Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin erota pitkästä suhteesta, mutta minusta ei vaan taida olla siihen

Vierailija
30.11.2025 |

Erolle on syynä miehen pitkään kestänyt valehtelu, mm. naisilta saamistaan viesteistä tai muistakin asioista, sekä se että riidoissa mies kohtelee minua kuin alinta pohjasakkaa. Halveksunnan näkee ja kuulee, esimerkiksi kun syyttää minua epäluottamuksesta, ja kun muistutan että hän itse on minulle valehdellut, niin pyöräyttää silmiään että "jaaha ja taas tämä alkaa".

Olen vuosien varrella kuullut häneltä mm. että kuka tahansa kadulla vastaan tuleva nainen olisi parempi vaimo kuin minä, tai että elämä kanssani on pelkkää paskaa. Vaikka hän ei enää noin rumasti sanokaan, nuo säilyy mielessä ja jokainen halveksiva katse ja "mee hoitoon" -kommentti tuntuu heti, kuin nuo pahimmat.

Olen aiemmin ollut mustasukkainen kyllä, mutta on siihen ollut syytäkin kun joka ikisellä työpaikalla on sekoilut naisten kanssa niin, että naiset ovat siinä ajatuksessa, että heillä on "jotain". Aina on näistä valehdellut, kunnes asiat on jollain lailla tulleet ilmi.

Joka tapauksessa. Olen äärettömän väsynyt tähän ja tiedän, että ero olisi oikea teko tässä kohtaa. Ei tuo mies tuosta miksikään muutu, en minä hänelle ole tärkeä, vaikka hyvinä aikoina tekeekin paljon hyvää, auttaa ja tukee. Se kaikki katoaa hetkessä, jos hänelle mitenkään antaa "kriittistä palautetta", kuten hän ongelmista puhumista nimittää.

Tiedän pärjääväni yksin, tai niin olen kauan ajatellut, mutta mitä lähemmäs ero tulee, sitä enemmän pelottaa miten pärjään. Taloudellisesti ei pelota, muuten kyllä.

Ja sitten pelkään myös itse eroa. Miten ikinä siitä henkisesti selviän. Lapsille kertomisesta jne, tai suvulle, kellään ei ole aavistustakaan tästä. Kulissit on hyvin olleet pystyssä. Onko ketään samassa tilanteessa, tai päässyt tästä jo eteenpäin? Pelkään, että mietin eroa vielä viiden vuoden päästäkin.

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttiin 118. Minut on kasvatettu kiltiksi. Ettei saa koskaan sanoa vastaan kenellekään, jne. Siitä olen pyristellyt eroon ja osin onnistunut. Mutta vasta osin. Ap

Vierailija
122/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen uskoo rakkauden lurituksia, mutta ei tekoja, on kyseessä aina ihminen, jonka perusluottamus on rikottu jo aikaisemmin. Sillä jo alusta asti läheiset usein näkevät mikä tuo ihminen on miehiään tai naisiaan. Siinäkin on yksi syy miksi totuutta ei kerrota. Halutaan pitää yllä uskoa siihen, että minuakin joku rakastaa ja se, ettei rakasteta, nähdään omana syynä, huonoutena ja arvottomuutena. 

Tulipas sieltä nyt vähän paksua nojatuolipsykologiaa. Voi olla päin vastoin ihminen, joka on tottunut luottamaan ihmisiin eikä millään halua uskoa pahaa rakkaasta puolisostaan. 

On luonnollista, että tuollaisessa tilanteessa haluaa sulkea silmänsä todellisuudelta, jos on yhteinen elämä ja kaikki kortit laitettu sen varaan. Ei monikaan halua luopua niistä elämän raameista jotka on, vaan haluaa uskotella itselleen että näkee itse asiat väärin. Tällaiset ihmisethän ovat mestareita manipuloimaan, jotka tekevä

Juuri näin tämä on. Edelleen mietin, mikä on totta ja mikä ei. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka epäilevät että olen turhaan mustasukkainen, epäilen kaikesta mahdollisesta pahinta, tai että liioittelen ja olenkin itse syypää. Tässä muutama esimerkki vuosien varrelta.

-kun tapasin miehen opiskelukavereita (naisia), he muistuttivat yhtä kurssilaista että et sitten mene "Juhan" syliin nyt kun vaimo on paikalla. Otin tämän vitsinä, kunnes kyseinen nainen meni nojaamaan mieheni syliin, minua pitkään katsoen. Miestä ei haitannut

-vein miehelle työpaikalle hänen unohtamiaan asioita, joita tarvitsi työpäivän aikana. Mukana oli pieni vauvamme. Miehen työkaverinainen nojaili mieheeni, sellainen josta mies oli minulle kertonut ettei voi sietää koko ihmistä. Kun nainen myöhemmin lähti, kysyin miksi hän sinuun niin nojaili? Mies lykkäsi vauvan syliini ja ajoi meidät ulos samantien. Käski painua helvettiin.

-mies oli jälleen sanonut ettei siedä yhtä työkaveriaan. Hän soitti minulle vahingossa taskupuhelun, josta

Kukaan muu ei voi sanoa missä sinun rajasi kulkevat. Jos tämä saa sinulle huonon olon, se on liikaa ja miehesi on huono puoliso jos jatkaa käyttäytymistä tällä tavalla.

Olen kuitenkin itse aiempien traumojen myötä hyvin mustasukkainen ihminen, ja työstettyäni asiaa olen ymmärtänyt että moni asia on minun omaa tulkintaani tilanteesta. Mieheni on pidetty ihminen ja koska minä pidän häntä maailman komeimpana ja olen hulluna häneen, en välillä oikein näe tilanteita realistisesti vaan ajattelen että kaikki muutkin ovat hulluina häneen. Tämä ei kuitenkaan ole totuus, vaan monet tilanteet jotka minulle ovat näyttäytyneet niin että kaikki maailman naiset haluavat mieheni, ovat todellisuudessa olleet aivan muuta. Myös sinun esimerkeissäsi on hyvin paljon tulkinnanvaraa.

Vierailija
124/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka epäilevät että olen turhaan mustasukkainen, epäilen kaikesta mahdollisesta pahinta, tai että liioittelen ja olenkin itse syypää. Tässä muutama esimerkki vuosien varrelta.

-kun tapasin miehen opiskelukavereita (naisia), he muistuttivat yhtä kurssilaista että et sitten mene "Juhan" syliin nyt kun vaimo on paikalla. Otin tämän vitsinä, kunnes kyseinen nainen meni nojaamaan mieheni syliin, minua pitkään katsoen. Miestä ei haitannut

-vein miehelle työpaikalle hänen unohtamiaan asioita, joita tarvitsi työpäivän aikana. Mukana oli pieni vauvamme. Miehen työkaverinainen nojaili mieheeni, sellainen josta mies oli minulle kertonut ettei voi sietää koko ihmistä. Kun nainen myöhemmin lähti, kysyin miksi hän sinuun niin nojaili? Mies lykkäsi vauvan syliini ja ajoi meidät ulos samantien. Käski painua helvettiin.

-mies oli jälleen sanonut ettei siedä yhtä työkaveriaan.

Kukaan muu ei voi sanoa missä sinun rajasi kulkevat. Jos tämä saa sinulle huonon olon, se on liikaa ja miehesi on huono puoliso jos jatkaa käyttäytymistä tällä tavalla.

Olen kuitenkin itse aiempien traumojen myötä hyvin mustasukkainen ihminen, ja työstettyäni asiaa olen ymmärtänyt että moni asia on minun omaa tulkintaani tilanteesta. Mieheni on pidetty ihminen ja koska minä pidän häntä maailman komeimpana ja olen hulluna häneen, en välillä oikein näe tilanteita realistisesti vaan ajattelen että kaikki muutkin ovat hulluina häneen. Tämä ei kuitenkaan ole totuus, vaan monet tilanteet jotka minulle ovat näyttäytyneet niin että kaikki maailman naiset haluavat mieheni, ovat todellisuudessa olleet aivan muuta. Myös sinun esimerkeissäsi on hyvin paljon tulkinnanvaraa.

Kiitos, tämäkin tärkeä näkökulma. Ap

Vierailija
125/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-mies oli jälleen sanonut ettei siedä yhtä työkaveriaan. Hän soitti minulle vahingossa taskupuhelun, josta

Mitään varsinaista suhdetta ei siis ole milloinkaan paljastunut, vaan enemmän on kyse sinun epäilyksistäsi, että jotain on ollut meneillään, jos oikein ymmärrän tekstisi? 

Vierailija
126/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun mies on klassinen häntäheikki. Jos saisit tietää totuuden hänestä se on pahempaa kuin uskotkaan. Hän vain käyttää sinua kotiorjanaan ja lastensa ilmaisena hoitajana. Ei ole hänelle edes nainen saati vaimo. 

Mies luultavasti nauttii suuresti saadessaan pettää sinua, ja sinä sinisilmäisenä uskot ettei mitään ole. Ethän ole asettanut hänelle rajoja etkä lähtenyt. Hän nauraa sinulle panojensa kanssa selkäsi takana. Ja valehtelee sen kun ehtii. Ja sinä vaan roikut edelleen miehessä. 

Vierailija
127/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät kyllä, vaikka eroaisit.Tiedän,koska minulla omaa kokemusta on. Pärjään nyt jopa paremmin.Älä jää kynnymatoksi.

Vierailija
128/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mies oli jälleen sanonut ettei siedä yhtä työkaveriaan.

Sun mies on klassinen häntäheikki. Jos saisit tietää totuuden hänestä se on pahempaa kuin uskotkaan. Hän vain käyttää sinua kotiorjanaan ja lastensa ilmaisena hoitajana. Ei ole hänelle edes nainen saati vaimo. 

Mies luultavasti nauttii suuresti saadessaan pettää sinua, ja sinä sinisilmäisenä uskot ettei mitään ole. Ethän ole asettanut hänelle rajoja etkä lähtenyt. Hän nauraa sinulle panojensa kanssa selkäsi takana. Ja valehtelee sen kun ehtii. Ja sinä vaan roikut edelleen miehessä. 

Nuo esimerkit ovat 30 vuoden ajalta. Jos epäilevän luonteen omaava ihminen on 30 vuotta naimisissa häntäheikin kanssa, hän löytää kyllä pahempaakin kuin nuo. 

Siis opiskeluaikana joku nainen meni istumaan ap:n miehen syliin eikä mies työntänyt häntä pois. Ja nainen muistelee tuota vuosikymmenten jälkeen. Häntäheikin vaimolta tuo olisi jo hautautunut ajat sitten kymmenien pahempien tapausten alle.

Tämä vain minun arvioni tilanteesta. Ap:n pahaa mieltä en halua vähätellä.

Vierailija
129/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuo esimerkit ovat 30 vuoden ajalta. Jos epäilevän luonteen omaava ihminen on 30 vuotta naimisissa häntäheikin kanssa, hän löytää kyllä pahempaakin kuin nuo. 

Siis opiskeluaikana joku nainen meni istumaan ap:n miehen syliin eikä mies työntänyt häntä pois. Ja nainen muistelee tuota vuosikymmenten jälkeen. Häntäheikin vaimolta tuo olisi jo hautautunut ajat sitten kymmenien pahempien tapausten alle.

Tämä vain minun arvioni tilanteesta. Ap:n pahaa mieltä en halua vähätellä."

Minäkin saan vaikutelman pienistä "todisteista", jotka on kerätty pitkän ajan kuluessa, kertomuksen vauvakin on jo omassa kodissaan asuva aikuinen. Ja esimerkeissä oli myös miehen turhautumista tilanteeseen.

Vierailija
130/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvihaketju poistoon.

N32

Vierailija
131/189 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiin 118. Minut on kasvatettu kiltiksi. Ettei saa koskaan sanoa vastaan kenellekään, jne. Siitä olen pyristellyt eroon ja osin onnistunut. Mutta vasta osin. Ap

Googlaa "jämäkkyys", tee jämäkkyysharjoituksia. On mahdollista olla lempeä mutta luja samaan aikaan. Kun kiltti alkaa vetää rajoja, saa varmaan paskaa niskaan mutta ei tarvi jäädä syytöksiä kuulemaan. Nyt vaan päätät. 

Vierailija
132/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
133/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin 6 v eroa, mies oli henkisesti väkivaltainen, uhkaili myös minua, etten uskaltaisi hakea eroa. Luuli alistaneensa minut täysin ja arveli manipuloivansa ja kaasuvalottavansa minua vielä lisää laittamalla itse eron vireille. Luuli, että kerjään häntä jäämään. Oli pieni yllätys hänelle, että aloin auttamaan häntä pakkaamisessa, että pääsee äkkiä lähtemään. Allekirjoitin toisen vaiheen paperit heti kun 6kk oli mennyt.

Ehkä sinullekin ap tulee tilanne, että mies menee liian pitkälle ja pystyt ratkaisuun.

Vierailija
134/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kirpaisee tosiaan vain kerran. Tiedän kokemuksesta että tuollaisessa suhteessa jollain tasolla tottuu halveksuntaan ja se ajatus että elämä voisi olla hyvää, alkaa tuntua kaukaiselta ja ettei jotenkin ansaitse sitä. On alkanut nähdä itsensä samoin kuin sinut on nähty vuosia.

Mieli kehittää monenlaisia esteitä koska tottumuksen voima on niin suuri. Itse esim pysyin huonossa suhteessa monta vuotta koska kehitin sellaisen ajatuksen että oman asunnon löytäminen olisi tosi vaikeaa.

Lopulta sitten onneksi tuli se hetki joka täytti mittani, ja otin ekan askeleen menemällä asunnonvälitykseen. Seuraavalla viikolla minulla oli asunto. Asia joka oli mielessäni muuttunut hirveän suureksi ja hankalaksi esteeksi, olikin pikkujuttu hoitaa. 

Siitä tervehtyminen alkaa. Välillä voi olla vaikeaa, mutta koko ajan silmät avautuvat enemm

Mikä vika tässä ajatuksessa on?

Vierailija
135/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ruudun takaa on vaikea arvioida helpottaisiko eroaminen mustasukkaisen tilannetta. Useimmiten ero ei helpota, vaan vaaditaan pitkä aika, vuosia, jopa kymmeniä vuosia, että hän pystyy päästämään irti entisestä puolisostaan. Voi ilmetä myös ex-puolison häiritsemistä ja vahtimista sekä vihaa ja katkeruutta. 

Ap:n mies on voinut olla alun alkaen flirttaileva ja itselleen muualta vahvistusta hakeva mies, joka on vahvistanut mustasukkaisuutta tai sitten kyse on vain harhaluuloista. Vuosikymmenten takaisten tapahtumien vatvominen ja todisteiden keräily on joka tapauksessa hyvin raskasta kaikille.

Mustasukkaisen ajatusmaailmassa puolisolla ei saa olla minkäänlaista kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen, yhdessä nauraminen, viestin lähettäminen tai aivan mikä tahansa asia on epäilyttävää. Sen vuoksi moni puoliso joutuu valehtelemaan välttyäkseen kuulustelulta. Normaalilla tavalla työpaikalla oleminenkaan ei onnistu, sillä työpaikalla muodostuu aina jonkinlaisia ihmissuhteita. Normaalia on sekin, että joskus työkaveri voi vaikka hieman flirtata ilman että se tarkoittaa mitään sen kummempaa. Mustasukkaiselle tuollaiset tilanteet ovat kuitenkin ylitsepääsemättömiä.

Pariterapia ei ole oikea paikka hoitaa mustasukkaisuutta, siihen vaaditaan pitkä, useamman vuoden kestävä yksilöpsykoterapia. Riskinä on lopettaa terapia kesken, jos kyseenalaistetaan sitä, että kaikki ongelmat johtuvat puolisosta ja ovat hänen aiheuttamiaan kuten yleensä on laita, jos kyseessä on sairaalloinen mustasukkaisuus. Silloin puhutaan hoitoresistentista mustasukkaisuudesta.

Vierailija
136/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitä vähemmän huomiota mieheen ja enemmän siihen, mitä haluat. Mies kyllä hoitaa itse itsensä pois päiväjärjestyksestä kun löydät sen, mitä oikeasti haluat.

Vierailija
137/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai ihailee jotain tv:ssä olevia naisia niin, että hänen lauseensa jää kesken kun ko. nainen tv:stä osuu silmiin. Jos ihmettelen tätä, niin sanoo että toi nainen on vaan niin kaunis."

Eli vahdit myös sitä mitä mies katsoo televisiosta, sielläkin on naisia.

Vierailija
138/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita oma onnellisuus edelle. Älä roiku ihmisissä jotka ei sinua arvosta. Joskus ero on paras ratkaisu. Ainakin itselle oli. Yritin liikaa ja kadotin itseni. 

Vierailija
139/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä kasvatus käytännössä tapahtui? Pitikö olla hiljaa ja miellyttää molempia vanhempia eikä ikinä vastaan saanut sanoa vai? Ei kummallekaan?

Vierailija
140/189 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin 6 v eroa, mies oli henkisesti väkivaltainen, uhkaili myös minua, etten uskaltaisi hakea eroa. Luuli alistaneensa minut täysin ja arveli manipuloivansa ja kaasuvalottavansa minua vielä lisää laittamalla itse eron vireille. Luuli, että kerjään häntä jäämään. Oli pieni yllätys hänelle, että aloin auttamaan häntä pakkaamisessa, että pääsee äkkiä lähtemään. Allekirjoitin toisen vaiheen paperit heti kun 6kk oli mennyt.

Ehkä sinullekin ap tulee tilanne, että mies menee liian pitkälle ja pystyt ratkaisuun.

Kauan olitte yhdessä? Oliko lapsia?