansa, hän alkoi rääkätä minua hiljaisesti: hän esimerkiksi riisui kenkänsä ja nosti välillä sukattomatkin jalkansa pöydälleen eli käsivarrenmitan päähän minun kasvoistani.
Oltiin keskellä 90-luvun lamaa, joten uuden työpaikan saaminen oli tosi hankalaa. Me työntekijät lopulta vaihdoimme alaa kokonaan, emmekä ole katuneet.
1) eräs Joroisilla oleva sikala, josta jouduin karkaamaan, että pääsin pois sieltä. Palkka oli kuukaudessa 150 markkaa ja työtodistuksessa luki, että se ja se lähti työpaikasta, kun työ ei miellyttänyt. Niinpä niin. Lisäksi puhuivat ruokapöydässä keskenään englantia, etten olisi ymmärtänyt.
2) raisiolainen ravintola 80-luvun lopussa. Lyhyin työsuhde oli siellä kuulemma kestänyt kaksi tuntia. Mä tein historiaa ja olin noin 4 kk.
3) Viking Line Amorellan A la carte. Siksi etten hallinnut sitä työtä. Olin ihan tavallinen pubitarjoilija ja yhtäkkiä piti siellä pyöriä liina käsivarrella viinejä maistattamassa.
Klikkejä eli kuppikuntia, kiusaamista, pelolla johtamista... Joko riitti?
Vierailija kirjoitti:
No olipa järkevä kommentti. Mitä sinä teet keskustelupalstalla??
muka jonkinlainen henkilökohtainen avustaja, käytännössä orja
Vierailija kirjoitti:
Accenture. En tehnyt töissä yhtään mitään. Se vähäinenkin tekeminen oli kirjaimellisesti sähköpostien forwardoimista. En missään vaiheessa ymmärtänyt mitä virkaa positiollani oli, työni oli vain laskuttaa asiakasta.
Vaikka kuulostaakin lokoisalta, on se kaikkea muuta kuin. Kun on töissä, haluaa tehdä töitä tai ainakin jotain kehittävää. Työajalla on vaikeaa tehdä omia projekteja, joskin siihen kannattaa toki pyrkiä. Ehdin olla puljussa kuukauden verran kunnes aloin etsimään uutta työpaikkaa. Eräänä päivänä vain irtisanouduin kun sain uuden työpaikan ja ilmoitin projektipäällikölle etten tule enää seuraavana päivänä.
Vamaankin lähdit koeajalla, eikö? Et irtisanoutunut.
Nykyinen työpaikkani.
Varmaan alan matalin palkkataso, työntekijöille ei mitään ylimääräisiä etuja. Vaikka joka vuosi kasvetaan ja päästään tavoitteisiin, niin esimerkiksi tänä vuonna säästösyistä päätettiin räjäyttää työterveyssopimus niin, että siihen ei kuulu enää käytännössä mikään muu kuin työhöntulotarkastus. Palavereissa pomot polleina kertovat, että kaikki työntekijät ovat korvattavissa, "hankalista" pääsee kyllä eroon tavalla tai toisella ja sairaslomia kytätään (työkaverillani on syöpä, jonka takia normaalia enemmän ollut poissaoloja ja häntä yritettiin savustaa pihalle sen takia).
Sitten kuitenkin konsernin palavereissa lässytetään miten henkilöstötyytyväisyys on muka tärkeää.
Kahvila minkä omistaja piti työntekijöitä ja jopa asiakkaita kauhun vallassa ja kontrollin alla. Ehkä tämänlaatuiset ihmiskohtalot ajautuvat yrittäjiksi luonteensa avittamina. Ei voi tietää. Mutta kun merkit havaitsee, niitä ei voi enää olla haviatsematta.