Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina kun yritän siivota niin lamaannun koska tavaraa on ihan kamalasti,mitä tehdä?

Vierailija
29.11.2025 |

mitä tehdä?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aseta ajastin vaikka 15 minuuttia. Se ajan perkaat valitsemaasi kohtaa. Kun se 15 min on kulunut viet roskat roskiin, kierrätettävät pois esim autoon tai ulkovarastoon, pyykit pyykkiin.

Kiva kun ohjeita aina antavat ihmiset, joilla on ulkovarastoja tyhjillään tai tilaa autossa monen neliön verran. 

Vierailija
62/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

helpoin tapa on hankkia isoja muovilaatikoita ja sitten sinne esine kerrallaan laittaa pois lahjoitettavat tavarat. puhtaat vaatteet voi sulkea pussiin ja sit laittaa uff laatikkoon.

aloita yhdellä kassilla. ja 1 laatikko tavaraa johonkin pelastusarmeijaan tai fidaan.

aloita heti. sillä se etenee.

Kaupasta saa irtokarkkilaatikoita. 

:D:D Niihin mahtuukin ihan hirveästi tavaraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa myydä mitään, liikaa vaivaa.

Mulla menee tavaraa kiertoon ihan naapurustossa; laitan alaoven viereen laatikkoon lastenkirjat, pelit, dvd:t yms. Kaikki häipyy. Kesällä laitoin pihalle lapun kanssa hirveästi kasvien ylimääräisiä ruukkuja kellarista ja ihan kasveja purkeissa ja ne meni kaikki.

Loppu menee vaatekeräykseen, hyväntekeväisyyteen mm lasten leluja ja ihan loput roskiin kierrätyksen kautta. Lajittelussa ja viemisessä toki oma vaivansa.

Vierailija
64/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseta ajastin vaikka 15 minuuttia. Se ajan perkaat valitsemaasi kohtaa. Kun se 15 min on kulunut viet roskat roskiin, kierrätettävät pois esim autoon tai ulkovarastoon, pyykit pyykkiin.

Kiva kun ohjeita aina antavat ihmiset, joilla on ulkovarastoja tyhjillään tai tilaa autossa monen neliön verran. 

No eka projekti olisi varmaan se, että tyhjentää varastosta tai kellarista sen neliömetrin niille lajittelusäkeille ja -laatikoille.

Vierailija
65/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kannattaa aloittaa keittiöstä. Luulen, että kaapeissasi on paljon kaikkea turhaa eri pari mukeista koriste-esineisiin ja päiväysvanhoja mausteita ym. Tasot notkuu mainoksia, kyniä, sälää, roskakaapissa on vaikka mitä sotkua.

Samalla kun keräät mainokset niin ota myös muista huoneista kierrätyspapereuhon menevät ja vie heti ne kierrätysastiaan. 

Vierailija
66/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennä ensin tavaraa. Vie kiertätykseen. Sitten siivoat.

Mutta miten kun se lamaannus iskee?

15-20min kerrallaan, ajastin vaikka päälle ja se aika on kestettävä. Joka päivä kun tekee niin viikossa puhutaan jo tunneista. Ensin vaikka selvät ns. roskat pois mitä voi nakata vaan jätesäkkiin.

Vierailija
67/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun mietit ostavasi jotain viihtyisyyttä lisäämään niin osta huonekasvi. Näyttävät hyviltä aina tai sitten kuolevat, joilloin niistä on helppo luopua ja heittää biojätteeseen. Eivät jää kaapin perälle missään vaiheessa. Led kasvilamppuja voi lisäillä tavallisiin valaisimiin niin kasvit pysyvät todennäköisemmin hengissä, jos eivät ole ikkunan vieressä.

Vierailija
68/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kannattaa aloittaa keittiöstä. Luulen, että kaapeissasi on paljon kaikkea turhaa eri pari mukeista koriste-esineisiin ja päiväysvanhoja mausteita ym. Tasot notkuu mainoksia, kyniä, sälää, roskakaapissa on vaikka mitä sotkua.

Samalla kun keräät mainokset niin ota myös muista huoneista kierrätyspapereuhon menevät ja vie heti ne kierrätysastiaan. 

Pitääkö mukeille olla pari? Itellä ei ole muuta kuin eri pari mukeja. 

sivusta

Vierailija
69/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin , ja siivouksesta ei tule mitään ....

Juu ei tule eikä mitään myöskään löydä eli kaikki muukin jää tekemättä, koska siinä vaiheessa kun alkaa tekemään jotain niin ensin pitää alkaa raivaamaan ja selvittämään että missähän sekin nyt sitten on. Siihen meni inspis ja fiilis.

Sama juttu vaatteissa eli olisi kyllä kaikkea ihanaa, kaunista ja sopivaa päällepantavaa mutta eihän niistä mitään siihen hätään löydy kun pitäisi olla jo melkein menossa jo. Sitten saa vetää samoissa kammorytkyissä jotka lahoaa päälle.

Vitutus ja armoton ärsytys on päällä tasan 24h vuorokaudessa eikä kotona ollessa tosiaan mieli lepää.

Vierailija
70/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän sama opiskelun kanssa. Aina kun mietin että pitäis opiskella niin lamaannun, kun on niin paljon tehtäviä mitä pitäis tehdä. Sitten tuun vaan tänne vauvalle roikkumaan. 

Siivoatko kuitenkin? Minulla oli aikoinaan sekä opiskeluvaikeus että siivousvaikeus yhtä aikaa. 

Vierailija
71/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilana Aallon kirja on ratkaisu juuri tähän ongelmaan. Kuuntelen tai luen sitä ja seuraan ohjeita. Ideana juurikin välttää lamaannus ja järjestää kotia pikkuisissa erissä. Käytännöllinen eikä "fanaattinen" tai ideologinen. Suosittelen!

Vierailija
72/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö mukeille olla pari? Itellä ei ole muuta kuin eri pari mukeja. 

sivusta

No sitten voi karsia niitä, joita ei käytä. Suosikkimukit löytyy aina jokaiselta. 

Sekin tuo siisteyttä, että astiat on samaa sarjaa ja samaa tyyliä asunnossa  ym. 

Vierailija
73/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee tavaraa kiertoon ihan naapurustossa; laitan alaoven viereen laatikkoon lastenkirjat, pelit, dvd:t yms. Kaikki häipyy. Kesällä laitoin pihalle lapun kanssa hirveästi kasvien ylimääräisiä ruukkuja kellarista ja ihan kasveja purkeissa ja ne meni kaikki.

Loppu menee vaatekeräykseen, hyväntekeväisyyteen mm lasten leluja ja ihan loput roskiin kierrätyksen kautta. Lajittelussa ja viemisessä toki oma vaivansa.

Hyvä idea, vaikka se ei olisi ihan sääntöjen mukaista aina. Minusta roskakatoksissa voisi sallia  pienimuotoisen kierrätyksen. Usein se on kielletty, mutta olen myös nähnyt tähän tarkoitukseen olevan hyllyn parissakin taloyhtiössä. Siinä voisi olla sääntöjä, mitä hyllyyn saa jättää ja jos jokin asia olisi paikallaan useamman viikon niin sitten sen voisi heittää sekajätteeseen. Pienet siistit arjen esineetkin voisivat saada uuden elämän.

Vierailija
74/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eka projekti olisi varmaan se, että tyhjentää varastosta tai kellarista sen neliömetrin niille lajittelusäkeille ja -laatikoille.

Sinun pitäisi tulla katsomaan tämän taloyhtiön verkkovarastoja. Käytävä, jonka molemmin puolin on varastoja on just ja just metrin levyinen. Mistä vetoa, että sinä tulisit ärjymään siinä vaiheessa, kun olen levittänyt tavarani, etkä pääse kulkemaan ohi. Et olisikaan enää suopeana, että laita vaan siihen lajittelualueet säkeille. 

En kyllä muutenkaan kannusta ketään aloittamaan siivoamista varastoista. Kannattaa ensin hoitaa kodistaan ulos tarpeettomat asiat, etenkin roskat. On väärä ajatus, että siivoanpa varaston, jotta pääsen tuomaan sisältä sinne tavaraa, joka kuitenkin vain unohtuu. 

Vierailija
75/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin , ja siivouksesta ei tule mitään ....

Juu ei tule eikä mitään myöskään löydä eli kaikki muukin jää tekemättä, koska siinä vaiheessa kun alkaa tekemään jotain niin ensin pitää alkaa raivaamaan ja selvittämään että missähän sekin nyt sitten on. Siihen meni inspis ja fiilis.

Olen tainnut kirjoittaa tämän myös Tavarapaljous-ketjuun, mutta monella varmasti ongelma se, että saadakseen tavaran A sille kuuluvaan paikkaan B, siellä on tavaraa, joka kuuluisi paikkaan C, ja siellä taas tavaraa, joka kuuluu paikkaan D ja niin edelleen. Mitään ei saa raivattua, koska noidankehässä kaikki paikat on täynnä väärää tavaraa. 

Vierailija
76/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti-imuri voi motivoida pitämään lattian siistimpänä, jos sen ajastaa tekemään siivouskierroksen joka päivä. Se jää jumiin vaatteisiin ja muihin lattialle jätettyihin tavaroihin, joten tulee helpommaksi laittaa asiat oikeille paikoilleen heti kuin olla vahtimassa sen työtä päivittäin. Siihen tottuu. Se on kuin pieni vauva, jonka kanssa täytyy huolehtia, ettei lattialle jää mitään sille haitallista. Se auttaa siisteyden ylläpidossa, kunhan on ensin yhden kerran saanut siivottua hyvin.

Vierailija
77/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutettiin isosta omakotitalosta kolmioon, jossa on vähän kaappitilaa ja onneton häkkivarasto. Muuttoa ennen hävitettiin turhaa tavaraa usean kuukauden ajan. Kirpparille, tarpeeseen kavereille ja roskiin. Uudessa kodissa pelkästään huonekalut täyttävät tilaa liikaa, kun ovat isohkoja perintökalusteita. Kirjoja on liikaa, harrastusvälineitä on liikaa, astioita on...Kaiken kukkuraksi kuvittelin karsineeni vaatevarastoni järkeväksi. Katin nakit. Tarvitaan irtonaulakoita sillä varastoon mahtuu vain ei-käytössä olevat takit, kengät ja harvoin käytetyt työkalut autonrenkaiden lisäksi. Eniten siivotessa ärsyttää sänkyjen alle sijoitetut muoviset pyörälliset säilytyslaatikot sekä hyllyillä olevat pölyä keräävät esineet. Kohta on edessä vanhempien kuolinpesän siivous (leskeksi jäänyt isäni on saattohoidossa), ehkä se opettaa taas myös jotain turhan tavaran säilömisestä.

Mikä järki tuossa muutossa oli vai oliko taloudellisen pakon sanelemaa?

Vierailija
78/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän sama opiskelun kanssa. Aina kun mietin että pitäis opiskella niin lamaannun, kun on niin paljon tehtäviä mitä pitäis tehdä. Sitten tuun vaan tänne vauvalle roikkumaan. 

Siivoatko kuitenkin? Minulla oli aikoinaan sekä opiskeluvaikeus että siivousvaikeus yhtä aikaa. 

Joo. Jos en oo palstalla, niin saatan vältellä opiskelua myös siivoamalla. 

Vierailija
79/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, vaikka se ei olisi ihan sääntöjen mukaista aina. Minusta roskakatoksissa voisi sallia  pienimuotoisen kierrätyksen. Usein se on kielletty, mutta olen myös nähnyt tähän tarkoitukseen olevan hyllyn parissakin taloyhtiössä. Siinä voisi olla sääntöjä, mitä hyllyyn saa jättää ja jos jokin asia olisi paikallaan useamman viikon niin sitten sen voisi heittää sekajätteesee

Tuohan ois loistava idea. Ei tarvis köyhienkään tilailla halpaa Temu-roskaa viihteen vuoksi, kun löytyis roskakatoksen kierrätyshyllystä aina ilmaiseksi jotain pientä kivaa piristämään. 

Vierailija
80/82 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilana Aallon kirja on ratkaisu juuri tähän ongelmaan. Kuuntelen tai luen sitä ja seuraan ohjeita. Ideana juurikin välttää lamaannus ja järjestää kotia pikkuisissa erissä. Käytännöllinen eikä "fanaattinen" tai ideologinen. Suosittelen!

ei siihe mitään kirjaa tarvita että heittää turhat roinat pois.

Taino,ehkä ne vähemmän vaativan alan asiantuntijat tarvii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi