Miksi ei vain kiellettäisi tai lopetettaisi joulua?
Kun ei sitä kukaan muutenkaan halua ja jaksa kuitenkaan juhlia vaan kaikki uupuu ja kuormittuu pakon alla kun pitää ahertaa ja puurtaa jotta voi teeskennellä vaihtavansa arjesta juhlaan ylläpitävänsä pölyisiä perinteitä. Sen sijaan voisi heittää kaiken ja koko joulun ajan kerrasta romukoppaan koko maan laajuisesti ja muuttaa se tavalliseksi arjeksi ja työpäiviksi ilman merkitystä. Mutta siihen asti se saa odottaa ja tänä aattona jokainen voisi vain pukeutua pieruverkkareihinsa, tilaa ruoaksi vain joulupitsan ja on sen jälkeen kuin mitään joulua ei koskaan olisi ollut olemassakaan.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Mikään juhlapäivä ei ole turha, jos siitä saa palkallisen vapaapäivän. Jokaisen oma asia on miten päivänsä viettää.
No ei se sentään kaikilla ole palkallinen vapaapäivä. Meillä esim se on työpäivä, ja ihan normaali palkalla, niille, keille työvuoro sattuu. Ei ole mitään lisiä jouluna, vertautuu arkipäivään.
En luota henkilöön kenen sanavarastossa esiintyy pieruverkkarit. Samaa sarjaa kuin ketä tarkoitettaessa kuka.
Sä voit ihan vapaasti olla viettämätä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi itse valita viettääkö joulua.
Miksi pakotetaan sietämään ja kärsimään siitä että muut viettävät joulua?
Ei kukaan pakota. Senku pysyt omassa kämpässä koko joulun ajan. Ruuatki voit tilata kotiisi.
Vierailija kirjoitti:
Entäs me ateistit joita ei kiinnosta joulut eikä pääsiäiset eikä sen enempää kirkon mitkään muut uskonnolliset ja kristilliset juhlat?
ihan vapaasti voit olla viettämättä näitä juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen valitsee itse viettääkö joulua vai ei.
Minulle joulu on keskitalven juhla, joka ajoittuu perinteisesti vuoden pimeimpään ajankohtaan ollen osa vuodenkiertoa. Sillä ei ole minulle mitään erityistä uskonnollista merkitystä enkä koe Joulupukin hahmoa häiritsevänä. Nykyisin yhdistän joulun lähinnä tiettyihin perinneruokiin, jotka saa helposti hankittua valmiina vaikkapa K-Citymarketista tai muusta riittävän isosta kaupasta. Olen ostanut yleensä kinkku- ja kalkkunarullat eri päiville sekä porkkana- ja lanttulaatikkoa ja tehnyt itse riisipuuron Kiehu-maidosta. Pidän myös Annasin ohuista sydämenmuotoisista piparkakuista. En aio ottaa mitään ylimääräistä stressiä joulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa millaisen adressin lährtän edukunnalle, että suuret juhlapyhät saadaan rauhoitettua. Varsinkin joulupäivät ja pitkäperjantai ja pääsiäispäivä ovat tärkeitä rauhoittumisen aikoja.
Vasemmiston ei kristityt nyt tietysti suurin joukoin on vastustamassa.
Yhdyn tähän. Lisäksi pakanalliset menot keistillisinä juhlina tulisi kieltää kuten esimerkiksi noidat ja virpominen pääsiäisenä. Se on kristinuskoa loukkaavaa ja häpäisevää ilkityötä ja jumalanpilkkaa.
HohVtunHoijaa taas🥱Menkääs hihhulit vaikka lukeen sitä homehtunutta satukirjaanne ja antakaa ihmisten uskoa ja elää, kuten haluavat.
Siis ajankohtaista faktakirjaa. Ja kyllä, saat mennä ihan vapaasti ikuiseen kadotukseen. Tämähän on täysin vapaa
Kadotuksesta ei ole mitään todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi viettää just omanlaisensa joulun. On monia, joita joulu ei stressaa lainkaan. Vuoden odotetuin kristillinen juhla. Kristillisessä maassa sitä vietetään aina.
Eikö pääsiäisen pitäisi olla se tärkein kristillinnen juhla, sillä joulun keskeisin hahmo on se ikivanha mies, joka asuu Korvatunturilla ja liikkuu porojen vetämällä reellä. Hän on samalla kautta aikojen tunnetuin suomalainen.
On tehtävä oikeita valintoja, jotta islam ei korvaa meidän uskontoamme, kulttuuriamme ja demokratiaamme. Juutalais-kristillinen kulttuuri on meidän kulttuurimme pohja.
Ranska tulee olemaan muslimienemmistöinen maa muutamassa vuosikymmenessä. Ruotsi on jo tuhon tiellä. Meillä on vielä pienen pieni mahdollisuus pelastaa oma kulttuurimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit liittyä niiden Saksan muslimien joukkoon. Siellä ne meuhkaa toreilla kuinka joulu ei ole islamilainen juhla. Ostanko lentolipun?
Ei se ole suomalaistenkaan juhla vaan kristillistä oakkotuoutusta ja tuontitavaraa. Joululauluissa rääytään Jeesus-lapsista, joulukuusi kuvastaa paratiisin puuta ja joululahjojen antaminen on vertauskuva siitä että se muurari rabbi Jeppe muka oli lahja koko maailmalle. Ja se kinkku ja laatikotkin on kai jotain uskovaisten soopaa ja koiranruokaa.
Ihan sama mitä ajattelet joulusta, se kuitenkin kuuluu meidän kulttuuriimme ja sitä kulttuuria kannattaa vaalia koska joku päivä sen on korvannut islam.Olet oikeassa siinä, että se on osa kulttuuriamme ja monet viettävät sitä joka tapauksessa, ihan v
Vierailija kirjoitti:
Jokainen valitsee itse viettääkö joulua vai ei.
Kannattaisi ottaa selville sen pakanajuhlan alkuperä, hirveät tavat ja pakanallisuus, sitten miettiä miten isokirja suhtautuu siihen! Uteliaisuudesta kysyn, joko sana joulu löytyy uusista RAAMATUN KÄÄNNÖKSISTÄ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yulea ja saturnaliaa ei olisi sulautettu jouluksi kutsuttuun traditioon alunperinkinkään jos joulu ei olisi millään tavalla Jeesuksen syntymäjuhla. Silloin nuo juhlat olisi vain kielletty ja hävitetty.
Niitä ei pystytty kieltämään ja hävittämään, koska kansa vietti niitä joka tapauksessa. Ai
Ja lopputuloksen on joulu. Onko väliä mikä sen alkuperä on?
Kristityille sillä yleensä on suuri merkitys siihen asti kun heitä muistutetaan joulun pakanallisesta merkityksestä.
Älä yleistä. Olen itse kristitty ja hyvin tietoinen joulun pakanallisesta alkuperästä. Enkä ole koskaan antanut sen häiritä.
No mitä virkaa on sitten kuulua eikö alkukristittyjä juuri varoitettu..!
Voihan sitä joulua viettää vaikka pimeän keskitalven valonjuhlana ilman uskonnollista ajatusta.
Kaikki ei kuormitu joulusta. Minusta on ihanaa ostaa lahjoja ja leipoa pipareita. Myös kodin koristelu ja jouluaskartelu on hauskaa.