Haluaisin erota pitkästä suhteesta, mutta minusta ei vaan taida olla siihen
Erolle on syynä miehen pitkään kestänyt valehtelu, mm. naisilta saamistaan viesteistä tai muistakin asioista, sekä se että riidoissa mies kohtelee minua kuin alinta pohjasakkaa. Halveksunnan näkee ja kuulee, esimerkiksi kun syyttää minua epäluottamuksesta, ja kun muistutan että hän itse on minulle valehdellut, niin pyöräyttää silmiään että "jaaha ja taas tämä alkaa".
Olen vuosien varrella kuullut häneltä mm. että kuka tahansa kadulla vastaan tuleva nainen olisi parempi vaimo kuin minä, tai että elämä kanssani on pelkkää paskaa. Vaikka hän ei enää noin rumasti sanokaan, nuo säilyy mielessä ja jokainen halveksiva katse ja "mee hoitoon" -kommentti tuntuu heti, kuin nuo pahimmat.
Olen aiemmin ollut mustasukkainen kyllä, mutta on siihen ollut syytäkin kun joka ikisellä työpaikalla on sekoilut naisten kanssa niin, että naiset ovat siinä ajatuksessa, että heillä on "jotain". Aina on näistä valehdellut, kunnes asiat on jollain lailla tulleet ilmi.
Joka tapauksessa. Olen äärettömän väsynyt tähän ja tiedän, että ero olisi oikea teko tässä kohtaa. Ei tuo mies tuosta miksikään muutu, en minä hänelle ole tärkeä, vaikka hyvinä aikoina tekeekin paljon hyvää, auttaa ja tukee. Se kaikki katoaa hetkessä, jos hänelle mitenkään antaa "kriittistä palautetta", kuten hän ongelmista puhumista nimittää.
Tiedän pärjääväni yksin, tai niin olen kauan ajatellut, mutta mitä lähemmäs ero tulee, sitä enemmän pelottaa miten pärjään. Taloudellisesti ei pelota, muuten kyllä.
Ja sitten pelkään myös itse eroa. Miten ikinä siitä henkisesti selviän. Lapsille kertomisesta jne, tai suvulle, kellään ei ole aavistustakaan tästä. Kulissit on hyvin olleet pystyssä. Onko ketään samassa tilanteessa, tai päässyt tästä jo eteenpäin? Pelkään, että mietin eroa vielä viiden vuoden päästäkin.
Kommentit (189)
Sinulla on auto ja puhdas narsistimies!!!
Ja vielä siedät ja kyselet neuvoja!!!!
Kaltaisiasi on tuhansia jotka vuodesta toiseen ottavat vastaan empatiakyvyttömän ja tunneköyhän käytöksen!
On vain yksi oikea tapa ja se on lähteä ja nopeasti!
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tarvitset psykiatrisen arvion tilanteestasi. Onko tarvetta masennuslääkitykselle ja mitä muuta psykiatri voisi nähdä tilanteestasi. Aiempi mustasukkaisuutesikin ansaitsee huomiota ja arviointia.
No eihän tarvitse! Ja masennuslääkkeitä ei todellakaan syödä sen takia, että mies on kusipää, haukkuu ja flirttailee muille naisille. Ja että masennuslääkkeen turvin sitten jaksaa ottaa pataansa. Ainut ratkaisu on ero.
"Sympatiani ovat ap:n puolella, mutta jos mietitään kaiken kerrotun perusteella niin on myös mahdollista että ap:n sukulaiset ovat ainakin osin oikeassa.
Mistään ei ole tullut ilmi että pettämistä olisi ollut, ainakaan ap ei ole selkeästi kertonut tällaista. On ollut johonkin työpaikan ryhmächattiin naisten lähettämiä ronskeja vitsejä ja videoita jotka mies on poistanut koska on pelännyt ap:n suuttuvan. Näistä videoista ja viesteistä on ollut ennenkin keskustelu täällä jo jonkin aikaa sitten.
Ap:n mies on todennäköisesti yli viisikymppinen jos ovat olleet 30 vuotta yhdessä. Kenen 50+ miehen perässä oikeasti on lauma työpaikan naisia? Hyvin harvan.
Ikävä tilanne ja sille on tottakai tehtävä jotain. Itselleni kuitenkin tulee pieni epäilys että suurin ongelma ei välttämättä ole miehen käytöksessä, ja sukulaiset ehkä tietävät tämän.
