Millaiset sulla on ollut rajuimmat menkat
Ja montako päivää.
Kuulemma pahenee ennenkuin loppuu kokonaan.
Kommentit (57)
Pahimmat menkat olivat sellaiset, että tamponsista tuli läpi vartissa - tunnissa, ja jos istuin pöntöllä, niin valui ihan solkenaan verta. Siinä vaiheessa kun alkuun tavalliset menkat olivat koko ajan runsastuneet ja kestäneet jo yli viikon, hakeuduin lääkäriin ja jouduin suoraan sairaalaan osastolle seurantaan (keskenmenoepäilynä, vaikka tiesinkin etten ole raskaana enkä ollutkaan). Diagnosoitiin vuotohäiriöksi, caprilonilla saatiin sitten rauhoittumaan. Esivaihdevuosien oireilua, mulla ne oireet alkoivat jo ennen neljää kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan niin, että kun ennen ulos lähtöä laitoin isoimman tamponin ja paksuimman yösiteen, en ehtinyt kuin saamaan takin päälle ja veri tuli läpi suojista. Ferritiini oli 0
Kauheeta. Mitähän mulla on edessä... En vinoile vaan kysyn että voiko käyttää aikuisten vaippoja jos noin kamalasti valuu? Onko joku kokeillut niin tietää?
N53 v
Vierailija kirjoitti:
Kesti viisi päivää normaalin kolmen päivän sijaan. Yhteensä meni kuusi sidettä, aamuin illoin piti vaihtaa.
Aina hb 150.
Kirjoitin ylläolevan. Mitä te minua alapeukutatte? Vastasin vain kysymykseen ja vielä ihan totuudenmukaisesti.
Kolmesti ambulanssilla päivystykseen, taju lähti kerran. Kivun määrää ei kukaan uskonut, en edes itse. Vasta kun synnytin niin selvisi, sairaalassa oli kaksi rajua supistusta avautumisen loppuvaiheessa. Tarkoitan siis sitä että en kokenut supistuksia mitenkään erityisen kivuliaina koska olin niihin tottunut. Olin koiran kanssa lenkillä ja saunassa 2-3 t ennen kuin vauva syntyi. Syntyi etuajassa. Onneksi ehdittiin sairaalaan <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirrän lääkärin suosituksesta kuukautisia käyttämällä neljä liuskaa e-pillereitä putkeen. Kuukautisten aikaan vedän ketjussa kipulääkettä. Vatsakramppien takia silti olen petipotilaana lämpötyynyn kanssa. Ripuloin ja välillä saattaa olla oksentelua. Pahimmillaan voi mennä kokonainen viikko näin.
Olen miettinyt etten pitäisi e-pillereistä lainkaan taukoa. Onko jollain tällaisesta kokemusta?
Minipillereiden kanssa ihan normikäytäntö.
Aivan, mutta nyt kysyttiin kokemuksia e-pillereiden käyttämisestä ilman taukoja. Olen kokeillut ehkäusykapselia ja se vei todella huonoon kuntoon. En haluaisi enää vaihtaa pois e-pillereistä.
Onko kenelläkään kokemuksia? Ehkäisykapseli sisältää keltarauhashormonia ja silloin minulla oli koko ajan kipuja, vatsa sekaisin ja oksetti. Vuotoa tuli miten milloinkin.
Mietin vain kävisikö ilman taukoviikkoja samoin ehkäisypillerin kanssa, koska se oli vielä pahempi kuin kuukautiset silloin tällöin.
Lääkäriltä en ole ikinä oikein saanut hyvää ohjeistusta tähän. Endometrioosiakaan ei muistettu tutkia hätäsektion yhteydessä vaikka olin ennakkoon sitä pyytänyt. Ilmeisesti se ei kuitenkaan kovin pahana ole, kun kasvaimet eivät ainakaan kiinnittäneet huomiota.
Kohta on taas sen ihanuuden aika joten lohduttavaa lukea muiden kammokokemuksia. Sanotaanko että koska sairastan vaikeaa endoa niin kaikki menkat ovat kauheita mutta sen jälkeen kun sain verenohennuslääkkeet käyttöön jokainen vuotopäivä on saatanasta. Oikeasti, kenekään ei pitäisi joutua läpikäymään tätä.
N45
Ennen vaihdevuosia kuukautisten alkukrampit oli sellaiset, että heti ensituntemuksesta piti välittömästi ottaa 2 panacodia. Jos ei ehtinyt tai päässyt ottamaan heti vaan liian myöhään, tabletit tulivat vatsakrampin voimasta yläkautta ulos kokonaisina ja joutui makaamaan ekan vrk sikiöasennossa.
Lääkäri kieltäytyi määräämästä tällaiseen "pikkuvaivaan" enää lisää panacodeja. Salakuljetin sitten kodeiinitabletteja turistireissultani Aasiasta ja söin niitä ja parasetamolia sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vaihdevuosia kuukautisten alkukrampit oli sellaiset, että heti ensituntemuksesta piti välittömästi ottaa 2 panacodia. Jos ei ehtinyt tai päässyt ottamaan heti vaan liian myöhään, tabletit tulivat vatsakrampin voimasta yläkautta ulos kokonaisina ja joutui makaamaan ekan vrk sikiöasennossa.
