Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko suostua koulutuksessa 8 tunnin päivään työssäoppimisjaksolla?

Vierailija
25.11.2025 |

Oon hakemassa yhteen koulutukseen ja sain selville, että työssäoppimisjakso kestäisi neljä kuukautta ja joissakin voisi olla koko päivä saaden vain 4,5 euron ruokarahan työttömyyskorvauksen lisäksi. Koulutus kestäisi kaikkiaan vuoden verran. Itellä alkaa tulla mitta täyteen, kun haluaisin jo päästä normaaliin palkkatyöhön enkä noihin palkattomiin riistotöihin.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä sinua menemästä palkkatöihin, mutta jos tilanteesi on, että sinulla ei ole sellaista osaamista, jota työnantajat arvostavat, olisin tyytyväinen, että yhteiskunta järjestää sinulle mahdollisuuden hankkia puuttuva osaaminen.  

Ymmärrän kyllä, mutta entä, jos ei ole lainkaan varma kiinnostaako itseä tehdä kyseisiä hommia? Sitten pitäisi sitoutua vuoteen ja mahdollisesti tulisi karenssi, jos keskeyttäisi koulutuksen?

Eli ei sinua oikeasti kiinnosta päästä palkkatöihin

Vierailija
82/90 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä sinua menemästä palkkatöihin, mutta jos tilanteesi on, että sinulla ei ole sellaista osaamista, jota työnantajat arvostavat, olisin tyytyväinen, että yhteiskunta järjestää sinulle mahdollisuuden hankkia puuttuva osaaminen.  

Mites oppisopimuskoulutus? Siinä maksetaan normaali palkka.

Mites ja mites. Kun ap nyt ei ole sellaiseen hakeutumassa niin sehän ei ole vaihtoehto. Ihan turha länkyttää epäolennaista kun sellaisesta ei nyt ole kyse.

Mua kyllä veetuttaa ap:n kaltaiset joille annetaan kaikki mahdollisuudet uuteen ammattiin ja työllistymiseen eikä kelpaa. Kun on niiiiiiin raskasta ja käytetään hyväksi. Tee hemmetti se koulutus ja työharjoittelu, sen jälkeen pääset alalle töihin ja saat normaalia palkkaa. Tai voithan sä jäädä sohvalle piereksimään kuten tähän

Mistä tiedät että ap:lla lapsia tai niitä haluaa? Tai että piereskelee sohvalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ja mites. Kun ap nyt ei ole sellaiseen hakeutumassa niin sehän ei ole vaihtoehto. Ihan turha länkyttää epäolennaista kun sellaisesta ei nyt ole kyse.

Mua kyllä veetuttaa ap:n kaltaiset joille annetaan kaikki mahdollisuudet uuteen ammattiin ja työllistymiseen eikä kelpaa. Kun on niiiiiiin raskasta ja käytetään hyväksi. Tee hemmetti se koulutus ja työharjoittelu, sen jälkeen pääset alalle töihin ja saat normaalia palkkaa. Tai voitha

Ei todellakaan ole lapsia enkä hanki niitä.

Ap

Vierailija
84/90 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä veetuttaa ap:n kaltaiset joille annetaan kaikki mahdollisuudet uuteen ammattiin ja työllistymiseen eikä kelpaa. Kun on niiiiiiin raskasta ja käytetään hyväksi. Tee hemmetti se koulutus ja työharjoittelu, sen jälkeen pääset

Ja en IKINÄ piereskele sohvalla!

Ap

Vierailija
85/90 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos tulen valituksi? Onko minulla oikeutta kieltäytyä ilman karenssia?

Vierailija
86/90 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu, jos tulen valituksi? Onko minulla oikeutta kieltäytyä ilman karenssia?

Ei saa kieltäytyä ilman karenssia. 

Ihan perseestähän nuo ilmaisharjoittelut on, mut hyvällä tuurilla voi poikia työpaikan tai sitten ei. 

Mä lähdin kans tuollaiseen koulutukseen, kun omalla alalla (raksa) ei nyt töitä, ja kiinnostava koulutus tuli vastaan. Yritän saada harjoitteluitten sijaan oppisopimuspaikkaa, siitä sentäs maksettaskin. 

Mutta opiskelijoita on nyt paljon, nuorisoa ja meitä aikuisia. Jo harjoittelupaikan saaminenkin on kiven alla.

Vierailija
87/90 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan perseestähän nuo ilmaisharjoittelut on, mut hyvällä tuurilla voi poikia työpaikan tai sitten ei. 

Mä lähdin kans tuollaiseen koulutukseen, kun omalla alalla (raksa) ei nyt töitä, ja kiinnostava koulutus tuli vastaan. Yritän saada harjoitteluitten sijaan oppisopimuspaikkaa, siitä sentäs maksettaskin. 

Mutta opiskelijoita on nyt paljon, nuorisoa ja meitä aikuisia. Jo harjoittelupaikan saaminenkin on kiven alla.

Eikö tosiaan? Luulin, että voin itse päättää lähdenkö koulutukseen vai en, koska ei minua määrätty hakemaan siihen ja on jo koulutusta pohjalla. Sitten täytyy kai ilmoittaa koulutuksen järjestäjälle, että ottavat hakemukseni pois ennen valintaa?

Vierailija
88/90 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tosiaan? Luulin, että voin itse päättää lähdenkö koulutukseen vai en, koska ei minua määrätty hakemaan siihen ja on jo koulutusta pohjalla. Sitten täytyy kai ilmoittaa koulutuksen järjestäjälle, että ottavat hakemukseni

Minua siis velvoitettiin varaamaan aika opinto-ohjaukseen ja ottamaan selvää koulutuksista ja itse laitoin jatkuvan haun kautta hakemuksen. Ei ole työvoimakoulutus.

Vierailija
89/90 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin työkkärissä ja sanoivat, ettei ole pakko ottaa vastaan koulutusta. Olipa helpottava tieto!

Ap

Vierailija
90/90 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja selvisi sekin asia ettei ole mitenkään varmaa saanko opiskella työttömyysetuudella vuoden, koska on harkinnanvaraista.