Kuinka moni töistä vapautumisesta haaveileva on ollut oikeasti pitkään ilman työtä?
Itse olen ollut mt-ongelmien ja "rottailun" vuoksi todella pitkiä aikoja ilman töitä, vaikka aina joskus opinnoissa tai lyhytaikaisissa töissä. Mutta ihan perzeestähän tämä on, vaikka minulla ollut eri syistä paljon enemmän rahaa käytössä kuin perus tt-tuki asiakkaalla. Tuli vain mieleen kun noissa AI ketjuissa taas haaveillaan siitä ettei tulevaisuudessa tarvitse tehdä töitä. Eikä jonkun oman harrastusprojektin kotona nysvääminen ole sama kuin työpaikalle lähteminen, päivittäinen sosiaalisuus ja tarpeellisuuden/merkityksen tuntu. Tietysti jonkinasteinen osa-aikainen työ on parasta, mutta ilman mitään töitä on ihan kamalaa. Ja joo, nyt tähän varmaan tulee taas joku Norjassa pyöräretkillä kalastamassa käyvä selittämään miten hänellä kyllä on aina loputtomasti tekemistä, mutta just joo.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vai? Etkö ole koskaan tavannut yksinäistä vanhusta. Olet kokematon.
No ei todellakaan näy. Et sinä pysty mitenkään sanomaan kaupassa kohtaamastasi vanhuksesta, onko hän yksinäinen vai ei. Tai siitä 40-vuotiaasta, joka istuu viereesi bussissa. Juuri siksi, etten ole kokematon märkäkorva, tiedän, ettei yksinäisyys näy päällepäin. Kuka tahansa satunnainen vastaantulija voi olla yksinäinen.
Olet kokematon jos et huomaa sitä. Tai et ehkä kokematon muttet tarpeeksi kokenut.
Älä jaksa, lapsi. Se, että kuvittelet näkeväsi päällepäin, onko joku yksinäinen, kertoo kaiken olennaisen. Paljon sinulla vielä opittavaa elämästä. Voisit aloittaa hahmottamalla, että sinä et ole maailman napa. Siitä se sitten lähtee se aikuistuminen.
Älä viitsi. Yksinäisyys ei ole minun määriteltävissäni, mutta näen kyllä milloin joku on yksinäinen ja kärsii siitä.
Et näe. Voit luulla näkeväsi, mutta oikeasti yksinäisyyttä ei voi nähdä. Yksinäisyys on ihmisen sisäinen kokemus. Ulkopuolinen ei voi sitä nähdä ellei yksinäinen erikseen tuo asiaa esiin. Jos sinulle näytetään rivi ihmisiä, et pysty mitenkään tietämään, kuka heistä on yksinäinen ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vai? Etkö ole koskaan tavannut yksinäistä vanhusta. Olet kokematon.
No ei todellakaan näy. Et sinä pysty mitenkään sanomaan kaupassa kohtaamastasi vanhuksesta, onko hän yksinäinen vai ei. Tai siitä 40-vuotiaasta, joka istuu viereesi bussissa. Juuri siksi, etten ole kokematon märkäkorva, tiedän, ettei yksinäisyys näy päällepäin. Kuka tahansa satunnainen vastaantulija voi olla yksinäinen.
Olet kokematon jos et huomaa sitä. Tai et ehkä kokematon muttet tarpeeksi kokenut.
Älä jaksa, lapsi. Se, että kuvittelet näkeväsi päällepäin, onko joku yksinäinen, kertoo kaiken olennaisen. Paljon sinulla vielä opittavaa elämästä. Voisit aloittaa hahmottamalla, että sinä et ole maailman napa. Siitä se sitten lähtee se aikuistuminen.
Minulla on enemmän ikää kuin sinulla. Olen toiminut työssäni yksinäisten ja haavoittuvien kanssa. Näen kyllä milloin joku kärsii yksinäisyydestä ja milloin kyse on yksinolosta.
Niin sinulle se voi olla hyvä että on ohjattua tekemistä ja joku muu vastaa siitä että keksii sinulle ohjelmaa. Meillä muilla jotka haaveilemme ikuisesta loputtomasta pakkotyöstä vapautumisesta tilanne on toinen, miksi se on sinulle vaikea hyväksyä? Mene toki töihin jos se on sinusta hauskinta mitä tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Yksinäisyys ei ole minun määriteltävissäni, mutta näen kyllä milloin joku on yksinäinen ja kärsii siitä.
Et näe. Voit luulla näkeväsi, mutta oikeasti yksinäisyyttä ei voi nähdä. Yksinäisyys on ihmisen sisäinen kokemus. Ulkopuolinen ei voi sitä nähdä ellei yksinäinen erikseen tuo asiaa esiin. Jos sinulle näytetään rivi ihmisiä, et pysty mitenkään tietämään, kuka heistä on yksinäinen ja kuka ei.
En rivissä, mutta kun he poistuvat rivistä ja alkavat toimimaan normaalisti, niin huomaan.
Oletko vanhus? Ei kyse ole yksittäisestä vieraasta vaan kaikista jotka siellä käyvät. Jos ja kun jokainen hoitaja kertoo samaa asiaa samasta vanhuksesta, niin kyse ei ole ainoastaan mieluisa vieras.
Sinuun verrattuna taarusti olen vanhus :D Sinulla on jutuistasi päätellen hyvin vähän ikää. Siksi et osaa erottaa yleistä puhetta yksinäisyydestä yksittäisistä vanhuksista, joiden kokema yksinäisyys on selvästi traumatisoinut sinua, koska et pysty päästämään siitä irti ja näkemään asiaa yleisellä tasolla. Puhehan ei ollut mistään vanhustentalon hoitajan kokemuksista, vaan siitä, voiko ihmisestä kaupan kassalla tai vastaavassa paikasa nähdä, onko hän yksinäinen.
P.S. Tuo takertuvuus on yksi tyypillinen muistisairauden oire. Vanhus pelkää yksin jäämistä, koska ymmärtää, että muisti reistailee. Hän ei silti välttämättä ole yksinäinen
Vierailija kirjoitti:
Oletko vanhus? Ei kyse ole yksittäisestä vieraasta vaan kaikista jotka siellä käyvät. Jos ja kun jokainen hoitaja kertoo samaa asiaa samasta vanhuksesta, niin kyse ei ole ainoastaan mieluisa vieras.
Sinuun verrattuna taarusti olen vanhus :D Sinulla on jutuistasi päätellen hyvin vähän ikää. Siksi et osaa erottaa yleistä puhetta yksinäisyydestä yksittäisistä vanhuksista, joiden kokema yksinäisyys on selvästi traumatisoinut sinua, koska et pysty päästämään siitä irti ja näkemään asiaa yleisellä tasolla. Puhehan ei ollut mistään vanhustentalon hoitajan kokemuksista, vaan siitä, voiko ihmisestä kaupan kassalla tai vastaavassa paikasa nähdä, onko hän yksinäinen.
P.S. Tuo takertuvuus on yksi tyypillinen muistisairauden oire. Vanhus pelkää yksin jäämistä, koska ymmärtää, että muisti reistailee. Hän ei silti välttämättä ole yksinäinen
Minulla on ikää 55+. Olen tehnyt ikäni töitä muistisairaiden ja vanhusten kanssa.
Minulla on enemmän ikää kuin sinulla. Olen toiminut työssäni yksinäisten ja haavoittuvien kanssa. Näen kyllä milloin joku kärsii yksinäisyydestä ja milloin kyse on yksinolosta.
Juujuu, lapsi. Uskotaan, uskotaan :D Kerrotko vielä, minkä ikäinen minä sinun kuvitelmissani olet ja miten olet saanut anonyymilla palstalla selville minun ikäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rivissä, mutta kun he poistuvat rivistä ja alkavat toimimaan normaalisti, niin huomaan.
Kuvaile yksityiskohtaisesti, mistä huomaat esim. kaupan käyvällä, kuka on yksinäinen ja kuka ei. Otetaan esimerkiksi vaikkapa 48-vuotias Pekka ja 73-vuotias Martta.
Minulla on ikää 55+. Olen tehnyt ikäni töitä muistisairaiden ja vanhusten kanssa.
Pelottavaa, että et siltikään osaa erottaa yksinäisyyttä ja muistisairauteen kuuluvaa pelkopohjaista takertuvuutta toisistaan. No, etpä ole ainut vanha jäärä, joka kuvittelee olevansa oikeassa ja tietävänsä kaiken ja näkevänsä asioita, joita edes asiakas iitse ei koe. Teitä on tullut paljonkin vastaan hoitoalan hommissa. MINÄMINÄMINÄ ja vitut siitä, mitä asiakas oikeasti kokee.
Hauska tämä "vanhustenhoitaja", joka leimaa kaikki puheliaat vanhiukset yksinäisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Juujuu, lapsi. Uskotaan, uskotaan :D Kerrotko vielä, minkä ikäinen minä sinun kuvitelmissani olet ja miten olet saanut anonyymilla palstalla selville minun ikäni?
Samalla tavalla kuin sinä minun ikäni. Sinulta puuttuu empatiakyky. Ikävä piirre.
Ei työpaikka, vaikka ei olisi koskaan ollut työttömänä eikä koskaan tekisi etätöitä, takaa että olisi kovinkaan paljon sosiaalisia suhteita työpäivän aikana ainakaan työn puolesta. Metsäkonekuski vaikkapa esimerkiksi. Maanviljelijä, joka tekee yksinään. Tutkimustyötä saatetaan tehdä täysin ylhäisellä yksinäisyydessä. Sukulaiseni tekee hoitoalan työtä, mutta kehitysvammaisten yksikössä yövalvojana, siis aina yövuoroa, ja hän on työvuorossa pääsääntöisesti yksin. Suurimmaksi osaksi asiakkaat nukkuvat ja hädän hetkellä, jos niitä tulee, ei kyllä sosiaalisia suhteita hoideta. Itse tein takavuosina kotona töitä yksinyrittäjänä niin että työnantaja oli satojen kilometrin päässä, sillon ei puhuttu etätyönimikkeellä, puhuttiin vain että teen töitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla kuin sinä minun ikäni. Sinulta puuttuu empatiakyky. Ikävä piirre.
En minä sinun ikääsi tiennyt ennen kuin itse sen kerroit. Eli alapas nyt laulaa, mistä sait ikäni selville ja paljonko se sinun mielestäsi on. Nuo luonneanalyysit voit jättää ammattilaisille. Eivät selkeästi ole sinun vahvuutesi.
Menikö trolilla jauhot suuhun, kun pitäisi todistaa väitteensä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaile yksityiskohtaisesti, mistä huomaat esim. kaupan käyvällä, kuka on yksinäinen ja kuka ei. Otetaan esimerkiksi vaikkapa 48-vuotias Pekka ja 73-vuotias Martta.
Olemus. Etsii katsekontaktia tai jotain yhteyttä muihin. Tämä enemmän Marttaan.
Pekalla voi olla samoja kuin Martalla, mutta jossain tapauksissa kyse on enemmän käytöksestä. Reppanan oloinen, omissa oloissaan.
Nuoremmilla yksinäisyys johtuu eri asioista kuin vanhemmilla. Vanhemmilla kyse on ystävien harvenemisesta. Nuoremmilla kyse on enemmän sosiaalisten taitojen puutteesta tai kyvyttömyys ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa, että et siltikään osaa erottaa yksinäisyyttä ja muistisairauteen kuuluvaa pelkopohjaista takertuvuutta toisistaan. No, etpä ole ainut vanha jäärä, joka kuvittelee olevansa oikeassa ja tietävänsä kaiken ja näkevänsä asioita, joita edes asiakas iitse ei koe. Teitä on tullut paljonkin vastaan hoitoalan hommissa. MINÄMINÄMINÄ ja vitut siitä, mitä asiakas oikeasti kokee.
Onko sinulla henkisiä ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemus. Etsii k
Eli kumpi näistä oli se yksinäinen. Oikea vastaus on vain toinen heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla henkisiä ongelmia?
No sehän ei kuulu sinulle vitunkaan vertaa.