Onko pakko suostua koulutuksessa 8 tunnin päivään työssäoppimisjaksolla?
Oon hakemassa yhteen koulutukseen ja sain selville, että työssäoppimisjakso kestäisi neljä kuukautta ja joissakin voisi olla koko päivä saaden vain 4,5 euron ruokarahan työttömyyskorvauksen lisäksi. Koulutus kestäisi kaikkiaan vuoden verran. Itellä alkaa tulla mitta täyteen, kun haluaisin jo päästä normaaliin palkkatyöhön enkä noihin palkattomiin riistotöihin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsellä oli normaali työaika aikuisena kaikissa työharjoittelujaksoissa, eli normi 8h pvä. Sehän on normi työtä jossa opetellaan siihen työhön niin onhan normi työaikakin. Nykyään olen vakituinen jossa olin harkassa 5kk.
Ei kuitenkaan takaa että saisi työpaikan vaikka huhkisi 8 tunnin päiviä. Sinulle käynyt onnekkaasti. Oletko minkä ikäinen?
45v. Ei alan koulutusta aiemmin.
Kaikenlaisia palkattomia harjoitteluja on vaikka miten monta erilaista. Kerron tämän omakohtaisen kokemuksen syvällä rintaäänellä. Niitä on opiskelijoille, kuntoutujille, valmistuneille, uuden alan kokeilijoille, pitkän tauon jälkeen alalle palaaville, osaamisen päivittämiseen ja ylläpitoon jne.
Yhteistä kaikille näille on se, että paperilla aina sanotaan, että kyseessä on
työssä o p p i m i n e n
ja tarkoitus on saada o h j a u s t a ja
o p e t u s t a, sekä lisää kokemusta ja parantaa tilannetta työmarkkinoilla. Toivottavaa olisi myös parhaimmassa tapauksessa työllistyä kyseiseen yritykseen(se on kyllä turha toivo).
Käytännössä olet yksi työntekijä muiden ohella ja sinulta vaaditaan ja odotetaan ihan tasan samaa kuin muiltakin, vaikka olet palkaton. Muut työntekijät eivät välttämättä edes tiedä, että olet palkaton. Voit joutua lomasijaiseksi vaikka paperilla lukisi mitä!
Hyvällä tuurilla saat alkuun perehdytyksen ja lähtiessäsi konvehtirasian tms.
On suorastaan hämmästyttävää, miten harvoin kuulin sanaa kiitos, viimeisimmän kuukausia kestäneen palkattoman työrupeaman aikana. Kokoajan minulta odotettiin samaa kuin 20v alalla olleilta vakituisilta. Lomatuuraaminen on tullut tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kiellä sinua menemästä palkkatöihin, mutta jos tilanteesi on, että sinulla ei ole sellaista osaamista, jota työnantajat arvostavat, olisin tyytyväinen, että yhteiskunta järjestää sinulle mahdollisuuden hankkia puuttuva osaaminen.
Mites oppisopimuskoulutus? Siinä maksetaan normaali palkka.
Mites ja mites. Kun ap nyt ei ole sellaiseen hakeutumassa niin sehän ei ole vaihtoehto. Ihan turha länkyttää epäolennaista kun sellaisesta ei nyt ole kyse.
Mua kyllä veetuttaa ap:n kaltaiset joille annetaan kaikki mahdollisuudet uuteen ammattiin ja työllistymiseen eikä kelpaa. Kun on niiiiiiin raskasta ja käytetään hyväksi. Tee hemmetti se koulutus ja työharjoittelu, sen jälkeen pääset alalle töihin ja saat normaalia palkkaa. Tai voitha
Näin on!
Meillä on työssäoppimisjaksossa 7h/päivä, saan 9€/päivä kulukorvauksia (matka ja ruoka) työttömyyskorvauksen lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itsellä oli normaali työaika aikuisena kaikissa työharjoittelujaksoissa, eli normi 8h pvä. Sehän on normi työtä jossa opetellaan siihen työhön niin onhan normi työaikakin. Nykyään olen vakituinen jossa olin harkassa 5kk.
Ei kuitenkaan takaa että saisi työpaikan vaikka huhkisi 8 tunnin päiviä. Sinulle käynyt onnekkaasti. Oletko minkä ikäinen?
Sattumoisin saman ikäinen. Alkaa vain epäilyttää ja masentaakin enkö ikinä pääse mihinkään töihin vaan ikuisesti noissa työkokeiluissa, kun ikääkin jo. Ja koulutus vie taas aikaa ja oon vuoden vanhempi.
Työssäoppiminen on osa sitä opiskelua. Mikäli tuota ei käy, niin ei valmistu. Hyvin yksinkertaista.
Onko ap:lla jo alan koulutus? Itse olin aikoinaan 3 kk maisterina ja työkokemusta omaavana "työharjoittelussa" ja huhhuh. Ihmiset oli kivoja, mutta työolosuhteet karmeet. Hanskat kädessä näppäimistöllä kunnes tapasin vahtimestarin ja hän tuli laittamaan lämmöt päälle. Myöhemmin olin samassa organisaatiossa ihan kunnon palkalla kahdessa eri projektissa.
Ohjaajan työvuorojen mukaan ohjattavankin vuorot
Voit tehdä osa-aikaisia töitä työssä oppimisen ohessa niin saat rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on työssäoppimisjaksossa 7h/päivä, saan 9€/päivä kulukorvauksia (matka ja ruoka) työttömyyskorvauksen lisäksi
Omaehtoisessa pienempi korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumoisin saman ikäinen. Alkaa vain epäilyttää ja masentaakin enkö ikinä pääse mihinkään töihin vaan ikuisesti noissa työkokeiluissa, kun ikääkin jo. Ja koulutus vie taas aikaa ja oon vuoden vanhempi.
Tähänhän ei ole kristallipalloa, itse en saanut ensimmäisestä harkasta paikkaa mutta toiseen sain, ja sitten kysyttiin kesätyöläiseksi, jonka jälkeen vakkarisopimus tehtiin. Olin itse varmasti hyvin motivoituneen oloinen ja toin sen myös esille että aion saada työpaikan alalta tiimiesimiehelle 🙂 Koin että 11kk työssäoppimishuhkiminen palkattiin kun olin kiitollinen ja päämäärätietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:lla jo alan koulutus? Itse olin aikoinaan 3 kk maisterina ja työkokemusta omaavana "työharjoittelussa" ja huhhuh. Ihmiset oli kivoja, mutta työolosuhteet karmeet. Hanskat kädessä näppäimistöllä kunnes tapasin vahtimestarin ja hän tuli laittamaan lämmöt päälle. Myöhemmin olin samassa organisaatiossa ihan kunnon palkalla kahdessa eri projektissa.
On kaupallisen alan koulutus mutta nyt TE-palvelut kokee että tarvitsisin koulutuksen pävittämistä ja määräsi ottamaan yhteyttä opinto-ohjaukseen, jossa otettaisiin selvää osatutkinnon suorittamisesta.
Miksi et tekisi 8 tunnin työpäivää?
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia palkattomia harjoitteluja on vaikka miten monta erilaista. Kerron tämän omakohtaisen kokemuksen syvällä rintaäänellä. Niitä on opiskelijoille, kuntoutujille, valmistuneille, uuden alan kokeilijoille, pitkän tauon jälkeen alalle palaaville, osaamisen päivittämiseen ja ylläpitoon jne.
Yhteistä kaikille näille on se, että paperilla aina sanotaan, että kyseessä on
työssä o p p i m i n e n
ja tarkoitus on saada o h j a u s t a ja
o p e t u s t a, sekä lisää kokemusta ja parantaa tilannetta työmarkkinoilla. Toivottavaa olisi myös parhaimmassa tapauksessa työllistyä kyseiseen yritykseen(se on kyllä turha toivo).
Käytännössä olet yksi työntekijä muiden ohella ja sinulta vaaditaan ja odotetaan ihan tasan samaa kuin muiltakin, vaikka olet palkaton. Muut työntekijät eivät välttämättä edes tiedä, että olet palkaton. Voit joutua lomasijaiseksi vaikka paperilla l
Ja tasan yhden kerran olen tällaisen harjoittelun jälkeen työllistynyt normaalisti palkattuna useammaksi vuodeksi. Siitä on kyllä jo kohta 20v aikaa. Viimeisimmät vuodet on erinäiset harjoittelut tuntuneet todella nöyryyttäviltä ja lähinnä hyväksikäytöltä ja simputukselta. Motivaatio on viimeisimmän usean kuukauden kestäneen jakson jälkeen ollut täysin nollissa.
Toivoisin, että edes jotenkin valvoisivat, ettei vakituista työvoimaa korvattaisi alalle koulutetuilla palkattomilla harjoittelijoilla! Pahimmissa tapauksissa muu henkilökunta on luullut, että olen ihan normaalisti palkattuna! Samoin asiakkaat eivät ole tienneet, että olen harjoittelija. Tällainen on todella epäreilua ja aiheuttaa kiusallisia tilanteita kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kiellä sinua menemästä palkkatöihin, mutta jos tilanteesi on, että sinulla ei ole sellaista osaamista, jota työnantajat arvostavat, olisin tyytyväinen, että yhteiskunta järjestää sinulle mahdollisuuden hankkia puuttuva osaaminen.
Ymmärrän kyllä, mutta entä, jos ei ole lainkaan varma kiinnostaako itseä tehdä kyseisiä hommia? Sitten pitäisi sitoutua vuoteen ja mahdollisesti tulisi karenssi, jos keskeyttäisi koulutuksen?
No välillä aikuiset joutuvat tekemään sellaisia hommia, mitkä eivät kiinnosta. Se kuuluu aikuisuuteen. Niitä suklaan koemaistajan ja Hästensin koenukkujan paikkoja on rajallisesti tarjolla. Olisit myös voinut itse kouluttautua sellaiseen työhön, joka kiinnostaa tai muuttaa paikkaan, jossa on tarjolla kiinnostavampia työpaikkoja, jos asut jossain pikkukylällä. Jos tuon vuoden aikana onnistut työllistymään johonkin kiinnostavampaan paikkaan, niin sitten menet sinne töihin. Ei töissäolevan tarvitse pohtia mitään karensseja.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä muita töitä ohessa tullakseen toimeen pienillä päivärahoilla.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Selkävaiva voi pahentua. Oon tehnyt 6-tuntista päivää ja sekin oli paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä muita töitä ohessa tullakseen toimeen pienillä päivärahoilla.
-ohis
Niin ja miten edes jää energiaa hakea töitä kun vie kaikki mehut?
Jos sitoutuu koulutukseen, onko oikeutta lopettaa se kesken ilman päivärahamenetyksiä? Jos esim huomaa, ettei kestä neljän kuukauden työssäoppimista?
Nyt ei puhuta mistään nuorista koululaisista, vaan aikuisista. Kyllä minä tein hyvin nopeasti täysipäiväisesti tiimissä taloushallinnollisia töitä ihan laidasta laitaan. Ja tätä nimenomaan halutaan.