Onko pakko suostua koulutuksessa 8 tunnin päivään työssäoppimisjaksolla?
Oon hakemassa yhteen koulutukseen ja sain selville, että työssäoppimisjakso kestäisi neljä kuukautta ja joissakin voisi olla koko päivä saaden vain 4,5 euron ruokarahan työttömyyskorvauksen lisäksi. Koulutus kestäisi kaikkiaan vuoden verran. Itellä alkaa tulla mitta täyteen, kun haluaisin jo päästä normaaliin palkkatyöhön enkä noihin palkattomiin riistotöihin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisesta työstä olisi kysymys ?
Kirjanpito, palkanlaskenta ym
Vastasin tuossa aiemmin, mutta joo olin työharjoittelussa tekemässä näitä molempia 6kk+5kk ja ihan kokopäiväisesti. Ja nykyään olen siis vakituinen kirjanpitäjä, joka tekee myös palkkakirjanpitoa. Tottakai nämä kokopäiväiset työssäoppimiset katsottiin hyväksi ja sain töitä!
Saitko pitää yhtään lomaa? Netissä lukee, ettei kuulu lomaa eli koko päivä pitäisi huhkia vuoden päivät eikä edes kesällä pientä lomaa?
Mulla on kesällä vaiva, josta myös huolissaan. Siksi 6 tuntia olisi maksimi.
Onko mitään mahiksia neuvotella kesällä jonkunlainen tauko?
Taas yks luuseri kasvamassa, asenne paistaa otsasta kuin varoitusvalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaisia palkattomia harjoitteluja on vaikka miten monta erilaista. Kerron tämän omakohtaisen kokemuksen syvällä rintaäänellä. Niitä on opiskelijoille, kuntoutujille, valmistuneille, uuden alan kokeilijoille, pitkän tauon jälkeen alalle palaaville, osaamisen päivittämiseen ja ylläpitoon jne.
Yhteistä kaikille näille on se, että paperilla aina sanotaan, että kyseessä on
työssä o p p i m i n e n
ja tarkoitus on saada o h j a u s t a ja
o p e t u s t a, sekä lisää kokemusta ja parantaa tilannetta työmarkkinoilla. Toivottavaa olisi myös parhaimmassa tapauksessa työllistyä kyseiseen yritykseen(se on kyllä turha toivo).
Käytännössä olet yksi työntekijä muiden ohella ja sinulta vaaditaan ja odotetaan ihan tasan samaa kuin muiltakin, vaikka olet palkaton. Muut työntekijät eivät välttämättä edes tiedä, että olet pal
Mutta harjoittelut kuuluu pakollisena koulutukseen, niin eihän sitä voi olettaa edes että harjoittelusta työllistyy. Tärkeintä on saada paperit, iso plussa on jos saa harjoitteluaikana paikan. Monelle ei ole tullut mieleenkään että jäis harkkapaikkaan töihin...
Vierailija kirjoitti:
Jos sitoutuu koulutukseen, onko oikeutta lopettaa se kesken ilman päivärahamenetyksiä? Jos esim huomaa, ettei kestä neljän kuukauden työssäoppimista?
Miten vtussa kestäis vakituista työtä...?? Oletko sinäkin joku, jonka te-toimisto pakottaa koulutukseen ja yrität keksiä miten parhaimmin sluibailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpito, palkanlaskenta ym
Vastasin tuossa aiemmin, mutta joo olin työharjoittelussa tekemässä näitä molempia 6kk+5kk ja ihan kokopäiväisesti. Ja nykyään olen siis vakituinen kirjanpitäjä, joka tekee myös palkkakirjanpitoa. Tottakai nämä kokopäiväiset työssäoppimiset katsottiin hyväksi ja sain töitä!
Saitko pitää yhtään lomaa? Netissä lukee, ettei kuulu lomaa eli koko päivä pitäisi huhkia vuoden päivät eikä edes kesällä pientä lomaa?
Ei näiden työssäoppimisjaksojen aikana ollut lomia. Mutta näitä kahta en vetänyt peräkkäin mutta opiskelua tein välissä. Sen sijaan, kesätyön ja nyt vakkarin aloitettua ensimmäiset lomapäivät tulee kesällä 2026. Aloitin kesätyön työsuhteen huhtikuun puolessa välissä, ja sen jälkeen suoraan alkoi vakkari. Eli n. 17kk tulee ilman lomaa nyt virallisessa työsuhteessa. Lomaa ehtii kertyä ensi kesälomajaksolle maaliskuun loppuun 24pvää joka on siis 3 viikkoa lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kiellä sinua menemästä palkkatöihin, mutta jos tilanteesi on, että sinulla ei ole sellaista osaamista, jota työnantajat arvostavat, olisin tyytyväinen, että yhteiskunta järjestää sinulle mahdollisuuden hankkia puuttuva osaaminen.
Mites oppisopimuskoulutus? Siinä maksetaan normaali palkka.
Ei ole normaali palkka vaan pienennetty opettelun takia, toki palkka kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpito, palkanlaskenta ym.
Orjatyö siis. Jos on tilitoimisto, kierrä kaukaa, haluavat vain ilmaista työvoimaa.
Työvoimakoulutuksessa maksetaan enemmän mutta siellä ei aina sopivia aloja. Joko fyysisiä tai sähköön liittyviä.