"Edellytämme sinulta aikaisempaa kokemusta vastaavista tehtävistä" kaikissa työpaikkahakemuksissa. Eli miten töihin edes pääsee?
Esim jos haen siivoustyöpaikkaan ja ei ole kokemusta, en pääse. Jos haen kaupan kassalla, niissäkin lukee nykyään tuo. Yksi kassa työpaikka tuli vastaan ja teksti: et voi hakea tähän jos sinulla ei ole yli 2 kuukauden kokemusta kassalla olosta. pitäisikö jatkuvasti kouluttautua uudelle alalle vain tuurilla, että onko sillä alalla sitten työpaikkaa vai?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Jos on liikaa kokemusta, niin sittenkään ei pääse töihin, koska olet joko liian vanha ja/tai kallis työntekijä.
Vaikea löytää sitä kohtaa, missä on sopivasti kokemusta, muttei liikaakaan.
Oikeastihan kokemuksella ei ole niinkään merkitystä, vaan niillä verkostoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on liikaa kokemusta, niin sittenkään ei pääse töihin, koska olet joko liian vanha ja/tai kallis työntekijä.
Vaikea löytää sitä kohtaa, missä on sopivasti kokemusta, muttei liikaakaan.
Oikeastihan kokemuksella ei ole niinkään merkitystä, vaan niillä verkostoilla.
Ja verkostoja ja ihmissuhteita ei saa olla, koska on kytkös epäilyttävään ihmiseen/ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen työharjoittelu, siitä saat kokemusta.
Niinhän niistä saisi kokemusta, jos niihin nykyään enää pääsee kovin helpolla, koska työkokeiluihinkin on usein työhaastattelut.
Itse en näe muutenkaan mitään järkeä tuossa, että pitää olla jokin aito työhaastattelu, jos siitä ei saa edes kunnon korvausta.
Mietin itse ihan samaa, pitäisi jatkuvasti kouluttautua eri aloille ja ammatteihin, vaikka omaa alaa, osaamista ja taitoja pystyisi soveltamaan.
Kassahommankin oppii hetkessä, jotenkin tyhmää tuollaiset vaatimukset. Ja tyhmää ylipäätään palkata henkilö, joka vastaa 100% tehtävänkuvausta. Itse vaihdoin tällaiseen hommaan, ei mitään haastetta työssä. Joten harkitsen jo lähtöä. Olin siis ehkä huono rekry...
Ei kai ulkkareilta moista edellytetä, ap? Tai he voivat ainakin valehdella taustastaan mielin määrin.
Omalla alalla vaaditaan kyky itsenäiseen työskentelyyn vaativissakin tilanteissa.
Ja sitten nousukauden aikana itketään työvoimapulaa, mutta vastavalmistuneet heivataan kortistoon kun vaadittua osaamisen tasoa ei ole. Ne työllistyy joilla on suvussa firma tai muuten sopivan paljon suhteita.
Minulla on 9 vuoden kassakokemus mutta en kelpaa töihin enää koska olen 50 vuotias. Olin nuorena salen kassalla töissä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen työharjoittelu, siitä saat kokemusta.
Tämän perään keikkavuoroja. Sitten lyhyt sijaisuus. Sitten pidempi sijaisuus. Sen jälkeen vakkaripaikkaa hakemaan.
- soteala, laitoskenttä
Ennen vanhaan suurin osa ihmisistä eli omavaraistaloudessa. Omavaraistalous oli laaja ilmiö vielä 1960-luvulla.
Se on täysin mahdollista elää niin nykyisinkin. Mutta ihmiset eivät tietenkään tee niin, koska tukijärjestelmä tarjoaa mahdollisuuden elää leveämmän paljon pienemmällä vaivannäöllä. Miksi kuokkia peltoa ja kokea verkkoja, kun rahat elämiseen saa Kelasta?