Anteeksi ap. Voin olla täysin väärässäkin."
Minullekaan ei ketjusta aivan selvinnyt minkä tyyppistä tämä miehen petollinen käytös on ollut. Sellainen uskottomuuden muoto on kyllä olemassa, että flirttaa ja viestittelee jatkuvasti muille naisille pakonomaisesti, mutta vaikka se ei olisikaan muuta, aiheuttaa se kyllä suhteeseen ison luottamuspulan. Lisäksi on hyvin vaikea uskoa, ettei muuta ole ollut. Ja uskottomuudessa on aina sekin puoli, että sen ylimääräisen ihmisen seksikumppanit tulevat myös suhteeseen mukaan esimerkiksi seksitautien riskin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
"Sympatiani ovat ap:n puolella, mutta jos mietitään kaiken kerrotun perusteella niin on myös mahdollista että ap:n sukulaiset ovat ainakin osin oikeassa.
Mistään ei ole tullut ilmi että pettämistä olisi ollut, ainakaan ap ei ole selkeästi kertonut tällaista. On ollut johonkin työpaikan ryhmächattiin naisten lähettämiä ronskeja vitsejä ja videoita
Mä kyllä käsitin, että mies on kaikki nämä vuosikymmenet flirttannut ties kuinka monen naisen kanssa, puhunut härskejä ja pitänyt vispilänkauppaa ap:n selän takana. Että ei ole vain nyt tämä yks kerta, että joku ihme ryhmächatti ja levottomat jutut.
Ja mies on ilmeisen narsistimainen tapaus, eli on karismaa, osaa puhua naiset pyörryksiin ja pakko olla vielä hyvännäköinen. Tuo on paha yhdistelmä. Hän saa naisia ulkonäöllään ja puheillaan. Ja vaikka olisi yli viiskymppinen, niin ei se menoa vielä estä. Ehkä tommoset rauhottuu sitten yli 70-vuotiaina.
Ei kannata ottaa paskaa niskaan jatkuvasti. Ajattelen eron olevan parempi ratkaisu.
En ole katunut eroa. Sitä kadun että vedätin liian pitkäksi ennenku aloin toimimaan. Erosta on nyt 2,5 vuotta.
Exukkoni sanoikin kerran ääneen minua kynnysmatoksi.
Muita naisia, ahkera Tinderin käyttäjä. Huono miehenä minulle ja välinpitämätön omien lapsiensa suhteen. Anteeksipyyntöä ei ole kuulunut vaikka kohteli minua kun sontaa.
Oikea kultakimpale siis.
Ap, lupaan että saat itsekunnioituksesi takasin jos eroat ja muutat omillesi.
Eroamme ihmeteltiin, olihan meilläkin kulissit ollut pystyssä yli 30 vuotta. Ja exä osasi olla mukava vävypoika ja muutenkin mukava heppu muille tarvittaessa.
Pikkuhiljaa on sitten exä tipahtanut monen asettamalta jalusta, kun on asiat alkaneet selvitä.
Meni oman aikansa ennenku kehtasin kertoa kuinka huonosti annoin itseäni kohdella suhteessamme.
Itselleni en ole täysin vielä antanut anteeksi heikkouttani.
Miehesi käytös kuulostaa tutulta. Onko hän rajaton, ei osaa/uskalla sanoa ihmisille ei saati tuottaa pettymyksiä? Välttää konflikteja? Jos näin, niin todennäköisesti näitä tilanteita naisten kanssa syntyy, koska hän on miellyttäjäpersoona. Muiden miellyttäminen ottaa prioriteetin rajojen asettamisen sijaan. Ja siinähän niitä kaikennäköisiä suhteita random naisiin syntyykin, kun hän alkaa kuunnella heidän yksityiselämänsä huolia tajuamatta milloin ollaan menty liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi käytös kuulostaa tutulta. Onko hän rajaton, ei osaa/uskalla sanoa ihmisille ei saati tuottaa pettymyksiä? Välttää konflikteja? Jos näin, niin todennäköisesti näitä tilanteita naisten kanssa syntyy, koska hän on miellyttäjäpersoona. Muiden miellyttäminen ottaa prioriteetin rajojen asettamisen sijaan. Ja siinähän niitä kaikennäköisiä suhteita random naisiin syntyykin, kun hän alkaa kuunnella heidän yksityiselämänsä huolia tajuamatta milloin ollaan menty liian pitkälle.
Ei kannata ryhtyä psykologisoimaan ap:n miestä, vaan pysyä siinä tilanteessa, josta ap jotain tietää eli hänen omissa tunteissaan. On tietenkin satoja mukavia selityksiä sille miksi viestittelee jonkun vieraan naisen kanssa, mutta se ei muuta ap:n tilannetta millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Varmista vanhempiesi testamentista, että perinnöstä on rajattu aviopuolisot pois.
Hyvä pointti. Kaikkien kannattaa tehdä sama, lapsen puoliso siis rajataan avio-oikeudesta pois.
Miksi fiksut naiset joutuvat aina tällaisiin tilanteisiin?
"Mistään ei ole tullut ilmi että pettämistä olisi ollut, ainakaan ap ei ole selkeästi kertonut tällaista. On ollut johonkin työpaikan ryhmächattiin naisten lähettämiä ronskeja vitsejä ja videoita jotka mies on poistanut koska on pelännyt ap:n suuttuvan. Näistä videoista ja viesteistä on ollut ennenkin keskustelu täällä jo jonkin aikaa sitten. "
Muistan myös tuollaisen ketjun, siinä nainen oli aiheettomasti mustasukkainen ja mies joutui valehtelemaan ihan tavanomaisista työpaikan asioista, koska nainen vahti häntä koko ajan.
Tällaisen suhteen olen nähnyt, lopulta tuli siitä ero 30 vuoden jälkeen eli mustasukkainen sai aihetta mustasukkaisuudelle, kun puoliso rakastui toiseen ja otti eron.
Vierailija kirjoitti:
En ole katunut eroa. Sitä kadun että vedätin liian pitkäksi ennenku aloin toimimaan. Erosta on nyt 2,5 vuotta.
Exukkoni sanoikin kerran ääneen minua kynnysmatoksi.
Muita naisia, ahkera Tinderin käyttäjä. Huono miehenä minulle ja välinpitämätön omien lapsiensa suhteen. Anteeksipyyntöä ei ole kuulunut vaikka kohteli minua kun sontaa.
Oikea kultakimpale siis.
Ap, lupaan että saat itsekunnioituksesi takasin jos eroat ja muutat omillesi.
Eroamme ihmeteltiin, olihan meilläkin kulissit ollut pystyssä yli 30 vuotta. Ja exä osasi olla mukava vävypoika ja muutenkin mukava heppu muille tarvittaessa.
Pikkuhiljaa on sitten exä tipahtanut monen asettamalta jalusta, kun on asiat alkaneet selvitä.
Meni oman aikansa ennenku kehtasin kertoa kuinka huonosti annoin itseäni kohdella suhteessamme.
Itselleni en ole täysin vielä antanut anteeksi heikkouttani.
Pystytkö näin jälkikäteen kertomaan syyn sille, että pidit kulisseja pystyssä? Itselläni on tällainen ystävä, joka ei kertonut kuin vasta eron jälkeen mitä kaikkea oli joutunut kestämään.
Vierailija kirjoitti:
Eli äitisi ja sisaresi mielestä mies saa pettää ja flirtata ympäriinsä, kun hän sentään tekee ahkerasti palkkatöitä ja kotitöitä. Jopa remontteja kotitilallasi.
Mä en edes kertonut koskaan vanhemmilleni, enkä muillekaan mun mieheni tötöilyistä. Mutta sain kyllä kuulla kaikilta, että olen typerä kun jätän "hyvän miehen". Mun mielestä kaikkien olisi pitänyt itse tajuta jotain miehen "hyvyydestä" siitä, että voin vuosi vuodelta huonommin ja hän taas vuosi vuodelta paremmin. Jos mies olisi niin hyvä, kai minä olisin kukoistanut, kuten kaikki muutkin naiset joilla on hyvä mies. En muutenkaan tykkää alkaa juoruilla parisuhteen välisistä asioista muille, kun mun mielestä ne ei kuulu muille, vaan yritin niitä selvittää miehen kanssa kaksistaan.
Mies kyllä kertoili eron jälkeen kaikkea ihan suoraa valhetta minusta kaikille, väitti esimerkiksi uudelle muijalleen että heitin hänet kodistamme ulos, vaikka se meni ihan päinvastoin. Lähdin itse vanhemmilleni siksi aikaa, että hän löytää uuden kodin ja sanoin, että asialla ei ole erityisen kiire ja hän saa ottaa mukaansa ihan mitä haluaa, että ostan itse kaupasta sitten uusia. Sinä aikana mies myös aiheutti vesivahingon asuntooni, ilmeisesti jonain kostona.
En edes siitäkään jaksanut alkaa hänen kanssaan vääntämään, maksoin ja remontoin itse. Tärkeintä oli, etten joudu enää olemaan hänen kanssaan missään tekemisissä. Otin kusipään maineen vastaan sovinnolla ja annoin hänen viattomana puhtoisena pulmusena mennä uuden naisensa kanssa yhteen. Niin loppu olin.
Mä kuitenkin rakastin häntä aidosti ja halusin aina hänen olevan onnellinen, olkoon se sitten vaikka jonkun muun kanssa kun minä se selvästi en koskaan ollut.
Olette käyneet monta kertaa terapiassakin, mitä terapeutti on antanut ohjeeksi sinulle? Oletteko menneet terapiaan ajatuksena erota, mutta sitten kuitekin jääneet yhteen? Siihenkö perustuu otsikko, jossa sanot, että et ole tälläkään kertaa eroamassa?
Onko teidän tapanne olla avioliitossa se että olette erokuilun partaalla säännöllisin väliajoin. Mulla oli tällainen kaveri, se vaihe kesti 15 vuotta, kriisejä kriisien perään, kunnes sitten mies otti eron. Mutta sama homma jatkuu naisen osalta seuraavassakin suhteessa. Tuntuu, että hän osaa luoda sen kriisin kaikkiin suhteisiinsa ja oli samanlainen jo nuorena. Hän kyllä myös uskoutui näistä niin paljon, että panin ystävyyden poikki, kun en jaksanut enää draamailua.
Ota näistä nyt sitten selvää. Ihmisillä on välillä niin kummallisia avioliittoja, syyllinen ei välttämättä ole ollenkaan se, jota sellaiseksi maalataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli äitisi ja sisaresi mielestä mies saa pettää ja flirtata ympäriinsä, kun hän sentään tekee ahkerasti palkkatöitä ja kotitöitä. Jopa remontteja kotitilallasi.
Mä en edes kertonut koskaan vanhemmilleni, enkä muillekaan mun mieheni tötöilyistä. Mutta sain kyllä kuulla kaikilta, että olen typerä kun jätän "hyvän miehen". Mun mielestä kaikkien olisi pitänyt itse tajuta jotain miehen "hyvyydestä" siitä, että voin vuosi vuodelta huonommin ja hän taas vuosi vuodelta paremmin. Jos mies olisi niin hyvä, kai minä olisin kukoistanut, kuten kaikki muutkin naiset joilla on hyvä mies. En muutenkaan tykkää alkaa juoruilla parisuhteen välisistä asioista muille, kun mun mielestä ne ei kuulu muille, vaan yritin niitä selvittää miehen kanssa kaksistaan.
Mies kyllä kertoili eron jälkeen kaikkea ihan suoraa valhetta minusta kaikille, väitti esimerkik
Olet ilmeisesti edelleen sitä mieltä, että oli fiksua, että annoit miehen mustamaalata sinua? Mitä pahaa siinä on, että kertoo totuuden valheen sijasta? Miksi suojelit miestä etkä itseäsi? Miten kukaan olisi voinut tietää, että voit huonosti, kun et kerro siitä kenellekään: "Mun mielestä kaikkien olisi pitänyt itse tajuta jotain miehen "hyvyydestä" siitä, että voin vuosi vuodelta huonommin ja hän taas vuosi vuodelta paremmin."
Jos alat katsella muita ja eroat jonkun uuden avulla, jos muuten et pääse itseäsi vahingoittamatta tilanteesta pois? Voisiko mies olla seksiaddikti?
Vierailija kirjoitti:
Olette käyneet monta kertaa terapiassakin, mitä terapeutti on antanut ohjeeksi sinulle? Oletteko menneet terapiaan ajatuksena erota, mutta sitten kuitekin jääneet yhteen? Siihenkö perustuu otsikko, jossa sanot, että et ole tälläkään kertaa eroamassa?
Onko teidän tapanne olla avioliitossa se että olette erokuilun partaalla säännöllisin väliajoin. Mulla oli tällainen kaveri, se vaihe kesti 15 vuotta, kriisejä kriisien perään, kunnes sitten mies otti eron. Mutta sama homma jatkuu naisen osalta seuraavassakin suhteessa. Tuntuu, että hän osaa luoda sen kriisin kaikkiin suhteisiinsa ja oli samanlainen jo nuorena. Hän kyllä myös uskoutui näistä niin paljon, että panin ystävyyden poikki, kun en jaksanut enää draamailua.
Ota näistä nyt sitten selvää. Ihmisillä on välillä niin kummallisia avioliittoja, syyllinen ei välttämättä ole ollenkaan se, jota sellaiseksi maalataan.
Yllättävän usein se, joka on uhannut erolla ei ota sitä koskaan, mutta puoliso ottaakin, kun saa tarpeekseen. Tiedän toisenkin tällaisen pariskunnan, missä vaimo jo nuorena sanoi eroavansa sitten kun lapset ovat isompia. Lopulta eron otti kuitenkin mies ja varmaan ihan syystä. Raskaassa liitossa on raskasta elää, olipa se raskaus sitten mistä tahansa syystä kehittynyttä, mustasukkaisuutta, pettämistä tai vain toisen hankala luonne.
Sairaalta kuulostaa. Mies on alfa ja kyvytön muuttamaan narsistista käytöstään. Jos pettäminen vain jatkuu ja jatkuu, ymmärrän hyvin fiiliksiäsi. Onko kyseessä avioliitto vai avoliitto? Avioliitosta eroaminen on synti, ellei siihen ole Jumalan edessä hyväksyttävää syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät uskoneet ollenkaan. Olivat täysin sitä mieltä että minulla on uusi mies tms jonka vuoksi olen nyt hyvän miehen jättämässä, ja törkeästi keksin kaiken koska en kehtaa kertoa totuutta.
Tuntuu tosi oudolta, että oma perheesi ei usko sua, vaan syyttää suoraan, että keksit päästäsi, mitä mies on tehnyt. Siis ei oo todellista! Aivan kammottavaa! Tiedän itse, miltä tuntuu, kun syytetään jostain, mitä et oikeasti oo tehny. Se on todella kamala tunne.
Ootko millaisissa väleissä nyt lapsuudenperheeseesi, kun he pitävät sua näköjään kusettajana ja valehtelijana ja kuinka sun miehes on muka niin täydellinen? Mä en pystyis olee enää väleissä, jos totuuden kertoessani lapsuudenperheelleni mua ei uskottais ja syytettäis, että kusetan kaiken, jotta pääsen jonkun ihme uuden äijän matkaan. Siis mitä ihmettä nyt.
Ei se itse asiassa ole niin kovin harvinaistakaan, että lapsuudenperhe yrittää vähätellä tapahtuneita ja estää eron. Mutta se on kyllä törkeää, jos on väitetty, että valehtelee, ellei ole valehdellut. Siinäkin on vaikea pysyä kärryillä mitä oikeasti on tapahtunut, kun erotilanteessa puolisoilla voi olla monesti aivan eri käsitys tapahtumista. Ja toinen voi oikeastikin valehdella. Esimerkiksi väittää, ettei hänellä ole suhdetta, vaikka uusi tyttöystävä olisi hänelle jo raskaana.
Tämä juuri.
Ihan luonnollista, että myrkyllisiin suhteisiin ajautuvilla ihmisillä on jollain tavalla myrkyllinen lapsuudenperhe. Tasapainoisesta ja rakastavasta kodista tuleva harvoin jää tuollaista katselemaan ensimmäisiä varoitusmerkkejä pidemmälle.
Ei se itse asiassa ole niin kovin harvinaistakaan, että lapsuudenperhe yrittää vähätellä tapahtuneita ja estää eron. Mutta se on kyllä törkeää, jos on väitetty, että valehtelee, ellei ole valehdellut. Siinäkin on vaikea pysyä kärryillä mitä oikeasti on tapahtunut, kun erotilanteessa puolisoilla voi olla monesti aivan eri käsitys tapahtumista. Ja toinen voi oikeastikin valehdella. Esimerkiksi väittää, ettei hänellä ole suhdetta, vaikka uusi tyttöystävä olisi hänelle jo raskaana.