Miten määrittelette vaativan lapsen?
Kirjaimellisesti millainen on vaativa lapsi?
Kommentit (10)
Lapsi jolta ei onnistu oikein mikää ja jonka hoitaminen on raskasta. Kehitysviivästymää, ei edes yritä itse, heikot sosiaaliset taidot, ei pärjää ryhmässä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vauvat ja lapset ovat vaativia.
Eivät ole.
T. Helpon lapsen äiti
Omat lapseni eivät ole mielestäni olleet vaativia, koska olin asennoitunut siihen, että vauvat ja lapset vaativat jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa.
Vaativa lapsi ei hahmota oman käytöksensä olevan valtaväestön normaalista poikkeavaa. Sellainen, joka saa vanhemmat ja muut huoltajan kaltaista virkaa toimittavat varpailleen ja jatkuvaan vireystilaan. Lapsi, jolle maailman pitäisi pyöriä vastapäivään.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni eivät ole mielestäni olleet vaativia, koska olin asennoitunut siihen, että vauvat ja lapset vaativat jatkuvaa hoivaa ja huolenpitoa.
Oli minullakin "vaativia vauvoja".
Rintaruokinta oli kidutusta sekä vauvoille että minulle. Vauva itki ja itki. Ja minä kannoin yötä myöten väsyneenä. En silloinkaan ajatellut vauvani olevan vaativa, vaan olin valmistautunut siihen, että vauvat itkee.
Rintani ovat teini-ikäisestä lähtien olleet suuret, mutta nänniä ei ole. Synnytyksen jälkeen rintani turposivat suurinpiirtein jalkapallon kokoisiksi ja nännit vetäytyivät sisäänpäin.
Synnärillä minut vietiin tomerasti lypsymään ja ohjeistettiin, että näin saa maitoa tulemaan. Verta tuli.
Kun pääsin tuosta imetyspainostuksesta ja aloin antaa korviketta, molemmat vauvat alkoivat nukkua yöllä kahdeksan tuntia.
Uni on äärimmäisen tärkeää vauvan aivojen kehitykselle.
Sellainen joka on nirso ruoan suhteen
Sellainen jolla on vaikeuksia oppia ja joudut tosissaan käyttämään mielikuvitusta siihen miten saisit lapsen kiinnostumaan oppimaan asioita (ei siis oikeasti välttämättä vaikea oppia - ei vain kiinnosta)
Sellainen jonka joudut väkisin viemään ulkoilemaan ja sitten taas väkisin raahata sisälle
Sellainen joka raivoaa kaupassa ja heittäytyy maahan
Sellainen jota täytyy viedä jatkuvasti johonkin (toimintaterapia, psykologi, nuorisoasema, perus lääkärit, ylimääräiset palaverit päikyssä/eskarissa/koulussa tyyliin oppimisesta tai poissaoloista, puheterapia, fysioterapia jne)
Sellainen joka inhoaa suihkua tai hiustenpesua
Ei anna pestä hampaita
Sellainen joka ei saa helposti kavereita (jatkuva huoli yksinäisyydestä ja yrität auttaa)
Sellainen jota vaatteet kutittaa ja talvella ei halua pukea esim. sukkahousuja alle
Sellainen joka ei kuuntele vaan täytyy vaikka eka palelluttaa sormensa että laittaa vihdoin lapaset
Esikoiseni on tälläinen mielestäni vaativa lapsi.
Keskimmäinen ja kuopus ovat niin helppoja häneen verrattuna. :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vauvat ja lapset ovat vaativia.
Niin ovat. Vaativat hoivaa, huolenpitoa ja hyvät lähtökohdat elämää varten.
Vierailija kirjoitti:
Koen oman veljeni olleen. Ei meinannut oppia puhumaan, oli päiväkodissa ja kotona väkivaltainen muita lapsia kohtaan, söi vain tiettyjä ruoka-aineita, heräsi öisin itkemään vielä kouluikäisenäkin ja 8-vuotiaana alkoi kieltäytyä kouluun lähdöstä aamuisin. Raivarit päivittäisiä eikä oikein empatiakykyä tai ihmissuhdetaitoja.
Eikä ole autisti, tutkittu on.
Mistä johtui?
Koen oman veljeni olleen. Ei meinannut oppia puhumaan, oli päiväkodissa ja kotona väkivaltainen muita lapsia kohtaan, söi vain tiettyjä ruoka-aineita, heräsi öisin itkemään vielä kouluikäisenäkin ja 8-vuotiaana alkoi kieltäytyä kouluun lähdöstä aamuisin. Raivarit päivittäisiä eikä oikein empatiakykyä tai ihmissuhdetaitoja.
Eikä ole autisti, tutkittu on.