Lääkäri kieltäytyi määräämästä tällaiseen "pikkuvaivaan" enää lisää panacodeja. Salakuljetin sitten kodeiinitabletteja turistireissultani Aasiasta ja söin niitä ja parasetamolia sekaisin.
Kuinka tiheästi jouduit panacodeja ottamassa? Minulla on myös tämä että ilman lääkitystä krampit menevät niin pahaksi, että koko ajan oksentelen ja ripuloin kun kohtu kramppaa. Selkään sattuu, jalat ovat painavat ja olen kipujen takia lähellä pyörtymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset että jouduin vaihtamaan supertamponin viiden minuutin välein ja yöide meni läpi. Samalla kertaa töissä. Kuulemma oli normivaihdevuosioireet naistenklinikan mukaan, mutta onneksi työpaikka lääkärin kautta pääsin vielä ultraan ja siinä näkyi 1.5 kilon kasvaimia kohdussa. Puolen vuoden päästä pääsin kohdunpoistoleikkaukseen.
Kasvaimia on voinut olla mutta ei noin isoja.
Miksei olisi? Itselläni oli yksi hirviö 2,7 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset että jouduin vaihtamaan supertamponin viiden minuutin välein ja yöide meni läpi. Samalla kertaa töissä. Kuulemma oli normivaihdevuosioireet naistenklinikan mukaan, mutta onneksi työpaikka lääkärin kautta pääsin vielä ultraan ja siinä näkyi 1.5 kilon kasvaimia kohdussa. Puolen vuoden päästä pääsin kohdunpoistoleikkaukseen.
Kasvaimia on voinut olla mutta ei noin isoja.
Miksei olisi? Itselläni oli yksi hirviö 2,7 kg.
Miten on mahdollista ettei kohtua tutkita ja kasvaimia poisteta paljon aiemmassa vaiheessa? Miten naisten sairauksien hoito on tällä tasolla? Entinen kansanedustaja Susanna Koski joutui elämään kohdun kasvaimen kanssa 10 vuotta ennen kuin se poistettiin.
Joskus 26-28 vuotiaana oli todella oudot ja aika kamalat menkat. Ennen tuota ikää olivat ihan normaalit ja kivuttomat, siis ei erityisen runsasta vuotoa ja kestokin ihan normaali. Sitten ne muuttuivat tosi oudoiksi, siis sellaisiksi että ihan ilman mitään varoitusmerkkiä sitä verta tuli paljon, siis todella paljon. Istuin pöntöllä ja kuuntelin lirinää, lisäksi tuli sellaisia peukalon kokoisia hyytymiä. Ja tämä kesti jotain 2-4h (kyllä, tuntia, ei päivää), ja sen jälkeen ei mitään. Ja vaikka sitä verta tuli tosi paljon kerralla, en kertaakaan tuntenut kipua. Kunhan laittoi tarpeeksi suojaa niin pystyi elämään aivan normaalisti.
Olen nyt 29 ja menkat on palanneet normaaleiksi, ei enää yhtäkkisiä lyhyitä verisuihkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kun kipu lopulta meni ohitse, nukahdin lattialle vähäksi aikaa. Paljaalle lattialle. Äitini ei suostunut antamaan minulle särkylääkettä.
Wtf? Miksi ei?
Ne ihmiset, joilla on vain vähän tai ei lainkaan kuukautiskipuja saattavat ajatella kuukautiskipujen olevan sellaista luonnollista kipua, joka tulee kestää ilman lääkitystä. He eivät välttämättä ymmärrä kuinka huonoon tilaan jonkun muun kroppa voi mennä, jos lääkitystä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kun kipu lopulta meni ohitse, nukahdin lattialle vähäksi aikaa. Paljaalle lattialle. Äitini ei suostunut antamaan minulle särkylääkettä.
Wtf? Miksi ei?
Ne ihmiset, joilla on vain vähän tai ei lainkaan kuukautiskipuja saattavat ajatella kuukautiskipujen olevan sellaista luonnollista kipua, joka tulee kestää ilman lääkitystä. He eivät välttämättä ymmärrä kuinka huonoon tilaan jonkun muun kroppa voi mennä, jos lääkitystä ei saa.
Synnytyksen kivunlievitykseen saatetaan myös jostain syystä suhtautua samoin.
Miesten kohdalla ei kai yhtä usein ajatella kipujen olevan "luonnollisia" jolloin niitä ei muka tarvitsisi lääkkeellisesti lievittää.
Mullakin loppua kohden näitä tulvahduksia. Jouduin ekana vuotopäivänä pysymään kotona, koska en voinut istua töissä puolta tuntia pidempään töhrimättä tuoleja. Toisesta päivästä lähtien särkylääkkeet jarruttivat kyllä vähän.
Kierto aina tiuhempaa tyyliin 9pv tulvaa, 2vkoa väliä ja taas alusta. Käytössä tietysti yösiteet plus yötamponit yhdessä. Verenpainelääkkeen vaikutuksenkin huomasi. Muistin hyvin ottaa tabletin, kun alapäästä alkoi tulla kuin keittiön hanasta täysillä.
Onneksi tämä on historiaa jo.
Essuren jälkeen yhtä helv ettiä-älä ota vaikka suositeltaisi. Tästä toimenpiteestä on lukuisia joukkokanteita/oikeudenkäyntejä ympäri maailman.