MT: Savon sukujen salat avautuvat. Savolaisten alkuperä selvitetty!
MT: ssä oli uutinen, että nyt on selvitetty Savon sukujen alkuperä!
Savolaiset eivät ole tulleetkaan Karjalasta, vaan Hämeestä!
Savossa asuvien esi - isät olivat eniten kiinnostuneita lähtemään asuttamaan erämaita 1500 - luvulla
Nämä Hämeestä lähtöisin olevat ihmiset levisivät myös Pohjanmaalle ja Kainuuseen.
Asia tutkittu DNA - näyttein. Lähes kaikki savolaiset suvut on selvitetty.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. En ole koskaan tullut juttuun nykyhämäläisten enkä savolaisten kanssa. Ilmankos, koska ovat samaa sakkia perimältä
---
Minua taas kiinnostavat savolaiset, koska he vaikuttavan olevan aitoja ja lämpimiä ihmisiä eikä ihme. Koska he ovat hämäläisiä. Hämäläiset ovat sellaisia. Pärjään livenä heti hämäläisten kanssa. Toinen sukuni on pohjalaisia. Ylpeitä ja kovia. Uskomattomia öykkäreitä. Itsetuntoa ei ainakaan puutu. Pelottavia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. En ole koskaan tullut juttuun nykyhämäläisten enkä savolaisten kanssa. Ilmankos, koska ovat samaa sakkia perimältä
---
Minua taas kiinnostavat savolaiset, koska he vaikuttavan olevan aitoja ja lämpimiä ihmisiä eikä ihme. Koska he ovat hämäläisiä. Hämäläiset ovat sellaisia. Pärjään livenä heti hämäläisten kanssa. Toinen sukuni on pohjalaisia. Ylpeitä ja kovia. Uskomattomia öykkäreitä. Itsetuntoa ei ainakaan puutu. Pelottavia.
Ap
Ei öykkäreillä ole koskaan hyvä itsetunto. Se öykkäröinti johtuu juuri heikosta itsetunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättelin asian ihan oikein
Suomalaisten lähimmät geneettiset veljessuvut on ruotsalaiset ja virolaiset.
Hämäläiset ovat tulleet Balttiasta Suomeen.
Ap
Ei ole totta. Ei ainakaan, jos puhutaan hitaista hämäläisistä savolaisten rinnalla.
Savolaiset kun eivät ole hitaita tai hiljaisia, kuten hämäläiset möllöt.
Näitä "uusia" geenilöydöksiä tulee jatkuvasti eikä ne ole sen enempää totta, kuin että me kaikki olemme Volgan mutkasta tai jostain Mongoliasta ko
---
Nyt puhut ihan karjalaisista. Karjalaisten sukujen juuret ovat idässä.
Karjalaiset levisivät lienee eniten Etelä - Suomeen ja sekin on erittäin loogista. Visualisoi silmiisi Suomen kartta.
Ap
Ei se ihan noin mene. Olen savolainen ja me ollaan aikamoisia räpättäjiä ja puhellaan myös tuntemattomille. Muutin Pohjois-Karjalan puolelle ja täällä todella harva ihminen heittäytyy jutulle. Jos heittäytyy, niin selviää, että ovat muualta kotoisin. Ylipäätään olen asunut aika monella paikkakunnalla ja Savossa ne höpöttäjät on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt vähän riippunee että mistä päin Savoa. Jos olet jostain Polvijärven rajamailta, niin taatusti piisaa itäistä peri
--
Savolaisilla ei ole itäinen perimä.
Karjalaisilla näyttäisi olevan itäinen perimä.
Tämä on kuultavissa myös tavassa esittää musiikkia. He ovat erittäin lahjakkaita tulkitsijoita. Suomalaisissa ei ole samanlainen herkkyys.
Minussa ei ole karjalaista perimää, mutta arvostan suuresti idän ihmisten luontaista tapaa tulkita musiikkia.
Ap
Geenit eivät seuraa läänirajoja. Itä-Savo on eri aluetta kuin Länsi-Savo, ja niin edespäin.
26/11
Joten jotkut hämäläiset menivät Savoon, itään. No totta kai.
Eivät he tietenkään kaikki lännnempään jääneet.
Mutta hämäläisiä he ovat joka tapauksessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---
Ap
Ei öykkäreillä ole koskaan hyvä itsetunto. Se öykkäröinti johtuu juuri heikosta its
--
Voin vaikuuttaa, että näillä on oikeasti korkea itsetunto. Pitävät itseään parempina. Tässä täytyy olla jokin pitkäaikainen perintö. Ehkä kasvatus missä on opetettu alistamaan kilttejä. Eikä ihme = kolonialistit. Ja se näkyy ja kuuluu. Ärsyttävää.
Ap
Uskon että luonne - erot voivat periytyä myös sukujen kohtalosta ja historiasta. Tapa käyttäytyä ja suhtautua muihin
Joka tapauksessa DNA - tutkimukset eivät valehtele.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiaika Savossa oli käytännössä yhtä sotimista koko ajan. Ruotsalaiset ja venäläiset tulivat vuoron perään.
Vehmersalmella valta vaihtui keskiajalla 20 ker
--
Savossa ei ollut asutusta keskiajalla.
1500 - luku oli renessansiaikaa.
Ap
Olavinlinna rakennettiin 1400-luvulla. Mikkelin kivisakasti on 1400- ja 1500-lukujen vaihteesta, sakasti oli rakennettu jo 1300-luvulta peräisin olleen puukirkon yhteyteen. Pisamalahden linnavuori Sulkavalla on ollut käytössä jo rautakaudella. Kai siellä joku asui, kun kirkkoja ja linnoja rakennettiin.
Suomesta on löydetty muistaakseni eniten viikinkien hienoimpia miekkoja.
Olen päätellyt, että ne ovat suomalaisten miekkoja.
Toisin kuin väitetään.
Ap
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitatte itäisellä perimällä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitatte itäisellä perimä
---
Tämä on minun päätelmääni. Mutta olen analyyttinen tavassa miten ajattelen ja päättelen. Eli tähän asti päättelin ihan nappiin miettiessäni savolaisten alkuperää ja nyt se on todistettu DNA - testein. Miksi näin yksinkertaista asiaa ei ole aiemmin tajuttu?
Päättelin aiemmin ihan oikein, että meillä on yhteinen historia Ruotsin ja Viron kanssa ja osoittavat myös DNA - tutkimukset, koska he ovat meitä lähimmät.
Olen päätellyt että itäinen perimä tulee täältä ja Karjalan kautta Suomeen:
Mordva, Venäjä, Ukraina, Puola, Latvia, Liettua.
Venäläiset, ukrainalaiset ja itäeurooppalaiset tulkitsevat musiikkia äärimmäisen hienosti ja herkästi
Tämä selvinnee ehkä DNA - tutkimukssa. Koko Suomi halutaan nyt testata.
Ap
Musiikista vielä. Karjalaisten hieno ja herkkä tapa tulkita musiikkia on samanlainen kuin venäläisillä, ukrainalaisilla ja itäeurooppalaisilla. Luultavasti ovat karjalaisten kanssa samaa perua geneettisesti. Aika näyttää.
Ap
Meillekin opetettiin vielä 1970-luvulla, että Savo-Karjalan neitseelliset erämaat asutettiin Ruotsin kruunun toimesta 1500-1600-luvulla. Toisasiassa kyse oli ilmeisesti luterilaisuuden ja ruotsalaisuuden pakkojuurruttamisesta enemmän tai vähemmän kiistanalaisille alueille. Täällä ennestään asunut ortodoksiväestö lähti vapaaehtoisesti tai pakotettiin lähtemään. Todisteita löytyy lähinnä valloittajien kirkonkirjoista, joissa ortodoksiväestön määrä vähenee nopeasti luterilaisten seurakuntien perustamisen jälkeen.
Suomalaisten syyllistäminen Ruotsin kruunun toimeenpanemasta Pohjois-Pohjanmaan asuttamisesta muka "kolonialistisena" toimenpiteenä on kyllä aika paksua. En ole ajatellut pyydellä anteeksi saamelaisilta vuonna 2025 sitä, mitä joku Ruotsin itsevaltias teki 400 vuotta sitten.
Mun savolaiset vanhemmat on lähtöisin Sortavalasta, siis heidän isovanhempansa.
Ei Suomessa ole ollut ortodoksista uskoa. Tämä maa oli kokonaan katolinen. Siis maantieteellisesti. Luther teki uskonpuhdistuksen, mutta kuitenkin Suomen luterilaisuus pohjautuu katoliseen uskoon. Suomen kirkon oppi ei ole kokonaan luterilainen.
Ortodoksisuus tulee Venäjältä Suomeen ja nimenomaan Karjalaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olivat Hämeestä, nin mistä tuli tuo kaamea savonmurre?
Suomalaiset olivat ennen heimokansaa. Ei välttämättä hirveästi tiedetty oman kylän ulkopuolisista asioista, kun se elämä keskittyi lähinnä sinne omalle tontille/kylään. Kuplautumista ja puhutun kielen normaalia muuttumista.
Sisäsiitosta, joka heijastui niin puheeseen kuin ulkonäköön.
Housuissas on sisäsiirosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olivat Hämeestä, nin mistä tuli tuo kaamea savonmurre?
Niin ja karmaiseva epärehellisyys, kierous, mitä ei hämäläisissä ole!
Umpisuomettuneessa koulussani minulle jäi tämä vaikutelma Suomesta:
Suomi oli harmaa alue Euroopassa.
Asukkailla ei historiaa. He olivat tipahtaneet taivaasta tai tyhjyydestä alueelle.
Ruotsilla ja Virolla ei juuri muka mitään yhteyttä Suomeen.
Voittaja kirjoittaa aina historian.
Aivan tyypillinen neukkujen kirjoittama historia. Tai suomalaiset tulleet jostain hiivatin kuusesta neukkulasta Suomen alueelle.
Tarkemmin ajatellen tosi lapsellinen tarina.
En koskaan omaksunut sitä koska se kuulosti täysin hullulta ja omituiselta.
Ap
Mites tämä näkyy sinun ulkonäössä ja puheessa? Entä älyn lahjoissa?