Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina kun yritän siivota niin lamaannun koska tavaraa on ihan kamalasti,mitä tehdä?

Vierailija
29.11.2025 |

mitä tehdä?

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan yhden kaapin kerrallaan. Siivoan yhden kaapin päivässä. Vuoden kuluessa olen siivonnut kaapin lukuisia kertoja.

Konmarin mukaan kaikki samaan liittyvät tavarat tulee etsiä kaikista kaapeista ja ne kuuluu laittaa lopulta kaikki samaan paikkaan.

Vierailija
102/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ihan pieni tavoite: "siivoan tämän yhden kaapin yhden hyllyn" tai "siivoan tämän (pienen) alueen tästä oven edestä" tai "kerään likaiset astiat ja vien ne keittiöön" 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin tukien leikkausten takia muuttamaan pienempään ja halvempaan asuntoon, joten tavaraa on näennäisesti "liikaa", vaikka heitin sohvan ja tietokonepöydänkin kaatopaikalle. Joitain tavaroita koetin myydä mutta eihän tässä maassa enää mikään mene kaupaksi. Kunnossa olevaa, ja normaalitilanteessa rahanarvoista tavaraa ei kyllä kannata roskiinkaan heittää, joten asun sitten näennäisesti hordarikämpässä.

Olen samaa mieltä, että käyttökelpoista, sinänsä tarpeellista (ylimääräistä) tavaraa ei ainakaan roskiin laiteta. Pelkästään siksi, että oma pää ei kestä pientä kaaosta kaapeissa. Nuppi kuntoon ensin.

Kun ihminen on henkisesti tasapainossa, häntä ei haittaa pieni epäjärjestys, villakoirat nurkissa, maton hapsut sekaisin tai taulut vinossa. Mutta kun pää on kaaoksessa, se triggeröityy sinänsä harmittomista esteettisistä virheistä ja turhat tav

Ei se noinkaan ole. Siisti koti tuo minulle levollisuutta. Epäjärjestyksestä tulee jopa jonkinlaista ahdistusta. Toki olen itselleni diagnosoinut jonkinlaisen pakko-oireilun, mutta ei kukaan voi väittää etteikö siististä kodista tule mukava olo.

Se ei ole tervettä myöskään ettei tavarasta voi hankkiutua eroon, vaikka ei sitä tarvi. 

Vierailija
104/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroille oma paikka. Jonnekin kulmaan kestokassi ja laita sinne tavarat, joita et enää tarvi.

Mulla on viikkosiivous, esim ma siivoan aina keittiön paremmin, katson näkyykö likaa, putsaan kaappien ovet ja imuroin aterinlaatikon, tyhjennän tasot jne.

2 krt vuodessa tyhjennän kaikki kaapit, laatikot, putsaan ja laitan takaisin. Tässä menee keittiön kohdalla aikaa n 1,5 h, mutta tarkoittaa keittiö on aina siisti. Lisäksi perusjuttu, illslla, kun on syöty, jää keittiö puhtaaksi.

Ei kannata katsoa kokonaisuutta, vaan aloita yhdestä kphteesta

Vierailija
105/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin tukien leikkausten takia muuttamaan pienempään ja halvempaan asuntoon, joten tavaraa on näennäisesti "liikaa", vaikka heitin sohvan ja tietokonepöydänkin kaatopaikalle. Joitain tavaroita koetin myydä mutta eihän tässä maassa enää mikään mene kaupaksi. Kunnossa olevaa, ja normaalitilanteessa rahanarvoista tavaraa ei kyllä kannata roskiinkaan heittää, joten asun sitten näennäisesti hordarikämpässä.

Olen samaa mieltä, että käyttökelpoista, sinänsä tarpeellista (ylimääräistä) tavaraa ei ainakaan roskiin laiteta. Pelkästään siksi, että oma pää ei kestä pientä kaaosta kaapeissa. Nuppi kuntoon ensin.

Kun ihminen on henkisesti tasapainossa, häntä ei haittaa pieni epäjärjestys, villakoirat nurkissa, maton hapsut sekaisin tai taulut vinossa. Mutta kun pää on kaaoksessa, se triggeröityy sinänsä h

Itse aikoinaan jemmasin käyttökelpoista tavaraa ihan vaatehuoneen ylähyllylle. Kun tulintarvetta, otin sieltä. Tämä koski tietty tavaraa, jolle oli joskus käyttöä.

Tänä päivänä tällaistä ei ole ja jos tulee, laitan kiertoon. Saan usein kosmetiikkaa lahjaksi, esim shampoota, vartalovoiteita jne. Kaikki seuraavan purkin loputtua käyttöön ja viimeksi vein äidilleni hajuveden, jonka sain lahjaksi maahantuojalta

Vierailija
106/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä pitäisi tietää se aloitustaso niin voisi tulla parempia neuvoja. Jollain on koti täynnä tyhjiä pizzalaatikoita ja tyhjiä tölkkejä ja likaiset vaatteet ympäriinsä. Sellaiselle riittää usein että vaan hommaa pari pyykkikoria ja ottaa isoja muovipusseja joihin kerää tölkit ja roskat. Sitten on niitä joilla ei ole liikaa tavaraa mutta vaikeuksia laittaa tavarat paikoilleen, mistä aiheutuu sotkia. Toisilla taas on shoppailuongelma ja ostavat jatkuvasti uutta koska shoppailu on heille riippuvuus ja tuo sisältöä elämään, seurauksena käyttämättä jääneitä vaatteita ja tavaroita jotka tukkivat koko kodin. Keräilijät ja hamstraajat vielä asia erikseen.

Vierailija
107/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ongelmasi, että et jostain syystä pysty luopumaan niistä tavaroista? Kuten että ajattelet tarvitsevasi niitä vielä tilanteessa X tai olet saanut joltakin lahjaksi ja koet velvollisuudentunnetta säilyttää ne? Tai olet maksanut niistä sen verran paljon, että et halua luopua ilmaiseksi ja et jaksa alkaa myymään niitä?

Minulla on vähän tätä vikaa.

Vierailija
108/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lahjoitin pois Aku Ankan taskukirjoja kun eräs ystäväni antoi ne mulle. Jälkeenpäin tämä lahjoittaja kyselee multa mitä tein niille. Lahjoittajan ei kuulu kysellä enää mitään minne se tavara meni! Todella epäkohteliasta. Saaja saa vaikka tunkea roskiin lahjoitustavaran. Valehtelin että panin jemmaan. Ja jos vielä kyselee niin annan tiukan vastauksen. En taida ottaa vastaan tältä tyypiltä enää mitään. Eräs työkaverini on avustaja ja hän kertoi että jos asiakas haluaa heittää roskiin esim.maton niin sitä ei saa ottaa itelle, vaan heittää roskiin. Muuten syytetään varkaudesta. Näin on käynyt. Älytöntä kyllä.

Vierailija
109/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset kuvittelee että tavarapaljouden syynä on aina roskat jotka voi vaan dumpata roskikseen? 

Vierailija
110/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä aikuisten lasten jättämällä tavaroille ja vaatteille joita ei saa hävittää. Eivät mahdu heidän pieniin asuntoihin. Kun perhe on iso niin aika paljon ylimääräistä taloustavaraa, tekstiiliä, urheiluvälineitä sun muuta jää yhdelle ihmiselle kun lapset muuttavat omilleen. Tuntuu tarvi koskaan enää ostaa muuta kuin ruokaa ja vessapaperia, ehkä jotain pesuaineita sentään

Vierailija
111/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset kuvittelee että tavarapaljouden syynä on aina roskat jotka voi vaan dumpata roskikseen? 

Osalla tavaraongelmaisista on se tilanne, että ovat säilyttäneet joko ihan ilmeisiä roskia, säilyttäneet uusiokäyttöä varten liikaa esim. tyhjiä muovisia jäätelörasioita, tai sitten asunnossa on paljon sellaista tavaraa, jotka esim. kuolinpesien tyhjennyksiä tekevä firma heittää heti roskiin. Viimeiseen kategoriaan kuuluvat esim. monet tavalliset käyttöesineet, kuten tiskiharjat, saunaämpärit ja hiusharjat sekä astiat ja koriste-esineet, jotka eivät ole design-tuotantoa.

Aika monella tavarakaaosta aiheuttaa tarpeeton ostelu, kun samaan aikaan asunnosta ei poisteta mitään vanhoja tavaroita.

Vierailija
112/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätesäkki auki ja sinne kaikki mitä et pysty tai jaksa myydä/antaa pois, mutta joita et itse ole käyttänyt aikoihin. Toinen säkki tavaralle, jotka voi laittaa kierrätykseen, lahjoittaa kirpparille tai antaa eteenpäin (esim tiedät että joku tuttu tai sukulainen tarvitsee tai voisi haluta). Kolmas, todennäköisesti kaikista pienin, säkki myytävälle tavaralle. Jäljelle jäävät tavarat saa jäädä, mutta niitä pitäisi olla selkeästi alle neljäsosa koko volyymista.

Vierailija
113/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#naiset

#temu

#shein

Vierailija
114/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavaroille oma paikka. Jonnekin kulmaan kestokassi ja laita sinne tavarat, joita et enää tarvi.

Mulla on viikkosiivous, esim ma siivoan aina keittiön paremmin, katson näkyykö likaa, putsaan kaappien ovet ja imuroin aterinlaatikon, tyhjennän tasot jne.

2 krt vuodessa tyhjennän kaikki kaapit, laatikot, putsaan ja laitan takaisin. Tässä menee keittiön kohdalla aikaa n 1,5 h, mutta tarkoittaa keittiö on aina siisti. Lisäksi perusjuttu, illslla, kun on syöty, jää keittiö puhtaaksi.

Ei kannata katsoa kokonaisuutta, vaan aloita yhdestä kphteesta

Naiset ei kuulemma tykkää siivoamisesta ja nalkuttaa kun miehet ei tee sitä heidän puolestaan.

Vierailija
115/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennä ensin tavaraa. Vie kiertätykseen. Sitten siivoat.

Mutta miten kun se lamaannus iskee?

Aloita viemällä roskat. Jos olet ollut lamasssa pitkään, niitä on kertynyt. Ja musaa soimaan. 

Tää oli hyvä avaus. Monella on sama pulma, esim. mulla😀

Vierailija
116/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuvittelekaan että on sinänsä roskaa pelkästään, mutta jos sulla on tavaraa joka ei kelpaa kierrätykseen, kirppareille tai myytäväksi, tai et saa aikaiseksi niitä tällä tavalla laittaa kiertoon, niin roskiinhan se lopulta on laitettava kuitenkin. Vai mihin ne sitten menee, kun eivät itsestään häviä. Tavarapaljouteen kun ei auta muu kuin siitä tavarasta eroon hankkiutuminen.

Vierailija
117/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni pari vuotta noin ja sitten havahduin siihen, että olen entisestä pahemmassa "suossa". Töissä vitkuttelin todella myöhään. Lähdin syömään ja kiertelin kaupungissa. Ahdisti mennä kotiin, kun se o li niin sekaisin. Itamyöhään, että suoraan nukkumaan ja aamulla suihkun kautta töihin. Pyysin apua. Hävetti aivan saakelisiti, mutta tunnustin, etten pärjää yksin. Edes vähän jos saisin...

Siskoni tuli ja noitus ja haukku ja sätti. Ahdistuin enemmän,mutta kyllä se sitten ymmärsi tilanteeni ja minkä paskavuoren edessä olen. Hän hommas hanskat, jätesäkkejä ja isoja säilytyslaatikoita. Tavara kerrallaan käytiin läpi.

Kyllä mulla esim keittiö ja veski on kunnossa, mutta kaikki muu... Makkarissa niin paljon kaikkea, ettei sänkyä enää näkynyt, joten mähän sitten siirryin sohvalle nukkumaankin lopulta. Kunnes olkkarin olin saanut "kaatopaikaksi".

Työssäkäyvä nainen kuitenkin suht hyvä palkkainen. Joten kun saatiin vuoden !!! aikana raakattua tavarat kierrätykseen, kirpparille ja talteen, niin sitten tilasin siivousfirman. Kyllä heilläkin riitti jynssättävää muutaman tunnin verran. Tok pyysin myös keittiön ja veskin siivouksenkin, kaappeineen päivineen. Suursiivous. 

Sen jälkeen olen ostanut siivouksen kahdesti kuussa. En enää häpeile sitäkään. Saanpahan reilusti huilattua, puhtaassa kodissa. Enkä enää osta vaatteita tai koriste-esineitäkään. Lakanoita voi myös pestä, eikä ostaa vaan uusia. ;) Astioita on nyt vain omaan ja parin vieraan tarpeeseen, ei koko klaanille. En mä tee viidelä soppakulholla mitään, kun kattilakin on keksitty. 

Eli mulla on jäänyt rahaakin säästöön. Ennen se oli täysi mahdottomuus, kun oli ihanat bootsit stokkalla. En ole elänyt yli varojeni, mutta kädestä suuhun, kun kaikkea pitää olla. Muka. Systeri sai kaikki lähtevät tavarat. Osan vei kierrätykseen, osan otti itselleen ja teineilleen ja osan myi. Ihan sama, pääasia, että tää kämppä on nyt tyhjä ja siisti. Rakkaillehan ne meni. :) Käyvät kylässäkin nyt viikottain. Tehtiin semmoinen sopimus, pitävät mua hulttiota tiukemmalla silmällä. Sen lapsetkin ovat tulleet taas läheisiks. <3 Eikä sisko ole äidille juorunut, sen haukkumisia en jaksa.

Vierailija
118/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorikin valloitetaan askel kerrallaan. Keskitytään sen osuuden päihittämiseen, missä kullakin hetkellä on.

Vierailija
119/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä aikuisten lasten jättämällä tavaroille ja vaatteille joita ei saa hävittää. Eivät mahdu heidän pieniin asuntoihin. Kun perhe on iso niin aika paljon ylimääräistä taloustavaraa, tekstiiliä, urheiluvälineitä sun muuta jää yhdelle ihmiselle kun lapset muuttavat omilleen. Tuntuu tarvi koskaan enää ostaa muuta kuin ruokaa ja vessapaperia, ehkä jotain pesuaineita sentään

Kai niitä muutaman vuoden voi säilyttää, mutta sitten kohteliaasti alkaa kysellä, laitetaanko eteenpäin vai ottaako lapsi tavaransa itselleen. Omat vanhempani toimivat näin ja se oli ihan ok. Sängynaluslaatikoihin ja vastaaviin saa kyllä mahtumaan yllättävän paljon. Jos lapset eivät tavaroita ota, ovatko ne tarpeellisia heille?

Vierailija
120/146 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennä ensin tavaraa. Vie kiertätykseen. Sitten siivoat.

Mutta miten kun se lamaannus iskee?

No päätät, että aloitat tästä kaapista tai tästä nurkasta tai tästä kasasta ja käyt sen läpi. Sitten pidät tauon tai siirryt seuraavaan kaappiin, nurkkaan tai kasaan. Ei vuortakaan valloiteta hyppäämällä suoraan helikopterista huipulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän