Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkinäisen lapsuuden eläneet, millaiset välit teillä on sisaruksiinne aikuisina?

Vierailija
25.11.2025 |

Jos lapsuutenne oli turvaton, saitteko turvaa toisiltanne ja olette nyt aikuisinakin läheisiä?

Vai kävikö päinvastoin?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on rikkinäinen lapsuus?

Vierailija
2/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot välit. Kotiolot oli kaikkien sota kaikkia vastaan. Selviytymistaistelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yep kaikkien sota kaikkia vastaan. 

Vanhempani päihde- ja mielenterveysongelmat tuhosivat vanhemman sisarukseni mielenterveyden, ja vanhemman sisarukseni mielenterveysongelmat tuhosivat minun mielenterveyteni (mutta ironisesti vanhemman sisarukseni sairastuminen suojeli minua vanhempieni ongelmilta).

Yep, elämä ei ole reilua. 

Vierailija
4/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla väleissä.

Vierailija
5/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että välillämme on paljon sanomatta jääneitä sanoja. Olemme vain selviytyneet kukin tavallamme. Ei huonot välit mutta ei erityisen läheisetkään vaikka rakastan. 

Vierailija
6/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella läheisiä ollaan. 

Vierailija
7/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sisarukseni kajosi minuun, kun olin vauva.

Vaikeaa on rakastaa.

Vierailija
8/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut päihdeongelmaa, mutta vanhempien erittäin tulehtuneet välit.  Meidän sisarusten välit ei myöskään olleet kovin hyvät johtuen isoista luonne-eroista.  Nyt aikuisina välit ovat hiukan etäiset ja epäsopua syntyy herkästi.  Mielestäni tämä juontaa lapsuuskodin tunnekylmyyteen, vähävaraisuuteen ja ainaiseen riitojen kuunteluun.

Vierailija
9/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan hyvissä väleissä, mutta välillä tunnen olevanani enemmän äitihahmo kuin isosisko. Ollaan paljon juteltu lapsuudesta ja yritänkin olla "vain" sisko. 

Vierailija
10/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäiset. Meillä oli paljon sisarusten välistä vihaa ja väkivaltaa lapsena. Sisko ei ole kenenkään kanssa tekemisissä. 

Vierailija
11/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla missään tekemisissä.

Vierailija
12/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella läheiset välit. Siskoni on paras ystäväni ja ainoa ihminen kehen luotan 100 %. Selvittiin toinen toistamme puolustaen ja tukien vanhempiemme tarjoilemasta väkivaltaisesta alkoholistikodista. Kun toinen kaatui, toinen auttoi ylös ja toisin päin.

Nyt aikuisina olemme lähes päivittäin jollain muotoa yhteydessä ja soittelemme viikoittain. Hyvä tuuri on käynyt myös siinä, että kummallakin meillä on hyvät kumppanit joista on tullut kavereita keskenään, joten voimme viettää paljon aikaa myös pariskunnittain yhdessä.

Vierailija
13/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironisesti ainoat välinsä säilyttäneet ovat vanhemmat (erosta huolimatta). Vanhin sisarus nai narsistin ja laittoi välit poikki kaikkiin, nuorimmasta tuli väkivaltainen sekakäyttäjä, joten oli pakko ottaa etäisyyttä.

Itse olen rakentanut oman perheeni ja välit on puolisoon ja lapsiin läheiset. On vaatinut paljon töitä ja reflektiota itseni kanssa.

Vierailija
14/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on rikkinäinen lapsuus?

Eihän tähän ole oikeastaan mitään tiettyä määritelmää.

Vierailija
15/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsuudenperhe on jakautunut kahtia. Haavoittuva marttyyrinarsku ja hänen hovi toisella puolella. Sitten ollaan me sekoilusta irtautuneet, jotka halutaan jatkaa elämää eteenpäin ilman sitä jatkuvaa draamaa ja vuoristorataa. 

Vierailija
16/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole väleissä. Terapeutin suositus.

Vierailija
17/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etäiset. Meillä oli paljon sisarusten välistä vihaa ja väkivaltaa lapsena. Sisko ei ole kenenkään kanssa tekemisissä. 

Meillä sama. Eikä vanhemmat valvoneet tai puuttuneet mitenkään. Tai jos puututtiin, niin annettiin randomilla vyöstä vaan sille, joka sattui olemaan lähimpänä.

Paljon katkeruutta kaikkien välillä.

Vierailija
18/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien päät on fucked up, vaikka ulospäin ollaan töissä jne. Ei meillä ole mitään ongelmia keskenämme, mutta emme vaan ole tekemisissä. Luulen että molemmat haluavat vaan elää omaa elämäänsä. 

Vierailija
19/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tavannut heitä 10 vuoteen. Joskus viestitellään Facebookissa.

Vierailija
20/85 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeen ei mitään yhteyttä, siskoon asialliset, mutta ei läheiset, välit. Päihdeperhe mt- ongelmilla höystettynä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän