Kuinka moni töistä vapautumisesta haaveileva on ollut oikeasti pitkään ilman työtä?
Itse olen ollut mt-ongelmien ja "rottailun" vuoksi todella pitkiä aikoja ilman töitä, vaikka aina joskus opinnoissa tai lyhytaikaisissa töissä. Mutta ihan perzeestähän tämä on, vaikka minulla ollut eri syistä paljon enemmän rahaa käytössä kuin perus tt-tuki asiakkaalla. Tuli vain mieleen kun noissa AI ketjuissa taas haaveillaan siitä ettei tulevaisuudessa tarvitse tehdä töitä. Eikä jonkun oman harrastusprojektin kotona nysvääminen ole sama kuin työpaikalle lähteminen, päivittäinen sosiaalisuus ja tarpeellisuuden/merkityksen tuntu. Tietysti jonkinasteinen osa-aikainen työ on parasta, mutta ilman mitään töitä on ihan kamalaa. Ja joo, nyt tähän varmaan tulee taas joku Norjassa pyöräretkillä kalastamassa käyvä selittämään miten hänellä kyllä on aina loputtomasti tekemistä, mutta just joo.
Kommentit (264)
Jos olisi taloudellinen vapaus, niin kyllä minulla itselle mielekkäitä projekteja olisi vaikka kuinka. Olen koko ikäni touhunnut niiden parissa, mutra joutunut tekemään toisen alan hommia rahoittaakseni nämä. Eli kyllä löytyisi tekemistä, ja paljon löytyisikin.
Minulla on loppuelämäksi hommia liki 200v vanhassa sukutalossa, joka on nykyisin minun nimissäni. Ainut syy, miksi en tee sitä kokopäiväisesti on se, ettei sen kanssa puuhailusta saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdenpä tästä sosialisoimaan lähikauppaan. Meillä on ihana ihmissuhde kassatyötön kanssa. Hän sanoo "hei" ja minä vastaan "hei". Lopuksi hän sanoo muutaman numeron ja minä sanona "kiitos".
Pilkkaa sinä vain, mutta monelle tuo on ainoa sosiaalinen kontakti. Vai miksi luulet, että esimerkiksi vanhukset jäävät juttelemaan kassan kanssa?
Yleensä siksi, että ovat puheliaita luonteelta. Moni kalkattaa kaikille, jotka jaksavat kuunnella, vaikka olisi perhettä ja ystäviäkin.
Osa kyllä, mutta seassa on niitäkin jotka ovat oikeasti yksinäisiä
No shit
No eivät varmasti koe. Osaavat suomea ja ymmärtävät, mikä ero on sosialisoimisella eli laajemmalla sosiaalisella kanssakäymisellä ja tervehtimisellä.
Älä viitsi väittää vastaan asioista joista et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdenpä tästä sosialisoimaan lähikauppaan. Meillä on ihana ihmissuhde kassatyötön kanssa. Hän sanoo "hei" ja minä vastaan "hei". Lopuksi hän sanoo muutaman numeron ja minä sanona "kiitos".
Pilkkaa sinä vain, mutta monelle tuo on ainoa sosiaalinen kontakti. Vai miksi luulet, että esimerkiksi vanhukset jäävät juttelemaan kassan kanssa?
Mielestäni edellinen ei pilkannut ketään. Hän puhui itsestään, ei muista.
Kuten itsekin kirjoitit, jotkut yksinäiset haluavat jäädä juttelemaan. Jos tuo edellinen kommentoija tai minä menemme kauppaan, me sanomme "hei" pelkästä muodollisuudesta, ei siksi, että haluamme sen enempää keskustella tai että kokisimme tilanteen itsellemme tärkeäksi sosiaaliseksi kontaktiksi.
Tiedän paljon enemmän kuin räkänokka, joka ei edes ymmärrä, mitä sosialisointi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö puhelin soi koskaan? Etkö tervehdi koskaan ketään? En jaksa uskoa tuota
Miksi puhelimen pitäisi soida, kun tilaukset hoidetaan verkkokaupan kautta? Ja ketä minun pitäisi tervehtiä? Pakettiautomaattia vai kenties tuota pakuani, jolla paketit kuljetan? :
Etkö tapaa koskaan ketään noilla reissuilla?
Ai siinä samalla, kun istun autossa? No en tosiaan tapaa. Ei ole tapana kesken ajon ruveta huutelemaan ohikulkijoille. Sinullako on?
Kyllä minä tervehdin jos menen pakettiautomaatille ja siinä on joku ihminen. Olenko muka outo?
Kysyttiin kesken ajon huutelusta. Ja kyllä, olet todella outo, jos moikkailet random-ihmisiä jossain pakettiautomaat
90% ihmisistä vastaa tervehdykseen. Noin puolet näyttävät ilahtuneelta. Aika hyvin, eikö sinustakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä sitten haluat olla vain oma perheesi kanssa? Asutko jossain perämetsässä äitisi ainoana seurana?
Mitä helvettiä sekoilet? :D En ole missään sanonut, että haluan olla vain oman perheeni kanssa. Ei minulla edes ole perhettä siinä mielessä kuin se yleisesti käsitetään. Olen lapseton sinkku.
t. lainaamasi
Miksi sinä sitten väität että seurustelet perheesi kanssa jos sinulla ei ole sellaista? Mitä sinä olet napsinut?
Sinä tässä jotain hämärää olet napsinut. Kuvittelet ihan omiasi. Minä en ole missään sanonut, että seurustelen perheeni kanssa. Yritä, lapsikulta, y
Koska huomaan, että nautit siitä. Jos et nauttisi, et jatkaisi tuota jankutustasi.
En nauti. Olet pelottava.
Teen töitä yksin freelancerina. Ei siis ole toimistoa tai kahvihuonetta tuomassa sosiaalisuutta, samaa kotona nysväämistä se on kuin työttömänäkin. Työ on epäsäännöllistä ja joskus voi mennä kuukausia eri projektien välissä. Silloin olen kyllä sosiaalisempi ja tulee nähtyä enemmän ihmisiä. Ennen tätä työtä tein opiskelujen ohella mm. siivoustöitä, feissausta ja vaatekaupan myyjän töitä isossa ketjuliikkeessä. Se sosiaalisuus mitä niissä töissä sai oli enemmänkin kuormittavaa ja negatiivista, harvoin oli kivoja ihmiskohtaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhelimen pitäisi soida, kun tilaukset hoidetaan verkkokaupan kautta? Ja ketä minun pitäisi tervehtiä? Pakettiautomaattia vai kenties tuota pakuani, jolla paketit kuljetan? :
Ai siinä samalla, kun istun autossa? No en tosiaan tapaa. Ei ole tapana kesken ajon ruveta huutelemaan ohikulkijoille. Sinullako on?
Kyllä minä tervehdin jos menen pakettiautomaatille ja siinä on joku ihminen. Olenko muka outo?
Kysyttiin kesken ajon huutelusta. Ja kyllä, olet todella outo, jo
Tottakai vastaavat, koska heille on opetettu, että hulluihin kannattaa suhtautua kohteliaasti, etteivät ne rupea sekoilemaan enempää. Mielessään miettivät, että mikähän tuollakin on vikana, kun moikkailee täysin tuntemattomille ihmisille.
Jos et nauttisi, et jankkaisi minulle vaan menisit vaikka leikkimään legoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet työksesi? Etkö ole kenenkään kanssa tekemisissä työaikana? Eikö sinulla ole asiakkaita? Mikä sellainen yrittäjä on?
Ei kun vastaa sinä ensin, mitä minulle tapahtuu, koska olen työpaikkani ainoa työntekijä? Jotain kamalaa se varmasti on, koska mielestäsi ihmisen "pelastaa" se, että pääsee seurustelemaan muiden kuin perheenjäsenten kanssa. Et edes tiedä minun perhetilanteesta, mutta vakaumuksen syvällä rintaäänellä tulet julistamaan, että jotain minulle nyt tapahtuu ja että on tärkeämpää, että minulla on työ, jossa esimies, kuin se, että minulla esim. olisi 10 ystävää.
Jos et ole tekemisissä kenenkään kanssa, niin sinulla on ongelma. Jos olet yksityisyrittäjä, niin sinulla ei ole asiakkaita. Tämä tarkoittaa ettei sinulla ole tuloja.
Jos olet palkolline
En ole missään väittänyt, etten ole kenenkään kanssa tekemisissä. Keksit tuon omassa päässäsi, koska olet jumittunut omaan näkökulmaasi.
Sinä yrität täällä väittää, että työpaikan suhteet ovat ihmiselle elintärkeitä, ja jos niitä ei ole "jotain tapahtuu". Väitteesi on täyttä hölynpölyä. Mitkään satunnaiset "huomenta", "kiitos", tai sähköpostiin kirjoitettu "tässä lasku ostoksestasi" eivät ole tärkeämpiä kuin esim. perheenjäsenten tai ystävien kanssa juttelu, tai yksinolo, jos ihminen sitä eniten kaipaa.
Minä jättäisin työni välittömästi, jos olisi mahdollista. Vaikka joskus on kiva jutella toisen ihmisen kanssa, en minä todellakaan sen takia ole töissä, vaan pelkästään rahan takia.
En ole väittänyt niitä elintärkeiksi vaan tärkeiksi. Etkö ymmärrä eroa. Pienetkin sanat voivat merkitä paljon. Jos et ole ollut täydellisesti yksinäinen et ehkä tajua sitä. Pelkkä huomenta voi saada onnelliseksi koska sai sosiaalista kontaktia. Pieni hymy. Sama juttu. Pieni ele että sinut huomataan. Se myös.
Vierailija kirjoitti:
Ketju täynnä autisteja taas vaihteeksi.
Ehkäpä sinun kannattaa palata ylilaudalle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän paljon enemmän kuin räkänokka, joka ei edes ymmärrä, mitä sosialisointi tarkoittaa.
Olen hoitanut vanhuksia ja ihmisiä joilla on sosiaalisten taitojen kanssa ongelmia. Enköhän minä tiedä paremmin mitä yksinäisyys voi pahimmillaan olla kuin sinä.
En ole väittänyt niitä elintärkeiksi vaan tärkeiksi. Etkö ymmärrä eroa. Pienetkin sanat voivat merkitä paljon. Jos et ole ollut täydellisesti yksinäinen et ehkä tajua sitä. Pelkkä huomenta voi saada onnelliseksi koska sai sosiaalista kontaktia. Pieni hymy. Sama juttu. Pieni ele että sinut huomataan. Se myös.
Koetapa ymmärtää, että kaikki eivät koe asioita samoin kuin sinä. Se, että sinulle kassaneidin huomen on elämän suuri kohtaaminen, ei tarkoita, että kaikille olisi. Suurin osa ei laske tuollaista edes sosiaaliseksi kontaktiksi. Enemmän kyse on robotttimaisesta automaatiosta. Etenkin sen kassaneidin puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyttiin kesk
Tottakai vastaavat, koska heille on opetettu, että hulluihin kannattaa suhtautua kohteliaasti, etteivät ne rupea sekoilemaan enempää. Mielessään miettivät, että mikähän tuollakin on vikana, kun moikkailee täysin tuntemattomille ihmisille.
Sinulla on asenneongelma. Siksi olet yksin ja tulet aina olemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen pystyy sosialisoimaan ilman työpaikkaakin. On ystäviä, perhettä, harrastusryhmiä, järjestötoimintaa jne. jne.
Harvassa on ne normaalit aikuiset ihmiset, jotka pystyvät taloudellisesti tulemaan toimeen ilman työtä (tai opiskelua). Lokkeilu muiden veronmaksajien kukkarolla eli eläminen KELA-rottana, ei ole normaalia.
Toki osalla saattaa olla rikkaat vanhemmat, jotka kustantavat elämän.
Vierailija kirjoitti:
Jos et nauttisi, et jankkaisi minulle vaan menisit vaikka leikkimään legoilla.
Koska sinusta huokuu negatiivinen aura. Olet kuin sielujen jahtaaja joka koettaa saada ihmiset itsensä puolelle manipuloimalla heitä.
Vierailija kirjoitti:
Koetapa ymmärtää, että kaikki eivät koe asioita samoin kuin sinä. Se, että sinulle kassaneidin huomen on elämän suuri kohtaaminen, ei tarkoita, että kaikille olisi. Suurin osa ei laske tuollaista edes sosiaaliseksi kontaktiksi. Enemmän kyse on robotttimaisesta automaatiosta. Etenkin sen kassaneidin puolelta.
En ole missään väittänyt että tämä koskisi minua. Kyllä kassaneitikin ymmärtää mistä on kyse, kun sama vanhus käy päivästä toiseen hänen luonaan ja haluaa vaihtaa pari sanaa. Varsinkin kun näkee jo päälle kuinka yksinäinen hän on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitanut vanhuksia ja ihmisiä joilla on sosiaalisten taitojen kanssa ongelmia. Enköhän minä tiedä paremmin mitä yksinäisyys voi pahimmillaan olla kuin sinä.
Hukkaan mennyt sekin työkokemus, kun et ole edes sitä oppinut, ettet voi ulkopuolisena määritellä, miten joku kokee minkäkin tilanteen. Etkä varsinkaan voi anonyymilla nettipalstalla ruveta määrittelemään, mitä vastapuoli tietää tai ei tiedä. Se vastapuolihan voi olla vaikka totaalisen yksinäinen vanhus.
Kysyttiin kesken ajon huutelusta. Ja kyllä, olet todella outo, jos moikkailet random-ihmisiä jossain pakettiautomaatilla.
t. eri