Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Edellytämme sinulta aikaisempaa kokemusta vastaavista tehtävistä" kaikissa työpaikkahakemuksissa. Eli miten töihin edes pääsee?

Vierailija
30.11.2025 |

Esim jos haen siivoustyöpaikkaan ja ei ole kokemusta, en pääse. Jos haen kaupan kassalla, niissäkin lukee nykyään tuo. Yksi kassa työpaikka tuli vastaan ja teksti: et voi hakea tähän jos sinulla ei ole yli 2 kuukauden kokemusta kassalla olosta. pitäisikö jatkuvasti kouluttautua uudelle alalle vain tuurilla, että onko sillä alalla sitten työpaikkaa vai?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva työsuhde solmitaan siltä pohjalta, että työntekijä vastaa työpaikkahakemukseen. Melkein kaikki työpaikat menevät suhteilla. Kannattaa hommata suhteita niin työllistyt.

Toisaalta on syytä muistaa, ettei yrityksen tehtävä ole edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Yritys tavoittelee voittoa eikä sitä, että juuri sinä voisit työllistyä.

Vierailija
2/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä puhutaan jo kovan luokan kaupallisen alan ammattilaisesta, jos kaksi kuukautta on työkokemusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen työharjoittelu, siitä saat kokemusta.

Vierailija
4/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 euron työ on ratkaisu niille jotka eivät palkkatyötä saa.

Vierailija
5/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisiinkaan ei enää pääse. Työkkärin täti yritti mulle etsiä, mutta eipä löytynyt

Vierailija
6/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisiinkaan ei enää pääse. Työkkärin täti yritti mulle etsiä, mutta eipä löytynyt

Yleensä ne paikat haetaan itse. Aina löytyy työpaikkoja joille kelpaa ilmainen työntekijä. Kysy vaikka jostain päiväkodista tai ruokakaupasta.

Vierailija
7/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne paikat haetaan itse. Aina löytyy työpaikkoja joille kelpaa ilmainen työntekijä. Kysy vaikka jostain päiväkodista tai ruokakaupasta.

Mitä hyötyä mennä ilmaistöihin johonkin päiväkotiin tai kauppaan jos etsii vaikka insinöörin tai sairaanhoitajan töitä ja kokemusta niistä?

Vierailija
8/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijaa, koska tälle pitää olla ohjaaja paikalla koko kokeiluajan. Lisäksi työkokeilussa ei tehdä töitä, vain kokeillaan. Tämä kannattaisi työttömien oivaltaa - kyse ei ole palkattomasta koeajasta, kyse on ammatin tai alan kokeilusta tilanteessa, jossa mietitään opintoja.

Lisäksi palkattomasta työkokeilijasta on liian usein firmalle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
9/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä mennä ilmaistöihin johonkin päiväkotiin tai kauppaan jos etsii vaikka insinöörin tai sairaanhoitajan töitä ja kokemusta niistä?

No sitten pitää kysyä jostain noiden alojen paikoista. Ihan varmasti löytyy paikkoja mihin kelpaa vaikkapa ilmainen sairaanhoitaja.

Vierailija
10/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisuuden perusteella. Tai sitten voi valehdella omaavansa työkokemusta, kuten nimimerkki riikka. Se tietty pätee vain pashaduuneihin, koska muut ovat yksinomaan sukulaisia ja kavereita varten ilman CV:tä.

Vierailija
11/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijaa, koska tälle pitää olla ohjaaja paikalla koko kokeiluajan. Lisäksi työkokeilussa ei tehdä töitä, vain kokeillaan. Tämä kannattaisi työttömien oivaltaa - kyse ei ole palkattomasta koeajasta, kyse on ammatin tai alan kokeilusta tilanteessa, jossa mietitään opintoja.

Lisäksi palkattomasta työkokeilijasta on liian usein firmalle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Ei käytännössä ole mitään ohjaajia. Ja todellakin tosielämässä tehdään töitä ihan siinä missä muutkin työntekijät.

Työkokeilu ei ole mitään kokeilua muuta kuin poikkeustapauksissa vaan se on keino aktivoida niitä työttömiä jotka eivät palkalliseen työhön pääse. Heitä on Suomessa satojatuhansia.

Vierailija
12/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekan 6 h/vko -työpestini kaupassa sillä, että olin ollut TETissä hyllyttämässä ja kesällä parina viikonloppuna mansikoita myymässä. Nuo palkattomat työkokemukset katsottiin riittäviksi motivaatioon yhdistettynä. Sitten siitä 6 tunnista tuli 10 ja 16 ja 22 ja sitten olinkin jo valmistunut ammattiin ja saatoin hakea "oikeita töitä" työkokemuksena 3 vuotta kaupassa.

Enää ei tuollaista voi tehdä, koska työttömät muistuttavat, että ei ole suojaosaa, ei kannata mennä 6 tunniksi töihin. Opiskelijana kannattaa.

Vierailija
13/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota koeaikaa 

Vierailija
14/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse edes hyllyttämään jos ei ole ennestään vähintään 3kk:n kokemusta hyllyttämisestä viimeisen kahden vuoden aikana.

Aivan älytöntä. Miten se vähintään 3kk:n kokemus on tarkoitus hankkia?

Vierailija
15/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva työsuhde solmitaan siltä pohjalta, että työntekijä vastaa työpaikkahakemukseen. Melkein kaikki työpaikat menevät suhteilla. Kannattaa hommata suhteita niin työllistyt.

Toisaalta on syytä muistaa, ettei yrityksen tehtävä ole edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Yritys tavoittelee voittoa eikä sitä, että juuri sinä voisit työllistyä.

Ei hele. Oletko kokkari vai persu?

Vierailija
16/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurilla.

Vierailija
17/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota koeaikaa 

Koeaika on automaatio uusissa työsopimuksissa. Sen ehdottaminen ei hyödytä mitään koska se tulee joka tapauksessa jos palkataan.

Vierailija
18/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten pitää kysyä jostain noiden alojen paikoista. Ihan varmasti löytyy paikkoja mihin kelpaa vaikkapa ilmainen sairaanhoitaja.

Hohhoijaa.

Vierailija
19/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi palkattomasta työkokeilijasta on liian usein firmalle enemmän haitt

Olet juuri niin väärässä kuin työttömät yleensä ovat. Ei suostuta lukemaan kokeilusopimusta ja sitten kuvitellaan, että pitää tehdä töitä. Ei kuule tarvitse, työttömät vain saavat päähänsä, että tämä on joku näytön paikka.

Työkokeilusopimuksessa on nimetty ohjaaja ja käytännössä hänen tulee olla kokeilijalle neuvomassa ja esimerkillään opastamassa alan erilaisia työtehtäviä ja hänen tulee valvoa kokeilua. Jos kokeilija päättää tehdä töitä siinä missä työntekijät, niin hän on puhtaasti tyhmä.

Työkokeilu ei ole aktivointia, työkokeilua ei ole tarkoitettu ammattilaiselle kuin silloin, kun pitkän poissaolon jälkeen varmistetaan, että osaaminen on kunnossa.

Työkokeilussa töitä tekevä työtön ei todennäköisesti osaa lukea tai sitten hän ei suostu lukemaan työkokeilusopimusta, johon nimensä on laittanut.

Vierailija
20/29 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei pääse töihin vaikka on kokemusta. Minulla kokemusta on ollut aina mihin olen hakenut töihin. Joku työnantaja sanoi että olen liian kokenut muka. Miten voi olla liian kokenut raksatöihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi