Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset sulla on ollut rajuimmat menkat

Vierailija
27.11.2025 |

Ja montako päivää.

Kuulemma pahenee ennenkuin loppuu kokonaan.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirrän lääkärin suosituksesta kuukautisia käyttämällä neljä liuskaa e-pillereitä putkeen. Kuukautisten aikaan vedän ketjussa kipulääkettä. Vatsakramppien takia silti olen petipotilaana lämpötyynyn kanssa. Ripuloin ja välillä saattaa olla oksentelua. Pahimmillaan voi mennä kokonainen viikko näin.

Olen miettinyt etten pitäisi e-pillereistä lainkaan taukoa. Onko jollain tällaisesta kokemusta?

Minipillereiden kanssa ihan normikäytäntö. 

Vierailija
22/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrän lääkärin suosituksesta kuukautisia käyttämällä neljä liuskaa e-pillereitä putkeen. Kuukautisten aikaan vedän ketjussa kipulääkettä. Vatsakramppien takia silti olen petipotilaana lämpötyynyn kanssa. Ripuloin ja välillä saattaa olla oksentelua. Pahimmillaan voi mennä kokonainen viikko näin.

Olen miettinyt etten pitäisi e-pillereistä lainkaan taukoa. Onko jollain tällaisesta kokemusta?

Minipillereiden kanssa ihan normikäytäntö. 

Aivan, mutta nyt kysyttiin kokemuksia e-pillereiden käyttämisestä ilman taukoja. Olen kokeillut ehkäusykapselia ja se vei todella huonoon kuntoon. En haluaisi enää vaihtaa pois e-pillereistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 33-vuotiaana oli pari kertaa sellaiset että tuli monta päivää mustia hyytymiä hurja määrä kerrallaan, suoertamponit ei pitäneet.

Epäilen että minulla oli pco, viiksetkin kasvoi ja lihoin yhtäkkiä 

Vierailija
24/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli varsinkin nuorempana normia että menkkojen alkaessa pamahti päälle myös migreenikohtaus, oli ilmeisesti hormonisidonnaista. Kerran meni lopulta niin pahaksi että piti lähteä päivystykseen, migreeni ei asettunut eikä pysynyt mikään alhaalla että olisi saanut edes kipulääkkeitä otettua, ja alkoi olla aika heikossa hapessa (mielikuvaharjoitteluna, yhdistetty migreenikohtaus ja menkkakivut on itsellä kuin joku yrittäisi murskata kalloa halki, työntää ruuvaria silmään ja kaivertaa mahasta sisukset ulos. Lisää siihen vielä ääni/valoherkkyys ja oksentelu, niin nautinto on taattu. Eikä se vuotokaan ihan mitään pikku tiputtelua ollut).

Siellä odoteltiin niin kauan että hoitaja kävi tuikkaamassa kovempaa lääkettä, ja alkoi lopulta rauhoittua meno. 

Vierailija
25/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä heräsin yöllä menkkojen aikaan jäätävää kipu- ja pahoinvointikohtauksern. Luulin kipujen takia, että nyt tulee joku megaripuli, ja oksettaa myös samalla. Kun pääsin vessaan, niin alapäästä lensi verta ja passaa ja ylhäältä meinasi tulla oksennus, niin pahat kivut olivat. Mistään vatsataudista ei ollut kyse, vaan menkkakivuista. Siinä sitten kouristukset kävivät niin pahoiksi, että menetin tajuntani, ja pyörryin pöntöltä suoraan lattialle. Kun sain itseni hereille, niin jotenkin ja vaivoin sain vessan oven auki ja pääsin ulos vessasta puoliksi ryömien, kunnes taju lähti taas, ja kaaduin uudestaan lattialle ensin lyöden pääni vaatekaapin oveen. Siinä vaiheessa mies heräsi ja tuli auttamaan. Olin kuin räsynukke hänen käsivarsillaan.

Vierailija
26/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti viisi päivää normaalin kolmen päivän sijaan. Yhteensä meni kuusi sidettä, aamuin illoin piti vaihtaa. 

Aina hb 150. 

Vierailija
27/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan endometrioosia. Teininä jouduin olemaan joskus poissa koulusta, koska mikään terveysside ei ollut riittävä vaan vuoti läpi oppitunnin aikana, vaikka juoksin joka välitunti vaihtamassa terveyssiteen uuteen. 

Kerran oli niin kovat kuukautiskivut teininä, että lojuin lattialla kun se tuntui edes hivenen helpottavan kipua, ja kun kipu lopulta meni ohitse, nukahdin lattialle vähäksi aikaa. Paljaalle lattialle. Äitini ei suostunut antamaan minulle särkylääkettä. 

Vierailija
28/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan endometrioosia. Teininä jouduin olemaan joskus poissa koulusta, koska mikään terveysside ei ollut riittävä vaan vuoti läpi oppitunnin aikana, vaikka juoksin joka välitunti vaihtamassa terveyssiteen uuteen. 

Kerran oli niin kovat kuukautiskivut teininä, että lojuin lattialla kun se tuntui edes hivenen helpottavan kipua, ja kun kipu lopulta meni ohitse, nukahdin lattialle vähäksi aikaa. Paljaalle lattialle. Äitini ei suostunut antamaan minulle särkylääkettä. 

Kuulostaa tutulta. Voin lohduttaa että synnytys ei välttämättä tunnu tuollaisten kuukautisten jälkeen kovin pahalta ainakaan kipulääkityksen kanssa. On ainakin nopeammin ohi kuin kuukautiset.

Vierailija
29/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin ostamaan sängynsuojia, koska mitkään siteet, tai tampoonit ei suojanneet vuodolta. Myoomat leikattu pari kertaa, endometrioosi kerran, mutta pyynnöistä huolimatta eivät poistaneet kohtua. Hormonaalinen ehkäisy ei käynyt ja vuoto oli ihan järkyttävää, ei voinut lähteä kotoa menkkojen aikaan. Hemoglobiini tipahti jossain vaiheessa alle 100 ja rautalisää söin sitten aika kauan. Ferritiini edelleen 17, ei taida siitä enää nousta.

Vierailija
30/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset että jouduin vaihtamaan supertamponin viiden minuutin välein ja yöide meni läpi. Samalla kertaa töissä. Kuulemma oli normivaihdevuosioireet naistenklinikan mukaan, mutta onneksi työpaikka lääkärin kautta pääsin vielä ultraan ja siinä näkyi 1.5 kilon kasvaimia kohdussa. Puolen vuoden päästä pääsin kohdunpoistoleikkaukseen. 

Kasvaimia on voinut olla mutta ei noin isoja.

Vierailija
31/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikasana hormonikierukka. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
32/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset että sitä tulee niin paljon ettei voi oikein edes liikkua. Istuu paikallaan ja kömpii vessaan ja tuntuu että sitä tulee ja tulee ja tulee. Pahimmillaan menkat oli varhaisvaihdevuosien aikana. Ne kesti varmaan 10v.

Vierailija
33/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosissa alkoi tulla tajuttomia vuotoja ajoittain. Tunnin välein supertamponi vaihtoon pahimpina päivinä ja tietysti iso yöside oli sen lisäksi ja sinne ehti aina klumpsahdella jotain hyytymiä jo tamponin ohi. 

Vierailija
34/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa pitkän tauon jälkeen alkoi vuoto. Ovulaatiota ei siis ollut tapahtunut pitkään aikaan ja tuossahan oli kyse todennäköisesti vain tyhjennyksestä. Muistaakseni tuo meni niin, että yhtenä vuotena oli vuodot vain kolme kertaa ja tuota seurasi seuraavana vuotena tuo hirviövuoto. Taisi olla niin, että edellisen kerran oli heinäkuussa ja seuraava vasta helmikuussa. Vuoto kuitenkin onneksi niukkeni 5 päivässä ja 1 viikossa oli loppu. Tuolloin opettelin käyttämään pakon edessä yösiteitä, jotka täyttyivät todella nopeasti. Noiden parin kerran jälkeen vuodot ovatkin sitten olleet hyvin säännölliset jo sellaiset 15 vuotta. En tiedä, mistä noissa parissa kerrassa oli kyse eli miksi tuollainen vuotohäiriö yllättäen iski. En uskaltanut mennä lääkäriin. En kuitenkaan ollut raskaana, enkä alipainoinen. Toki olin laihtunut ja kärsin stressistä opinnäytetyön tekemisen takia. Koskaan ei kuitenkaan siis ole ollut noin runsasta vuotoa kuin tuolloin.

Nykyään vuoto on välillä hämmentävän niukkaa, mutta tämä taitaa olla se vaihe ennen vaihdevuosien loppuhuipennusta ja todella runsaita vuotoja. Myös väri ihmetyttää kun on enemmänkin viininpunaista, ei ns. oikean veren väristä. Joskus näin tahtomattani julkisessa roskalaatikossa käärimättä jääneen suojan ja se veri oli ihan eri väriä kuin omani.

Vierailija
35/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja kun kipu lopulta meni ohitse, nukahdin lattialle vähäksi aikaa. Paljaalle lattialle. Äitini ei suostunut antamaan minulle särkylääkettä. 

Wtf? Miksi ei? 

Vierailija
36/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkivuodon klöntit oli melko inhottavua. Muuten on ollut suht normaalia lorinaa mutta aika kovia kipuja välillä. Särkylääke piti ottaa hyvissä ajoin ennen kipujen alkamista muuten se ei enää auttanut.

Vierailija
37/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa pitkän tauon jälkeen alkoi vuoto. Ovulaatiota ei siis ollut tapahtunut pitkään aikaan ja tuossahan oli kyse todennäköisesti vain tyhjennyksestä. Muistaakseni tuo meni niin, että yhtenä vuotena oli vuodot vain kolme kertaa ja tuota seurasi seuraavana vuotena tuo hirviövuoto. Taisi olla niin, että edellisen kerran oli heinäkuussa ja seuraava vasta helmikuussa. Vuoto kuitenkin onneksi niukkeni 5 päivässä ja 1 viikossa oli loppu. Tuolloin opettelin käyttämään pakon edessä yösiteitä, jotka täyttyivät todella nopeasti. Noiden parin kerran jälkeen vuodot ovatkin sitten olleet hyvin säännölliset jo sellaiset 15 vuotta. En tiedä, mistä noissa parissa kerrassa oli kyse eli miksi tuollainen vuotohäiriö yllättäen iski. En uskaltanut mennä lääkäriin. En kuitenkaan ollut raskaana, enkä alipainoinen. Toki olin laihtunut ja kärsin stressistä opinnäytetyön tekemisen takia. Koskaan ei kuitenkaan siis ole ollut noin runsasta vuotoa kuin tuolloin.<

Serkkuni joskus väitti että häneltä tulee vain ruskeaa kuuksutisvuotoa. Itselläni on ihan kunnolla verenpunaista, ei ole värissä eroa vaikka nenäverenvuotoon. 

Vierailija
38/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosissa jossain 48-49 veenä kerran oli menkat 7 kk pois, ja sen jälkeen sitten tulivatkin seitsemän kuukauden vuodot kerralla. Vuosin kolme viikkoa, ja ekan viikon niin paljon, että sisällä oli 2 super plus tamponia, yöside ja ekstraimukykyiset menkkapikkarit. Kotona käytin vaippoja. 

Mutta tuon jälkeen on onneksi vähitellen vähentynyt taas. Ilmeisesti nyt 51 veenä on niin vähän enää estrogeeniä, ettei kohdun limakalvo kasva niin paksuksi. Hiljattain oli useamman kuukauden tauko menkoissa taas, mutta vuodot silti pelkkää pientä tuhruvuotoa 4 päivää. Muita vaihtarivaivoja ei ole onneksi ollut kuin näitä vuotojuttuja.

Vierailija
39/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kertaa pitkän tauon jälkeen alkoi vuoto. Ovulaatiota ei siis ollut tapahtunut pitkään aikaan ja tuossahan oli kyse todennäköisesti vain tyhjennyksestä. Muistaakseni tuo meni niin, että yhtenä vuotena oli vuodot vain kolme kertaa ja tuota seurasi seuraavana vuotena tuo hirviövuoto. Taisi olla niin, että edellisen kerran oli heinäkuussa ja seuraava vasta helmikuussa. Vuoto kuitenkin onneksi niukkeni 5 päivässä ja 1 viikossa oli loppu. Tuolloin opettelin käyttämään pakon edessä yösiteitä, jotka täyttyivät todella nopeasti. Noiden parin kerran jälkeen vuodot ovatkin sitten olleet hyvin säännölliset jo sellaiset 15 vuotta. En tiedä, mistä noissa parissa kerrassa oli kyse eli miksi tuollainen vuotohäiriö yllättäen iski. En uskaltanut mennä lääkäriin. En kuitenkaan ollut raskaana, enkä alipainoinen. Toki olin laihtunut ja kärsin stressistä opinnäytetyön tekemisen takia. Koskaan ei kuitenkaan siis ole ollut noin runsasta vuotoa kuin tuolloin.<

Tuo tumma veri viittaa lähinnä niukkaan, hitaasti vuotavaan vuotoon, ehtii hapettua ennen kuin tulee ulos. Myös pitkän kierron aikana on vanhempaa kudosta mitä sieltä tulee ulos kuin jos olisi joka kk vuotanut.

Vierailija
40/57 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taikasana hormonikierukka. Kannattaa ainakin kokeilla.

Ei valitettavasti tehoa kaikkiin se taika. Mulla on hormonikierukka runsaiden kuukautisten vuoksi. Ennen kierukkaa kierto oli säännöllisesti 24-25 päivää, joista vuotoa 5 päivää (ja aina noin 24 tuntia kuukautisista sellaista lorinaa ja holahtelua, että huhhhuh). Kierukan myötä alkoi jatkuva tiputteluvuoto ja epäsäännöllinen kierto (19-36 päivää, joista niukkaa vuotoa 10-36 päivää). Neljän vuoden kohdalla tiputtelu alkoi helpottaa ja nyt 4,5 vuoden kohdalla alkanut taas runsaammat vuodot, mutta ei (vielä) kuitenkaan lorise ja holahtele. On kuitenkin ihan kohtalaista vuotoa ja 10 päivää. Olen niin väsynyt tähän, kun pitää valita kahden huonon vaihtoehdon väliltä (jatkuva tiputtelu vai todella runsaat menkat).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän