Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset sulla on ollut rajuimmat menkat

Vierailija
27.11.2025 |

Ja montako päivää.

Kuulemma pahenee ennenkuin loppuu kokonaan.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aimmin normaalit. Yhtäkkiä kerran monsuunit. Verta pulppusi valtoimenaan ja makasin vkon sängyssä ja ramppasin vessassa. Veriarvot laski, mutta vkon jälkeen helpotti.

Vierailija
2/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan niin, että kun ennen ulos lähtöä laitoin isoimman tamponin ja paksuimman yösiteen, en ehtinyt kuin saamaan takin päälle ja veri tuli läpi suojista. Ferritiini oli 0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli niin rajut menkat että tuli 8 litran ämpäri täyteen verta. Vähän heikotti sen jälkeen.

Vierailija
4/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aina on rajut mutta pahin kipu kestää vaan päivän. 

Vierailija
5/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-19 -vuotiaana oli 45 päivän kestoiset. Ikinä mulla ei onneksi ole kivuliaat menkat olleet, mutta varsinkin teininä tuli näitä järkyttävän pitkiä. Olin tuolloin neitsyt niin ei voinut mikään keskenmenokaan olla. 

Vierailija
6/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin minipillerit käyttöön siinä kohtaa kun aamulla vielä sängyssä maatessani ehdin tuntea sellaisen "tulvahduksen" kuukautissuojaa vasten, ja kun nousin saman tien ylös, verta valui ihan lorottamalla pitkin lattioita, vaikka päällä oli illalla vaihdettu maxi-tason kuukautissuoja ja pikkarit. Olin että nope, kiitti riitti. 

Vierailija
7/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kipu niin että meinasi pyörtyä makuulla. Onneksi pillerit veivät kivut ja kuukautiset.

Vierailija
8/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuun alusta lokakuun loppuun, 60 päivää. Ja mulla on sekä Mirena että tuplae-pillerit. Termoablaatiojonossa, ikää 46.

Vierailija
9/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöiset oli kerran...

Vierailija
10/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko teini-iän oli ihan kamalat ja hb tippui alle 80. Vuosin ihan tajuttomasti ja ohivuotoja tuli aina. Hetken kun istui ja nousi niin haaroista vaan vuosi ihan kuin kraanasta. Ja luulin että muillakin on samanlaista jos on "vähän runsaammat" menkat. Tossa ei ole mitään normaalia. Nyt vuodan koko menkkojen aikana vähemmän kuin aiemmin muutamassa tunnissa. 😬

Vierailija
11/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset että jouduin vaihtamaan supertamponin viiden minuutin välein ja yöide meni läpi. Samalla kertaa töissä. Kuulemma oli normivaihdevuosioireet naistenklinikan mukaan, mutta onneksi työpaikka lääkärin kautta pääsin vielä ultraan ja siinä näkyi 1.5 kilon kasvaimia kohdussa. Puolen vuoden päästä pääsin kohdunpoistoleikkaukseen. 

Vierailija
12/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 supertamponia pitää vuotoa tunnin. Työpäivät jännitysnäytelmiä, seisomaan nousu tuolilta aivan järkyttävää. Tuntee kuinka kaikki suojat pettää. Tutkimukset ensi kuussa. 49 v.

Vierailija
13/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus myoomashittii. Eli yli kämmenen kokoisia hyytymiä ja tulviminen läpi mummojen inkontinenssivaipasta vaikka söin sitä verenvuotoa vähentävää tablettia jonka nimeä en muista. Yksi ihan pieni hypähdys julkisella paikalla kadussa olleen skrubun vuoksi niin veret oli housussa reisissä asti ja perse punainen.

Vierailija
14/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka päivä on aina se pahin, jopa 30min välein saa vaihtaa imukykyisimmän tamponin aamupäivän aikana. Olen selvinnyt töissä niin, että laitan 2 kerralla ja yöside. Pitää 1-2h ja sitten uusiksi. Kesällä oli megaöverit menkat, vartin-1h välein vaihto aamusta iltaan, ja yö meni valvoessa, kun koko ajan vain lorisi ja vuoto kiihtyi. Menin suihkuun siistiytymään, niin siis sellaisia isoja klönttejä vaan läsähteli maahan, noin kolmen desin verran. Säikähdin aikalailla!! Seuraava päivä edelleen runsaasti vuosi, mutta vaihtoväli pysyi kahdessa-kolmessa tunnissa. Menkat myös loppui nopeasti neljäntenä päivänä, kun normaalisti menee 6 päivää. Eli oisko tuo hurja vuoto kerralla sitten nopeuttanut kohdun toipumis/paranemisprosesia.. olen 42v ja normaalipainoinen urheilullinen ihminen.

Vierailija
15/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää valuu ihan valtoimenaan. Jos seisoo suihkussa niin tip tip lattia on kohta veressä. Varmaan puol litraa ainakin yhteensä tai enemmänkin. 

Vierailija
16/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on tehty elokuvakin. Hohto.

Vierailija
17/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 supertamponia pitää vuotoa tunnin. Työpäivät jännitysnäytelmiä, seisomaan nousu tuolilta aivan järkyttävää. Tuntee kuinka kaikki suojat pettää. Tutkimukset ensi kuussa. 49 v.

Apua, ei kovissa vuodoissa tamponeja voi käyttää. 

Vierailija
18/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrän lääkärin suosituksesta kuukautisia käyttämällä neljä liuskaa e-pillereitä putkeen. Kuukautisten aikaan vedän ketjussa kipulääkettä. Vatsakramppien takia silti olen petipotilaana lämpötyynyn kanssa. Ripuloin ja välillä saattaa olla oksentelua. Pahimmillaan voi mennä kokonainen viikko näin.

Olen miettinyt etten pitäisi e-pillereistä lainkaan taukoa. Onko jollain tällaisesta kokemusta?

Vierailija
19/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purskahteli korvistakin verta. Oli kova.

Vierailija
20/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä alkoi olla hurjia vuotoja. Yhdessä vaiheessa tiesin aika tarkalleen, että jos Niagara iskee, se iskee 30 tuntia vuodon alusta ja kestää 2-4 tuntia. Pahin oli pari vuotta sitten joulun aikaan, ja se alkoi aamulla. Olin esikoisen kanssa flunssassa kotona, mies ja kuopus olivat oireettomia ja olivat päässeet siksi lähtemään anoppilaan vierailulle. Verta siis alkoi tulla kuin pässin kaulasta, ja aina hulahduksen tunnettuani kävin tarkistamassa tilanteen vessassa ja jouduin vaihtamaan sidettä varmaan vartin välein. Keitin aamupuuroa lieden ääressä, mutta en pystynyt seisomaan niitä muutamaa puuronkeittominuuttia pystyssä, kun alkoi huipata. Kun sen jälkeen menin taas vessaan tsekkaamaan, säikähdin kuvajaistani peilissä: olin aivan kalpea ja huulet sinersivät. Onneksi älysin jossain vaiheessa ottaa 800 mg buranaa, ja jo puolilta päivin vuoto oli jo aisoissa ja vointini suht ok. Varmasti flunssakin vaikutti olooni, mutta tuo oli ainut kerta koskaan, kun olen miettinyt, täytyykö näin tolkuttoman vuodon takia pyrkiä sairaalaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi