Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntosalilla käyvät naiset: kuinka painavat painot maastavedossa?

Vierailija
29.11.2025 |

Itsellä 10kg (siis molemmin puolin). Miten sinulla? 

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkka 162 kg. Itse nyt n.60 kg Kisoihin yritän painoa alas.

Vierailija
42/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maastavedon kanssa kannattaa miettiä jo etukäteen, että mihin painoon lopettaa painojen kasvattamisen.

Loppuelämä selkäoireisena ei ole sen arvoita.

Jestas mikä kommentti. Elämässä kannattaakin kaikki jättää tekemättä sen takia, ettei vain mitään pahaa tapahdu. Selkäoireisia löytyy paljon sellaisista mitkä ei ole ikinä kuntosalilla käynetkään, kun lihasta ei ole.

Vetelen sen 5x5x150kg yksi sarja ilman vyötä.

Selitähän hyvin tarkkaan, miksi pitäisi leikkiä enemmän? Saan kyllä pesukoneen yksinäni kolmanteen kerrokseen, mutta jos vähänkään horjahtaa repii ne mahtavat salilihakset takuulla jotain paskaksi, koska ei ole harjoiteltu tavaroiden kantamista.

Harrastustaustaa on yli 25v ja monet kerrat on ne salilihakset aiheuttaneet loukkaantumisia, mutta aina salin ulkopuol

Mikset sitten harjoittele tavaroiden kantamista jos se on noin tarpeellista elämässä? Ei maastaveto treenaa tosiaan tuota, ehkä joku voimamieslajien säkinkanto olisi enemmänkin oikea laji?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä painoinen tanko?

Itselläni on nykyään tanko + painot yhteensä 70 kg, jolla teen 4 * 8 toistoa. Olen jumiuttanut tuossa aika kauan

No jos teet aina samoilla painoilla samanlaista sarjaa, niin tottakai se kehitys tyssää nopeasti ja jää jumiin. Jos haluaa lisätä painoja, niin pitää treenata sen mukaisesti.

Juuri noin. Pitkät sarjat kasvattaa lihaskestävyyttä, mikä on hyvä asia sekin. Mutta jos haluaa kasvattaa maksimilihasvoimaa, niin pitää nostaa viimeinen sarja niin suurella painolla kuin ikinä jaksaa, tai oikeastaan niin suurella, että sitä ei enää saa menemään. Vain siten lihas saa impulssin, että siltä tarvitaan lisää maksimivoimaa, ja vain siten tulos lähtee nouseman.

Itse haaskasin vuosia hukkaan, kun treenasin jotain 10x toistoa, ja vasta sitten lisää painoa, kun tuo 10x menee. Toinen tärkeä juttu on, että syö tarpeeksi, jotta elimistö saa energiaa.

Vierailija
44/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä se selkä voi mennä rikki. Itse en lähtisi treenaamaan mitään maastavetoa ollenkaan. 

Niin ja jos kerran lihakset ei kasva niin miksi tuota ylipäätään tehdään? Oon ihan tyytyväinen pienten painojen ja suuren toistomäärän treeniini. 

Kyllä sen selän saa helpommin rikki kun ei ikinä treenaa maastavetoa.

Mahtava liike, joka opettaa ja mahdollistaa nostamaan painavia asioita lattiatasolta jaloilla vatsaontelon paineella alaselkää tukien, mutta järki pitää olla päässä.

Yksi typerimpiä lajeja alkaa pullistelemaan ja kilpailemaan.

Vierailija
45/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä painoinen tanko?

Itselläni on nykyään tanko + painot yhteensä 70 kg, jolla teen 4 * 8 toistoa. Olen jumiuttanut tuossa aika kauan

No jos teet aina samoilla painoilla samanlaista sarjaa, niin tottakai se kehitys tyssää nopeasti ja jää jumiin. Jos haluaa lisätä painoja, niin pitää treenata sen mukaisesti.

Juuri noin. Pitkät sarjat kasvattaa lihaskestävyyttä, mikä on hyvä asia sekin. Mutta jos haluaa kasvattaa maksimilihasvoimaa, niin pitää nostaa viimeinen sarja niin suurella painolla kuin ikinä jaksaa, tai oikeastaan niin suurella, että sitä ei enää saa menemään. Vain siten lihas saa impulssin, että siltä tarvitaan lisää maksimivoimaa, ja vain siten tulos lähtee nouseman.

Itse haaskasin vuosia hukkaan, kun treenasin jotain 10x toistoa, ja vasta sitten lisää painoa, kun tuo

Ei tarvi, mutta fiksumpaa kuitenkin tehdä se viimeinen sarja failiin kuin ensimmäisestä alkaen jokainen sarja. :D

Saliharjoittelun perustahan on, että haaskaa ensin säännöllisesti sen pari vuotta eikä lopeta leikkiä kesken. Aloittelija saa kokemusta, tuloksia ja perusvoimaa kunhan vaan menee sinne salille ja tekee siellä jotain.

Vierailija
46/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheita salimarttoja täällä.

Vierailija
47/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-80kg. 

Vierailija
48/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä joku ajattelee hyötyvänsä 40kg nostelusta maastavedossa? Mä nostan naisena tuon penkkipunnerruksessa! Enkä todellakaan ole mikään kovakuntoinen salihirmu.

Siitä hyötyy siten, että oppii liikkeen oikean tekniikan, minkä jälkeen voi ruveta vähitellen kasvattamaan painoja. Ja kyllä se kevyidenkin painojen nostaminen on lihaskunnolle aina parempi kuin sohvalla makaaminen.

Olen eri mieltä. Samalla logiikalla tekniikkaa voisi harjoitella vaikka ilmaharjoitteluna, mutta se ei oikeasti toimi. 40kg on aivan liian vähän tekniikan harjoitteluun. Ja tuo sohvalla makaaminen on muutenkin ihan älytön kommentti. En näe mitään järkeä mennä salille puuhastelemaan vain jotain, ei siinä kehity mihinkään. 

Minä olen puolestani eri mieltä viimeisen kommentoijan kanssa. Kun menin (miespuolisen) kehonrakentajavalmentajan vetämälle kuntosalikurssille, harjoittelimme jalkakyykyn tekniikkaa aluksi pelkän kepin kanssa. Vähän myöhemmin siirryimme käyttämään 15 kg:n tankoa ja siitä sitten viikkojen kuluessa isompiin painoihin. Maastavedon tekniikkaa ei oikein pysty harjoittelemaan kepin kanssa, mutta 40 kg paino on siihen naiselle alkuun ihan hyvä. Ja vuoden päästä on ihan sama, vaikka olisikin käyttänyt liian pientä painoa alkuun 6 viikkoa turhan pitkään.

Ei ole mitään järkeä jäädä hinkkaamaan pienillä painoilla vuosikausiksi, mutta parin ekan kuukauden aikana on paljon tärkeämpää oppia oikea tekniikka ja saada salilla käymisestä säännöllinen tapa.

Vierailija
49/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä joku ajattelee hyötyvänsä 40kg nostelusta maastavedossa? Mä nostan naisena tuon penkkipunnerruksessa! Enkä todellakaan ole mikään kovakuntoinen salihirmu.

Siitä hyötyy siten, että oppii liikkeen oikean tekniikan, minkä jälkeen voi ruveta vähitellen kasvattamaan painoja. Ja kyllä se kevyidenkin painojen nostaminen on lihaskunnolle aina parempi kuin sohvalla makaaminen.

Olen eri mieltä. Samalla logiikalla tekniikkaa voisi harjoitella vaikka ilmaharjoitteluna, mutta se ei oikeasti toimi. 40kg on aivan liian vähän tekniikan harjoitteluun. Ja tuo sohvalla makaaminen on muutenkin ihan älytön kommentti. En näe mitään järkeä mennä salille puuhastelemaan vain jotain, ei siinä kehity mihinkään. 

Minä olen puol

On tämä nyt älytön aika, että pitää käyttää viikkoja siihen, että tankoon voi laittaa edes yhtään painoa, jalat on kuitenkin kehon vahvin lihas. Jostain se kurssin sisältö pitää tietysti repiä, että se tuo vetäjälle rahaa. 

Vierailija
50/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On tämä nyt älytön aika, että pitää käyttää viikkoja siihen, että tankoon voi laittaa edes yhtään painoa, jalat on kuitenkin kehon vahvin lihas. Jostain se kurssin sisältö pitää tietysti repiä, että se tuo vetäjälle rahaa. "

Taisin jättää mainitsematta, että osallistuin tuolle kurssille vuonna 1987. Viimeistään tässä vaiheessa tajuaa hyvin, että on täysin samantekevää, edistyikö noiden muutaman ensimmäisen viikon aikana vähän hitaammin vai mahdollisimman nopeasti. Ne ekat viikot loivat kuitenkin pohjan seuraavien vuosien harjoittelulle.

Vierailija
51/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On tämä nyt älytön aika, että pitää käyttää viikkoja siihen, että tankoon voi laittaa edes yhtään painoa, jalat on kuitenkin kehon vahvin lihas. Jostain se kurssin sisältö pitää tietysti repiä, että se tuo vetäjälle rahaa. "

Taisin jättää mainitsematta, että osallistuin tuolle kurssille vuonna 1987. Viimeistään tässä vaiheessa tajuaa hyvin, että on täysin samantekevää, edistyikö noiden muutaman ensimmäisen viikon aikana vähän hitaammin vai mahdollisimman nopeasti. Ne ekat viikot loivat kuitenkin pohjan seuraavien vuosien harjoittelulle.

On tämä aloittelijalle silti täysin ajanhukkaa, normaalilla liikkuvuudella pitäisi päästä kyykkyyn jo ihan luonnostaan. En ymmärrä miksi aloittelijan pitäisi tuhlata viikkoja ja kuukausia jonkun tekniikan hieromiseen, huomattavasti nopeamminkin on mahdollista oppia jos hallitsee kehoaan yhtään. 

Sama kuin menisi autokouluun ja istuttaisiin autossa kädet ratissa useita viikkoja autoa edes käynnistämättä. 

Vierailija
52/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä aloittelijalle silti täysin ajanhukkaa, normaalilla liikkuvuudella pitäisi päästä kyykkyyn jo ihan luonnostaan. En ymmärrä miksi aloittelijan pitäisi tuhlata viikkoja ja kuukausia jonkun tekniikan hieromiseen, huomattavasti nopeamminkin on mahdollista oppia jos hallitsee kehoaan yhtään. 

Sama kuin menisi autokouluun ja istuttaisiin autossa kädet ratissa useita viikkoja autoa edes käynnistämättä

Tottakai jokainen terve ihminen pääsee kyykkyyn luonnostaan. Tekniikkaharjoittelua käytetään siihen, että opitaan pitämään liikkeessä esim. polvet ja selkä oikeassa asennnossa ennen kuin lähdetään lisäämään raskaita painoja. Parempi autokouluvertaus olisi se, että ajetaan ensin simulaattorilla eikä lähdetä ekalla ajokerralla suoraan ruuhka-aikaan Mannerheimintielle.

Vierailija
53/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä painoinen tanko?

teeppä sillain että joka viikko vähennä yksi toisto ja nosta vähän sarjapainoa painoa niin nousee enemmän. varovaisuutta tottakai ja hyvät lämmitelyt yms

vko 1: 4x8

vko 2: 4x7

vko 3: 4x6 

vko 4: 4x5 jne edespäin.

myös voi tiputtaa yhden tai jopa kaksi sarjaakin pois loppua kohden eli 3-2x3...

Vierailija
54/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suurinosa netissä on... jokanen mieskin nostaa vähintään sen 400 maasta netissä.

Vierailija
55/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein viimeeksi 5x5 sarjan. Ensimmäinen oli 30kg ja viimeinen 50kg. Sillä jäi muutama toisto vielä varastoon mutta tuskin olisin saanut 10 sarjaa tehtyä. 2 toistoa olen tehnyt 60kg:lla, olisi varmaan mennyt vähän enemmänkin.

Seuraavan kerran kun on mave ohjelmassa, aloitan isommalla ja toistojen määrästä riippuen jatkan yli 50 kiloon. Sen verran aloittelija olen että pakko vähän testata painoja millä onnustuu. Esim. shoulder pressissä 4x menee vasta 20 kg kun ylävartalo on heikko. Mutta seuraavalla kerralla kokeilen 22 kilolla 😊

Vierailija
56/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suurinosa netissä on... jokanen mieskin nostaa vähintään sen 400 maasta netissä.

Naisillekin on säännöllinen voimaharjoittelu ihan mahdollista, ja saavuttaa n. 2/3 miesten voimatasoista. Tuo 400 kg ei vain ole mikään tavismiestenkään tulos, jollain maailman huipulla vain.

Vierailija
57/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanko + 25kg kiekot päissä. Teen 4 kierrosta 5-8 toistoa. 

N33

Vierailija
58/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tällä hetkellä kolme kertaa kymmenen toistoa 60 kilolla. Ihan hyvin voisin lisätä painoja, mutta tuuli on ollut liian mukavuudenhaluinen.

N54

Vierailija
59/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama

Maastavedossa nousee takapuoli ylös ja liike muuttuu huonoksi sjmvksi,

Penkkipunnerrus on tästä parempi esimerkki. Jos tekniikan kanssa hätäilee, nosto menee olkapäille ja reilun vuoden päästä tulee stoppi olkapääongelmiin. Isommista painoista voi vain haaveilla. Noston pitää olla alempana enemmän ojentajilla ja selällä, mutta nämä ovat yleensä alussa ne heikommat lihakset.

Väärin opitun tekniikan korjaaminen on vaikeaa.

Vierailija
60/76 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että pt:illä on aina oma lehmä ojassa, eikä maksavasta asiakkaasta haluta liian nopeasti eroon. Alussa kannattaa toki katsoa liikeradat kuntoon mutta ei salillakäynti nyt mitään rakettitiedettä ole ja vaadi kuukausien tekniikkaharjoittelua, ennenkuin voi alkaa treenaamaan. Ei ihme, jos monella loppuu motivaatio jo alkumetreillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi