Kaikki läheiset joulun matkoilla
Kaikki läheiseni ovat koko joulun matkoilla, 1-2 viikon verran. Jokainen heistä eri matkalla, mutta kukaan ei edes Suomessa. Yksi siskoni perheineen lähtee siskon miehen vanhempien kanssa Keski-Eurooppaan, toinen siskoni miehensä ja lastensa kanssa Thaimaan aurinkoon ja äitini miesystävänsä kanssa ulkomaille myös (isäni ei enää elä). Meillä on aina kokoonnuttu joulun aikaan tavalla tai toisella yhteen vähintään yhtenä päivänä tai lähdetty kaikki yhdessä samaan paikkaan matkalle. Nyt kuitenkin kaikki lähti omille matkoilleen ja minä siispä yksin joulun täällä Suomessa näköjään sitten. Olenko epäreilu kun on petetty olo siitä, että mitään yhteistä ei kenenkään heistä kanssa voi koko jouluna olla?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Isosiskoni matka on siskon miehen lapsuudenperheen kanssa, en sinne mukaan kuulu kun en siihen sukuun liity. Pikkusiskoni taas halusi miehensä ja lastensa kanssa keskenään sinne Thaimaahan, eiväy pyytäneet minua mukaan hekään ja olisin siellä ihan viides pyörä, ei minulla edes ole töistä sitä kahta viikkoa lomaa. Äidin ja hänen uuden miesystävän romanttiselle kahdenkesken reissulle en myöskään kuulu mitenkään mukaan, ei minua sinne haluta kolmanneksi pyöräksi. Ap
Kenen matkasta koet itsesi erityisen petetyksi (kuten aloituksessa mainitsit) ja miksi? Hyvä idea edellä, että järjestä koko porukalle pikkujoulut. Ehkäpä ensi vuonna on taas yhteinen sukujoulu. Omasta mielestä sinkkuvuosinani yksi joulun kohokohta oli palata omaan pikku yksiöön, avata lahjaksi saatu suklaarasia ja lukea uutta kirjaa. Voit vaikka ostaa itselle pari mieluisaa lahjaa tuohon tyyliin ja nauttia niistä sitten omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olette joka joulu viimeiset 10 - 20 vuotta olleet kaikki yhdessä ainakin osan joulusta niin miten ihmeessä nyt kaikki ovat samaan aikaan keksineet lähteä viettämään omia joulujaan ja sinulle ei ole kerrottu mitään? Kuulostaa oudolta.
Miten niin ei ole kerrottu? Nyt on marraskuu ja ap tietää asiasta.
Läheisriippuvaiset sukulaiset ovat oikeasti painajainen. Kuka tahansa lähtisi matkoille tai "matkoille" välttyäkseen kohtaamasta moisia.
Tänö jouluna on niin hyvät vapaat jos käyttää saldoja tai lomapäiviä, että tyhmä maata kotona.
Odota ap, että tulee joulu jolloin aatto osuu perjantaille niin saat viettää kaipaamasi sukujoulua.
Kuka viitsisi jäädä Suomen synkkyyteen ja kylmyyteen?
Itse olen ollut 2013 vuodesta lähtien kaikki joulut ulkomailla, paitsi koronavuonna 2020.
Ei kiinnosta joululomaa Suomessa käkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde sinäkin matkoille!
Ei tee mieli ihan yksin jouluna matkustaa minnekään. Ei ole ketään joka jouluna lähtisi kanssani. Ap
Mikset lähde mukaan jonkun perheenjäsenesi kanssa samalle matkalle?
Isosiskoni matka on siskon miehen lapsuudenperheen kanssa, en sinne mukaan kuulu kun en siihen sukuun liity. Pikkusiskoni taas halusi miehensä ja lastensa kanssa keskenään sinne Thaimaahan, eiväy pyytäneet minua mukaan hekään ja olisin siellä ihan viides pyörä, ei minulla edes ole töistä sitä kahta viikkoa lomaa. Äidin ja hänen uuden miesystävän romanttiselle kahdenkesken reissulle en myöskään kuulu mitenkään mukaan, ei minua sinne haluta kolmanneksi pyöräksi. Ap
Hanki oma perhe.
Ajattele asiaa valoisalta puolelta: sait nyt tilaisuuden kehittää omia jouluperinteitä. Jouluisin on pieniä yleisötapahtumia kylissä ja kaupungeissa. Mene vaikka joulukirkkoon aamulla, jos et muuta keksi.
Osta itsellesi pari lahjaa ja koristele koti kauniisti. Laita makeaa tarjolle, se lohduttaa. Jouluna ei haittaa vaikka syö suklaata.
Jos olet niin sosiaalinen, että yksinolo oikeasti ahdistaa niin käy viemässä jokaiselle naapurille joulukukka tai ilmoittaudu vapaaehtoiseksi lähimpään hyväntekeväisyystapahtumaan. Siinä on ainakin tekemistä niin, ettei ehdi miettiä omaa itseään koko ajan.
Hyvää joulua ap! Kyllä se siitä!
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään todella paljon joulusta. Tykkää. Leipoa isot määrät joukutorttuja, pipareita, joulukakkuja, tehdä itse kaikki joululaatikot jne. Olen lapseton sinkku. Enhän minä yksin millään tuollaista määrää voi syödä. Onneksi on ollut sukujouluja, jonne voin viedä ison määrän ruokaa ja leivonnaisia mukanani. Monena jouluna olen tarjonnut sukulaisille aaton ruokineen luonani. Olen onnellinen kun saan tehdä ja laittaa. Olisi tosi kolkkoa joutua olemaan yksin. Koska silloin ei voisi myöskään leipoa kuin pari piparia ja pikkulaatikot varmaan kaupasta vain.
No jaa. Olen ollut joulun yksin kotona ja ihan hyvin pystyi laittamaan itselle muutakin kuin pari piparia ja kaupan laatikot. Kalat saa ostettua grammalleen tiskiltä ja niitä voi aivan hyvin syödä esim. aamupalalla ja iltapalalla jouluruuan lisäksi pari joulun päivää (itse asiassa en yleensä edes laita laatikoita yms. pääruokia vaan syön kaloja yms. kylmiä alkupaloja). Jonkun kohtuullisen kokoisen kakun kyllä napostelee siinä kolmessa päivässä ja torttuja voi paistaa sen mukaan miten ne maistuu.
Olen aina se, joka järjestää joulun t ja voin täällä rehellisesti kertoa, että välillä on käynyt mielessä lähteä reissuun. Mutta sitten, kun koti on siivottu, ruoat tehty, lahjat hankittu ja istutaan porukalla joulupöydässä, saunotaan ja pelataan lautapelejä, joulufiilis on katossa ja olen tyytyväinen, että taas kerran jaksoin.
Meillä on kyllä nyyttäriperiaate, en nyt niin tyhmä ole, että yksin laittaisin kaiken, mutta silti se, jonka luokse kaikki tulevat, joutuu työn ohessa tekemään koko joulukuun ajan pikku hiljaa tätä joulua. Olisi mahtavaa, että joulunvietto paikka olisi kiertävä. Se vuorovaikutteinen käytösmalli siis tässäkin olisi parasta.
Yksi ystäväni keksi kutsua kaikki joulun viettoon osallistuvat joulua edeltävänä viikonloppuna siivoamaan, mutta meillä on sen verran pitkät välimatkat ettei tuo onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde sinäkin matkoille!
Ei tee mieli ihan yksin jouluna matkustaa minnekään. Ei ole ketään joka jouluna lähtisi kanssani. Ap
Hei se on yksi päivä, .minä varaisin itsellekin jotain mistä tykkään esim todella hyvää suklaata, ja ruokaa.
Kirja tai jokin suoratoisto sarja, elokuvia, musiikki, ulkoilu. Kotoilua oikein kunnolla.
Ymmärrän tuskasi ja yksinäisyyden tunteen. Itse olin esim juhannuksen yksin ja miten tuntui pahalta katsoa ystävien mökkijuhannus kuvia. Itsellä ei mökkiä, ei vara yksin vuokrata. Kaikki paikat kiinni, joten ei voinut edes vaikka kauppakeskukseen mennä.
Jouluna myös kaikki paikat kiinni ja ei ole mitään tapahtumia. Eli olet oikeasti yksin. Joulua en tosin nyt ole yksin, lapset tulevat, mutta saan tuosta AP:n ajatuksesta kiinni.
Itse en pystynyt esim juhannuksena mihinkään matkustamaan, koska on koira. Ja kaikki on niin kallista.
Tsemppiä AP. Ehkä se helpottaa, että olet tähänkin asti ollut osan joulusta yksin. Olisi vielä isompi muutos, jos olisit viettänyt koko joulun perheen kanssa. Osta tosiaan joku hyvä kirja ja herkkuja jo etukäteen. Yksin asuvalle ei voi sanoa, että nauti rauhasta ja yksinäisyydestä, koska se on joka päivästä elämää.
Kommenteissa ei paljon joulumieltä ole, onko ihmisillä tosiaan näin paha olo nykyään vai onko muuten kovin etuoikeutettuja ihmisiä isoine sukuine ja perheineen? Olisin samassa tapauksessa itsekin loukkaantunut ja surullinen. Toisaalta onhan kaikilla oikeus lähteä mihin tahansa yksin tai perheineen vaikka se julmalta kuullostaakin.
Yritä AP keksiä itsellesi jotain kivaa, tee tai osta ruokia, leivo jotain, laita koti nätiksi, käy joulusaunassa. Katso hyviä leffoja ja rentoudu.
järkyttäviä kommentteja. Ettekö te ymmärrä kuinka pahalta tuntuu jäädä yksin?