Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi DNA-/isyystestit eivät ole pakollisia aina, kun vauva syntyy?

Vierailija
28.11.2025 |

Suomessa ainakin 1-2% lapsista kasvaa perheessä, jossa isä on eri kuin biologinen isä. Joissain maissa luku on jopa 30%.

Lapsellakin on oikeus tietää kuka on oikea isä jotta saa tietää piilevät sairausriskit suvusta. Totuutta piilotteleva äiti toimii lapsen edun vastaisesti.

Jos synnytysosastoilla annettaisiin 1-2% tapauksissa äideille VÄÄRÄ VAUVA mukaan kotiin, alkaisiko äiditkin vaatia pakollista DNA-testiä? Sehän olisi sensaatiouutinen ja kohu, ja miten asiaan täytyy heti puuttua.

Moni ongelma ratkeaisi jos kaikki vauvat DNA-testattaisiin joko raskausaikana, tai heti syntymän jälkeen, jolloin isä olisi heti selvillä. Kuka voisi vastustaa ideaa joka hyödyttää kaikkia osapuolia...? Kuka häviää kun totuus on kaikkien tiedossa?

Kommentit (2324)

Vierailija
301/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhia testejä yhteiskunnan vähillä rahoilla. Jokainen epäilevä voi ihan itse maksaa testinsä! Voi omalla rahalla tehdä vaikka monta testiä.

Meillä on 2 lasta ja en ole ikinä pettänyt. Mies tuntee ja tietää minun arvomaailmani eikä ikinä edes epäilisi isyyttään. Joten testirahat menisi ihan turhaan hukkaan. Ap voi toki tulla testaamaan lapset jos ei usko että isä on oikea isä.

Vierailija
302/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset yleensä peilaavat muihin ihmisiin niitä omia sisäisiä piirteitään. Itse en esim. ikinä ole pettänyt puolisoani, joten vaikea on jotenkin ajatella, että suuri osa lapsen hankkivista naisista nyt pettäisi puolisoitaan. Nykyään opiskellaan pitkään, eletään parisuhteessakin kohtuullisen pitkään ennen kuin lapsia edes harkitaan. Jotenkin vaikea ajatella, että kyseessä olisi mikään valtaisa ongelma. 

Ja jos joku nyt kokee, että puoliso on epäluotettava, niin silloin hän teettää testin. Minusta ei ole järkevää tuhlata yhteiskunnan rahoja turhaan testaamiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku testausta vastustavista naisista tai miksei miehistäkin järjellisen syyn testauskieltoon? 

Ja syy ei voi olla raha.

Miksei  voi olla syy?

Vierailija
304/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitään hupia ole jos haluaa tietää onko lapsi oma vai ei.

Ja mikä estää sinua testaamasta?

Olen nainen eikä minulla ole lapsia. Mutta mieheni saa kyllä ihan vapaasti tehdä isyystestin sitten kun meillä niitä lapsia on, minulla ei ole mitään sitä vastaan koska en petä.

Niin minunkin saa tehdä vaikka joka päivä. Mutta ei yhteiskunnan rahoilla.

Nainen voi minun puolestani synnyttää, mutta ei yhteiskunnan rahoilla. Laittaa laskun perään.

Yhteiskunta tarvitsee lapsia.

Vierailija
305/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 98-99 % lapsista on perheissä oikean isän kanssa, niin tulee turhan kalliiksi testata kaikkia. Toki omakustanteisesti jokainen voi sen tehdä itse. 

Mutta ei tule kalliiksi tietämättään toisen lapsia elättävälle aisankannattajamiehelle? :D

No maksaa itse testinsä, jos epäilyttää. 

Kyllä tässä yhteiskunnassa joutuu monta muutakin asiaa itse kustantamaan. 

Jos useampi testauttaisi (omakustanteisesti), niin ehkä hinnatkin laskisivat? 

Pointtina on, että moni mies ei edes epäile mitään, ja silti onkin tietämätt

Toisaalta naiset sanovat täällä ketjussa suoraan, että naisten sp-taudit testataan raskauden aikana koska jokainen mies on pettäjä, ei edes vihjata tai puhuta potentiaalisesta.

Mitäs se on sinusta?

Ei noin sanottu. Yhtä hyvin nainen on voinut pettää ja saanut niin ne taudit, tai saanut jotenkin muuten. Lapsen edun takia ne testataan.

Vierailija
306/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitään hupia ole jos haluaa tietää onko lapsi oma vai ei.

Ja mikä estää sinua testaamasta?

Olen nainen eikä minulla ole lapsia. Mutta mieheni saa kyllä ihan vapaasti tehdä isyystestin sitten kun meillä niitä lapsia on, minulla ei ole mitään sitä vastaan koska en petä.

Eikä sua haittaa yhtään että miehesi silti epäilee sun pettäneen? Aika erikoinen ajattelutapa.

Ei haittaa, koska en ole pettänyt. Ihan vapaasti saa isyystestin tehdä, minulla ei ole mitään salattavaa. Toisin kuin eräillä.

Niinhän täällä on kaikki muutkin naiset sanoneet, että mies saa tehdä isyystestit halutessaan. Yksikään ei ole kieltänyt.

Vierailija
307/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisille annettaisiin väärät lapset mukaan kotiin synnäriltä, se olisi iso ulina ja huuto, miten siihen ei puututa.

Kaksoisstandardi on iso.

Miksi totuus on niin pelottava asia?

Rahaa laitetaan turhempaankin veroissa. Tässä sentään on hyötyjänä lapsi.

Koska jos sairaala alkaa sekoittamaan vauvoja, on sairaalan prosesseissa vikaa. Sinun, lapsen äidin ja lapsioletettusi asiat eivät ole sairaalan vastuulla. Kukaan ei kiellä omalla rahalla testaamasta lastasi niin halutessasi eli mahdollisuus on olemassa.

Tähän on pakko lisätä että itse en kummankaan lapsen kohdalla ollut kertaakaan tilanteessa, jossa vauva olisi ollut sairaalan henkilökunnan hoidossa jossakin, edes hetkellisesti, lukuunottamatta tilannetta jossa lääkäri tai hoitaja piteli lasta samassa huoneessa kuin minä, heti synnytyksen jälkeen. Ei ollut tilannetta jossa en olisi itse ollut läsnä vauvan kanssa samassa tilassa kunnes lähdimme kotiin. Mihin vauva olisi kadonnut tai miten vaihtunut?

Vierailija
308/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset ei halua testin olevan ilmainen ja pakollinen?

Testi pitää tehdä kaikille elossa oleville suomalaisille. Mahtaa laboratorioihin tulla kiirettä, kun vuoteen ei ehditä tehdä muita verikokeita.

Lait yleensä koskevat tulevaa aikaa eikä takautuvasti.

Et sinä saa ylinopeussakkoa takautuvasti, kun ajoit satasta satasen alueella ja nopeusrajoitus tiellä muuttuu kahdeksaankymmeneen kuukauden päästä. Urpo.

Tässä täytyy, koska testejä on perusteltu myös perinnöllisillä sairauksilla. Jos ei tiedä lapsen isän perimää, ei tiedä perinnöllisiä sairauksia. Samoin rikoste

Nostetaan naisten vero% koska teidän syövät seulotaan ja synnytys maksaa.

Naiset maksaa itse synnytyksensä. SInä sitä rekisteriä olet itkemässä, sinut testataan, sinä maksat.

Vierailija
309/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä testauksen saa. Pitää vaan maksaa se itse. Turhaa nillitystä taas.

Avioliitossa syntyneestä lapsesta tehdään isyysolettamus eli aviomies on lapsen isä eikä kukaan ulkopuolinen pysty sitä kiistämään. Avoliitossa syntyneen lapsen isyys pitää sitä vastoin erikseen vahvistaa. Jälkimmaisessä tapauksessa kun isyys on vahvistettu, lapsi voi saada isän sukunimen. Jos isyyttä ei ole vahvistettu heti väestörekisteriin ilmoitettaessa, lapsi saa automaattisesti äidin sukunimen.

Nimenomaan tämä avioliiton isyysolettama on vanhentunut. Se on ajalta ennen geenisekvensointia. Avioliittoa instituutiona on muutenkin rapautettu, eikä se enää sido samalla tavalla laillisesti ja taloudellisesti kuteb aikana, jolloin isyysolettama on lakiin kirjattu.

Pak

Tietysti kuka tahansa mies haluaa varmistaa että lapsi on oikeasti oma, ei kukaan halua alkaa kasvattaa toisen lasta. Tossukka aisankannattaja on jos ei vaadi isyystestiä.

Vierailija
310/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Avioliitto on lähtökohtaisesti hyvin heikolla pohjalla jos aviomiehen pitää epäillä omaa vaimoaan uskottomuudesta tämän tullessa raskaaksi. Tuskin mikään DNA-testi riittää aidosti palauttamaan tuota luottamusta. "Jipii, olenkin aivan oikeasti tämän lapsen isä! Sori että epäilin että naapurin Pena on pistänyt sinut paksuksi"

Saati, jos vaimo on ihan innoissaan tuloksen tultua "kulta, eikö olekin ihana, että sinä olet lapsen isä. Minua jo vähän huoletti".

Vierailija
311/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aloittaja S. Kallström? Tunnettu naistenvihaaja, joka halusi jo 15v sitten pakolliset testaukset naisille kaikesta mahdollisesta mutta samalla puolusti ja selitteli esim. miesten harjoittamaan kotiväkivaltaa. 

Naiset vastustavat vain, kun pelkäävät käryn käyvän.

Vierailija
312/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Todellakin pitäisi isyystestit olla pakollisia, en tajua että miten ei vieläkään ole vaikka elämme sellaisessa maassa missä naiset on vapaampia kuin muualla, joten pettämisen riski on luonnollisesti korkeampi. Olisi kauheaa kasvattaa jonkun toisen lasta ja luulla sitä omaksi, vaikka nainen olenkin.

Ihan fuulaa taas. Ihmiset entisaikoina petti huomattavasti enemmän, koska naisilla (eikä useimmilla miehilläkään)  ei ollut vapaus valita mies johon aidosti rakastuu, mutta joku oli otettava. Pettämisen riski on alhaisempi silloin kun saa olla sen ihmisen kanssa jonka kanssa haluaakin olla, tai sitten vaikka on kokonaan ilman, jos sellaista ei koskaan löydy. Kuten minä olen ollut. Entisaikoina minut oltais vain naitettu jollekin elatuskykyiselle setämiehelle ja olisin todennäköisesti tullut raskaaksi söpölle ja viriilit siittiöt omaavalle renkipojalle, jota oikeasti rakastan.

Yhdenkään miehen ei nykymaailmassa tarvitse elää pelossa kuinka elättää jonkun renkipojan kymmentä lasta. Sen kuin käy apteekista ostamassa testin ja asia on sillä selvä. 

Vierailija
313/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisille annettaisiin väärät lapset mukaan kotiin synnäriltä, se olisi iso ulina ja huuto, miten siihen ei puututa.

Kaksoisstandardi on iso.

Miksi totuus on niin pelottava asia?

Rahaa laitetaan turhempaankin veroissa. Tässä sentään on hyötyjänä lapsi.

Koska jos sairaala alkaa sekoittamaan vauvoja, on sairaalan prosesseissa vikaa. Sinun, lapsen äidin ja lapsioletettusi asiat eivät ole sairaalan vastuulla. Kukaan ei kiellä omalla rahalla testaamasta lastasi niin halutessasi eli mahdollisuus on olemassa.

Tähän on pakko lisätä että itse en kummankaan lapsen kohdalla ollut kertaakaan tilanteessa, jossa vauva olisi ollut sairaalan henkilökunnan hoidossa jossakin, edes hetkellisesti, lukuunottamatta tilannetta jossa lääkäri tai hoitaja piteli lasta samassa huoneessa kuin minä, het

Joku on katsonut selvästi liikaa draamasarjoja, joissa vauvat vaihtuvat sairaalassa.

Vierailija
314/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteiskunta postittaisi jokaiselle suomalaiselle dna-testit vuosittain, niin voisin ihan huvikseni teettää sen joka kerta. Ties vaikka 20. kerta on sellainen, että dna:ni on muuttunut. Kun ilmaista palvelua tarjotaan, niin pitäähän sitä käyttää. Niinhän joka ikinen suomalaismies on tehnyt ja postittanut suolistosyöpätestin, kun se on kotiin tullut.

Vierailija
315/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti kuka tahansa mies haluaa varmistaa että lapsi on oikeasti oma, ei kukaan halua alkaa kasvattaa toisen lasta. Tossukka aisankannattaja on jos ei vaadi isyystestiä.

Taas joku incel-mies yrittää projisoida omaa typeryyttään ja heikkoa itsetuntoaan muihin ihmisiin. Täysjärkinen, suoraselkäinen mies KYLLÄ kasvattaa toisen miehen lapset. Minä hyväksyisin sen, että tulevalla vaimollani on lapsia edellisestä avioliitosta. Omia lapsia en halua, mutta tuollainen "bonuslapsi" kyllä kelpaa. 

Vierailija
316/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aloittaja S. Kallström? Tunnettu naistenvihaaja, joka halusi jo 15v sitten pakolliset testaukset naisille kaikesta mahdollisesta mutta samalla puolusti ja selitteli esim. miesten harjoittamaan kotiväkivaltaa. 

Naiset vastustavat vain, kun pelkäävät käryn käyvän.

Miten isyystesti todentaa pettämisen?

Vierailija
317/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V*ttu miten paljon peittäviä naisia tässä keskustelussa on. Onneksi minä en petä, niin ei ollenkaan haittaa vaikka isyystestit olisi pakolliset. Kaikki pettävät naiset pitäisi k*vittää. Sitä vastaan ei pitäisi mitään olla jos ei petä.

Olen ollut naimisissa yli 20 vuotta saman miehen kanssa, enkä ole ikinä pettänyt häntä. Milläköhän todennäköisyydellä hän on lastemme isä? Ja miksi verorahoja pitäisi tuhlata lastemme isyyden todentamiseen? 

Lisäksi käymme töissä ja maksamme hitosti veroja. Minusta ap voi testata lapsensa ihan rauhassa, kunhan maksaa sen omista rahoistaan.

Kaikki naiset eivät olekaan kuin sinä. Suurin osa h*oraa ja pettää.

Ja hän vain sanoo ettei ole pettänyt.

Samalla otti sp-ta

Jos noista testeistä kieltäytyy, se vaikuttaa synnytyksen hoitoon ja saattaa aiheuttaa siihen rajoituksia. Niiden testien tärkein syy on syntyvän lapsen terveys, mutta samalla suojataan myös hoitohenkilökuntaa. Esim. veren välityksellä tarttuva HIV-riski otetaan silloin huomioon. Synnytyksen sujuvuus ja se, ettei testaamattomuus aiheuta siihen mahdollisesti omaan hyvinvointiini vaikuttavia rajoituksia, painaisi ainakin itselläni vaakakupissa enemmän kuin se, tulisiko kumppani epäluuloiseksi rutiinitestiin menemisestä. Synnyttäjän hyvinvointi on tärkeämpi kuin miehen henkinen mukavuus.

Vierailija
318/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerätään pojista DNA pankki. Keräys voidaan hoitaa synnärin/intin/ajokortin/passin tms. toimenpiteen yhteydessä niin saadaan kaikille varmasti oikea isä. Myös niille, jotka mies käy siittämässä ulkomailla ja hylkää. Lasten etuhan se oikean isän tietäminen tosiaan on.

Vierailija
319/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitoalalla, mutta kuvittelisin myös, että sukupuolitautien testaaminen on edullisempaakin kuin dna-isyystesti? 

Vierailija
320/2324 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kondomi on keksitty kauan ennen ajanlaskun alkua. Viisas mies käyttää sitä. 

Isyystestin voi teettää lapselleen, jos isyyttä epäilee, mutta en näe mitään järkeä turhassa testaamisessa. Meillä on 100% varmuudella lapset isänsä lapsia. Miksi heittää hirveä määrä rahaa turhaan testaamiseen vain, koska ap ei ymmärtänyt käyttää kondomia?

Toimiiko sama logiikka kun naisilta testataan sp-taudit?

Turhia testejä, hirvittävä määrä rahaa palaa. Nainen voi teettää jos epäilee että sillä on tauteja, omalla kustannuksellaan.

Kuka tahansahan saa sp-tautitestit ilmaiseksi, soittaa vain terveyskeskukseen ja varaa ajan labraan. Ei ole mitään logiikkaa, että nimenomaan raskaana olevalta perittäisiin maksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme