Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei vain kiellettäisi tai lopetettaisi joulua?

Vierailija
29.11.2025 |

Kun ei sitä kukaan muutenkaan halua ja jaksa kuitenkaan juhlia vaan kaikki uupuu ja kuormittuu pakon alla kun pitää ahertaa ja puurtaa jotta voi teeskennellä vaihtavansa arjesta juhlaan ylläpitävänsä pölyisiä perinteitä. Sen sijaan voisi heittää kaiken ja koko joulun ajan kerrasta romukoppaan koko maan laajuisesti ja muuttaa se tavalliseksi arjeksi ja työpäiviksi ilman merkitystä. Mutta siihen asti se saa odottaa ja tänä aattona jokainen voisi vain pukeutua pieruverkkareihinsa, tilaa ruoaksi vain joulupitsan ja on sen jälkeen kuin mitään joulua ei koskaan olisi ollut olemassakaan.

Kommentit (131)

41/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joulu on päivä siinä missä muutkin päivät. Ne jouluttaa ketkä tykkää jouluttaa. Sitä stressaamista ja väkisin juhlimista en kyllä ymmärrä. Mutta ei sitä nyt kieltää tarvii. Eihän kaikki juhli synttäreitäkään vaikka tapana oliskin juhlia.

Vierailija
42/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu pitää kieltää, ettei se loukkaa vähemmistöjä.

Enemmistön tunteet ja hyvinvointi se tässä on vaakalaudalla kun kaikki vaan valittaa miten joulu stressaa ja pitää tehdä kaikkea sen eteen ja siivota ja ei olisi rahaa mutta pakko ostaa kaikenlaista ja sietää sukulaisia jotka on perseestä ja lapset on kiittämättömiä lahjoista ja muut antaa vääriä lahjoja ja köyhien lapset toivoo puhelimia Joulupuu-keräyksessä ja ruoka on pahaa tai meni pilalle ja joku sukulainen kehtaa olla vegaani ja kaikki päättyy humalaisten aikuisten riitaan ja avioerohakemukseen. Joskus ihan tosissaan mietityttää että tykkääkö tää porukka joulusta ollenkaan ja miksi ne kaikki joulun hyvät arvot näkyy vain niissä juhlapuheissa.

Jäkä jäkä. Jos joulusta ei oikeasti pidettäisi, sen viettäminen olisi hiipunut jo kauan s

Ensimmäinen joulumielinen pillastui kun pyhää lehmää sohaistiin kieli poskella. Nuo kaikki listatut asiat on täällä AV:llakin toistuvia aiheita joka vuosi. Minähän en sanonut mitään omasta joulunvietostani kun sinä jo kiirehdit haukkumaan jouluvihaajaksi. Mutta tässä sinulle: minäkin vietän joulua. En vain sillä tavalla että pitäisi tulla aattona tänne raivoamaan mikä kaikki on pielessä.

Uskallan väittää että joulu on monelle pelkkä epämiellyttävä traditio josta ei osata päästää irti eikä halutakaan, koska mitä suku, perhe ja lapsetkin sanoisi. Vaikka kaikki saattaisi olla tyytyväisempiä ilman. Tämä ei ole käsky vaan kehotus peilata, mikäli tapanasi on raivota joulun alla Av:lla tai muualla. Pipo näyttääkin olevan kireällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna hyvä ruoka, muutoin ei kannata tuhlata.

Vierailija
44/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin inhoan joulua, tosin juhannusta vielä enempi, teeskentelevää lässytystä ja rahantuhlausta koko juttu.

Vierailija
45/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit liittyä niiden Saksan muslimien joukkoon. Siellä ne meuhkaa toreilla kuinka joulu ei ole islamilainen juhla. Ostanko lentolipun?

Ei se ole suomalaistenkaan juhla vaan kristillistä oakkotuoutusta ja tuontitavaraa. Joululauluissa rääytään Jeesus-lapsista, joulukuusi kuvastaa paratiisin puuta ja joululahjojen antaminen on vertauskuva siitä että se muurari rabbi Jeppe muka oli lahja koko maailmalle. Ja se kinkku ja laatikotkin on kai jotain uskovaisten soopaa ja koiranruokaa.

Sehän on nimeään myöten pakanallista alkuperää.

Vierailija
46/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikalla on parempi työskennellä kuin kone ilman ainuttakaan vapaahetkeä? Ymmärrät kai, että jos joskus tulet koneiden korvaamaksi, et saa mitään myönnytyksiä tai tunnustusta siitä, että tuhlasit elämäsi sorvin ääressä, vaan sinut korvataan joka tapauksessa? Ja kun olet elämäsi ehtoopuolella, toivoisit varmasti että olisi käyttänyt aikaasi muuhunkin kuin työntekoon silloin kun vielä jaksoit liikkua ilman apua.

Ja jos kaikesta huolimatta haluat olla työn sankari, niin ole hyvä. Mutta anna meidän muiden elää toisin.

Vierailija
47/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen valitsee itse viettääkö joulua vai ei. 

Valitettavasti se ei ihan mene noin. Moni viettää joulua pitääkseen perhesuhteet edes jossain kuosissa. Itse olen saanut sumplittua niin, että juhlin lapsuuden perheen kanssa päivä-pari ennen aattoa, ja sitten lento lämpöön. Tämä on paras kompromissi, johon pystyn. Ainoastaan ulkomailla asumisjaksoina olen kokonaan onnistunut skippaamaan joulun. 

Vierailija
48/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joulu on joulu kuusineen ja bileineen, eikä mikään aavikon mukajumalanpojan eli psykoosipotilaan ylistysjuhla

ja ramadaani voi myös painua takasi aavikolle luolaansa nussimaan pikkulapsia kuten psykoosipotilas aka profeetta aikoinaan

Joulu on nimenomaan Jeesuksen syntymäpäiväjuhla, ilman häntä ei mitään joulua olisi olemassakaan. Siihen on kylkiäisenä sitten tullut sen verran kaikkea muuta, että siitä voi kyllä jokainen löytää itselleen jotain mieluista, jos ei uskonto nappaa.

Ramadan on muslimien paastojuhla ja sen viettäminen ei ole meiltä muilta pois. Antaa heidän pitää perinteensä.

Vierailija
49/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä joulussa viehättää? Ylimääräinen rahanmeno?

Laulut, koristeet, yhdessä olo, lahjat, sauna, kinkku, pimeyden keskelle tuleva valo ja ilo, hengellisyys, Joulupukki, vapaapäivät.... Riippuu keneltä kysyt.

Vierailija
50/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Joulu on masentava juhla. Ne biisit. Etenkin ne. Kauhea stressi kaikilla. Ihmiset pyörii kuin pässit ympäri kauppoja jonkun tavaran perässä ostaa lahjaksi. Saaja vie sen kirpputorille 3 pv myöhemmi. Itse pyrin siihe että ostan stn minkä tarviin. En turhaa tavaraa itel eikä muille. 

Huono idea kieltää juhla kaikilta vain koska sinä et siitä pidä. Jätä muut rauhaan ja ole itse rauhassa viettämättä joulua, ei se ole sen vaikeampaa.

Vierailija
51/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. Joulu on masentava juhla. Ne biisit. Etenkin ne. Kauhea stressi kaikilla. Ihmiset pyörii kuin pässit ympäri kauppoja jonkun tavaran perässä ostaa lahjaksi. Saaja vie sen kirpputorille 3 pv myöhemmi. Itse pyrin siihe että ostan stn minkä tarviin. En turhaa tavaraa itel eikä muille. 

Huono idea kieltää juhla kaikilta vain koska sinä et siitä pidä. Jätä muut rauhaan ja ole itse rauhassa viettämättä joulua, ei se ole sen vaikeampaa.

Miksi reagoitte kuin tämä AV:n keskustelu olisi joku eduskunnan pöydällä oleva ehdotus? Rauhoittukaa. Ei kaikkea tarvitse ottaa noin tosissaan.

Vierailija
52/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa on kuitenkin pakko ostaa kaupassa ja siellä jos missä ei pääse pakoon joulua ja hulluja ihmisiä. Kotiin tilaaminen maksaa myös.

Vierailija
53/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu pitää kieltää, ettei se loukkaa vähemmistöjä.

Enemmistön tunteet ja hyvinvointi se tässä on vaakalaudalla kun kaikki vaan valittaa miten joulu stressaa ja pitää tehdä kaikkea sen eteen ja siivota ja ei olisi rahaa mutta pakko ostaa kaikenlaista ja sietää sukulaisia jotka on perseestä ja lapset on kiittämättömiä lahjoista ja muut antaa vääriä lahjoja ja köyhien lapset toivoo puhelimia Joulupuu-keräyksessä ja ruoka on pahaa tai meni pilalle ja joku sukulainen kehtaa olla vegaani ja kaikki päättyy humalaisten aikuisten riitaan ja avioerohakemukseen. Joskus ihan tosissaan mietityttää että tykkääkö tää porukka joulusta ollenkaan ja miksi ne kaikki joulun hyvät arvot näkyy vain niissä juhlapuheissa.

Jäkä jäkä. Jos joulusta ei oikeasti pid

Uskalla väittää mitä haluat. Julkean väittää vastaan, että olet selvässä vähemmistössä sen kanssa, että joulua inhottaisiin ja pidettäisiin vain välttämättömänä pahana ja täysin väärässä sen suhteen että muka kaikki olisivat helpottuneita jos siitä luovuttaisiin. Stressi sen valmistelusta on kiistatta älytöntä, mutta kokonaisvaltainen luopuminen olisi kuolleena syntynyt idea. Pipo on kireällä kyllä vähintään yhtä paljon sinulla itselläsi, jos koet vakavasto otettavaksi ideaksi joulusta luopumisen kokonaan vain omien ikävien kokemustesi perusteella.

Vierailija
54/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itekin inhoan joulua, tosin juhannusta vielä enempi, teeskentelevää lässytystä ja rahantuhlausta koko juttu.

Mieluummin niiden kanssa kuin kokonaan ilman, elämä on tarpeeksi kurjaa jo muutenkin.

Vierailija
55/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa viettää joulua tai olla viettämättä. Itselläni vuosien varrelta monia "raatamis-jouluja" pienellä budjetilla ja siitä syystä kaikki alusta asti itse tehden, kun ei raha tahtonut riittää. Vuorotyöläisenä  kävi useasti myös niin, ettei vapaata tahtonut saada joulun aikaan joten joulusiivouksen sai tehdä viimetingassa, välillä vielä yömyöhään asti.

Lapset varttuivat, suvun vanhukset siirtyivät ajasta ikuisuuteen. Muutama joulu matkusteltiin maailmalla puolison kanssa kahdestaan. Nyt on jo useampi joulu mennyt ihan rauhassa, ketään ei ole joulupöytään enää kutsuttu, tulla saa ja jouluista tarjottavaa löytyy, mutta mihinkään joulustresseihin emme enää osallistu. 

Vierailija
56/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellä itseltäsi vaan tai perusta yhdistys osoittamaan kaduille mieltä.

Vierailija
57/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit liittyä niiden Saksan muslimien joukkoon. Siellä ne meuhkaa toreilla kuinka joulu ei ole islamilainen juhla. Ostanko lentolipun?

Ei se ole suomalaistenkaan juhla vaan kristillistä oakkotuoutusta ja tuontitavaraa. Joululauluissa rääytään Jeesus-lapsista, joulukuusi kuvastaa paratiisin puuta ja joululahjojen antaminen on vertauskuva siitä että se muurari rabbi Jeppe muka oli lahja koko maailmalle. Ja se kinkku ja laatikotkin on kai jotain uskovaisten soopaa ja koiranruokaa.

Sehän on nimeään myöten pakanallista alkuperää.

Ei ole. Joulu on Jeesuksen syntymäjuhlan ja roomalaisten Saturnalia-juhlan fuusio. Eli osin kristillinen ja osin pakanallinen.

Vierailija
58/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun ole pakko juhlia joulua jos et halua

Vierailija
59/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen valitsee itse viettääkö joulua vai ei. 

Valitettavasti se ei ihan mene noin. Moni viettää joulua pitääkseen perhesuhteet edes jossain kuosissa. Itse olen saanut sumplittua niin, että juhlin lapsuuden perheen kanssa päivä-pari ennen aattoa, ja sitten lento lämpöön. Tämä on paras kompromissi, johon pystyn. Ainoastaan ulkomailla asumisjaksoina olen kokonaan onnistunut skippaamaan joulun. 

Eli olet onnistunut kuitenkin, Tuohan on juuri se sopivin mahdollinen tapa, saat viettää sen ajan miten huvittaa muttet pilaa muiden juhlamieltä.

Vierailija
60/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna saa vatsansa täyteen puuroo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme