Eikö noille, jotka valittavat etätöistä lähitöihin siirtymisestä voisi antaa potkut ja palkata niitä työttömiä, jotka mielellään tekisisivät
Kommentit (71)
Kaikista vero-, sosiaali-, pankki-, työvoima-, vakuutus-, lasku- ym. asioista hoidetaan Suomessa nykyään reilusti yli 90 prosenttia kokonaan verkossa. Joten on aivan luonnollista että myös niiden käsittelyä voidaan hoitaa tehokkaammin kun koko henkilöstöä ei tarvitse sijoittaa kalliisiin toimistotiloihin ja käyttää päivästä työmatkoihin kymmeniä minuutteja tai jopa paria tuntia.
Tilanne oli toki eri silloin joskus, kun täytettiin kotona kaavakkeita kuulakärkikynällä, postitettiin papereita ja jonotettiin eri tiskeille. Jolloin tarvittiin fyysistä asiakaspalvelua ja eri lomakkeiden käsittelijöitä ja paperinpyöritystä paikan päällä ihan eri tavalla kuin nykyään.
Työn valvominen: Jos henkilöllä ei ole kykyä itsenäiseen työskentelyyn, oman työaikansa hallintaan ja selkeää mitattavissa olevaa toimenkuvaa, en usko että tuollainen henkilö on tehokkaampi sen enempää konttorilla kuin etätöissäkään. Jolloin ongelma ei ole enää työn valvonnassa, vaan henkilöstäpolitiikassa yleisemmin, jos tuottamattomia resursseja ei kyetä havaitsemaan ja ryhdytä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Yhtä lailla kuin radiosähköttäjä tai sisäisen postin lähetti ovat jo nyt, myös kahvihuoneen naistennaurattaja ja sermiin nojaava toimistokuukkeli saattavat olla pian katoavaa kansanperinnettä. Onko tämä sitten hyvä vain huono asia, riippuu tietysti työntekijän omasta asemasta nykyisessä toimessaan.
Kyllä voisi. Ihmiset on löytäneet hillotolpan itselleen ja siitä luopuminen tuntuu olevan mahdotonta. Vaihtaisivat sitten sellaiseen firmaan, joka ei vaadi edes sitä yhtä päivää viikossa. Kyllä minullekin kelpaisi useampi tonni kotisohvalle, mutta toistaiseksi sellaisesta maksajaa ei ole ilmaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen etätyötä terveyssyistä. En tule toimistokäskyllä paranemaan, joten etätyö jatkuu.
Terveitä on jonossa, hoida vaivasi kuntoon ja ala tekemään työtä, josta saat palkkasi.
Meille oli juuri asiantuntijan vakituinen paikka auki ihan julkisessa haussa, hakijoita oli 7, eli ei aivan hirveää jonoa ole 😂
Mun "vaivaa" ei saa kuntoon, joten työnantaja on ollut todella tyytyväinen, että pystyn etänä työni tekemään. Toivottavasti saat joskus samanlaista arvostusta omasta työstäsi 😊
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minullekin kelpaisi useampi tonni kotisohvalle, mutta toistaiseksi sellaisesta maksajaa ei ole ilmaantunut.
Aika kovat luulot etätöiden autuudesta sinulla. Voin kertoa ettet omissa tehtävissäni saisi palkkaa kotisohvalla makoilusta, tuskin edes kovasta yrittämisestäkään, kun osaaminen puuttuu. It-ala kyseessä, kenkää projektista saa päivän varoitusajalla asiakkaan niin päättäessä.
Jos taputtelet jotain silmänpalvontaa vaativaa näpertelyä konttorilla, joka vaatii vielä jatkuvaa esimiehen kyräilyä selkäsi takana, niin tilanne on tietysti toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä siitä, ap, pystymetsästä töihin, joita et hallitse etkä osaa. Onnea matkaan!
Mistä ihmeen pystymetsästä? Mulla on korkeakoulututkinto ja laajalti työkokemusta. Olen ahkera, opin nopeasti ja olen tosi näppärä tietojärjestelmien kanssa, osaan jopa koodata. Eikä mulle olisi mikään ongelma tehdä töitä työpaikalla.
T. Työtön, joka miettii ihan samaa kuin ap
Miksi sitten olet työtön? Hae sinne Kelaan. Rekrytoivat koko ajan.
Mun työpaikalla sairaalassa on tuommoinen tapaus, esihenkilö. Kolminkertainen palkka meihin perustyöläisiin nähden. Johdon suosiossa koska osaa mielistellä. Työpanos surkee. Hyvinvointialueen johtopaljoudessa näitä riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä siitä, ap, pystymetsästä töihin, joita et hallitse etkä osaa. Onnea matkaan!
Mistä ihmeen pystymetsästä? Mulla on korkeakoulututkinto ja laajalti työkokemusta. Olen ahkera, opin nopeasti ja olen tosi näppärä tietojärjestelmien kanssa, osaan jopa koodata. Eikä mulle olisi mikään ongelma tehdä töitä työpaikalla.
Joo mut hakijoita satoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät rekrytoi koko ajan. Tällä hetkellä on avoinna kaksi paikkaa, joista toinen on harjoittelu ja toinen joku päällikkötason tehtävä.
Kela on sulkenut konttoreita niin, että lähimpään lähityöpisteeseen saattaa olla 200km. On aika paljon vaadittu, että siellä pitäisi käydä esim. kerran viikossa, tai edes kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kela on sulkenut konttoreita niin, että lähimpään lähityöpisteeseen saattaa olla 200km. On aika paljon vaadittu, että siellä pitäisi käydä esim. kerran viikossa, tai edes kuussa.
Välillä yritykset ja toimipisteet muuttavat.
Onka näissä tilanteissa aina työnantaja velvollinen järjestämään kaikille työntekijöille etätyömahdollisuuden tai kuljetukset työpaikalle?
Vi... kun voi tehdä duunia esim. espanjassa?