Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Edellytämme sinulta aikaisempaa kokemusta vastaavista tehtävistä" kaikissa työpaikkahakemuksissa. Eli miten töihin edes pääsee?

Vierailija
30.11.2025 |

Esim jos haen siivoustyöpaikkaan ja ei ole kokemusta, en pääse. Jos haen kaupan kassalla, niissäkin lukee nykyään tuo. Yksi kassa työpaikka tuli vastaan ja teksti: et voi hakea tähän jos sinulla ei ole yli 2 kuukauden kokemusta kassalla olosta. pitäisikö jatkuvasti kouluttautua uudelle alalle vain tuurilla, että onko sillä alalla sitten työpaikkaa vai?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä pikkufirmoihin pääsee kokeilemaan työntekoa jos ei vaadi palkkaa ja jos on työhaluja ja hanakka oppimaan.

mutta kysymään pitää mennä ja puhuttamaan pomoa, ei sua kukaan tule kotoa hakemaan

Näin oli ainakin 1970. Pikkufirma vois mainostaa itseään ilmaisilla alustoilla paikassa nimeltä internet ja voit hommata vaikka harjoittelijan kuvaamaan videoalustalle nimeltä  youtube videon siitä paikasta. Sit voi joku nuorikin löytää tiensä sinne tarjoamallasi palkalla.

Vierailija
42/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse edes hyllyttämään jos ei ole ennestään vähintään 3kk:n kokemusta hyllyttämisestä viimeisen kahden vuoden aikana.

Aivan älytöntä. Miten se vähintään 3kk:n kokemus on tarkoitus hankkia?

Ei tuossa ole mitään älytöntä. Vaikka työnantaja asettaa tuollaisen vaatimuksen niin hyllyttäjän paikkoihin on silti kymmeniä tai satoja hakijoita. Työnantaja voisi helposti asettaa paljon korkeammankin vaatimuksen.

Eli meillä on siis kymmenien / satojen kokemusta omaavien hyllyttäjien reservi työttöminä, mutta silti hyllyttäjän paikkoja on auki jatkuvasti? Miksi työnantajat ei pidä näistä osaajista kiinni ja palkkaa heitä vakituikseen työsuhteeseen kun kerran tarvetta ja työtä on?

Ja jos nämä kokemusta jo omaavat on jotenkin vääränlaisia niin miten ne uudet, toisenlaiset pä

Ei ole. Hyllyttäjän työt ovat erittäin suosittuja. Ei sinne noin vaan pääse. Kuten 90-luvullakin niin kaupan kassalle tai hyllyttäjäksi ei pääse kuin vaan jos sun äiti tai isä on siellä töissä, ei muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteilla tarkoitetaan lähinnä sukulaissuhteita. Niitä ei valita eikä hommata vaan niihin synnytään.

Eikä tarkoiteta. Suhteita syntyy esimerkiksi opinnoissa, opintojen harjoitteluissa ja varsinkin sitä kautta, että on työkokemusta.

Vierailija
44/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä pikkufirmoihin pääsee kokeilemaan työntekoa jos ei vaadi palkkaa ja jos on työhaluja ja hanakka oppimaan.

mutta kysymään pitää mennä ja puhuttamaan pomoa, ei sua kukaan tule kotoa hakemaan

Kannattaa huomioida että työkokeilu on ainoa työkkärin hyväksymä ilmaistyön muoto. Vapaamuotoinen ilmaistyö josta on sovittu vain työntekijän ja työnantajan kesken johtaa tukien katkaisuun.

Vierailija
45/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhteilla tarkoitetaan lähinnä sukulaissuhteita. Niitä ei valita eikä hommata vaan niihin synnytään.

Eikä tarkoiteta. Suhteita syntyy esimerkiksi opinnoissa, opintojen harjoitteluissa ja varsinkin sitä kautta, että on työkokemusta.

Työharjoitteluita ei lueta työkokemukseksi.

Vierailija
46/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alallakin vaaditaan vahvaa kokemusta. 

Hienoa näin vastavalmistuneena alan vaihtajana yrittää saada töitä tässä työmarkkinatilanteessa.

Itse asiassa luovutin jo ja lähdin TAAS vaihtamaan alaa.

Vierailija
47/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa näin vastavalmistuneena alan vaihtajana yrittää saada töitä tässä työmarkkinatilanteessa.

Se on sitten sama juttu kun taas valmistuu uudelta alalta niin ei saa töitä kun ei ole kokemusta.

Vierailija
48/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työharjoitteluita ei lueta työkokemukseksi.

Ihan mikä vaan luetaan työkokemukseksi jos niin halutaan.

Vierailija
49/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei pääse töihin vaikka on kokemusta. Minulla kokemusta on ollut aina mihin olen hakenut töihin. Joku työnantaja sanoi että olen liian kokenut muka. Miten voi olla liian kokenut raksatöihin.

Yrittää sanoa että sinulle pitäisi maksaa oikeaa palkkaa. Raksatekijät otetaan alihankintana  itäblokista 5e/h

Dokumentin mukaan se oli 3€ jos edes maksettiin. Teetättäjä: Osuuspankkien eläke järjestö, pankin vastine: mitä, ei me mitään tiedetty. Työntekijät oli Ukrainasta ja Bulgariasta ja pankit hurskastelee rahanpesu asioiden kanssa, samaan aikaan teetättää tuollaisia eivätkä mukamas tiedä mitään...Kyllä pitää tietää, sen sanoo jo järkikin, omistajan vastuu asiat etc.

Vierailija
50/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten sama juttu kun taas valmistuu uudelta alalta niin ei saa töitä kun ei ole kokemusta.

Catch 22. 

Vierailija
51/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva työsuhde solmitaan siltä pohjalta, että työntekijä vastaa työpaikkahakemukseen. Melkein kaikki työpaikat menevät suhteilla. Kannattaa hommata suhteita niin työllistyt.

Toisaalta on syytä muistaa, ettei yrityksen tehtävä ole edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Yritys tavoittelee voittoa eikä sitä, että juuri sinä voisit työllistyä.

Varmasti tietyt työpaikat menevät/löytyvät suhteiden avulla. Itse olen aina onnistunut löytämään oman alani töitä, ilman sen ihmeempiä suhteita. Nyt olen töissä Fujitsulla, ja ihan hakemalla pääsin tähän tehtävään. Ei kannata ihan älyttömiä sammakoita päästellä suustaan/esittää sitä kaikentietävää.

Vierailija
52/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan Suomessa ei maksettu tukia. Silloin ihmiset käyttivät mielikuvitusta elättääkseen itsensä.

Vierailija
53/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavuutta! Sitten huudellaan et mene töihin ja perusta yritys! 

Khyllä, perustaisinhan minä, mutta omalla alallani pitäisi olla kokemusta pohjalla että voi rehellisesti ja hyvällä omalla tunnolla tehdä. Ei ole kyse mistään hakukoneoptimoinnista tai muusta huuhaasta, vaan sellaisesta työstä, jossa sössimällä on todella ikävät seuraukset. Eli pakko ois saada sitä kokemusta. Mutta kun töitä ei saa ilman kokemusta. 

Vierailija
54/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan Suomessa ei maksettu tukia. Silloin ihmiset käyttivät mielikuvitusta elättääkseen itsensä.

Huutolaisuutta, kerjäämistä, rötöstelyä, perseenmyymistä sun muuta hienoako tarkoitat? Sellaisenko yhteiskunnan haluat?

Vierailija
55/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva työsuhde solmitaan siltä pohjalta, että työntekijä vastaa työpaikkahakemukseen. Melkein kaikki työpaikat menevät suhteilla. Kannattaa hommata suhteita niin työllistyt.

Toisaalta on syytä muistaa, ettei yrityksen tehtävä ole edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Yritys tavoittelee voittoa eikä sitä, että juuri sinä voisit työllistyä.

Varmasti tietyt työpaikat menevät/löytyvät suhteiden avulla. Itse olen aina onnistunut löytämään oman alani töitä, ilman sen ihmeempiä suhteita. Nyt olen töissä Fujitsulla, ja ihan hakemalla pääsin tähän tehtävään. Ei kannata ihan älyttömiä sammakoita päästellä suustaan/esittää sitä kaikentietävää.

Ei kannata yleistää omaa kokemustaan. Työnantajilla on aina vain vähemmän syitä laittaa työpaikkoja julkiseen hakuun. Julkinen haku on kallis, työläs ja epävarma tapa löytää työntekijä. Paljon parempi on vaan ottaa suoraan yhteyttä johonkin sopivaksi tiedettyyn henkilöön. Erityisesti tämä pätee nykyisin, kun pakkohakemusten tuoma hakemustulva lamauttaa julkiset työnhaut.

Vierailija
56/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutolaisuutta, kerjäämistä, rötöstelyä, perseenmyymistä sun muuta hienoako tarkoitat? Sellaisenko yhteiskunnan haluat?

Eikös ihan kaikkia näitä ole nytkin, enemmän kuin ennen?

Vierailija
57/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa ilmoituksissa todellakaa tällaista edellytetä.

Vierailija
58/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo 6h/vko on jo tuloina enemmän kuin työmarkkinatuki.

Tälleen jo valmistuneena, jos otetaan vastavalmistuneiden palkkataulukoista ja tai TESstä mallia.

Itselle riittäisi aivan mainiosti 2,5h/pvä jos vaan yritykset/yhteisöt palkkaisivat osa-aikaisia.

Vierailija
59/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli vielä kaikenlaista suorittavaa työtä johon pääsi melko helposti kokematonkin. Tekoäly suorittaa tulevaisuudessa niin paljon eri tehtäviä että päättäjien olisi aika miettiä kuinka toimettomien aika saadaan käytettyä hyödyksi ja kuinka heille korvataan menetetty ansio. Suurten joukkojen toimettomana olo on aina johtanut kahnauksiin.

Vierailija
60/62 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on liikaa kokemusta, niin sittenkään ei pääse töihin, koska olet joko liian vanha ja/tai kallis työntekijä.

Vaikea löytää sitä kohtaa, missä on sopivasti kokemusta, muttei liikaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän