Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni töistä vapautumisesta haaveileva on ollut oikeasti pitkään ilman työtä?

Vierailija
28.11.2025 |

Itse olen ollut mt-ongelmien ja "rottailun" vuoksi todella pitkiä aikoja ilman töitä, vaikka aina joskus opinnoissa tai lyhytaikaisissa töissä. Mutta ihan perzeestähän tämä on, vaikka minulla ollut eri syistä paljon enemmän rahaa käytössä kuin perus tt-tuki asiakkaalla. Tuli vain mieleen kun noissa AI ketjuissa taas haaveillaan siitä ettei tulevaisuudessa tarvitse tehdä töitä. Eikä jonkun oman harrastusprojektin kotona nysvääminen ole sama kuin työpaikalle lähteminen, päivittäinen sosiaalisuus ja tarpeellisuuden/merkityksen tuntu. Tietysti jonkinasteinen osa-aikainen työ on parasta, mutta ilman mitään töitä on ihan kamalaa. Ja joo, nyt tähän varmaan tulee taas joku Norjassa pyöräretkillä kalastamassa käyvä selittämään miten hänellä kyllä on aina loputtomasti tekemistä, mutta just joo.

Kommentit (264)

Vierailija
81/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plaa plaa plaa. Väitätkö että tunnet työkaverisi yhtä hyvin kuin omat lapsesi ja miehesi? Voi lapsiparkoja...

Plaa plaa plaa. Puhe oli taustojen samanlaisuudesta. Sillä ei ole hevon vitunkan vertaat tekemistä sen kanssa, kuinka hyvin tuntee toisen ihmisen. Ja arvaapa mitä? Suomessa on aika paljon vanhempia, jotka eivät tunne ollenkaan omia lapsiaan. Eivät ole välttämättä edes tavanneet heitä koskaan. Yllättikö? 

Vierailija
82/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialisoiminen tarkoittaa erilaisiin ihmisiin tutustumista ja heidän kanssaan olemista. 

No mitä se perhe-elämä mielestäsi on, jos ei perheenjäsenten kanssa olemista ja heihin tutustumista? En minä aikanaan suoraan synnärillä tiennyt, millainen minun lapseni tulee olemaan esim. 15-vuotiaana. 

Mutta tiedät tasan tarkkaan millainen hän on nyt. Työpaikoilla et voi tietää toisesta lähellekään niin paljoa. Työpaikoilla on yleensä useampi ihminen töissä. Heillä on erilaiset taustat ja erilaiset ajatukset. Perheenjäsenillä taustat ovat samat ja ajatuksissa on samanlaisuutta.

Kuulostaa siltä, että sinä et käy töissä tekemässä töitä, vaan kaivelemassa toisten yksityisasioita. 

Jos tekisin niin tuntisin työkaverini täydellisesti. Eikö niin? Vaihdat aihetta niin nopeasti ettet itsekään ymmärrä mitä kirjoitat.

Olen kirjoittanut vasta kaksi kommenttia tähän ketjuun. Sinulle voi tulla yllätyksenä, mutta tälle palstalle kirjoitta moni ihminen, ei vain sinä ja tuo, jolle aiemmin vastailit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, että tunnet heidät ja olet heidän kanssaan jatkuvasti. He ovat perhettä. Sosialisoiminen tarkoittaa erilaisiin ihmisiin tutustumista ja heidän kanssaan olemista. Sinä tunnet perheenjäsenesi kuin omat taskusi. Näin ei ole työkavereidesi kanssa. Heitä paljastuu usein uusia ulottuvuuksia vaikka luulit tuntevasi heidät. He eivät tule koskaan niin tutuiksi, että voisit kutsua heitä osaksi itseäsi kuten perheenjäsenten kohdalla.

Ei tarkoita. Sosialisoiminen tarkoittaa ihmisten kesken tapahtuvaa kanssakäymistä. Kyllä sen perheenkin kanssa ollaan kanssakäymisissä, vaikka tunnetaan toisemme. Ja usko tai älä, mutta vielä näin 42 vuoden yhteiselonkin jälkeen tuosta ukosta paljastuu uusia ulottuviiksia, joita en tiennyt olevan. Toista ei voi koskaan tuntea läpikotaisian. 

Mieti asiaa näin. Mitä tapahtuu ihmi

Minä olen työpaikkani ainoa työntekijä. Mitäköhän minulle tapahtuu? :)

Mitä teet työksesi? Etkö ole kenenkään kanssa tekemisissä työaikana? Eikö sinulla ole asiakkaita? Mikä sellainen yrittäjä on?

Vierailija
84/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha väittää että tunnet työkaverisi paremmin kuin omat perheenjäsenesi.

Opettele hyvä lapsi lukemaan. Puhe oli ihmisten TAUSATOISTA. Esimerkiksi minulla ja työkaverillani on paljon samankaltaisemmat taustat kuin minulla ja miehelläni. Työkaverillani on minun tavoin alkoholisti-isä ja hänkin on kasvanut yh-äidin kanssa. Miehelläni on raitis isä ja hän on kasvanut ydinperheessä. 

Miksi te jankkaatte taustasta? Asia koskee sitä etteivät ihmiset voi tuntea työkavereitaan yhtä hyvin kuin omia perheenjäseniään. Te tartutte yhteen sanaan koska ette voi hyväksyä sitä, että on sosiaalisempaa olla työkavereiden seurassa kuin perheenjäsenten seurassa.

Koska sinä ihan itse sanoit, että perheenjäsenillä on samanlaiset taustat ja siksi he eivät voi sosialisoida keskenään. 

Vierailija
85/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaa plaa plaa. Väitätkö että tunnet työkaverisi yhtä hyvin kuin omat lapsesi ja miehesi? Voi lapsiparkoja...

Plaa plaa plaa. Puhe oli taustojen samanlaisuudesta. Sillä ei ole hevon vitunkan vertaat tekemistä sen kanssa, kuinka hyvin tuntee toisen ihmisen. Ja arvaapa mitä? Suomessa on aika paljon vanhempia, jotka eivät tunne ollenkaan omia lapsiaan. Eivät ole välttämättä edes tavanneet heitä koskaan. Yllättikö? 

He eivät ole perhettä. Oletko idiootti vai muuten vain vähälahjainen? Pelottaako totuus. Tunnet työkaverisi paremmin kuin omat perheenjäsenesi. Eikö se ole ahdistavaa?

Vierailija
86/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele hyvä lapsi lukemaan. Puhe oli ihmisten TAUSATOISTA. Esimerkiksi minulla ja työkaverillani on paljon samankaltaisemmat taustat kuin minulla ja miehelläni. Työkaverillani on minun tavoin alkoholisti-isä ja hänkin on kasvanut yh-äidin kanssa. Miehelläni on raitis isä ja hän on kasvanut ydinperheessä. 

Miksi te jankkaatte taustasta? Asia koskee sitä etteivät ihmiset voi tuntea työkavereitaan yhtä hyvin kuin omia perheenjäseniään. Te tartutte yhteen sanaan koska ette voi hyväksyä sitä, että on sosiaalisempaa olla työkavereiden seurassa kuin perheenjäsenten seurassa.

Ei varmasti ole, jos työnkuva on sellainen, ettei jutteluhetkiä ole. Sinusta saa tämän ketjun perusteella niin järkyttävän jankkaajan vaikutelman, että olisi tuskaa olla samassa työpaikassa kanssasi. 

eri

Vierailija
87/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet työksesi? Etkö ole kenenkään kanssa tekemisissä työaikana? Eikö sinulla ole asiakkaita? Mikä sellainen yrittäjä on?

Olen eri, mutta minä teen töitä rekkakuskina. Työni on kuljettaa tuotteet paikasta A paikasta B. Asikaspalvelun hoitaa ihan muut ihmiset. 99% ajasta istun yksin rekannupissa. 

Vierailija
88/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinä ihan itse sanoit, että perheenjäsenillä on samanlaiset taustat ja siksi he eivät voi sosialisoida keskenään. 

Yksi sana pitkässä vastauksessa. Etkö hahmota kokonaisuuksia? Mikä on vaikeaa ymmärtää ettet voi koskaan tuntea työkavereitasi samalla tavalla kuin omia perheenjäseniäsi?

Vierailija
89/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä tuolla taustan tuntemisella on sosiaalisuuden kanssa? Ihme jankkausta taas. Sosiaalisuus tarkoittaa kaikkea ihmisen vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Ei siinä taustoilla ole merkitystä.

Vierailija
90/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He eivät ole perhettä. Oletko idiootti vai muuten vain vähälahjainen? Pelottaako totuus. Tunnet työkaverisi paremmin kuin omat perheenjäsenesi. Eikö se ole ahdistavaa?

Kyllä, tunnen työkavereini paremmin kuin isäni, jota en ole nähnyt 30 vuoteen. Jännittävää tämä aikuisten elämä, kun se ei menekään niin kuin sinä haluat, vaan ihmisillä on hyvin monenlaisia perhekuvioita. 

Ja tässä vasta uutispommi tuleekin: Työkaveri voi olla myös perheenjäsen. Eikö olekin shokeeraava tieto? 

Vierailija
91/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole, jos työnkuva on sellainen, ettei jutteluhetkiä ole. Sinusta saa tämän ketjun perusteella niin järkyttävän jankkaaj

Etkö näe ketään? Istutko yksin kellarikerroksessa? Mikä sinua vaivaa?

Miksi vaihdat aihetta? Ei tässä ole kyse minusta vaan siitä tunnetko paremmin työkaverisi kuin perheenjäsenesi.

Vierailija
92/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, mies on hyvätuloinen, joten en saa kuin työmarkkinatuen, mutta fyysisten vaivojen takia en edes pystyisi töihin 

Vierailija
93/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana pitkässä vastauksessa. Etkö hahmota kokonaisuuksia? Mikä on vaikeaa ymmärtää ettet voi koskaan tuntea työkavereitasi samalla tavalla kuin omia perheenjäseniäsi?

Ei mitenkään vaikeaa. Sinulle sen sijaan ion ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää, että kukaan ei nyt puhu mistään tuntemisesta, vaan keskustelua käydään siitä, onko perheenjäsenillä samat taustat niin kuin sinä väitit. 

Vierailija
94/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tunnen työkavereini paremmin kuin isäni, jota en ole nähnyt 30 vuoteen. Jännittävää tämä aikuisten elämä, kun se ei menekään niin kuin sinä haluat, vaan ihmisillä on hyvin monenlais

Ja tässä vasta uutispommi tuleekin: Työkaveri voi olla myös perheenjäsen. Eikö olekin shokeeraava tieto? 

Ei ole. Tiedän että työkaverina voi olla perheenjäsen. Silloin kyse ei ole työkaverista jota tässä tarkoitetaan.

Et ole isäsi kanssa perhettä jos ette asu yhdessä. Perhe on se jonka kanssa jaat arjen.

Vierailija
95/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minä teen töitä rekkakuskina. Työni on kuljettaa tuotteet paikasta A paikasta B. Asikaspalvelun hoitaa ihan muut ihmiset. 99% ajasta istun yksin rekannupissa. 

Miten se 1%. Eikö se ole sosiaalista tapahtumaa? Kai sinä jonkun näet ja tervehdit? Vai oletko sinä niitä kuskeja jotka eivät sano mitään vaan luikkivat pakoon kun näkee ihmisen?

Vierailija
96/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään vaikeaa. Sinulle sen sijaan ion ylivoimaisen vaikeaa ymmärtää, että kukaan ei nyt puhu mistään tuntemisesta, vaan keskustelua käydään siitä, onko perheenjäsenillä samat taustat niin kuin sinä väitit. 

Emme puhu taustasta vaan siitä tunnetko työkaverisi paremmin kuin perheenjäsenesi. Sinä otit yhden sanan vastauksesta ja takerruit siihen.

Vierailija
97/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun vastaa sinä ensin, mitä minulle tapahtuu, koska olen työpaikkani ainoa työntekijä? Jotain kamalaa se varmasti on, koska mielestäsi ihmisen "pelastaa" se, että pääsee seurustelemaan muiden kuin perheenjäsenten kanssa. Et edes tiedä minun perhetilanteesta, mutta vakaumuksen syvällä rintaäänellä tulet julistamaan, että jotain minulle nyt tapahtuu ja että on tärkeämpää, että minulla on työ, jossa esimies, kuin se, että minulla esim. olisi 10 ystävää. 

Vierailija
98/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tunnen työkavereini paremmin kuin isäni, jota en ole nähnyt 30 vuoteen. Jännittävää tämä aikuisten elämä, kun se ei menekään niin k

Työkaveri on työkaveri riippumatta siitä, tunnetko hänet muista yhteyksistä vai et. Työkaveri voi olla täysin ventovieras ihminen tai ihminen, jonka tunnet paremmin kuin kenetkään toisen. Ja kaikkea siltä väliltä. Maailma ei ole ihan niin musta-valkoinen kuin autistmi aivosi syöttävät. 

Vierailija
99/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se 1%. Eikö se ole sosiaalista tapahtumaa? Kai sinä jonkun näet ja tervehdit? Vai oletko sinä niitä kuskeja jotka eivät sano mitään vaan luikkivat pakoon kun näkee ihmisen?

Pakko se on joskus kuisella ja paskalla käydä. Ei ole tapana tehdä niistä sosiaalisia tapahtumia. Enkä myöskään tervehdi "pikkuveikkaa" näillä tapaamisillamme. Yllättävän vaikea konsepti sinulle se, että ihminen voi tehdä töitä ilman muita ihmisiä. 

Vierailija
100/264 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme puhu taustasta vaan siitä tunnetko työkaverisi paremmin kuin perheenjäsenesi. Sinä otit yhden sanan vastauksesta ja takerruit siihen.

Kyllä puhumme taustoista. Sinä olet täällä ainut, joka jankuttaa tuota tuntemista, vaikka kaikki muut puhuvat nimenomaan niistä taustoista. Niistä, joiden sinä väitit olevan esteenä sosialisoinnille eli sosiaaliselle kanssakäymiselle perheen sisällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi