Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perin isovanhemmilta 50-luvulla rakennetun huonokuntoisen rintamamiestalon Helsingin pirkkolasta.

Vierailija
26.11.2025 |

Kannattaisikohan myydä pelkästään tonttinana ja purkaa talo ensin pois?

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta tarkenna nyt Ap että onko se tontti oma vai vuokralla? 

Onko vaikea lukea aloituksen linkkiä eli on vuokratontti. Näissä kaupunki on harrastanut sitä, että alkuperäinen sotaveteraani on saanut vuokrata halvalla, jälkeläinen kalliimmalla ja myydyn tontin vuokra on nykyään käypä. Ja talot suojeltuja eli mihinkään gryndaukseen ei ole mahdollisuuksia.

Vierailija
122/131 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi, kaupungin vuokratonttia ei voi ostaa ainakaan Helsingissä. Ja Pirkkolan 40-luvun talot on kaupungin tonteilla.

Nyt puhutaan 50-luvun rintamamiestaloista. Niissä on omat tontit, koska ne on alkujaan nimenomaan rintamamiehille "palkaksi" kaavoitettuja tontteja. Näiden tonttien ansiosta se 50-luvun tyyppitalo on nimetty jälkikäteen rintamamiestaloksi.

Niitä taas ei ole Pirkkolassa. Siellä on noita 40- ja 50-luvulla rakennettuja lahjataloja vuokratonteilla.

Osa Pirkkolan taloista on Ruotsista saatuja lahjoitustaloja, ei mitään suomalaisrintsikoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaikea lukea aloituksen linkkiä eli on vuokratontti. Näissä kaupunki on harrastanut sitä, että alkuperäinen sotaveteraani on saanut vuokrata halvalla, jälkeläinen kalliimmalla ja myydyn tontin vuokra on nykyään käypä. Ja talot suojeltuja eli mihinkään gryndaukseen ei ole mahdollisuuksia.

Molemmat seikat laskevat arvoa. 

Vierailija
124/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt krunikassa. Hesoissa on hauskin ilmaisu mitä olen kuullut pitkään aikaan ja käytän sitä itse aina kun mahdollista. :)

Itse olen syntynyt valkassa.

Sanon joko stadi tai helsinki.

Vierailija
125/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvitä paljonko purku maksaa, materiaaleista jne tekijöistä voi maksaa sulle liikaa. kiinteistövälittäjäkin neuvoo ja kaupunkin kaavoitus jne neuvovat. jos tontilla ei olisi rasitteena purkuasunto on etu. eikä voi myydä peruskorjattavana ,mutta sitten se ongelma myyjän vastuu mm hometalo tms muuta.

Vierailija
126/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perin 10 v sitten rintamamiestalon äidiltäni satakunnasta. Oli huonossa kunnossa mutta kyllä minä sen remontoin, remppa maksoi 100000 euroa. Myin talon 440000 eurolla. Siinä oli iso tontti 7000 neliöö.

Vierailija
127/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummun vanha talo meni kyllä sellaisenaan kaupaksi, ja sen osti perhe, joka remointoi sitä pitkään ja huolella ja sai hienon talon. Eli en purkaisi, vaan ostaja päättää mitä tekee. 

Niin. Tämä on just se että jos myy talon purkukuntoisena ja joku alkaakin sitä kunnostaa... oikeustaistelut edessä, riippuen ostajasta.

Jos myy talon purkukuntoisena pelkän tontin hinnalla, ei myyjä voi joutua oikeustaisteluihin, vaikka ostaja rupeaisikin remontoimaan sitä. Mutta sitten voi joutua, jos tontin käypä hinta on 100 000 € ja myy 200 000 eurolla. Silloin on täysin selvää, että todellisuudessa kaupassa talollekin on laskettu arvoa, vaikka sitä olisi kauppakirjassa sanottu purkukuntoiseksi.

Vierailija
128/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kannattaa itse ruveta purkamaan taloa (olettaen, että purkaminen on sallittu). Jos tontin ostaa rakennusliike, se pystyy purkamaan talon selvästi halvemmalla kuin yksityishenkilö, jolla ei ole tarvittavia koneita. Tällöin purettava talo vähentää tontin hintaa vähemmän kuin mitä joutuisi itse maksamasn purkukustannuksia.

Vierailija
129/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo pirkkola ole edes mitään hienoa aluetta, kehä 1 meluaa siinä vieressä.

Vierailija
130/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan näy aloituksessa minkäänlaista linkkiä. Joku vastaaja linkitti myynti-ilmoituksen toiseen Pirkkolassa olevaan omakotitaloon, mutta se on eri kuin ap:n perimä talo.

Vierailija
131/131 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sijainti ratkaisee. hesoissa saa lahosta mökistä vähintään 500000e

No jos sijainti on hyvä, niin ihmiset ovat valmiit maksamaan. Sijainti, sijainti, sijainti.